@article { author = {Esfandiari, Shima and Moosavi, Mohammad Reza and Sami, Ashkan}, title = {EFFECTS OF PHYSICAL ENVIRONMENTS ON PRODUCTIVITY AND SATISFACTION OF COMPUTER GRADUATE STUDENTS}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {22}, number = {88}, pages = {1-22}, year = {2021}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2021.209626.1741}, abstract = {- The research environment plays a major role in students’ satisfaction and productivity. So far, many studies have tried to identify factors that affect student satisfaction and productivity, but they have not addressed the most important environmental factors. In this paper, we explored different environmental factors of computer students at one of the Shiraz University labs. For this purpose, we used mixed methods of multiple stage research design. At first 14 students were interviewed in various computer majors. As a result, the most important environmental factors were the ability to communicate with supervisors and other students, noises, social norms and signals, cleanliness, view, and light. A survey was designed based on interviews and previous work factors with alpha Cronbach 85%. Then, the survey was sent to 175 students and received 73 responses. Survey’s data analyzed at two levels of descriptive statistics and statistical models. Statistical models were built for satisfaction with the work environment and perceived productivity. In the satisfaction model, a specific place in the lab and the ability to communicate with the supervisor were important factors among others. In productivity models light, communicating with supervisor, overall satisfaction, and social norms were important factors.}, keywords = {Productivity,Satisfaction,Physical environments,Graduate students,Research environments}, title_fa = {تأثیر عوامل محیطی بر بهره‌وری و رضایت دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته رایانه}, abstract_fa = { محیط مطالعه نقش بزرگی در رضایت و بهره‌وری دانشجویان دارد. تاکنون مطالعات زیادی برای شناسایی عوامل مؤثر انجام شده است امّا تأثیر هر عامل بر دانشجویان کامپیوتر بررسی نشده است. آزمایشگاه‌های تحقیقاتی تأثیر زیادی بر دانشجویان کامپیوتر دارند چون کار گروهی در پژوهش آن‌ها حیاتی است. در این مقاله به دانشجویان گرایش‌های مختلف تحصیلات تکمیلی کامپیوتر، در یکی از دانشگاه‌های شیراز پرداخته شده است و از مطالعه ترکیبی (مصاحبه و پرسش‌نامه) و چندمرحله‌ای (دو مصاحبه برای شناسایی عوامل مؤثر و یک پرسش‌نامه) استفاده شده است. با 14 نفر از دانشجویان کامپیوتر مصاحبه شد. مهم‌ترین عوامل محیطی به‌ترتیب: در دسترس‌بودن استاد، توانایی برقراری ارتباط با سایر دانشجویان، صداهای مزاحم، وجود قوانین و هنجارهای اجتماعی، نظافت، منظره و نور بودند. سپس براساس عوامل حاصل از مصاحبه و کارهای پیشین، پرسش‌نامه‌ای با ضریب آلفا-کرونباخ %85 طراحی گردید. از 175 دانشجو که پرسش‌نامه به آنها داده شده بود 73 پاسخ دریافت شد. پاسخ‌نامه‌ها در دو سطح آمار توصیفی و مدل‌های آماری تحلیل شدند. مدل بهره‌وری، نور، رضایت از ارتباط با استاد، سطح رضایت کلی، وجود قوانین و هنجارهای‌اجتماعی از مهم‌ترین عوامل بودند.}, keywords_fa = {: عوامل محیطی,محیط مطالعه و تحقیق,بهره‌وری,رضایت,دانشجویان تحصیلات تکمیلی}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_124763.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_124763_4017eebef598f9a39e9f8226162cbafe.pdf} } @article { author = {khakpour, abbas and ghiasvand, nasrin and kalantari, haniye}, title = {THE ROLE OF PERSONAL KNOWLEDGE MANAGEMENT ON THE EMPLOYMABLITY OF ENGINEERING STUDENTS}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {22}, number = {88}, pages = {23-42}, year = {2021}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2020.217592.1720}, abstract = {Knowledge management today has disrupted many traditional world equations and revolutionized human resource management processes. Along with the introduction of new jobs, knowledge management has also changed the dominance and potential of employability. The link between knowledge management and employment is important because youth employment, especially for the educated, is one of the most important issues and concerns of today’s societies. Therefore, this study was designed and conducted to analyze the role of personal knowledge management on the employability of graduate students in engineering. This study is an applied in terms of purpose and multivariate correlational designs in terms of data collection and analysis. The statistical population of the study consists of postgraduate students (Masters and PhD) in technical and engineering fields of Bu Ali Sina University. The sample size of the study was calculated using Cochran sampling formula and 281 people were selected by random sampling. Data gathering tools are individual knowledge management questionnaires and employability. The findings showed that there is a positive and significant relationship between personal knowledge management and students’ employability. Structural equation test results using Lisrel software showed that individual knowledge management variables had a significant effect on the variables of employability. The results also showed that there is a significant relationship between knowledge management and employability variables and age, gender and variables. }, keywords = {Personal Knowledge Management,Employability,Students,engineering education,academi achivement}, title_fa = {نقش مدیریت دانش فردی بر اشتغال‌پذیری دانشجویان فنی- مهندسی}, abstract_fa = {چکیده: امروزه، مدیریت دانش بسیاری از معادلات دنیای سنتی را بر هم زده و فرایندهای مدیریت منابع انسانی را متحول کرده است. مدیریت دانش در کنار معرفی مشاغل جدید، سیطره و پتانسیل اشتغال‌پذیری را هم تغییر داده است. پیوند مدیریت دانش با موضوع اشتغال‌پذیری از آن نظر اهمیت دارد که اشتغال جوانان به‌ویژه تحصیل‌کردگان از جمله مهم‌ترین مسائل و دغدغه‌های جوامع امروز است. از این رو، این پژوهش به‌منظور مطالعه نقش مدیریت دانش فردی بر اشتغال‌پذیری دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته‌های مهندسی طراحی و اجرا شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف از نوع مطالعه کاربردی و از نظر شیوه جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات از نوع طرح‌های همبستگی چند متغیری است. جامعه آماری پژوهش دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) در رشته‌های فنی و مهندسی دانشگاه بوعلی سینا بودند. حجم نمونه پژوهش با استفاده از فرمول نمونه‌گیری کوکران تعداد 281 نفر محاسبه و به شیوه نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسشنامه‌های مدیریت دانش فردی و اشتغال‌پذیری بود. یافته‌های تحقیق نشان داد که بین مدیریت دانش فردی و اشتغال‌پذیری دانشجویان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. نتایج آزمون معادلات ساختاری نشان داد که متغیرهای مدیریت دانش فردی بر متغیرهای اشتغال‌پذیری تأثیر معنادار دارند. همچنین سایر نتایج پژوهش حاکی از آن است که بین متغیرهای مدیریت دانش و اشتغال‌پذیری و متغیرهای سن، جنسیت و پیشرفت تحصیلی روابط معنادار وجود دارد.}, keywords_fa = {واژگان کلیدی: مدیریت دانش فردی,اشتغال‌پذیری,دانشجویان,آموزش مهندسی,پیشرفت تحصیلی}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_117887.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_117887_c0699b88d5094e9831130f1e6165e3f4.pdf} } @article { author = {Azizi, maasoumeh}, title = {STRUCTURAL ANALYSIS OF EMOTIONS AND INTERNET ADDICTION BY MEDIATING LONELINESS IN ENGINEERING STUDENTS}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {22}, number = {88}, pages = {43-56}, year = {2021}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2020.232060.1745}, abstract = {- The present study was conducted with the aim of structural analysis of the relationship between emotions and internet addiction by mediating loneliness in students. The study method was correlation and statistical population was all students of Zabol University Faculty of Engineering in the academic year of 2019-2020 (about 1300 people). A total of 297 people selected by use the suitable sample size for structural research and stratified random sampling methods. They were completed the Young Internet Addiction (IAT), Single Emotion (SLFS) and Positive Negative Emotion (PANAS) questionnaire’s. The data were analyzed using SPSS and Lisrel software, as well as descriptive statistics and path analysis indicators. The results of Pearson correlation coefficient showed that there is a significant relationship between all research variables (p < 0.001). In addition, the overall indicators of the proposed correction model indicated good pattern fit (CFI= 1.00, AGFI= 0.97, GFI= 1.00, RSMEA= 0.03, χ2 / df= 1.38). According to the findings of the structural analysis of the research, it is necessary to teach engineering students the proper use of the internet, as well as how to cope with feelings of loneliness and enjoy positive emotions.}, keywords = {Internet,Internet addiction,emotion,Loneliness,engineering}, title_fa = {تحلیل ساختاری عواطف و اعتیاد به اینترنت با میانجی‏گری احساس تنهایی در دانشجویان مهندسی}, abstract_fa = {چکیده: پژوهش حاضر با هدف تحلیل ساختاری ارتباط بین عواطف و اعتیاد به اینترنت با میانجی‌گری احساس تنهایی در دانشجویان مهندسی صورت پذیرفت. روش مطالعه، همبستگی و جامعه آماری تمامی دانشجویان دانشکده فنی-مهندسی دانشگاه زابل در سال تحصیلی 99-98 بودند (حدود 1300 نفر). تعداد 297 نفر با استفاده از حجم نمونه مناسب برای پژوهش‌های ساختاری و روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب و پرسش‌نامه‌های اعتیاد به اینترنت یانگ (IAT)، احساس تنهایی (SLFS) و عاطفه مثبت و منفی (PANAS) را تکمیل نمودند. داده‌های حاصل با استفاده از نرم‌افزار اس‌پی‌اس‌اس و لیزرل و همچنین شاخص‌های آمار توصیفی و تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین تمامی متغیرهای پژوهش رابطه معنادار وجود دارد (0.001>p). به‌علاوه، شاخص‌های کلی الگوی پیشنهادی تصحیح‌شده، حاکی از برازش خوب الگو بود(1.38 =χ2/df، 0.03 = RSMEA، 1.00 = GFI، 0.97 = AGFI، 1.00 = CFI). با توجه به یافته‌های حاصل از تحلیل ساختاری پژوهش، آموزش استفاده مناسب از اینترنت و همچنین چگونگی کنار آمدن با احساس تنهایی و بهره‌گیری از عواطف مثبت به دانشجویان مهندسی ضروری است.}, keywords_fa = {واژگان کلیدی: اینترنت,اعتیاد به اینترنت,عاطفه,احساس تنهایی}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_119100.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_119100_7af508f5f49abfb6cf67b2bd5e65f676.pdf} } @article { author = {Khadem Sameni, Melody and Ashour, Ali}, title = {INVESTIGATING THE IMPACT OF HUMAN RESOURCE EDUCATIONAL LEVEL ON EFFICIENCY OF IRANIAN RAILWAYS AND THE ROLE OF SCHOOL OF RAILWAY ENGINEERING}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {22}, number = {88}, pages = {57-72}, year = {2021}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2021.216159.1715}, abstract = { Higher education in Iran has excessively increased in the past years resulting in high numbers of unemployed engineers. However, railway engineering major that has been established by the direct support of the railway industry and due to its needs, had a positive impact on strengthening the workforce. In this research, the experience of this school is reviewed. Afterwards by using data envelopment analysis, the efficiency of 19 regions of Iranian railways are analyzed based on their human resources. The results of the model show that the least excess of employees belongs to the graduate degree and higher with just 2 percent, underlying the fact the correct policy have been adopted so far. Efficient regions are Fars, Jonoob Shargh, Shomal Gharb, Tehran and Lorestan. Maximum excess employees were seen at Shargh region with 30 and 21 persons for graduate and higher and associate degree, while the highest rate of excess employees with diploma or lower degree belonge to Hormozgan region. In total, 14 percent of railway employees with diploma degree or lower are redundant that must be taken into consideration for future employments so that the least new employments be done in this category.}, keywords = {Data Envelopment Analysis,school of railway engineering,Efficiency,Education,human resource}, title_fa = {بررسی تأثیر سطح تحصیلات نیروی انسانی در کارایی صنعت ریلی ایران و نقش دانشکده مهندسی راه‌آهن}, abstract_fa = {چکیده: گسترش بی‌رویه آموزش عالی و افزایش تعداد بیکاران، به‌ویژه در رشته‌های مهندسی، از دغدغه‌های اصلی سال‌های اخیر کشور بوده است. در این میان رشته مهندسی راه‌آهن که بر اساس نیازهای صنعت ایجاد شده است، توانسته نقش مثبتی در تقویت بدنه کارشناسی مورد نیاز داشته باشند. در این پژوهش اقدامات انجام‌گرفته و تجارب دانشکده مهندسی راه‌آهن در این خصوص بررسی می‌شود. سپس با استفاده از روش تحلیل پوششی داده‌ها مدل ریاضی جهت بررسی عملکرد نواحی 19گانه راه‌آهن، براساس نیروی انسانی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان می‌دهد که کمترین مقادیر مازاد ورودی، مربوط به مقطع کارشناسی و بالاتر با 2درصد بوده است و بیانگر آن است که سیاست‌گذاری صحیحی در این راستا صورت گرفته است. نواحی کارا (کارایی 1) از نقطه‌نظر نیروی انسانی عبارتند از فارس، جنوب شرق، شمال غرب، تهران و لرستان.  بیشترین نیروی مازاد کارشناسی و کاردانی در ناحیه شرق به ترتیب با 30 و 21 نیروی مازاد و بیشترین نیروی مازاد دیپلم و پایین‌تر در ناحیه هرمزگان با 172 نفر ملاحظه می‌شود. در مجموع کل کشور نیز 14درصد نیروهای دیپلم و کمتر مازاد هستند که می‌بایست در استخدام‌های آتی مورد توجه قرار گیرد و کمترین میزان جذب در این سطح صورت پذیرد.}, keywords_fa = {واژگان کلیدی: تحلیل پوششی داده‌ها,دانشکده مهندسی راه‌آهن,کارایی,تحصیلات,نیروی انسانی}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_122158.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_122158_ca32558f303c4431364b11b9f860d368.pdf} } @article { author = {Nourian, Mohammad and Ghalehgolabi, Mohammad}, title = {APPLICATION OF DATA ENVELOPMENT ANALYSIS APPROACH FOR CURRENCY EDUCATION IN THE FACULTIES OF BUSHEHR PERSIAN GULF UNIVERSITY: A CASE STUD}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {22}, number = {88}, pages = {73-90}, year = {2021}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2020.227359.1738}, abstract = { Evaluating the proficiency of universities, examining the causes of their efficiency and inefficiency are very important for revising inefficient units. In this research, for efficiency evaluation of the faculties of Persian Gulf University, data envelopment analysis approach and the ideal planning model are used. This method is one of the non-parametric techniques of operations research with a comprehensive and integrated view, which taking into account all the factors affecting the performance of units, it is possible to identify inefficient units. In general, it is difficult to evaluate universities and identify inefficient units due to the complexity and breadth of inputs and outputs using classical methods. Here, a case study has been conducted to evaluate the relative efficiency of the faculties of engineering, humanities, management and economics in the 99-98 academic year of Bushehr Persian Gulf University. First, by examining the background of similar research, inputs and outputs related to the performance of the faculties were identified. Then, by collecting the relevant data from the database of Persian Gulf University, field of mathematical modeling based on the data envelopment analysis approach was prepared with help of Lingo. The results indicate different levels of efficiency and superiority of the Faculty of Economics.}, keywords = {Data Envelopment Analysis,Deal Planning Model,Relative Efficiency,evaluation,Persian Gulf University}, title_fa = {استفاده از رویکرد تحلیل پوششی داده‌ها برای ارزیابی کارایی آموزش در دانشکده‌های دانشگاه خلیج فارس بوشهر: مطالعه موردی}, abstract_fa = {چکیده: ارزیابی کارایی دانشگاه‌ها، بررسی علل کارایی و ناکارایی آنها برای اصلاح واحدهای ناکارا اهمیت زیادی دارد. در این تحقیق برای ارزیابی کارایی دانشکده‌های دانشگاه خلیج فارس بوشهر، از رویکرد تحلیل پوششی داده‌ها و مدل برنامه‌ریزی آرمانی استفاده می‌شود. این روش یکی از فنون ناپارامتریک تحقیق در عملیات است و با نگاهی جامع و یکپارچه و با در نظر داشتن تمامی عوامل مؤثر بر عملکرد واحدها، امکان تشخیص واحدهای ناکارا را فراهم می‌کند. به‌طورکلی ارزیابی دانشگاه‌ها و تشخیص واحدهای ناکارا، به‌علت پیچیدگی و گستردگی ورودی‌ها و خروجی‌ها به کمک روش‌های کلاسیک دشوار است لذا بهره‌گیری از رویکرد تحلیل پوششی داده‌ها، می‌تواند دست‌یابی به این مهم را آسان کند. در اینجا، یک مطالعه موردی برای ارزیابی کارایی نسبی دانشکده‌های فنی مهندسی، علوم انسانی و مدیریت و اقتصاد در سال تحصیلی 99-98 از دانشگاه خلیج فارس بوشهر انجام شده است. ابتدا با بررسی پیشینه تحقیقات مشابه، ورودی‌ها و خروجی‌های مرتبط با عملکرد دانشکده‌ها شناسایی شد. سپس با جمع‌آوری داده‌های مربوط از بانک اطلاعاتی دانشگاه خلیج فارس، زمینه مدل‌سازی ریاضی مبتنی بر رویکرد تحلیل پوششی داده‌ها با کمک نرم افزار لینگو، مهیا گردید. نتایج حاکی از سطوح کارایی متفاوت و برتری دانشکده اقتصاد و مدیریت نسبت به سایر دانشکده‌ها است.}, keywords_fa = {واژگان کلیدی: تحلیل پوششی داده‌ها,مدل برنامه‌ریزی آرمانی,کارایی نسبی,ارزیابی,دانشگاه خلیج فارس}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_120989.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_120989_454dad0c55b4c5a9a2b5bb64da5c8ff7.pdf} } @article { author = {Hosseinlou, Farhad}, title = {ENVIRONMENTAL ETHICS IN ENGINEERING EDUCATION: A MISSING LINK}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {22}, number = {88}, pages = {91-101}, year = {2021}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2020.231163.1743}, abstract = {The history of engineering activities includes many examples of development that has led to environmental degradation. Hence, environmental ethics has a special place in engineering education. The present paper is in the field of engineering ethics, which focuses specifically on the teaching of environmental ethics. Also, the lack of a training course related to environmental ethics is in fact a missing link in the training of engineering experts, which needs special attention to solve future problems. In this regard, officials should think about creating a paradigm shift in the field of education in engineering, because it is related to the interaction between engineers and the environment. Engineers, compared to other single professions, are responsible for majority of the artifacts of the current world which we live in. The impact of an engineer’s work on this constructed world has both benefits and risks, ranging from safety and health issues to environmental degradations. Consequently, education of environmental ethics should be considered as an essential skill for all engineering programs. For this purpose, this article proposes a syllabus for an environmental ethics course.}, keywords = {Engineering Sciences,engineering ethics,Environment,engineering education,sustainable development}, title_fa = {اخلاق زیست‌محیطی در آموزش مهندسی: یک حلقه مفقوده}, abstract_fa = { تاریخچه فعالیت‌های مهندسی شامل نمونه‌های زیادی از توسعه است که بخشی از آن منجر به تخریب محیط‌زیست شده است. از این رو اخلاق زیست‌محیطی در آموزش مهندسی جایگاه ویژه‌ای دارد. مقاله حاضر در زمینه اخلاق مهندسی است که به صورت اختصاصی بر امر آموزش اخلاق زیست‌محیطی تمرکز دارد. عدم‌وجود دوره آموزشی مرتبط با اخلاق زیست‌محیطی در حقیقت یک حلقه مفقوده در آموزش کارشناسان مهندسی است که نیاز به توجه ویژه جهت مرتفع کردن مشکلات آتی دارد. در همین راستا مسئولین باید به فکر ایجاد یک تغییر الگو در عرصه آموزش‌وپرورش در مهندسی باشند، زیرا این امر به تعامل میان مهندسین و محیط‌زیست مربوط می‌شود. در نتیجه آموزش اخلاق زیست‌محیطی باید به‌عنوان یک مهارت ضروری در کلیه برنامه‌های مهندسی در نظر گرفته شود. به این منظور، این مقاله یک برنامه درسی برای دوره اخلاق زیست‌محیطی را پیشنهاد می‌دهد.}, keywords_fa = {علوم مهندسی,اخلاق مهندسی,اخلاق زیست‌محیطی,آموزش مهندسی و توسعه پایدار}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_120987.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_120987_583b5881641c45215b09f86e16d58814.pdf} }