@article { author = {Memarian, Hossein}, title = {New student-centered methods in engineering education}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {13}, number = {52}, pages = {1-21}, year = {2012}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2012.1794}, abstract = {Students learn course material via different styles. Education and instruction methods are also diverse. Students’ learning in class depends on the conformity between students’ preferred learning style and the professor’s education method, among other factors. In traditional university education method, most of class time is spent on professor lecture and students listening. Students do their homework alone and group work is not encouraged. On the contrary, in student-centered methods, the focus of activities is shifted from instructor to student. In other words, the responsibility of organizing what should be learnt is given over to the student him/herself. The most important of these methods is active learning, in which students are effectively involved in what they are taught, answer questions, raise questions, participate in discussion, and explain the material. In collaborative learning, students work as teams on homework and projects, so that both their individual responsibility and effective group work is satisfied. In problem-based learning, first a question is raised and then required knowledge and skills to solve that problem is gradually provided to students. Student-centered methods have a clear advantage over traditional instructor-centered methods. This advantage can be observed in instances like faster and more lasting learning, deeper comprehension of course material, application of critical thinking or creative problem solving skills, and establishing a positive attitude toward lectures.}, keywords = {Learning Styles,instruction styles,student-centered education,active learning,collaborative learning,Problem-Based Learning}, title_fa = {روشهای نوین دانشجو محور در آموزش مهندسی}, abstract_fa = {دانشجویان به‌ شیوه‌های مختلفی مطالب درسی را یاد می‌گیرند. روشهای آموزش و تدریس نیز متنوع است. یادگیری دانشجویان در کلاس، در کنار عوامل دیگر، به ‌تطابق بین سبک یادگیری ترجیحی دانشجویان و سبک آموزش استاد بستگی دارد. در روش سنتی آموزش دانشگاهی بیشتر وقت کلاس به‌ سخنرانی استاد و نگاه کردن و گوش دادن دانشجویان می‌گذرد. دانشجویان به‌ تنهایی تکالیف را انجام می‌دهند و کارگروهی تشویق نمی‌شود. در مقابل، در روشهای دانشجو محور تمرکز فعالیتها از آموزشگر به ‌فراگیر منتقل می‌شود؛ به بیان دیگر، در این روشها مسئولیت ساماندهی آنچه باید فراگرفته شود به‌ خود دانشجو واگذار می‌شود. مهم‌ ترین این روشها عبارت‌ا‌ند از: یادگیری ‌فعال، که در آن دانشجویان به ‌طور مؤثر درگیر آنچه می‌آموزند می‌شوند، به ‌سؤالات پاسخ می‌دهند، خود سؤالاتی را طرح می‌کنند، وارد بحث می‌شوند و مطالب را توضیح می‌دهند. در یادگیری مشارکتی دانشجویان به ‌صورت گرو‌هی، تحت شرایطی که هم کار گروهی مؤثر و هم مسئولیت فردی ایشان اقناع شود، تکالیف یا پروژه‌ها را انجام می‌دهند. در یادگیری مسئله محور ابتدا مسئله‌ای طرح می‌شود و سپس، دانش و مهارتهای لازم برای حل آن مسئله به ‌تدریج در اختیار دانشجو قرار می‌گیرد. روشهای دانشجو محور نسبت به ‌روش سنتی استاد محور برتری بارزی دارند که در مواردی چون یادگیری سریع‌تر و با ماندگاری بیشتر، درک عمیق‌تر مواد درسی، به‌‌کارگیری تفکر نقادانه یا مهارتهای مشکل‌گشایی خلاقانه و ایجاد نگرش مثبت به ‌آنچه تدریس می‌شود، قابل مشاهده است.}, keywords_fa = {سبکهای یادگیری,سبکهای تدریس,آموزش دانشجو‌ محور,یادگیری فعال,یادگیری مشارکتی,یادگیری سؤال محور}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_1794.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_1794_8cea7591a091ccbb41bc458ccc9882da.pdf} } @article { author = {Motahhari nejad, Hossein and Yaghobi, Mahmoud and Davami, Parviz}, title = {Requirements of engineering education for meeting the needs of industry in Iran}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {13}, number = {52}, pages = {23-39}, year = {2012}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2012.1795}, abstract = {The increase of global competition has forced the companies to make a transition from the routine mode of operation to a creative mode of production. This qualitative changes together with the dominant situation and the type of active industries in each country required reorganization of engineering education. The aim of this article is to determine the requirements of engineering education to meet the needs of Iranian industries. For this purpose a survey method is used and a population includes 30 distinguished Iranian engineers are interviewed. The specified role and importance relation of industry and engineering education, then the data collected from semi-structured interviews with the above engineers through the coding and categorize techniques are analyzed. Results indicate that for solving the difficulties and problems between engineering education system and industries, continuous interaction and relation between university, industry, and government should be improved through; using a variety of channels as training, research, consultancy, and mutual conferences. Moreover technical knowledge and specialization, ability in the field of design and ability of implementation, problem solving, team working, communication, creativity and innovation, lifelong learning, engineering ethics, and having adequate motivation are very important for engineers and their professional success. Finally in order that the system of engineering education be met the present and future needs of the industry's requirements, more collaboration and interaction with industry, integration of theory and practice in engineering education, more flexibility, more focuses on the industries needs should be considered. Also development of advanced educational plan, continuous reform and improvement of engineering education programs, and the system of student admission are the other issues that must be considered for the future of engineering education}, keywords = {University-industry relation,industry needs,competences,Requirements}, title_fa = {الزامات آموزش مهندسی با توجه به نیازهای صنعت در کشور ایران}, abstract_fa = {افزایش رقابت جهانی شرکتها را مجبور کرده است تا شیوه عملیات خود را از نوع تکراری به نوع خلاق تغییر دهند. این تغییر کیفی به همراه شرایط حاکم و نوع صنایع فعال در هر کشور الزاماتی را برای آموزش مهندسی مطرح ساخته است که فقط از طریق سازماندهی مجدد مؤسسات آموزش مهندسی متناسب با آن الزامات می‌توان در جهت برآوردن نیازهای حال و آینده صنعت کشور گام برداشت. هدف این مقاله تعیین الزامات آموزش مهندسی با توجه به نیازهای صنعت در کشور ایران است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده‌ها توصیفی ـ پیمایشی است. جامعه مورد مطالعه تحقیق شامل مهندسان برجسته ایرانی است که 30 نفر از آنها به عنوان نمونه هدفمند انتخاب شدند. ابتدا با بررسی مستندات موجود نقش و اهمیت ارتباط با صنعت در نظام آموزش مهندسی مشخص و سپس، داده‌های به دست آمده از مصاحبه‌های نیمه سازمان یافته با مهندسان برجسته ایرانی از طریق روش کدگذاری و مقوله‌بندی  تحلیل شده است. نتایج حاکی از آن است که برای حل مسائل و مشکلات نظام آموزش مهندسی و صنعت باید بین دانشگاه، صنعت و دولت تعامل و ارتباط نزدیک و مستمری صورت گیرد؛ استفاده از کانالهای ارتباطی متنوع چون آموزش، تحقیق، مشاوره و برگزاری همایشها در برقراری ارتباط مؤثر دانشگاه و صنعت بسیار مهم است. علاوه بر دانش و تخصص فنی، توانایی دانش آموختگان مهندسی در زمینه مهارتهای طراحی و اجرا، حل مسئله، کار تیمی، برقراری ارتباط، خلاقیتو نوآوری، یادگیری مادام العمر، اخلاق مهندسی و برخورداری از انگیزه کافی اهمیت بالایی برای موفقیت حرفه‌ای آنان دارد. سرانجام، برای اینکه نظام آموزش مهندسی بتواند نیازهای حال و آینده صنعت کشور را برآورده کند، باید به الزاماتی چون همکاری و تعامل نزدیک با صنعت، تلفیق علم و عمل در آموزش مهندسی، انعطاف پذیر بودن، در نظر گرفتن نیازهای صنعت در برنامه‌ریزیهای آموزشی، اصلاح و بهبود مستمر برنامه‌های آموزش مهندسی و اصلاح نظام گزینش دانشجو جامه عمل بپوشاند.}, keywords_fa = {ارتباط دانشگاه ـ صنعت,نیازهای صنعت,شایستگیها,الزامات آموزش مهندسی}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_1795.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_1795_367c644aaf6a4477b65369037635f2af.pdf} } @article { author = {Memarian, H.}, title = {Revision of engineering education for 21st century}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {13}, number = {52}, pages = {41-65}, year = {2012}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2012.1796}, abstract = {What knowledge, skills, and attitudes should students have upon graduation? And how can we ascertain that they have acquired these capabilities? These have been fundamental questions in engineering education during the last two decades. Attempts to answer these questions have led to considerable changes in engineering education and accreditation of its outcomes. Excessive emphasis on education of engineering sciences in the final decades of the twentieth century widened the gap between the presented education and the real needs of the skilled manpower. In order to fill this gap, several pioneer universities in engineering education formed a novel innovation to develop a new viewpoint. Among the most important aspects of this program, which is known as CDIO, is the emphasis on practical activities and directing university education toward the needs of industry and job market. The new approach is based on this hypothesis that engineering graduates should be able to conceive, design, implement, and operate (CDIO) complex engineering systems within a modern and team work-oriented environment with the aim of creating products and systems. The general trend of this program can be used to promote country’s engineering education programs, and harmonize them as much as possible with new engineering education outcomes in the world.}, keywords = {Conceive,Design,CDIO,engineering education context,engineering education standards,engineering education syllabus}, title_fa = {بازنگری آموزش مهندسی برای قرن 21}, abstract_fa = {دانشجویان در زمان دانش آموختگی چه دانشها، مهارتها و نگرشهایی را باید بدانند و چگونه می‌توانیم مطمئن شویم که آنها به‌ این تواناییها دست‌یافته‌اند؟ اینها سؤالات اساسی در آموزش مهندسی در طی دو دهۀ گذشته بوده است. کوششهایی که برای پاسخ به‌ این سؤالها صورت گرفته، به‌ تغییرات چشمگیری در آموزش مهندسی و ارزشیابی دستاوردهای آن منجر شده است. تأکید بیش از حد بر آموزش علوم مهندسی، در دهه‌های پایانی قرن بیستم، فاصله بین آموزشهای عرضه شده و نیازهای واقعی دنیای کار حرفه‌ای را افزایش داده است. برای از بین بردن این فاصله تعدادی از دانشگاههای پیشرو در آموزش مهندسی ابتکاری جدید برای توسعۀ چشم‌اندازی تازه داشته‌اند. از مهم‌ترین وجوه این برنامه، که به CDIO معروف شده است، تأکید بر فعالیتهای عملی و هدایت آموزشهای دانشگاهی به‌ سمت نیازهای صنعت و بازار کار است. نگرش جدید بر این پیشفرض استوار است که دانش‌آموختگان مهندسی باید بتوانند سیستم‌های پیچیده مهندسی را، در محیطی مدرن و مبتنی بر کارگروهی، برای خلق محصولات و سیستم‌ها تعریف، طراحی‌ و اجرا کنند و به کار ببرند. سمتگیری کلی این برنامه می‌تواند برای ارتقای برنامه‌های آموزش مهندسی کشور و همخوانی هر چه بیشتر آنها با دستاوردهای نوین آموزش مهندسی در سطح جهان به کار گرفته شود.}, keywords_fa = {شناسایی,طراحی,ساخت,بهره‌برداری,CDIO,قالب آموزش مهندسی,استاندارد‌های آموزش مهندسی,سرفصلهای آموزش مهندسی,تجربه های ساخت و تولید}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_1796.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_1796_c978fed8e1f70e591a24bb297b38e1c0.pdf} } @article { author = {Mohammadi, Mehdi and Moharrer, Leila and Alinia, Zeynab}, title = {An investigation in to internal and external effectiveness of GIS courses for agriculture, civil and geology experts; case study, Fars province}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {13}, number = {52}, pages = {67-86}, year = {2012}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2012.1797}, abstract = {The overall goal of this is was to measure internal and external effectiveness of GIS training for local departments in the field of agriculture, construction and geology inShiraz,Iran. Statistical research community includes randomly-selected organizations whose experts have passed GIS Course. The Research tool is a researcher-made questionnaire to measure the effectiveness of course content outline and the quality of internal performance plans to assess external effectiveness of work. The Results indicate that the effectiveness measures of GIS training are not significantly different in terms of gender, educational background, work experience and job careers, while there is a significant difference between employee groups of agriculture and engineering in the terms of “Technical Use”.  }, keywords = {Education Management,Effectiveness,GIS,Fars}, title_fa = {بررسی اثربخشی درونی و بیرونی دوره های آموزشی GIS در حوزه مهندسی کشاورزی، عمران و زمین شناسی؛ مطالعه موردی استان فارس}, abstract_fa = {هدف کلی از انجام یافتن این تحقیق بررسی میزان اثر بخشی درونی و بیرونی دوره‌های آموزش سامانه اطلاعات جغرافیایی(GIS) برای کارکنان ادارات شهرستان شیراز در حوزه کشاورزی، عمران و زمین شناسی است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارشناسان سازمانهایی است که دوره GIS را گذرانده‌اند و از روی فهرست به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار تحقیق یک پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر رئوس محتوای دوره برای سنجش اثربخشی درونی و کیفیت کارایی برنامه در محیط کار به منظور سنجش اثربخشی بیرونی آن بوده است. نتایج نشان می‌دهد که در اثربخشی دوره‌های آموزش GIS از نظر جنسیت، زمینه‌های تحصیلی، سابقه کار و زمینه کاری معنا وجود ندارد. از نظر "استفاده فنی" بین شاغلان گروههای کشاورزی و فنی مهندسی معنا وجود دارد.}, keywords_fa = {اثربخشی,دوره های آموزشی,GIS,مهندسی کشاورزی,عمران,زمین شناسی,فارس}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_1797.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_1797_3e40ec59767b70232bae9c442052976d.pdf} } @article { author = {Arasteh, Hamidreza and Fazeli masuleh, seyyed Taher}, title = {Rankings and characteristics of world class universities}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {13}, number = {52}, pages = {87-101}, year = {2012}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2012.1798}, abstract = {The evaluation and rankings of world’s universities in recent years have drawn the attention of higher education researchers and authorities. One of the consequences of these rankings is the appearance of world class universities concept. With their particular characteristics, these types of universities that are listed at the top of world rankings are considered as having the best scientific and research outputs. For this reason, many universities are after modeling their universities to achieve the status and characteristics of such institutions. This article evaluates conceptual dimensions of world class universities and describes rankings’ methodologies and characteristics of these universities  }, keywords = {World class university,rankings,international institutes of university ranking,concentration on talent,abundant resources,favorable management}, title_fa = {رتبه بندیها و ویژگیهای دانشگاههای برتر جهانی}, abstract_fa = {طی سالهای اخیر ارزیابی و رتبه‌بندی دانشگاههای جهان توجه محققان و مسئولان آموزش‌عالی کشورها را به خود جلب کرده است. یکی از نتایج حاصل از این رتبه‌بندیها ظهور مفهوم دانشگاههای برتر جهانی است. این نوع دانشگاهها که در صدر فهرست‌ رتبه‌بند‌یهای جهانی قرار دارند، با ویژگیهای خاص خود دارای بهترین بازدهی علمی و پژوهشی هستند.  به همین دلیل، بسیاری از دانشگاهها با الگو قرار دادن این قبیل دانشگاهها در صدد نیل به جایگاه و نیز ویژگیهای این قبیل دانشگاهها هستند. در این مقاله با بررسی ابعاد مفهومی دانشگاههای برتر جهانی، روش‌شناسی رتبه‌بندیها و ویژگیهای این گونه دانشگاهها تبیین شده است.}, keywords_fa = {دانشگاههای برتر جهانی,رتبه‌بندی,مؤسسات بین المللی رتبه بندی دانشگاهها,تمرکز بر استعداد,وفور منابع,مدیریت مطلوب}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_1798.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_1798_fe523876f9f8e32766c7d3c21421ff1a.pdf} } @article { author = {Khorasani, Abasalat and Dosti, Homan}, title = {Measuring training effectiveness of in service engineering education by ROI methodology}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {13}, number = {52}, pages = {103-122}, year = {2012}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2012.1799}, abstract = {The present study is categorized as an applied research. It is going to identify the deficiencies in the production of automobile industry and to investigate the role of human factors (knowledge and skill of employees) as well as to estimate returning on investment of in-service training in IKAMCO company. The statistical population included all the technical-engineering courses of this company; using simple random sampling where four courses were selected as the research sample. The data collection instruments consist of a questionnaire, case study and interviews. To analyze the data, SPC and SPSS software were used. The results showed that not only planning training programs can solve the problems in performance but also it will affect the other aspects directly or indirectly. On the other hand, training can be considered as an investment strategy. It has been estimated that 37,000,000 Rials (Iranian currency) investment in in-service training had 672,000,000 Rials return on investment.    }, keywords = {In-service training,estimate,Effectiveness,return on investment}, title_fa = {ارزیابی اثربخشی دوره های آموزشی ضمن خدمت مهندسی بر اساس الگوی بازگشت سرمایه}, abstract_fa = {تحقیق حاضر که از نوع تحقیقات کاربردی است، به منظور شناسایی دلایل نقص در تولید محصولات صنعت اتومبیل و بررسی نقش عوامل انسانی (‌دانش و مهارت کارکنان) و محاسبه میزان بازگشت سرمایه در آموزشهای ضمن خدمت مهندسی شرکت IKAMCO انجام گرفته است. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه دوره‌های فنی ـ مهندسی ضمن خدمت کارکنان شرکت IKMACO است که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده، از میان آنها 4 دوره انتخاب و به عنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفته است. ابزارهای جمع آوری اطلاعات عبارت بودند از: پرسشنامه، مطالعه موردی و مصاحبه که به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات، از نرم افزهای SPC ( کنترل فرایند آماری) و SPSS استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که طراحی و تدوین برنامه های آموزشی نه تنها قادر است مشکلات عملکردی را حل کند، بلکه قادر است بر مسائل دیگر تأثیرات مستقیم یا غیر مستقیم نیز بگذارد. از طرفی آموزش را باید نوعی سرمایه گذاری دانست. چنانکه داده های پژوهش نشان داد در قبال 37000000 ریال هزینه‌ای که برای آموزش تخصیص داده شده است مبلغ 672000000 ریال بازگشت سرمایه داشته است.}, keywords_fa = {آموزش ضمن خدمت,ارزیابی,اثربخشی,بازگشت سرمایه}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_1799.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_1799_dabbe81c28132f13a68de86efe9c1e23.pdf} }