@article { author = {Memarian, Hossein}, title = {Revaluation of engineering education}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {15}, number = {57}, pages = {1-18}, year = {2013}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2013.2959}, abstract = {Concurrent with the dawn of the 20th century and emergence of a new millennium, numerous countries revaluate their higher education and consequently engineering education. Similarly, international organizations, and in their forefront, UNESCO, along with national and international professional societies, put a vast effort on revaluation of higher education and proposing solutions for future. A great reform took place in engineering education to cope with the progress of modern world. These revaluations follow almost a similar pattern and intend to produce graduates that at least have the minimum required competencies recommended for an engineering graduate. Presently, revaluation of engineering programs has two centralized and decentralized forms. Centralized revaluation is done occasionally and usually focuses on major issues of engineering education, while the decentralized one is a continuous process done by educational institutions to upgrade the program through internal assessment. In the past few decades, all the aspects of planning and revaluation of engineering education programs of Iran were centralized. After almost one decade from the last revision of Iran’s engineering programs, their revaluation is underway. In this paper, after reviewing the strategies for revaluation of engineering programs in the world, some suggestions for revaluation of Iran’s engineering educational programs are presented.  }, keywords = {Revaluation of engineering education programs,internal assessment,EC2000,Bologna process,Iran}, title_fa = {بازنگری برنامه های آموزش مهندسی}, abstract_fa = {همزمان با پایان یافتن قرن بیستم و آغاز هزاره جدید بسیاری از کشور‌های جهان بازنگریهای گسترده‌ای، به‌خصوص در زمینه آموزش‌عالی و به‌تبع آن آموزش مهندسی، داشته‌اند. در همین زمینه، سازمانهای جهانی و در رأس آن یونسکو، به‌همراه انجمنهای علمی و حرفه‌ای ملی و بین‌المللی، اقدامات گسترده‌ای در زمینه بازنگری وضعیت آموزش‌عالی و ارائه راهکارهایی برای آینده داشته‌اند. بدین ترتیب بود که آموزش مهندسی برای همگامی با پیشرفتهای دنیای مدرن و تربیت مهندسانی شایسته متحول شد. این بازنگریها از الگوی کم و بیش یکنواختی پیروی کرده و بر این پایه استوار است که بازنگری باید به‌گونه‌ای انجام شود که تولیدات برنامه حداقل دستاوردهای تعیین شده برای یک دانش‌آموخته مهندسی را کسب کنند. امروزه، بازنگری برنامه‌های آموزش مهندسی به‌ دو صورت متمرکز و نامتمرکز صورت می‌گیرد. بازنگریهای متمرکز به‌صورت مقطعی انجام می‌شود و معمولاً در آن مسائل کلان آموزش مهندسی مورد توجه قرار می‌گیرد؛ این در حالی است که بازنگریهای نامتمرکز که معمولاً مؤسسات آموزشی انجام می‌دهند، فرایندی دایمی و بر ارتقای برنامه از طریق ارزیابی درونی آن متمرکز است. در کشور ایران کلیه فعالیتهای مربوط به برنامه‌ریزی آموزش مهندسی و بازنگری آن در چند دهه گذشته به‌صورت متمرکز صورت می‌گرفته است. با گذشت بیش از یک دهه از آخرین دور بازنگری برنامه‌های آموزش مهندسی کشور، بار دیگر بازنگری این برنامه‌ها در دستور کار قرار ‌گرفته است. در این مقاله ضمن مرور سازکار بازنگری در جهان، الگویی برای ارزیابی برنامه‌های آموزش مهندسی کشور عرضه شده است.}, keywords_fa = {بازنگری برنامه¬های آموزش مهندسی,ارزیابی درونی,ارزشیابی,EC2000,فرایند بولونیا,ابتکار CDIO,ایران}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_2959.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_2959_ed0cd0a90bef7af12c2a7f5ca4b011ef.pdf} } @article { author = {Ahmadi, Saeed and Yarmohammadian, Mohammad H and Saadatmand, Zohre}, title = {Identifying core competencies in information technology engineering education from the point of view of faculty members and employers}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {15}, number = {57}, pages = {19-36}, year = {2013}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2013.2960}, abstract = {The goal of this study is to identify core competencies in IT engineering education from the point of view of faculty members and employers. The used methodology is descriptive, and the statistical society consists of the faculty members of IT Department of Shiraz Industrial University and employers, who absorb the graduates in IT engineering. In respect to faculty members, the sampling method was as census and in respect to employers, it was a purposeful style. In collecting data, a questionnaire, employed by earlier theories and resources and based on various core dimensions (technical, behavioral and contextual), is used. The validity of the questionnaire is based on data analysis method, and it revealed valid scheme. Also, its reliability was based on Coronbach’s Coefficient Alpha gained 0.89. The review of questions is performed through  Chi-square statistical test.  }, keywords = {Information technology Engineering,Curriculum,core competencies,Engineering education}, title_fa = {شناسایی شایستگیهای محوری در آموزش مهندسی فناوری اطلاعات از دیدگاه اعضای هیئت علمی و کارفرمایان}, abstract_fa = {هدف این پژوهش شناسایی شایستگیهای محوری در آموزش مهندسی فناوری اطلاعات از دیدگاه اعضای هیئت علمی و کارفرمایان بود. روش تحقیق توصیفی به شیوه پیمایشی بود. جامعه آماری شامل اعضای هیئت علمی گروهIT  دانشگاه صنعتی شیراز و نیز کارفرمایان(جذب کنندگان دانش‌آموختگان رشته مهندسیIT) بودند.روشنمونه‌گیریدرخصوصاعضایهیئتعلمیبهصورتسرشماریوبرایکارفرمایانازنوعهدفمندبود.برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه مبتنی بر ابعاد شایستگی(فنی، رفتاری و زمینه‌ای) که از نظریه‌ها و تحقیقات پیشین به‌دست آمده بود، استفاده شد. روایی پرسشنامه بر اساس روش تحلیل مواد بررسی و از این نظر معتبر تشخیص داده شد و همچنین، پایایی آن نیز  بر اساس روش آلفای کرونباخ 89/0 به‌دست آمد. پاسخگویی و بررسی سؤالها نیز از طریق آزمون آماری خی دو انجام شد.}, keywords_fa = {مهندسی فناوری اطلاعات,برنامه درسی,شایستگیهای محوری,آموزش مهندسی}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_2960.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_2960_b5efd72314e8e4b8772c77cc306fa189.pdf} } @article { author = {Hasheminejad, Azar and Hoseini, Mahmoud and Hejazi, Yosef}, title = {Analysis of prerequisites of applying blended learning system from perspective of Khuzestan province natural resources and agriculture faculty’s members}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {15}, number = {57}, pages = {37-50}, year = {2013}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2013.2961}, abstract = {The purpose of this research was the analysis of prerequisites  of applying blended learning system from perspective of Khuzestan province natural resources and agriculture faculty members. The statistical society of the study consists of 159 faculty members of the mentioned university, out of which 72 faculty members were selected as sample using simple random sampling and Cochran formula. A planned questionnaire was used as the main instrument to collect data. The content validity of the questionnaire was approved through getting opinions of specialists and experts in the field of Agricultural Extension and Education in the University College of Agriculture and Natural Resources, University of Tehran. The reliability of the questionnaire was approved by Cronbach’s Alpha coefficient (α=0.91). SPSS17 software was used to analyze data. The finding indicated that the most important prerequisites of applying blended learning system from the faculty members’ view point were access on fast Internet and computer, enough band width net. The results of factor analysis showed that five factors of organizational, infrastructure, policy, professional and educational explained 71.751 percent of variance of prerequisites of applying blended learning system.}, keywords = {blended learning,prerequisites,Faculty Members,agriculture and natural resources}, title_fa = {تحلیل الزامات به¬کارگیری نظام آموزش ترکیبی از دیدگاه اعضای هیئت علمی (مورد مطالعه: دانشگاههای رامین و شهید چمران اهواز)}, abstract_fa = {اخیراً استانداردهای کیفیت آموزش نوین به سمت الگوی جدید آموزشی به‌عنوان آموزش ترکیبی متمایل شده است‌ و آن را آموزش مناسب با استفاده از فناوری رایانه‌ای می‌دانند. در این استانداردها با پذیرش لزوم بهره‌مندی از مزیتهای هر دو شیوه آموزش سنتی و الکترونیکی، محدودیتهای هر یک شناخته و آموزش ترکیبی با تأکید بر فراگیر محوری نوع مناسب آموزش دانسته شده است. تحقیق حاضر با هدف تحلیل الزامات به‌کارگیری نظام آموزش ترکیبی از دیدگاه اعضای هیئت علمی انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق شامل 159 نفر از اعضای هیئت‏علمی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین و دانشکده‌های کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه شهید چمران اهواز بود که از این افراد تعداد 72 نفر از طریق فرمول کوکران و به روش نمونه‏گیری تصادفی ساده به‌عنوان نمونه تعیین شدند. ابزار اصلی جمع‏آوری اطلاعات پرسشنامه بود. روایی پرسشنامه با نظر تعدادی از استادان گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران و صاحبنظران در این زمینه تأیید شد و برای تعیین میزان پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که برابر با 91/0 بود. برای تحلیل داده‏ها از نرم افزار SPSS17 استفاده شد. یافته‏های تحقیق نشان داد که از دیدگاه اعضای هیئت‏علمی مهم‏ترین الزامات به‌کارگیری آموزش ترکیبی، دسترسی به رایانه و اینترنت با سرعت کافی در دانشگاه و وجود داشتن شبکه با پهنای باند کافی است. نتایج به‌دست آمده از تحلیل عاملی نشان داد که پنج عامل سازمانی، زیرساختی، سیاستی، حرفه‌ای و آموزشی 751/71 درصد از واریانس کل الزامات به‌کارگیری آموزش ترکیبی را تبیین می‏کنند.}, keywords_fa = {آموزش ترکیبی,الزامات,اعضای هیئت علمی,کشاورزی و منابع طبیعی}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_2961.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_2961_31cb65218abc3dee47c70cacefed9d54.pdf} } @article { author = {Salehi Omran, Ebrahim and Rahmani Ghahdarani, Elahe}, title = {A study of identifying competencies and employability skills for women in industry (case study: Esfahan Mobarakeh Steel)}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {15}, number = {57}, pages = {51-73}, year = {2013}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2013.2962}, abstract = {This study aimed to identify and assess the skills needed for better employment and participation of women in the industry. The study assessed competency models of training programs of Esfahan Mobarakeh Steel Company to revise the competencies required for employment of woman managers according to training program and competency models of these companies. This study also tried to list the most important and most basic skills and capabilities that women graduates of industrial sector need. This study is a survey and used questionnaires, documents and interview techniques. To collect data, all the directors of the study are selected. Participants in this study who filled in the questionnaires and took the interviews showed that they had the skills to work with computer, to wait on the clients, had the team work skills, as well as ICT skills, innovation and creative thinking ability in the environment, problem solving, reasonable job expectations, an understanding the objectives and policies, capability of training while working with managers of Esfahan Mobarakeh Steel Company. Among the skills mentioned, work with computer skills, client orientation and understanding the goals and policies of the organization are found to be more important. In addition, this study showed that it is required that women see training for working in adverse conditions.}, keywords = {Employability Skills,competencies,Women,Industry,Training}, title_fa = {بررسی و شناسایی شایستگیها و مهارتهای اشتغالزای زنان در صنعت (مطالعه موردی: شرکت فولاد مبارکه اصفهان)}, abstract_fa = {هدف این پژوهش شناسایی و ارزیابی مــهارتهای مورد نیاز برای اشتغال و مشارکت بــهتر زنـان در بــخش صـنعت بود. همچنین، با مطالعه برنامه‌های آموزشی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، میزان انطباق شایستگیهای مورد نیاز برای اشتغال و فعالیت زنان با  برنامه‌های آموزشی این شرکت بررسی شد. پس از بررسی موضوع و مصاحبه با مدیران شرکت فولاد مبارکه اصـفـهان سـعی شـد تـا فهرستی از مـهم‌ترین و اساسی‌ترین مهارتها و قابلیتهایی که دانش‌آموختگان زن برای فعالیت و مشارکت بیشتر در بخشهای صنعت به آن نیاز دارند، شناسایی شود. این پژوهش از نوع پیمایشی بود و با استفاده از روش سه سوسازی انجام شد. برای جمع‌آوری داده‌‌ها از پرسشنامه،  مصاحبه و مطالعه اسناد استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش را  کلیه مدیران شرکت فولاد مبارکه اصفهان تشکیل دادند. نتایج این تحقیق نشان داد که شایستگیهایی نظیر مهارت کار کردن با رایانه، مهارت مشتری مداری، مهارت مربوط به کار گروهی، مهارت استفاده از فناوری ارتباطات و اطلاعات، توانایی تفکر خلاقانه و ایجاد نوآوری در محیط، حل مسئله، داشتن انتظارات شغلی معقول، درک اهداف و سیاستهای سازمان و قابلیت آموزش دیدن در حین کار برای مدیران صنعت بزرگی مثل شرکت فولاد مبارکه اهمیت زیادی دارد که از بین آنها مهارت کار کردن با رایانه، مهارت مشتری مداری و درک اهداف و سیاستهای سازمان به عنوان یک نوع مزیت و شایستگیهای اساسی زنان در بخش صنعت شناسایی شدند. علاوه بر این، نتایج نشان داد که برای ورود بهتر زنان به صنعت لازم است شایستگی کار کردن در شرایط سخت نیز در برنامه‌های آموزش مهندسی آنان مورد توجه قرار گیرد.}, keywords_fa = {کلید واژه: مهارتهای اشتغالزا,شایستگی,زنان,صنعت,آموزش}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_2962.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_2962_fd628d8d69e00a98531854e82e8bb1c6.pdf} } @article { author = {Arasti, Zahra and Saeidbanadaki, Saeideh}, title = {Evaluation of entrepreneurship education program in higher education}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {15}, number = {57}, pages = {75-89}, year = {2013}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2013.2964}, abstract = {The main purpose of this paper is to identify the effect of education on entrepreneurship intention and its determinants, including "attitude towards behavior", "subjective norms" and "perceived behavioral control" in Golpayegan University students that participate in the 72 hours entrepreneurship education workshop. Data has been collected by questionnaire in two phases, at the beginning and at the end of semester. The results pointed out the impact of entrepreneurship education on students' entrepreneurship intention, but not significant in determinants elements. Also, the impact of entrepreneurship education on industrial engineering students in comparison with other group of students was significant in variables "attitude towards behavior" and "subjective norms".}, keywords = {entrepreneurship education,Higher education,Entrepreneurial intention,attitude towards behavior,subjective norms and perceived behavioral control}, title_fa = {ارزیابی برنامه¬های آموزش کارآفرینی در آموزش عالی}, abstract_fa = {در این پژوهش برنامه آموزش کارآفرینی و تأثیر آن بر قصد کارآفرینی دانشجویان و عوامل تعیین کننده آن شامل "نگرش به رفتار کارآفرینی"، "هنجارهای ذهنی" و "درک کنترل رفتاری" ارزیابی شد. جامعه آماری دانشجویان دانشگاههای گلپایگان شرکت‌کننده در دوره 72 ساعته آموزش کارآفرینی بودند. داده‌های پژوهش به وسیله پرسشنامه و در دو مرحله ابتدا و انتهای دوره جمع‌آوری شدند. نتایج نشان داد که تأثیر آموزش کارآفرینی بر قصد کارآفرینی دانشجویان معنادار است، در حالی که تفاوت معناداری در متغیرهای تعیین‌کننده قصد ایجاد نشده است. همچنین، تأثیر آموزش کارآفرینی بر دانشجویان مهندسی صنایع نسبت به سایر دانشجویان در متغیرهای "نگرش به رفتارکارآفرینی" و "هنجارهای ذهنی" یکسان نیست.}, keywords_fa = {آموزش کارآفرینی,آموزش¬عالی,قصد کارآفرینی,نگرش به رفتار کارآفرینی,هنجارهای ذهنی,درک کنترل رفتاری}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_2964.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_2964_640d3fba2d3ca20daeec0f4ecaf4e812.pdf} } @article { author = {Abbasian, Ali and Kazeminejad, Bita}, title = {The role of the questionnaires’ content in the students’ orientation for engineering education}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {15}, number = {57}, pages = {91-112}, year = {2013}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2013.2963}, abstract = {The learning environments and required capabilities of today’s graduate engineers are varying with the changing environment. Since it is important to coordinate the learning process with the external changes, engineering accreditation boards like ABET defines frameworks for engineering education worldwide. According to the revision of the evaluation criteria, it seems that the questionnaire’s contents are changing. The objective of this paper is to study how this will affect students/ instructors’ perception of learning process. In order to study the influence of adopting this new content on the evaluation results, two valid questionnaires (SEEQ and IDEA) were used according to their structure and development process and were distributed among six different Polymer Engineering classes of four instructors. At first total scores from two questionnaires were studied which showed different results, which could be due to the changes in students/instructor’s perception of learning process. Then the questionnaire that was based on student-centered environment which resulted in lower scores is discussed in details. It can be concluded that changing the questionnaire’s content according to new standards will change the students/instructors’ attitudes towards learning process.    }, keywords = {Educational assessment,Questionnaires,Learning,student-center,Idea}, title_fa = {بررسی نقش محتوای پرسشنامه¬های ارزیابی بر جهتگیری دانشجویان در خصوص آموزش مهندسی}, abstract_fa = {با تغییر شرایط محیطی، محیطهای آموزشی و تواناییهای مورد نیاز دانش‌آموختگان مهندسی نیز متناسب با آن نیازمند تغییر است. با توجه به الزام هماهنگی فرایند یادگیری با تغییرات محیط بیرون، نظامهای اعتباربخشی مهندسی مانند ABET در سراسر دنیا چارچوبهای خاصی را تعریف کرده‌اند. در بازبینی معیارهای ارزیابی به نظر می‌رسد محتوای پرسشنامه‌ها نیز همراه با شرایط جدید تغییر کرده ‌است که هدف این مقاله بررسی نقش محتوای پرسشنامه بر درک دانشجو/ استاد از یادگیری است. برای بررسی نقش محتوای پرسشنامه‌ها بر نتایج ارزیابی، دو پرسشنامه معتبر SEEQ‌ و IDEA  بر اساس نحوه تدوین و ساختار آنها انتخاب و در شش کلاس درسی  رشته مهندسی پلیمر در کلاس چهار استاد مختلف توزیع شدند. ابتدا نتایج کلی برای استادهای مختلف در دو پرسشنامه بررسی شدند که در تمام موارد نمرات متفاوتی در خصوص ارزیابی هر استاد در دو پرسشنامه مختلف دیده شد که به تغییر دیدگاه دانشجو به فرایند یادگیری و فراخور تغییر در محتوای پرسشنامه‌ها ارتباط داده شده است. در مرحله بعد پرسشنامه‌ای که فضای دانشجو‌محور و در نتیجه، نمره‌های پایین‌تر و ضعفهای بیشتری را نشان می‌داد، به دقت تحلیل شد. نتایج به دست آمده نشان ‌داد پرسشهایی که در تمام کلاسها نمره پایین‌تر از حد متوسط دارند، به نحوی با شایستگیهایی مرتبط هستند که در محیطهای آموزشی استادمحور امکان پرورش آنها وجود ندارد. بنابراین، نتیجه گرفته شد که تغییر محتوای پرسشنامه‌ها بر اساس معیارهای جدید خود می‌تواند عاملی در گذار از محیط استادمحور فعلی به محیط دانشجومحور و تغییر دیدگاه دانشجو ]و استاد[ به استانداردهای محیطهای آموزشی و یادگیری با‌شد.}, keywords_fa = {ارزیابی آموزش,پرسشنامه,یادگیری,دانشجومحوری,Idea}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_2963.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_2963_37b9aa9602223fdbd85908a3ca0d295d.pdf} } @article { author = {Rostami Nejad, Mohammad Ali and Mazini, Naser and Delavar, Ali and Norouzi, Daryosh}, title = {Validation of a tool for predicting Iranian engineering student success in elearning}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {15}, number = {57}, pages = {113-132}, year = {2013}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2013.2965}, abstract = {E-learning systems are developing tremendously all over the world. More than one  thousand institute have been accepted this method of teaching and learning parallel with their conventional system. In this rapid development phase, institute encountered with some problem of early attrition, withdraw, failure and dropout. So  increasing e-learner success rate is one of  the main and common concerns of all e-leaning centers .Although considering  technological, infrastructural, content related, teacher and support  system factors are undoubtedly very important in this regard, but it is believed that  e-learner related factors has also a critical role. The goal of this study is developing and validation of a tools to predict e-learner's success rate. Instrument such as Online Distance Learner Survey (ODLS),Test of Online Learning Success(TOOLS), Tertiary Students’ Readiness for Online Learning(TSROL) were reviewed in the literature. To achieve the goal of the study, all item of the pre mentioned instrument were analyzed. Then a questioner is developed according to the literature and authors experience in IUST e-learning centre. In this step some subscales and items  that are not important for e-learner success removed from scale. The initial scale is constructed  with 67 items.   In the next step  290 e-learners from IUST e-learning center  have  been selected randomly and asked to describe themselves in reference to a 5-point Likert-type scale, with anchors ranging from 1 (strongly disagree) to 5 (strongly agree). Exploratory factor analysis with varimax rotation where used to study constructs validity of  the before mentioned tool. The result revealed that eleven-factor solution with Eignevalue over than one can count 62% variance of e-learner success construct. Iin this stage 24 items where excluded due to lack of factor load in any eleven-factors. Another intention of this study is to test reliability of the developed tool. The reliability of the questionnaire found satisfactory, with a Cronbach alpha of α=0.84 for the entire set of questioner. Although the developed questionnaire have construct validity and is reliable but the predictive validity has a crucial importance for authors  so it is continued with using multiple regression with inter method . The  average score of items that is related to each factor were calculated and enterd as a predictor into linear regression. The finding  showed that eleven-factor can predict 14% valiance of e-learner GPA in our sample.  Comparing this tool with others, it shows that it is reliable and has predictive validity that can be used for Iranian engineering education institute. Finally the paper conclude findings and present some recommendation to use this toll effectively.  }, keywords = {E-learner,student characteristics,dropout,Academic success,engineering}, title_fa = {اعتباریابی ابزاری برای پیش بینی موفقیت دانشجویان مهندسی در یادگیری الکترونیکی}, abstract_fa = {تضمین موفقیت یادگیرنده الکترونیکی دغدغه تمام نظامهای آموزش الکترونیکی دنیاست. عواملی چون  فناوری، زیرساخت، محتوا، مدرس و پشتیبانی در موفقیت یادگیرنده سهیم‌اند، اما گفته می‌شود مهم‌تر از همه موارد یاد شده خود یادگیرنده است که در کانون یادگیری الکترونیکی قرار دارد. هدف این پژوهش ساخت و اعتباریابی ابزاری برای پیش‌بینی موفقیت دانشجوی مهندسی در یادگیری الکترونیکی است. در پیشینه پژوهش ابزارهایی چون پیمایش برخط یادگیرنده از راه دور، آزمون موفقیت یادگیری الکترونیکی و آمادگی دانشجویان برای یادگیری برخط بررسی شدند و ساخت ابزاری بومی برای دانشجویان ایرانی ضروری تشخیص داده شد. برای این هدف290 نفر از دانشجویان مهندسی مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه علم و صنعت ایران به صورت تصادفی انتخاب شدند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی ابزار ساخته شده، یازده عامل را شناسایی کرد که در مجموع، 62 درصد از واریانس سازه موفقیت یادگیرنده الکترونیکی را تبیین می‌کند. پایایی ابزار 84/0 =α  به دست آمده. تحلیل واریانس، معناداری کل مدل را نشان داد و مدل رگرسیون یازده عاملی 14% از تغییرات معدل ترم اول دانشجویان مهندسی در تحصیل الکترونیکی را تبیین می‌کرد. این ابزار در مقایسه با سایر نمونه‌های خارجی از اعتبار و پایایی مطلوبی برخوردار است و می‌تواند در نظامهای آموزش الکترونیکی برای پیش‌بینی موفقیت یادگیرنده الکترونیکی به‌کار رود.}, keywords_fa = {آموزش مهندسی,ارزیابی مشارکتی,اعتبار¬سنجی,رتبه¬بندی,کیفیت}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_2965.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_2965_894ae1b44982bebd61e386123c1e0f17.pdf} } @article { author = {Mirshekari, Ali and Asadi, Ali and Hoseini, Seyyed Mahmod and Karami, Gholam}, title = {Analysis of inhibiting factors of software movement in agricultural and natural resources higher education as perceived by graduate students}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {15}, number = {57}, pages = {133-147}, year = {2013}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2013.2967}, abstract = {The objective of this descriptive- survey research is to analyze inhibiting factors of software movement in agricultural and natural resources higher education. The statistical population of the study consisted of the graduate students of University College of Agriculture and Natural Resources, University of Tehran, out of which 124 people were selected as sample, using proportionate stratified sampling technique. Results of prioritizing showed that from all inhibiting factors of software movement in agriculture and natural resources higher education, the top three most important inhibiting factors (in order of importance) were “inappropriate use of academic research budget”, “not paying attention to practical and experiential education” and “not organizing and directing research attempts of academic researchers in order to solve the country's problems”. Also results of factor analysis revealed that six factors explained about 63.971 percent of variations of inhibiting factors of software movement in agricultural and natural resources higher education: infrastructural-input restrictions, informational and communicational problems, weakness in IT, obstacles in scientific exchange, institutional-management obstacles and motivation issues.}, keywords = {software movement,science producing,Inhibiting factors,Higher education,agricultural and natural resource education}, title_fa = {بررسی عوامل بازدارنده جنبش نرم‌افزاری در نظام آموزش‌عالی کشاورزی و منابع‌ طبیعی از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی}, abstract_fa = {هدف این تحقیق تحلیل عوامل بازدارنده جنبش نرم‌افزاری در نظام آموزش‌‌عالی کشاورزی و منابع ‌طبیعی از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی پردیس کشاورزی و منابع‌طبیعی دانشگاه تهران بود که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 124 نفر تعیین و از طریق نمونه‌گیری طبقه‌ای با انتساب متناسب انتخاب شدند. یافته‌های تحقیق نشان داد که از مجموع سازه‌های بازدارنده، به‌ترتیب «مصرف نامناسب بودجه تحقیقاتی در دانشگاه»، «تأکید نشدن بر موضوع آموزش مطالب به‌صورت عملی و تجربی» و «نبود ساماندهی و جهت‌دهی تلاشهای پژوهشی محققان دانشگاهی در راستای حل مسائل کشور» در بالاترین اولویتها قرار دارند. همچنین، بر اساس نتایج تحلیل عاملی، شش عامل محدودیتهای زیرساختی ـ نهاده‌ای، مشکلات ارتباطی و اطلاعاتی، ضعف در فناوری اطلاعات و ارتباطات، تنگناهای فرصتهای مبادله‌ علمی، تنگناهای نهادی ـ مدیریتی و مسائل انگیزشی در مجموع حدود 971/63 درصد از واریانس کل سازه‌های بازدارنده را تبیین کردند.}, keywords_fa = {جنبش نرم‌افزاری,تولید علم,عوامل بازدارنده,آموزش¬عالی,آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_2967.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_2967_3915c27ebf4fa0f07771f7be352eedc2.pdf} }