نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار تکنولوژی آموزشی، گروه علوم تربیتی ، دانشگاه بیرجند
2 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه برنامهریزی درسی، دانشگاه بیرجند
3 استادیار مدیریت منابع انسانی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند
چکیده
ببرخی ریاضی را شاهراه مهندسی و برخی دیگر دروازهبانی برای ورود افراد بااستعداد به مهندسی
میدانند. به گزارش پژوهشها و مشاهدههای میدانی، افت تحصیلی و گاه انصراف دانشجویان از رشتة مهندسی ریشه در درس ریاضی دارد. هدف پژوهش حاضر در گام اول، شناسایی مهمترین درس پیشبینیکنندة عملکرد تحصیلی دانشجویان مهندسی از بین دروس ریاضی (1)، ریاضی (2) معادلات دیفرانسیل و ریاضی مهندسی است. در گام دوم، شناسایی نقش باورهای معرفتشناسی ریاضی در پیشبینی مهمترین درسی است که در گام اول شناسایی شده است. پژوهش حاضر از نظر روش توصیفی ـ همبستگی بود. جامعة آماری تمامی دانشجویان کارشناسی دانشگاه صنعتی بیرجند بودند؛ دانشجویان در سال تحصیلی94 ـ 95 بالاتر از ترم شش تحصیلی بودند و رشتة آنها برق، رایانه، صنایع و عمران بود. تعداد آنها 550 نفر برآورد شده است که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تعداد 225 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. تحلیل رگرسیون نشان داد دروس ریاضی 7/32 درصد از تغییرات معدل کل دانشجو را پیشبینی میکند و درس ریاضی (1) مهمترین پیشبینیکننده است. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد باور معرفتشناسی ریاضی، 1/8 درصد از تغییرات نمرة دانشجویان را در درس ریاضی1 پیشبینی میکند. منبع دانش، سرعت کسب دانش و قابلیت ذاتی سه مؤلفة مهم برای پیشبینی موفقیت دانشجویان مهندسی در درس ریاضی (1) هستند. این یافتهها بحث و پیشنهادهایی برای افزایش کیفیت و احتمال موفقیت دانشجویان مهندسی در دروس ریاضی ارائه شده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The role of math epistemological beliefs in anticipting performance of engineering students
نویسندگان [English]
- Mohammad Ali Rostaminezhad 1
- Malihe Irandegani 2
- Ali Asgari 3
1 Assistant Professor, Faculty of Educational Science and Psychology, University of Birjand
2 MA Student, Faculty of Educational Science and Psychology, Birjand
3 Assistant Professor, Faculty of Educational Science and Psychology
چکیده [English]
Some believe the mathematics as the highway to engineering; some others believe mathematics as a goalkeeper for entering the talented people to the engineering world. According to researches and observations, math is an important factor in engineer’s dropout. At first step the aim of this research is to find which one of math courses including calculus 1, calculus 2, differential equations and engineering mathematics is the main predictor of academic performance of engineering students. Another aim is to find the role of math epistemological beliefs in beliefs students’ performance at the main course which identify at first phase. Descriptive correlational method is used to achieve research goals. The research statistical population was all senior undergraduate students, of Industrial University of Birjand in the 2015-2016 who educate in the fields of electric, computer, civil and industrial engineering. They were estimated to be 550 students who 225 students were selected among them using cluster sampling method. Regression analysis showed that 32.7 percent of the variance of students’ GPA explained by these math course and calculus 1 is the most important predictor. Regression analysis showed math Epistemological belief explains that 8.1 percent of the variation of student`s score is anticipated by in math 1. Source of knowledge, speed of knowledge acquisition and innate ability are three components which are important for anticipating the success of engineering students in a math 1. These findings are discussed and suggestions is proposed to enhance the quality and success probability of engineering students in calculus.
کلیدواژهها [English]
- engineering education
- mathematics education
- math epistemology belief
- source of knowledge
- speed of knowledge acquisition
- innate ability