نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی
نویسندگان
1 دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی
2 دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی
3 استاد دانشکده دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی
چکیده
هدف پژوهش حاضر آسیبشناسی فرهنگ یادگیری دانشجویان رشتههای فنی ـ مهندسی است. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ نحوة گردآوری داده به روش کیفی انجام شد. در این پژوهش به مصاحبة نیمهساختاریافته با اعضای هیئتعلمی، مدیران آموزشی و دانشجویان رشتههای فنی ـ مهندسی پرداخته شد. برای تحلیل نتایج مصاحبه به تحلیل محتوا با استفاده از شیوة مقولهبندی پرداخته و چون روند انجام مصاحبه براساس چارچوب مفهومی بهدست آمده از بررسی پیشینه بود، لذا از روش قیاسی (کل به جزء) در تحلیل محتوا و مقولهبندی دادههای کیفی استفاده شد. مقولات بهدستآمده مطابق با چارچوب بررسی فرهنگ یادگیری در سه سطح فردی با ابعاد: انگیزة یادگیری، نقش یادگیرنده، انتظارات دانشجویان از یادگیری، وظایف یادگیرنده؛ نهادی با ابعاد: تقدیر و تشویق نوآوری آموزشی، قوانین رسمی و غیررسمی، بهبود کیفیت زمینة یادگیری، توسعة هیئتعلمی، توانمندسازی ظرفیت آموزش؛ و تعاملی با ابعاد: فضای یادگیری، ساختار محتوا، اهداف، رسانه، ارزشیابی، روابط استادان با دانشجویان، استاد، چارچوب زمان طبقهبندی و ارائه شد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Evalution of learning culture for students of technical – engineering of Shahid Beheshti University (strengths and weaknesses)
نویسندگان [English]
- Zahra Marefvand 1
- Gholamreza Ahams Morakani 2
- Zahra Sabbaghian 3
1 PhD Student, Department of Higher Education, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
2 Associate Professor, Department of Higher Education, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
3 Professor, Department of Higher Education, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
The aim of this research is to know the weakness learning culture of technical students. This research is conducted applicable in terms of purpose and qualitative in terms of data collection. Semi-structured interviews was conducted with eight members of the faculty, educational administrators and technical-engineering students. Content analysis using the method of categorization conducted to analyze the results of interviews and since the interview was based on the conceptual framework derived from former studies, the deductive method (top-down) was used in content analysis and categorization of qualitative data. Achieved categories were classified and presented in accordance with the framework of a learning culture at three individual levels with dimensions: (motivation to learn, the role of the learner, students' expectations of learning, learner tasks), institutional level with dimensions: (cum encourage and education innovation, formal and informal rules, improvement in quality of learning context, faculty development, empowerment of training capacity) and interactive of with dimensions (learning environment, content structure, goals, media, appraisal, relationship between professors and students, professors, time frame.
کلیدواژهها [English]
- Students
- technical– engineering fields
- disciplines
- culture
- Learning