@article { author = {}, title = {Profile of Journal}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {6}, number = {21}, pages = {1-1}, year = {2004}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {شناسنامه}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_2413.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_2413_f6183ba020ea659970b4eeec5b9969f1.pdf} } @article { author = {}, title = {Contents}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {6}, number = {21}, pages = {2-2}, year = {2004}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2004.2415}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {فهرست مقالات}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_2415.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_2415_e341a737b1b2fe3b3bad7b0624128e59.pdf} } @article { author = {Taheri, M. and Rahimi, A.}, title = {Basic Change in Chemical Engineering Education in Iran}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {6}, number = {21}, pages = {7-15}, year = {2004}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2004.2416}, abstract = {In this article chemical engineering education in Iran is reviewed. Some suggestions and modification are presented improving education in this field. It is believed that removing the titles of subspecialty from general title of chemical engineering would be beneficials to graduated, because they can find jobs in other area too. In entrance exam the weight of chemistry course should be reduced from a factor of 4 to 2, so the students with stronger math and physics can enter this field. A course of introduction to chemical engineering must be presented to freshmn student. Also it is suggested to pit more emphasis on math oriented software in chemical engineering. An introduction to chemical engineering literature and library search of freshmn students would be very helpful.  }, keywords = {Education,Chemical Engineering Syllabus,Chemical Engineering Minors}, title_fa = {اولویت های اساسی در تغییر ساختار آموزش مهندسی شیمی در ایران}, abstract_fa = {در این مقاله معایب سیستم آموزش مهندسی شیمی در ایران از جهات مختلف مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته و راهکارهای لاز برای کاهش اثرهای منفی این معایب ارائه شده است. همچنین، اولویت های آموزش مهندسی شیمی در ایران بیان شده است. حذف گرایش ها در دوره کارشناسی برای افزایش فرصت های شغلی فارغ التحصیلان و تغییر ضریب درس شیم از 4 به 2 در گزینش دانشجو به منظور انتخاب دانش آموزان مستعدتر برای ادامه تحصیل در این رشته به عنوان دو اولویت اساسی مور توجه قرار گرفته است. توجه به برخی نکات در آموزش نوین مهندسی شیمی همراه با تأکید بر روش های ریاضی و کاربرد نرم افزارهای تخصصی مهندسی شیمی، ارائه دروس آشنایی با مهندسی شیمی و آشنایی با منابع علمی مهندسی شیمی برای دانشجویان در ابتدای دوره به عنوان عوامل مهم مورد نقد قرار گرفته اند.}, keywords_fa = {Education,Chemical Engineering Syllabus,Chemical Engineering Minors}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_2416.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_2416_a8d8f7bd9394de5dd6f431fa9c043ffd.pdf} } @article { author = {Farhadi, F. and Taghdisiyan, H. and Minapor, S.}, title = {Comparative Review of Undergraduate Basic Courses in Chemical Engineering Curriculm}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {6}, number = {21}, pages = {17-28}, year = {2004}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2004.2417}, abstract = {The systematic review of chemical engineering curriculum, including the Humanities, Social Sciences, Basic courses, Engineering Core and Technical specialties, is part of responsibilities of High Council of Cultural Revolution s subcommittees. This is a need for most of lecturers and the higher education system of Iran. In this paper a comparison is made between the content of physics, chemistry and mathematics taught in High schools and at the junior level of chemical engineering departments in Iran. The study shows that numerous existing overlaps between the topics at these two levels curriculum are the cause of students disappointment and their academic inefficiencies. The centralized planning of curriculum is not an adequate solution considering the diversity of admitted students skill level, different level of teachers skills and poorly equipped laboratories at high school. Considering the capabilities, qualities and capacities of big universities, the permission of independent education curriculum planning is a remedy. Furthermore basic Courses contents in chemical engineering curriculum should also be prepared in coordination with high school syllabuses.}, keywords = {Basic courses,Chemical engineering education,General Physics,General Chemistry,Engineering Mathematics}, title_fa = {بررسی مقایسه ای دروس پایه مهندسی شیمی}, abstract_fa = {بازنگری ادواری محتوای دروس از جمله دروس عمومی، پایه و تخصصی از وظایف کمیته های شورای عالی برنامه ریزی بوده است که نیاز مبرم مدرسان و سیستم آموزشی کشور است. در این مقاله مقایسه ای اجمالی در مورد دروس پایه مهندسی شیمی، یعنی ریاضی، فیزیک و شیمی بین دبیرستان و دانشگاه صورت پذیرفته است. نتایج جداول مقایسه ای به خوبی نشان می دهد که اشتراکات بسیاری در عناوین دروس دانشگاهی و دبیرستانی وجود دارد. وجود اشتراکات متعدد بین دروس دبیرستان و دانشگاه موجب لزدگی و بی میلی دانشجویان و باعث افت تحصیلی آنها می شود. برنامه ریزی متمرکز با توجه به تنوع سطح پذیرفته شدگان، حضور مدرسان مجرب و وجود آزمایشگاه هایی برخوردار از حداقل کیفیت راه خوبی نیست. واگذاری اختیارات تعریف محتوای دروس با توجه به قابلیت ها، استعدادها و کیفیت دانشگاه های بزرگ راه حل مناسبی است.}, keywords_fa = {Basic courses,Chemical engineering education,General Physics,General Chemistry,Engineering Mathematics}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_2417.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_2417_98387895015ddb649fde8015d94bd323.pdf} } @article { author = {Shayegan, J. and Mosaviyan, M.}, title = {Interoducing An Orientation Course for Freshmen in Chemical Engineering}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {6}, number = {21}, pages = {29-40}, year = {2004}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2004.2418}, abstract = {As the freshmen of chemical engineering departments are not usually familiar with the content of curriculum and the fate of chemical engineering graduates, an introductory course with the title “Acquaintance with chemical engineering and industries” is introduced. The course is divided into 2 sections. In the first part, the main topics of chemical engineering will be briefly introduced by professors who teach these topics. In the second part, a number of visits to the main chemical process industries are included and student are obliged to prepare a comprehensive report for each visit. Evaluation of these reports and the mark of final exam will be considered as students achievement  }, keywords = {Chemical engineering,Main Topics,Introduction to Chemical Engineering Chemical Engineering Syllabus}, title_fa = {پیشنهاد درس "آشنایی با مهندسی شیمی" برای دوره کارشناسی مهندسی شیمی}, abstract_fa = {با توجه به ناآشنا بودن دانشجویان قبول شده در رشته مهندسی شیمی با محتوای این رشته و دامنه کاری آن، درس دو واحدی " آشنایی با مهندسی شیمی" معرفی شده است. درس از دو قسمت آشنایی با دروس اصلی مهندسی شیمی و آشنایی با صنایع شیمیایی تشکیل شده است. در قسمت اول، دروس اصلی مهندسی شیمی توسط استادان مربوط  و به صورت موجز و حتی الامکان در یک جلسه معرفی می شود. در بخش دوم، مهمترین صنایعی که مهندسان شیمی در آنها نقش اول را ایفا می کنند، برای محل های بازدید در نظر گرفته می شوند. گزارش بازدیدهای صنعتی به علاوه، آزمون از مطالب ارائه شده در بخش اول نمره نهایی درس را مشخص می کند. در خاتمه، دو کتاب درسی برای راهنمایی دانشجویان و استادان آن درس معرفی شده است.}, keywords_fa = {Chemical engineering,Main Topics,Introduction to Chemical Engineering Chemical Engineering Syllabus}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_2418.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_2418_6b49753a2651b2737a3eccfc964a15e4.pdf} } @article { author = {Shaygan, J. and Pahlavan zadeh, H.}, title = {An Analytical Approach to Mass and Energy Balances Course}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {6}, number = {21}, pages = {41-51}, year = {2004}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2004.2419}, abstract = {At first, the term ”Process Engineering” is described as a more appropriate title for “Chemical Engineering” and based on that, the fundamental differences of the discipline compared to other branches of engineering are mentioned. Then, the content of the course as the most fundamental subject of the main chemical engineering courses is given and the position and importance of the course among the others is clarified. Ways for successful presentation and better understanding of students are also outlined.  }, keywords = {Chemical engineering,Material and Energy Balances,teaching methods}, title_fa = {تحلیلی بر درس موازنه ماده و انرژی و نحوه تدریس آن}, abstract_fa = {در ابتدا به مفهوم مهندسی فرایند به عنوان تمایز اصلی مهندسی شیمی با سایر رشته های مهندسی توجه شده و سپس جایگاه درس موازنه ماده و انرژی در زنجیره دروس اصلی مهندسی شیمی تبیین شده است. با توجه به اینکه درس موازنه به عنوان زیر بنای اصلی رشته و کلید ورود به این حرفه مطرح است، سرفصل درس به همراه بخش های مختلف هر فصل و زمان لازم برای آنها به صورت جدولی ارائه شده است. برای ارائه موفق درس و درک بهتر دانشجویان، مشخصات استاد درس، تعداد آزمونها و نحوه برگزاری آنها در هر ترم به طور مشخص نیز پیشنهاد شده است.}, keywords_fa = {Chemical engineering,Material and Energy Balances,teaching methods}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_2419.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_2419_ce1d5463e97724f61e14f9ca740d14ec.pdf} } @article { author = {Fahadi, F.}, title = {Content of Applied Heat Transfer Course in Undergraduate Chemical Engineering Curriculum}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {6}, number = {21}, pages = {53-58}, year = {2004}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2004.2420}, abstract = {The diversity of heat transfer applications is the basis for the preparation of this complementary course of 3 credits on a semester basis in undergraduate level. The heat transfer with phase change, radiations, heat exchanger brief description with F-LMTD and NTU methods are among the common topics with the mechanical engineering curriculum and available in many textbooks. Indeed, the heat transfer in agitated vessels and heat transfer in fired heaters are specific to chemical engineers. For these two topics attention is paid to the unsteady heating cooling in jacketed and coiled vessels, radiative heat transfer, convective boiling and two phase flow pressure drop in pipes. The time schedule and the quiz-final exam arrangements are described    }, keywords = {Applied Heat Transfer,Fired Heaters,Agitated Vessels,heat transfer,Process Heat Transfer,Syllabus}, title_fa = {محتوای درس انتقال حرارت کاربردی در دوره کارشناسی مهندسی شیمی}, abstract_fa = {به دلیل گستردگی و تنوع مطالب انتقال حرارت علاوه بر درس انتقال حرارت I، ارائ دروس 3 واحدی دیگری که جنبه های کاربردی انتقال حرارت را در بر می گیرد، پیشنهاد شده است مطالب برخی از فصول این درس مانند انتقال حرارت توأم با تغییر فاز یا مبدل های حرارتی با رشته مهندسی مکانیک مشترک و در اکثر کتابهای درسی موجود است. فصل های دیگری مثل انتقال حرارت در مخازن همزده یا طراحی کوره ها در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی به رشته مهندسی شیمی اختصاص دارد و متأسفانه، مراجع کم شماری برای آن یافت می شود. در این مقاله ضمن بر شمردن مطالب فصل های مختلف، روش های ارزیابی و آزمون تشریح و مراجعی نیز توصیه شده است.}, keywords_fa = {Applied Heat Transfer,Fired Heaters,Agitated Vessels,heat transfer,Process Heat Transfer,Syllabus}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_2420.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_2420_071659cd32e693c9f5c4d7bb745c201a.pdf} } @article { author = {Farhadi, F. and Taghdisiyan, H.}, title = {Mass Transfer in Chemical Engineering Undergraduate Education}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {6}, number = {21}, pages = {59-64}, year = {2004}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2004.2421}, abstract = {The content of the 3-credit Mass Transfer Course for the undergraduate Chemical Engineering is reviewed. The diversity of applications and the nontangible complexity of this phenomenon should be considered. Use of Analogies between Transport Phenomena and adoption of adequate audiovisual means, as well as the respect of a balance between Analytical and Empirical correlations are recommended}, keywords = {Mass Transfer,Transfer phenomena,Diffusion,Packed and Trayed Colummns,Staged Operations}, title_fa = {آموزش انتقال جرم در دوره کارشناسی رشته مهندسی شیمی}, abstract_fa = {در این مقاله مطالب درس سه واحدی انتقال جرم بازنگری و ارائه شده است. تنوع و گستردگی مطالب کاربری در این درس از یک سو و ناملموس بودن مفاهیم این نوع انتقال از سوی دیگر می بایست مد نظر قرار گیرد. بهره جویی کامل از تشابه بین پدیده های انتقال و استفاده از ابزارهای سمعی و بصری برای بیان مفاهیم این درس و نیز حفظ توازن بین روابط تحلیلی و تجربی توصیه می شود.}, keywords_fa = {Mass Transfer,Transfer phenomena,Diffusion,Packed and Trayed Colummns,Staged Operations}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_2421.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_2421_9ce553bd13c5e71559118965db2d4d25.pdf} } @article { author = {Sadegh zadeh, J. and Haghighi, M.}, title = {Kincetic and Reactor Design in Chemical Engineering Curriculum}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {6}, number = {21}, pages = {65-78}, year = {2004}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2004.2422}, abstract = {Kinetics and reactor design is one of the distinct courses in Chemical Engineering curriculum. In this paper the importance of this coure and its relation to other courses of chemical engineering have been reviewed. It has been emphasized that one can use computational methods and tools to presents a course with a brad scope. Such a course will be essential to develop involvement of chemical engineers in new and multidisciplinary problems. A proposed course content with details about prerequisites, practical aspects and laboratory experiments and methods of evaluation of class performance have been given. The bulk of the materials in this paper is based on discussions of monthly meetings of Iranian Association of Chemical Engineers (IAChE), a workshop on Chemical Engineering Education (May 1-2, 2002, Tehran), and the Personal experience and view points of the authors.}, keywords = {Kinetics and Reactor Design,Chemical Engineering Syllabus,Reactor Design Education}, title_fa = {تحلیلی بر درس سینتیک و طراحی راکتورهای شیمیایی در رشته مهندسی شیمی}, abstract_fa = {درس سینتیک و طراحی راکتورهای شیمیایی یکی از مشخصه های رشته مهندسی شیمی در مقایسه با سایر رشته های مرتبط است. مقاله حاضر بر اساس تجارب تدریس این درس توسط مؤلفان در طول سال های متمادی، اطلاعات جمع آوری شده از سایر افراد صاحبنظر در این زمینه در مجامع ملی و بین المللی، برداشت های نگارندگان از جلسات متعدد تبادل نظر با استادان محترم درس طراحی راکتور در جلسات ماهانه انجمن مهندسان شیمی ایران، کارگاه تخصصی دروس مهندسی شیمی و نشست های آن و جلسات تکمیلی بعد از کارگاه ارائه می شود. در این نوشته پس از مرور اهمیت و جایگاه سینتیک و طراحی راکتورهای شیمیایی در آموزش مهندسی شیمی به جزئیات مربوط به ارائه درس در برنامه مهندسی شیمی، پیش نیازها، تجربه عملی و آزمایشگاه، سرفصل های کلی، نحوه ارزیابی و مراجع پیشنهادی پرداخته شده است.}, keywords_fa = {Kinetics and Reactor Design,Chemical Engineering Syllabus,Reactor Design Education}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_2422.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_2422_66019c62a9b63560ed3b88594d170111.pdf} } @article { author = {Bozorgmehri, R. and Shahrokhi, M.}, title = {Updating Process Control Syllabus to Fulfill Chemical and petroleum Industry Requirements and Standards in New Millennium}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {6}, number = {21}, pages = {79-89}, year = {2004}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2004.2423}, abstract = {The main objective of various Engineering field of study to develop various products and services based on recent advances in science and technology. In order to achive this objective, various engineering fields of study have a multidisciplinary nature in which all the topics covering various subjects related (either explicitly or implicitly) to them are offered in their curriculums. As the new techniques and theories emerges in various scientific and  technological areas the curriculum and syllabus of engineering fields utilizing those areas should also be revised and updated in order to accommodate these enhancements and developments. Chemical Engineering like other engineering areas also requires the continuous revision and update in its curriculum. The first workshop in Chemical Engineering Education was taken place in order to fulfill this requirement. This paper summarizes all the aspects and issues corresponding to teaching of the “process control” course in the chemical engineering curriculum. Updated and revised syllabus as well as teaching and evaluating mechanisms are explained and the required courseware’s to accomplish the teaching objectives are reviewed.}, keywords = {Process control,Chemical engineering education,Application of Computer in Education}, title_fa = {تجدید نظر و به روز کردن سرفصل مطالب درس کنترل فرایندها در برنامه مهندسی شیمی جهت پاسخگویی به نیازهای صنایع شیمیایی}, abstract_fa = {با توجه به اینکه رشته های مختلف مهندسی به منظور ایجاد فن آوری جدید مبتنی بر دستاوردهای علمی جدید است، در تمامی این رشته ها زمینه های مختلف علوم و تکنولوژی که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در رمینه آن رشته مهندسی کاربرد دارد مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. پیشرفت در زمینه های مختلف علوم و مهندسی به صورت عام و فناوری اطلاعات به صورت خاص ایجاب می کند که محتوای دروس مختلف موجود در هر رشته مهندسی به صورت مداوم و مستمر مورد تجدید نظر قرار گیرد. رشته مهندسی شیمی نیز نظیر سایر رشته های مهندسی تابع این قاعده است و به همین منظور یک کارگاه آموزشی جهت تجدید نظر و بررسی محتوای درس کنترل فرایندها در مهندسی شیمی تشکیل گردید که نتایج آن در این مقاله مورد بحث قرار می گیرد.}, keywords_fa = {Process control,Chemical engineering education,Application of Computer in Education}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_2423.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_2423_832c0b61222183a92edc80bf27143813.pdf} } @article { author = {Shaygan, J.}, title = {An Analytical Approach to Plant Design and Economics Course and Methods of Teaching}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {6}, number = {21}, pages = {91-102}, year = {2004}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2004.2424}, abstract = {At first, the merit of plant design and economics course in the chemical engineering curriculum as mortar to adhere the other courses together for constructing a chemical plant is illustrated and then, with regard to the position of this course, the main syllabus and time allocation for each chapter is described. Teaching style and method, position and back ground of students at the time of registration and cooperation of the other member of staff are also considered and in continuation, the lecturer qualification and industrial experiences is recognized. Design project as an important supplement of the main course has also emphasized. At the end, the number and the content of each examination and the appropriate way of student evaluation is suggested to the benefit of young and less experienced lecturer.  }, keywords = {Chemical engineering,Plant Design and Economics,teaching method}, title_fa = {تحلیلی بر درس اقتصاد و طرح مهندسی و نحوه تدریس آن در دوره کارشناسی مهندسی شیمی}, abstract_fa = {در ابتدا درس فلسفه درس اقتصاد و طرح مهندسی در دوره کارشناسی مهندسی شیمی به مثابه ملاتی که سایر دروس را به هم ربط می دهد تا ساختمان یک واحد فرایندی را به وجود آورد، مورد بررسی قرار گرفته و سپس با توجه به نقش این درس سرفصل های اصلی همراه با رئوس مطالب هر فل و زمان لازم برای تدریس آن ارائه شده است. در نحوه تدریس، وضعیت دانشجویان در زمان انتخاب این درس تشریح و در ادامه به شرایط خاص استاد برای تدریس، وضعیت دانشجویان در زمان انتخاب این درس تشریح و در ادامه به شرایط خاص استاد برای تدریس اشاره شده است. اهمیت پروژه طراحی به عنوان جزء لاینفک درس اقتصاد و طرح مهندسی و اجزای مهم آن و وزنی که باید به هر جزء آن داده شود، مورد توجه قرار گرفته است. به علاوه، تعداد آزمون های مناسب، محتوای هر آزمون و طرز صحیح ارزیابی دانشجویان از آغاز تا پایان ترم برای استفاده استادان جوان پیشنهاد شده است.}, keywords_fa = {Chemical engineering,Plant Design and Economics,teaching method}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_2424.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_2424_f8908f89b16906341b39ba3c6b921fe4.pdf} }