@article { author = {Abdullahi, Hossein and Taghizade, Saide}, title = {Investigating the emphasis on the educational ethics at the engineering universities of Iran and comparing it with top engineering universities of the world}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {21}, number = {83}, pages = {1-22}, year = {2019}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2019.187934.1648}, abstract = {  The purpose of this research is to investigate the emphasis on the educational ethics at the engineering universities of Iran and comparing with top engineering universities of the world. The research community consists of 100 top world engineering universities (based on THE World university ranking) and 127 engineering universities of Iran. Also, the sampling method of this study is taken to be complete. The research methodology in this study includes documentary and library studies that using benchmarking and best practice. Findings of the research indicate that engineering universities of Iran are not at an acceptable level in educational ethics (ethical documentation). They should consider the ethical programs of top engineering universities of the world and, ultimately, localization should be taken in this regard. Finally, based on the findings of present research, some strategies for creating a comprehensive ethical document for the engineering universities of Iran is suggested, which is the bases to promote ethics in the universities.  }, keywords = {Benchmarking,Educational ethics document,Educational Ethics,Ethical Principles,Engineering universities}, title_fa = {تأملی بر میزان تأکید بر اخلاق آموزش در دانشگاه‌های فنی و مهندسی کشور و مقایسه آن با دانشگاه‌های فنی و مهندسی برتر جهان}, abstract_fa = {  هدف این پژوهش تأملی بر اخلاق آموزش در دانشگاه­های فنی و مهندسی کشور و مقایسه آن با یکصد دانشگاه فنی و مهندسی برتر جهان بود. جامعه پژوهش شامل 100 دانشگاه فنی و مهندسی برتر جهان ( بر اساس رتبه­بندی معتبر بین­المللی رتبه­بندی دانشگاه­های جهان) و 127 دانشگاه­های فنی و مهندسی ایران بود. روش نمونه­گیری به­صورت تمام شماری و روش تحقیق شامل     روش­های مطالعات اسنادی و کتابخانه­ای بود که با بهره­گیری از روش بهینه­کاوی و تجارب موفق ملی و بین­المللی انجام شد. یافته­های پژوهش حاکی از آن است که در حال حاضر، دانشگاه­های فنی و مهندسی ایران از نظر توجه به اخلاق آموزش (مستندات اخلاقی) در سطح قابل قبولی نیستند و باید با توجه به دانشگاه­های فنی و مهندسی برتر جهان و درنهایت، با بومی­سازی­های لازم اقدامات مناسبی در این زمینه صورت گیرد. درنهایت، با تکیه بر یافته­های پژوهش راهکارهایی به­منظور ایجاد سند جامع اخلاقی مناسب دانشگاه­های فنی و مهندسی کشور ارائه شده است، اولین قدم در داشتن اخلاق در آموزش داشتن سند جامع اخلاقی است که موجب وحدت رویه در پیاده­سازی اخلاقیات در دانشگاه­ها می­شود.}, keywords_fa = {بهینه‌کاوی,مستندات اخلاق آموزش,اخلاق آموزش,اصول اخلاقی,دانشگاه‌های فنی و مهندسی}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_93560.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_93560_7d3897534683690c753805a7031414f2.pdf} } @article { author = {Ghafari, Alli and Abdollahi Nia, Masoud}, title = {The status of technology development in Iran with a look at the condition of mechanical engineering}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {21}, number = {83}, pages = {23-38}, year = {2019}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2019.171322.1623}, abstract = {Today, technology development is not only a straight forward approach to create wealth, but is a means for superiority of countries in military, industry and economy. In this paper, as a part of a project entitled: Future studies of mechanical engineering, the status of technology development in engineering field, and specifically in mechanical engineering, has been investigated in Iran and compared with some other countries. The aim of this study is to provide a realistic picture of technology development in Iran including its strengths and weaknesses. In data collection for technology development in engineering field, the specific statistics related to mechanical engineering has also been noticed. Some major indices to assess the status of technology development in a country include the number of granted patents, the expenditure on research and development, and the number of researchers (scientists and engineers). Although the number of registered patents is not necessarily enough for a country to be considered as a technology developer, but the lack of enough patents in a country is definitely a sign of poor condition in technology. A brief look at the statistics shows that the global share of Iran in patent registration is very low. In this paper, challenges related to technology development in Iran has been analyzed and the its strengths and weaknesses have been mentioned. This paper has merely shown the current status of Iran and has compared it with other countries. The roadmap of future and suggestions for current challenges will be provided in later researches.  }, keywords = {mechanical engineering,Future Studies,Technology Development,Patent,research and development,Iran}, title_fa = {وضعیت تولید فناوری کشور با نگاه به جایگاه مهندسی مکانیک}, abstract_fa = {تولید فناوری به معنای تولید ثروت و قدرت از علم است. امروزه، فناوری نه تنها مسیری مطمئن برای تولید ثروت است، بلکه ابزاری برای نمایش قدرت نظامی، اقتصادی و صنعتی کشورهای دارنده آن است. در مطالعه حاضر، بر اساس برنامه کرسی آینده‌پژوهی مهندسی مکانیک، وضعیت تولید فناوری کشور به­طور اعم بررسی و در رشته­های مهندسی به­ویژه مهندسی مکانیک ارزیابی و با برخی از کشورهای منطقه و جهان مقایسه شده است. هدف از این بررسی، ارائه‌ تصویری واقع‌گرایانه و روشن از وضعیت تولید فناوری در کشور و تحلیل نقاط قوت و ضعف آن بود. در جمع‌آوری داده‌ها سعی شد تا حد امکان آمار و داده‌های تفکیکی مربوط به رشته‌ مهندسی مکانیک استخراج شوند. اصلی‌ترین شاخص‌ها برای تعیین وضعیت یک کشور در تولید فناوری شامل سندهای ثبت اختراع­، میزان بودجه‌ تحقیق و توسعه و همچنین تعداد نیروهای متخصص فعال در این بخش است. ثبت اختراع اولین قدم در تولید فناوری است. بالا بودن تعداد اختراعات ثبت شده یک کشور الزاماً به معنای تولید فناوری نیست، ولی پایین بودن آن نشانه ضعف در تولید فناوری است. نگاهی گذرا به داده‌های آماری نشان می­دهد که سهم کشور ما در مقایسه با سایر کشورها در تولید فناوری ناچیز و وضعیت آن نامطلوب است. در این مطالعه مسائل و چالش‌های تولید فناوری تجزیه و تحلیل و نقاط قوت و ضعف کشور تبیین شده است. در این مقاله صرفاً وضعیت موجود بیان و با سایر کشورها مقایسه‌ و تحلیل شده است. همچنین پیشنهادهایی برای رفع چالش‌های موجود، طبق برنامه‌ زمان‌بندی کرسی آینده‌پژوهی مهندسی مکانیک، ارائه شده است. }, keywords_fa = {مهندسی مکانیک,آینده‌پژوهی,تولید فناوری,اختراع,تحقیق و توسعه,ایران}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_93561.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_93561_61b256c637ff31df53fd9abdd2eb84f0.pdf} } @article { author = {Taghizadeh, Mahboubeh and Asadollahi, Kafiyeh}, title = {Estimating engineering students' listening ability through level-specific CEFR-based descriptors and general and academic listening tasks}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {21}, number = {83}, pages = {39-50}, year = {2019}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2019.178761.1633}, abstract = {The purpose of this study was to determine a listening level based on Common European Framework of Reference (CEFR) for undergraduate students of engineering and also to compare the self-reporting of their listening comprehension on the DIALANG and the CEFR listening self-assessment descriptors with their level on the academic and general listening tasks. The participants of this study were 200 Iranian male and female learners (male=148, female=52) at the BS level at the Iran University of Science and Technology. The instruments of this research were the CEFR and the DIALANG listening self-assessment grids and eight listening comprehension tasks at four levels (i.e., A2, B1, B2, & C1) and in two different genres (academic and general). The results revealed that female learners performed better on the general and academic listening tasks than male learners did. The results also indicated that the learners' self-assessment did not correspond closely with their performance on the listening tasks as both groups rated their listening comprehension higher on the CEFR and DIALANG grids. The number of matches on the DIALANG grid was also greater than that of the CEFR, and the matches on the academic tasks were greater than those of the general tasks.  }, keywords = {academic listening task,can do statement,CEFR,DLALANG,Self-assessment}, title_fa = {ارزیابی توانایی شنیداری دانشجویان مهندسی از طریق توصیفگرهای سطح بندی شده CEFR و فعالیت های شنیداری عمومی و آکادمیک}, abstract_fa = {هدف از انجام دادن این مطالعه تعیین سطح مهارت شنیداری دانشجویان مهندسی مقطع کارشناسی بر اساس چارچوب اروپایی مشترک مرجع برای زبان‌ها در ((CEFR و همچنین مقایسه خودارزیابی دانشجویان در آزمون خودارزیابی CEFR و دایلنگ با عملکرد واقعی آنها در انجام دادن فعالیت­های شنیداری عمومی و آکادمیک بود. شرکت کنندگان در این مطالعه 200 دانشجوی کارشناسی زن و مرد ایرانی (شامل 148 مرد و 52 زن) در رشته­های مهندسی در دانشگاه علم و صنعت ایران بودند. ابزار پژوهش شامل آزمون­های خودارزیابی شنیداری دایلنگ و CEFR و همچنین هشت فعالیت درک شنیداری در چهار سطح (ابتدایی، متوسط، فوق متوسط و پیشرفته) و دو دسته متفاوت آکادمیک و عمومی بود. نتایج تحقیق نشان داد که دانشجویان زن در فعالیت­های شنیداری عمومی و آکادمیک عملکرد بهتری نسبت به همتایان مرد خود داشتند. نتایج همچنین نشان داد که خودارزیابی دانشجویان با عملکرد واقعی آنها در فعالیت شنیداری تطابق ندارد، زیرا هر دو گروه دانشجویان درک شنیداری خود را در آزمون خودارزیابی CEFR و دایلنگ بیشتر از واقع ارزیابی کرده بودند. همچنین تعداد تطابق­ها در آزمون خودارزیابی دایلنگ بیشتر از آزمون خودارزیابی  CEFRو تعداد تطابق­ها درفعالیت­های آکادمیک بیشتراز فعالیت­های عمومی بود.}, keywords_fa = {فعالیت شنیداری آکادمیک,جملات خودارزیابی,چارچوب اروپایی مشترک مرجع برای زبان‌ها,آزمون دایلنگ,خودارزیابی}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_95301.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_95301_7a9f04e81e0cd0a7baac5ae98ea77e6f.pdf} } @article { author = {keykha, ahmad and Ezati, Mitra and Salehi, Mohammadjavad}, title = {Entrepreneur university model design: Qualitative approach (Case study: University of Tehran)}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {21}, number = {83}, pages = {51-77}, year = {2019}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2019.166086.1614}, abstract = {Today, with the Iranian academic system, the industry and lack of conformity of academic functions to the needs of external society on the one hand, and the lack of financial resources on the other hand, has faced a number of challenges for the academic systems. The disruption of the academic system of the industry, in addition to waste of resources also has the country's persistence in achieving development. Therefore, the aim of present research is to design an entrepreneurial university model at Tehran University. In the methodology section, qualitative exploratory and content analysis methods have been used. In the first part, interviews were conducted with purposeful sampling and semi-structured interview with 8 faculty members of Faculty of Entrepreneurship of Tehran University and 4 managers of companies in Science and Technology Park. In the content analysis section, internal and external articles in the territory of the University of Entrepreneur were selected from databases after searching in the time period (1385-1397) (1998-2015), which resulted in a total analysis of 30 articles after the publication of the papers. After reading their main concepts, they were analyzed and classified. Based on the findings of this research, a total of 184 concepts were extracted and in the components of the University of Entrepreneurs altogether, 11 core categories, 30 sub categories and 88 concepts were considered. In the factors affecting the entrepreneurial university; 4 axial categories, 12 subcategories and 31 concepts were extracted and categorized and then depicted in the schematic model.}, keywords = {university,Entrepreneurship,Higher education,Entrepreneur university,third generation university}, title_fa = {طراحی الگوی دانشگاه کارآفرین: رویکرد کیفی (مورد پژوهی: دانشگاه تهران)}, abstract_fa = {امروزه، گسست نظام دانشگاهی ایران از صنعت و ناهماهنگی میان کارکردهای دانشگاهی با نیازهای جامعه بیرونی از یک سو و کمبود منابع مالی از سوی دیگر، نظام دانشگاهی را با چالش­های فراوانی مواجه کرده است که انفصال نظام دانشگاهی از صنعت علاوه بر هدر رفتن منابع، عقب ماندگی کشور را در دستیابی به توسعه نیز در پی دارد. از این رو، هدف این پژوهش طراحی الگوی دانشگاه کارآفرین در دانشگاه تهران  بود. در بخش روش­شناسی از روش کیفی اکتشافی و تحلیل محتوای مقالات انجام شده در قلمرو دانشگاه کارآفرین استفاده شد. در بخش نخست با به­کارگیری روش نمونه­گیری هدفمند و مصاحبه نیمه ساختاریافته با هشت نفر از اعضای  هیئت علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران  و چهار نفر از مدیران شرکت­های مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران مصاحبه صورت گرفت. در بخش تحلیل محتوا  نیز مقالات داخلی و خارجی در قلمرو دانشگاه کارآفرین پس از جست­وجو در بازه­های زمانی1397-1385 و 2015-1998 در پایگاه های اطلاعاتی مگیران، انسانی، نورمگز، Google Scholar،Sciencedirect،Sage و Eric انتخاب شدند که پس از سرند مقالات در مجموع، 30 مقاله به تحلیل  نهایی راه یافت که پس از خوانش مفاهیم اصلی آنها تلخیص و طبقه­بندی شدند.  بر اساس یافته­های پژوهش در مجموع، 184 مفهوم استخراج  شدند؛ در بخش مؤلفه­های دانشگاه کارآفرین 11 مقوله محوری، 30 زیرمقوله  و 88  مفهوم، در بخش عوامل مؤثر بر دانشگاه کارآفرین 4 مقوله محوری، 12 زیرمقوله و 31 مفهوم استخراج  و دسته بندی و سپس، در قالب مدل شماتیک به تصویر کشیده شدند.}, keywords_fa = {کارآفرینی,آموزش عالی,دانشگاه کارآفرین,نسل سوم دانشگاهی}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_90958.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_90958_3b6b28b0ac5fa9bbdc2bfe3bbc7dd4a6.pdf} } @article { author = {وکیلی نژاد, رزا}, title = {Evaluation of the necessity of comprehensive energy simulation training for master of architecture students}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {21}, number = {83}, pages = {79-100}, year = {2019}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2019.163504.1603}, abstract = {Energy simulation is one of the most commonly used methods in energy analysis of buildings and architectural environment which has been widely used by students and professors in our country during the last decade. Simulation training is done either formal or informal in colleges especially to master degree students. Although the application of building energy simulation has many advantages, due to the complexity of these tools, achieving precise and accurate results requires considering several main issues. Unfortunately, in our country, no research had been done on the methodology and training quality of buildings energy simulation and urban environment. The present study aims to investigate training quality of building energy simulation using qualitative research method to analyze students' awareness about this most important issue. Data were collected by means of interview and semi-open questionnaires. The statistical population of the study was students and graduate students in architecture from four universities of the country. The results of the research indicate that the students' awareness of the main categories of energy simulation is low. Based on the results, the students' attention to the fundamental issues in building energy simulation in some cases such as basic knowledge, internal validation, and uncertainty of results are scarce.}, keywords = {Architectural training,Energy Simulation,Simulation soft wares,Master Degree,Simulation training}, title_fa = {بررسی ضرورت آموزش جامع شبیه‌سازی انرژی به دانشجویان کارشناسی ارشد معماری}, abstract_fa = {شبیه‌سازی انرژی از متداول­ترین روش­های تحلیل انرژی در محیط ساختمان و معماری است که در دهه اخیر در کشور ما با اقبال فراوان دانشجویان و استادان این حوزه مواجه شده است. در حال حاضر، این آموزش به­صورت رسمی و غیر رسمی در دانشکده‌های معماری به­ویژه در مقاطع کارشناسی ارشد صورت می­گیرد. گرچه کاربرد شبیه‌سازی انرژی ساختمان مزایای بسیاری دارد، با توجه به پیچیدگی­های این ابزارها، دستیابی به نتایج با دقت و صحت مطلوب، نیازمند توجه به پارامترهایی معین است. متأسفانه، در کشور ما درخصوصروشوکیفیتآموزششبیه‌سازی انرژی ساختمان و محیط شهری به دانشجویانرشتهمعماری و شهرسازیپژوهشیانجامنشدهاست. پژوهش حاضر با هدف بررسی شرایط موجود در آموزش شبیه‌سازی انرژی ساختمان و محیط شهری و با استفاده از روش پژوهش کیفی صورت گرفته و میزان آگاهی دانشجویان در زمینه مهم­ترین مسائل مرتبط تحلیل شده است. برای جمع­آوری داده‌ها از مصاحبه و پرسشنامه نیمه‌باز استفاده شد و جامعه آماری دانشجویان و دانش­آموختگان کارشناسی ارشد معماری در چهار دانشگاه کشور بودند. نتایج پژوهش نشان‌دهنده میزان آگاهی اندک دانشجویان از مقوله‌های اساسی شبیه‌سازی انرژی است. بر اساس نتایج، میزان توجه دانشجویان به مسائل اساسی در شبیه‌سازی انرژی ساختمان در مواردی چون دانش پایه، اعتبارسنجی درونی و میزان عدم قطعیت نتایج اندک است.}, keywords_fa = {آموزش معماری,شبیه سازی انرژی,نرم افزارهای شبیه‌سازی,کارشناسی ارشد,آموزش شبیه سازی}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_90855.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_90855_de94ad9be8e378c7afea6ab69080e7a0.pdf} } @article { author = {Tamizi, Manouchehr and Soheili, Jamaleddin and Alborzi, Fariba and Zabihi, Hossein}, title = {Applying creativity continuing model for architecture design students}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {21}, number = {83}, pages = {101-112}, year = {2019}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2019.185536.1639}, abstract = {Now days, having creativity in architecture, especially in the course of architecture design, is one of the challenges that students deal with it. One of the neglected capacities in the education of architectural students is creativity training in learning environment. Applying a model that can nurture creativity and sustain it in architectural design students is the most important aim of this paper. This research is a kind of applied study. The statistical population of this research is all B.A architecture project students 3, 4, 5 of Qazvin Azad University. By available sampling, 116 of students were selected and randomly put in two groups control (40 persons) and intervention (76 person). The control group was trained based on traditional design training and intervention group based on creativity continuing model. The research cool includes creativity estimation researcher questionnaire and data analysis were done by SPSS15. About the constituent components, the effeteness of results showed that students were trained according to creativity continuing model, had more creativity compared with common method during the design process. Consequences of this research indicate the effeteness of creativity continuing model. Creativity continuing model can be an introduction for wider research and more comprehensive design models.  }, keywords = {Architecture,creativity,Designing,Education,Training}, title_fa = {به‌کارگیری مدل استمرار خلاقیت در دانشجویان طراحی معماری}, abstract_fa = {امروزه، داشتن خلاقیت در رشته معماری به­ویژه در دروس طرح معماری یکی از مهم­ترین چالش­هایی است که دانشجویان این رشته با آن روبه­رو هستند. یکیازظرفیت­هایمغفولدرتعلیمدانشجویان معماری،پرورش خلاقیت درفضایآموزشیاست.       به­کارگیری مدلی که بتواند خلاقیت در دانشجویان طراحی معماری را شکوفا کند و به آن استمرار بخشد، از مهم­ترین اهداف مطالعه حاضر بود. پژوهشحاضراز نوع کاربردیبود و جامعهآماریآنکلیهدانشجویان طرح 3، 4 و 5 معماری دانشگاه آزاد قزویندر مقطع کارشناسیدرسال تحصیلی 1396 بودند.ازطریق نمونه­گیریدردسترس، 116نفرازدانشجویان انتخابوبه­صورتتصادفیدردوگروهکنترل (40 نفر) و مداخله (76 نفر) قرار داده شدند. گروه کنترل بر پایه روش سنتی آموزش طراحی و گروه مداخله بر پایه مدل تجویزی فرایند آموزش خلاق آموزش داده شدند. ابزارپژوهششاملپرسشنامه پژوهشگرساختهسنجشخلاقیت بود و تحلیل داده­ها با نرم­افزار SPSS.15 صورت گرفت. درخصوصمؤلفه­هایتشکیل دهندهاثربخشی،نتایجنشاندادکهفراگیران دردوره آموزش­دیدهبر اساسمدل استمرار خلاقیت، خلاقیت بیشتری  (000./0p=)، در طول فرایند طراحی نسبتبهدورهمبتنیبرشیوه­هایرایجداشتند. یافته­هایاینپژوهش حاکیازاثربخشبودنمدل استمرار خلاقیت نسبتبهفرایند معمول، سنتی ورایجبود. مدل استمرار خلاقیت در طراحی معماری می‌تواند مقدمه‌ای بر انجام دادن پژوهش‌های گسترده‌تر و طراحی مدل‌های جامع‌تر باشد.}, keywords_fa = {آموزش,خلاقیت,طراحی,معماری}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_94082.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_94082_b36568214589b1c9b9a6ed2b0e2d1dfb.pdf} } @article { author = {mohammadi hoseini, seyed ahmad and Amin Beidokhti, Ali Akbar and Neamati, Mohammad Ali and Rezaei, Ali Mohammad}, title = {Designing a pattern for expanding technical and vocational universities cooperation with industry and society}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {21}, number = {83}, pages = {113-131}, year = {2019}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2019.177161.1630}, abstract = {Nowadays, the cooperation between universities and society as a tool to increase and reinforce innovation through exchanging knowledge is receiving more attention than ever before. The wide range of studies in this area focusing on the different aspects of this topic proves this fact. However, the available knowledge in this area is not integrated and lacks a comprehensive and effective perspective. Therefore in this study we proposed a useful and effective model to develop cooperation among vocational universities, industry and society. This qualitative study is conducted using a grounded theory approach. Experts inside and outside of universities and managers of vocational universities were statistical population of this study. Using a purposeful sampling method fifteen people were selected as study participants. To collect data general interview guide method and semi-structured interviews were employed. Collected data were analyzed using MAXQDA software. To meet the validity and reliability of data experts audit and member check techniques were used. The central theme of this study is to move towards a society-centered university. Considering causal, contextual and mediating conditions, strategies were designed and then based on these strategies the final model was presented.}, keywords = {vocational universities,Industry,Society,universities,Grounded Theory Approach}, title_fa = {طراحی الگوی توسعه همکاری‌های دانشگاه فنی و حرفه ای با صنعت و جامعه}, abstract_fa = {امروزه، بیش از پیش همکاری بین دانشگاه و صنعت به­عنوان ابزاری برای افزایش و بهبود نوآوری از طریق تبادل دانش در نظر گرفته می­شود. این امر با افزایش چشمگیر مطالعاتی که در آنها موضوع  از دیدگاه­های مختلف بررسی می­شوند، مشهود است. به هر حال، این رکن از دانش همچنان به­صورت پراکنده و بدون دیدگاهی جامع و کارآمد است. از این رو، در این مطالعه الگوی مناسب و کارآمدی برای توسعه همکاری­های دانشگاه فنی و حرفه­ای با صنعت و جامعه ارائه شده است. این دانشگاه در آموزش مهارت­های علمی و عملی نقش مهمی دارد و یکی از اهدف آن تربیت مهندس ماهر و آماده برای ورود به بازار کار است. مطالعه حاضر از نوع پژوهش­های کیفی بود که با استفاده از رویکرد نظریه­پردازی داده بنیاد انجام شد. جامعه آماری پژوهش «خبرگان داخل و خارج دانشگاه و مدیران دانشگاه فنی و حرفه­ای» بودند که با استفاده از روش نمونه­گیری هدفمند در مجموع، 15 نفر به­عنوان مشارکت کنندگان در پژوهش انتخاب شدند. داده­ها به شیوه مصاحبه با روش هدایت کلیات و به­صورت نیمه ساختار یافته گردآوری و با استفاده از نرم افزار MAXQDA تحلیل شدند. برای به­دست آوردن اعتبار و روایی داده­ها از دو روش بازبینی مشارکت کنندگان و مرور خبرگان در پژوهش استفاده شد. مقوله محوری مطالعه حاضر تجاری­سازی دانش و فناوری در دانشگاه جامعه محور بود که با توجه به شرایط علّی، شرایط زمینه­ای و شرایط مداخله­گر راهبردهایی تدوین و الگوی نهایی بر اساس آن ارائه شد.}, keywords_fa = {دانشگاه فنی و حرفه‌ای,صنعت,جامعه,نظریه‌پردازی داده بنیاد}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_90957.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_90957_f2134837168e21b00ecc228167f9e237.pdf} }