در ادامه بخش پیشین که درباره همپوشانی حوزههای زیستشناسی و مهندسی شیمی بحث و بررسی شد و از ضرورت تربیت مهندسان شیمی آشنا با زیستشناسی یا «مهندسان شیمی و زیستشناسی» سخن به میان رفت، در این نوشته به بررسی شرایط تحصیل، برنامههای آموزشی، دانشگاههای پیشرو، روند تولید علم، و موقعیت صنعتی رشته «مهندسی شیمی و زیستشناسی» پرداخته شده است. در این پژوهش از گرایش دانشکدههای مهندسی شیمی آمریکا به رشته مذکور گفته شده است. همچنین، گزارشی درباره روند روبهرشد چاپ مقالات و همچنین تعداد همایشهای مرتبط با این رشته (که نشان از کاربردیبودن «مهندسی شیمی و زیستشناسی» دارد) ارائه شده است. گفته شد که در کشورهای پیشرفته، توسعه حوزههای مهندسی مرتبط با زیستشناسی، و تمسک صنایع مختلف به زیستشناسی برای مواجهه با چالشهای روز، موجب شده است که بازار کار به مهندس «شیمی و زیستشناسی» نیازمند باشد و سرمایهگذاریهای کلانی در زمینه صنایع مرتبط با مهندسی «شیمی و زیستشناسی» صورت پذیرد. همچنین درخصوص بیگانهبودن مهندسان شیمی ایرانی، بهجز عدۀ اندکی، که در مقطع تحصیلات تکمیلی در گرایشهای مرتبط با زیستشناسی ادامه تحصیل میدهند، بحث شده است. این پژوهش پیشنهاد میکند که باتوجهبه فراگیرشدن موج توسعه زیستشناسی و حوزههای مهندسی مرتبط با آن، و نیز باتوجهبه چالشهای زیستمحیطی، صنعتی و اقتصادی؛ اصلاح نظام آموزش مهندسی شیمی و پرورش مهندسان شیمی آشنا با زیستشناسی در برنامه کاری مسئولان امر قرار گیرد.
Following the previous part that emphasized on the necessity of accommodating biology in the curriculum of chemical engineering, here we are going to discuss about education conditions, curriculums, pioneer universities, science production procedure and industrial position of Chemical and Biological Engineering. Meanwhile, the increasing tendency of chemical engineering departments in the United States to modify their names and getting involved with biology, has been highlighted. Furthermore a report of progressive procedure of relevant articles and conferences has been provided (indicating the applicable aspects of “biology and chemical engineering”). In addition, it is mentioned that huge amounts of investments have been made on the projects related to this field. This paper also reveals that despite the aforementioned facts, Iranian chemical engineering curriculum, except a small portion of chemical engineering community who wish to expand their own personal knowledge, is almost alien to biology. A re-consideration in the conventional curriculum of Iranian chemical engineering, in order to accommodate “biology” and its branches, has been recommended to overcome the named challenges.