@article { author = {Mousavi, Seyyed Hossein and Salehi Omran, Ibrahim and Farasatkhah, Maghsood and Towfighi, Jafar}, title = {Providing a model for development of entrepreneurial university in Iran}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {19}, number = {76}, pages = {1-28}, year = {2018}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2018.98838.1481}, abstract = {The innovation system emphasizes on importance of adapting university to environment and the need to reengineer the organizational structure, roles, and functions of higher education. However, this study aimed to provide a comprehensive and operational model for development of entrepreneurial university at state universities in Iran. This was a qualitative study which used Grounded Theory. The statistical population consisted of policy makers and professors in higher education and entrepreneurship, managers of entrepreneurship growth centers and science and technology parks, industry department authorities, and PhD candidates. Using purposeful sampling method, 20 people were selected as key informants. The data were collected through a generalized and semi-structured interview. Two methods including reviewing the participants and reviewing non-participating experts in research were used to obtain valide and reliable data. The data were analyzed by open, axial, and selective coding. At initial stage, 462 conceptual propositions were obtained; in second stage, they were classified in 126 categories. At axial coding stage, 22 key items were counted. The major categories and key categories in the form of causal conditions (commitment and tendency of management and leadership to entrepreneurship, internationalization), contextual (flexibility of laws and regulations, financial support, and entrepreneurial investment), intervener (university and industry commitment, and over-­organizational support), strategies (curriculum with entrepreneurship approach, formal and informal education for entrepreneurship, and coordination of entrepreneurship corridors), and outcomes (quality improvement, social and economic development, and student satisfaction) were promoted to a higher abstract level and a research paradigmatic model was provided.}, keywords = {Entrepreneurial university development,state universities,university-industry relations,Higher education}, title_fa = {ارائه مدل توسعه دانشگاه کارآفرین در ایران}, abstract_fa = {نظام نوآوری اهمیت ارتباط دانشگاه با محیط و ضرورت مهندسی مجدد ساختار سازمانی، نقش ها و کارکرد های آمورش عالی را مورد تاکید قرار می دهد. هدف پژوهش حاضر ارائه مدلی جامع و عملیاتی برای توسعه دانشگاه کارآفرین در دانشگاه های دولتی ایران است. پژوهش از نوع مطالعات کیفی است که از نظریه داده بنیاد سیستماتیک (SY-GTM) استفاده شده است. جامعه آماری شامل سیاستگذاران و اساتید صاحب نظر، مدیران مراکز کارآفرینی، رشد و پارک های علم و فناوری، مسولین بخش صنعت و دانشجویان دکتری است. از طریق روش نمونه گیری هدفمند تعداد 20 نفر بعنوان مطلعین کلیدی انتخاب شدند. داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختارمند گرد آوری شد. اعتبار و روایی داده ها از دو روش بازبینی مشارکت کنندگان و مرور خبرگان به دست آمد. داده ها بوسیله کد گذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند. 462 گزاره مفهومی در قالب 126 مقوله عمده طبقه بندی و در نهایت 22 مقوله هسته ای احصاء شد. مقوله های عمده و هسته ای در قالب ابعاد 6 گانه شرایط علی از جمله (تعهد و گرایش مدیریت و رهبری به کارآفرینی، بین المللی شدن)، زمینه ای (انعطاف پذیری قوانین و مقررات و حمایت مالی و سرمایه گذاری کارآفرینانه)، مداخله گر (پیمان متعهدانه دانشگاه و صنعت، حمایت های فرا سازمانی)، راهبردها (برنامه درسی با رویکرد کارآفرینی، آموزش های رسمی و غیررسمی کارآفرینی، هماهنگی کریدور های کارآفرینی) و پیامدها (بهبود و تضمین کیفیت، توسعه اجتماعی و اقتصادی و رضایت مندی دانشجویان) به سطح انتزاعی بالاتر ارتقاءداده شد و مدل پارادایمی پژوهش ارائه گردید.}, keywords_fa = {توسعه دانشگاه کارآفرین,دانشگاه‌های دولتی,ارتباط دانشگاه و صنعت,آموزش عالی}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_63058.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_63058_8f5a8087aaaad7e7a398d11d1ed46a2d.pdf} } @article { author = {amrollah, omid and Khodaie, Ebrahim and hakimzadeh, rezvan and nili ahmadabadi, majid}, title = {The presentation and implementation of a prototype for outcome-driven validation pattern of technical and engineering curriculam (Case study: "Advanced Programming" from computer engineering}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {19}, number = {76}, pages = {29-59}, year = {2018}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2018.117888.1512}, abstract = {we present and implement a validated validation model of the technical and engineering curriculum. In this research the statistical population included all the specialized courses in computer. The descriptive-survey and applied method used in this research. The statistical sample of this research is selected by random sampling from the specialized courses of computer engineering. So the "Advanced Programming" course, which is specialized, was selected as a statistical sample. In the next step, the information and statistics needed to answer the research questions were completed by a researcher made questionnaire and received from the professor of the course in the form of a list of students' scores. Following the implementation of the eleventh step-by-step validation, the following results were achieved: By choosing the methods of evaluation and performance of students, the goal of learning "the student can use the necessary methods to test and debug the program in order to use the program's function correctly" With the lowest percentage of realization and learning goal, "Student can solve issues by up to down design method." Had the highest percentage of realization. Considering the choice of methods of evaluation of performance of students and the extent of realization of learning goals in the aforementioned course one of the main objectives of computer engineering field was the acquisition and preservation of strategic superiority and independence of the country in important areas of processing with the contextualization for continuous innovation by the graduates, gained the lowest percentage of achievement and the goal. Design and construction of national communication networks by graduates had the highest percentage of realization}, keywords = {outcome-driven validation pattern,Technical,engineering field curriculum,advanced programming lessons,computer engineering}, title_fa = {ارائه و اجرای الگوی اعتبارسنجی پیامدمحور برنامه های درسی فنی و مهندسی (مطالعه موردی: درس"برنامه سازی پیشرفته" از رشته مهندسی کامپیوتر)}, abstract_fa = {در مقاله حاضر به ارائه و اجرای الگوی اعتبارسنجی پیامدمحور برنامه های درسی رشته های فنی و مهندسی پرداخته شده است. جامعه آماری را کلیه دروس تخصصی رشته مهندسی کامپیوتر در دانشگاه شاهد به خود اختصاص داد. روش از نوع توصیفی - پیمایشی و کاربردی بوده و نمونه آماری این پژوهش به روش نمونه گیری تصادفی ساده از میان دروس تخصصی رشته مهندسی کامپیوتر، انتخاب شده است. لذا درس"برنامه سازی پیشرفته" که درسی تخصصی و سه واحدی است، به عنوان نمونه آماری انتخاب شد. در ادامه اطلاعات و آمار مورد نیاز جهت پاسخ سوالات پژوهش به صورت پرسشنامه محقق ساخته و در قالب لیست نمرات دانشجویان از استاد درس مذکور اخذ گردید. پس از طی اجرای گام های یازده گانه اعتبارسنجی پیامدمحور، نتایج زیر حاصل گردید؛ با توجه انتخاب روش های ارزشیابی و عملکرد دانشجویان، هدف یادگیری "دانشجو بتواند از روش های لازم برای آزمون و اشکال زدایی برنامه به منظور تحقیق درستی عملکرد برنامه استفاده کند" دارای کمترین درصد تحقق و هدف یادگیری"دانشجو بتواند مسائل را با روش طراحی بالا به پایین حل کند." دارای بیشترین درصد تحقق بود. با توجه انتخاب روش های ارزشیابی وعملکرد دانشجویان و میزان تحقق اهداف یادگیری در درس مذکور، هدف کلان کسب و حفظ برتری راهبردی و استقلال کشور در عرصه های پردازشی و ارتباطی مهم با زمینه سازی برای نوآوری مستمر توسط دانش آموختگان،دارای کمترین درصد تحقق و هدف مصوب کلان دیگر، طراحی و ساخت شبکه های ارتباطی محلی و ملی توسط دانش آموختگان، دارای بیشترین درصد تحقق بود}, keywords_fa = {الگوی اعتبارسنجی پیامدمحور,برنامه‌های درسی رشته فنی ـ مهندسی,درس برنامه‌سازی پیشرفته,مهندسی کامپیوتر}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_63063.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_63063_400c88008096239e1d6f213925f14c36.pdf} } @article { author = {Khadem Sameni, Melody and Heydari Abhari, Mohana}, title = {Investigation of factors affecting students educational satisfaction at the railway engineering major}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {19}, number = {76}, pages = {61-77}, year = {2018}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2018.84215.1459}, abstract = {In the past decade and in the pursuit of sustainable development, many countries are paying more attention to the railway transportation. In this research, by simple sampling method, 158 filled questionnaires from 701 students of the School of Railway Engineering were collected to investigate different aspects of major image, level of education and research and job prospects. Content and readability of the questionnaire were done by some faculty members and graduates of this major. Reliability of the questionnaire has been estimated 0.85 by Cronbach’s Alpha. Major findings show that there is high correlation between educational satisfaction and the sense of pride among family and friends with job prospects. Results of the T-test and ANOVA show that there is no statistically meaningful difference between satisfaction of males and females or among sub-disciplines. However, there is statistically meaningful difference between satisfaction of students according to the years of study which has a decreasing trend. At the end some suggestions are proposed for better policy making in the field of railway engineering education.}, keywords = {Railway engineering,Education,university,educational satisfaction,work-force}, title_fa = {بررسی عوامل موثر بر رضایت تحصیلی دانشجویان در رشته مهندسی راه آهن}, abstract_fa = {در دهه اخیر به جهت تحقق توسعه پایدار، توجه بسیاری از کشورها معطوف به حمل و نقل ریلی بوده است. در این پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده عوامل تاثیرگذار بر رضایت تحصیلی 158 نفری از جامعه 701 نفری دانشجویان دانشکده مهندسی راه آهن از جهت وجهه‌ی رشته، سطح آموزش و پژوهش و دورنمای شغلی بررسی شده است. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه تدوین شده توسط چند تن از اساتید و دانش آموختگان رشته مهندسی راه آهن انجام گرفت. میزان پایایی پرسشنامه بر اساس آلفای کرون باخ برابر با 0.85 برآورده شد. اهم نتایج نشان می دهد که ضریب همبستگی بالایی بین رضایت تحصیلی و میزان افتخار به رشته در میان دوستان و آشنایان و همچنین با آینده شغلی وجود دارد. نتایج آزمون تی (T) و آنوا (Annova)یک‌طرفه جهت بررسی آزمون فرض‌ها و تأثیر رضایت براساس جنسیت، گرایش رشته و سال گویای آن بود که تفاوت معناداری براساس جنسیت و گرایش در رضایت تحصیلی دانشجویان این رشته وجود نداشته اما رضایت دانشجویان براساس سال تحصیلی کاهش می‌یابد. در انتها رهنمودهایی برای سیاست‌گذاری براساس نتایج به دست آمده استخراج گردید.}, keywords_fa = {مهندسی راه‌آهن,آموزش,دانشگاه,رضایت تحصیلی,نیروی کار}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_63057.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_63057_af65f526fe932800f5ee1aff0e98bcf4.pdf} } @article { author = {Mohammad oghli reyhan, Fariba and alizadeh, seyed shamseddin}, title = {A survey on the status of engineering ethics in Iranian engineering education: A systematic review}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {19}, number = {76}, pages = {79-97}, year = {2018}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2018.117322.1510}, abstract = {Engineering ethics is one of the issues that has attracted the attention of the engineering community in recent years. The most important challenge in engineer training in the country is the development of human and moral values in engineering students. Therefore, considering the importance of engineering ethics training, this study reviews the studies and articles related to engineering education, engineering ethics and engineering ethics education which published in Iranian journals over a period of 20 years. In this study, Persian language journals were systematically studied. The purpose was to find, classify and analyze the articles published in the journals from the beginning of 1994 to the end of 2016 related to the engineering education, engineering ethics, and engineering ethics education. Initially, a list of journals containing articles in these fields were prepared. Then, the dedicated web site of each journal and other scientific databases were studied. Finally, 46 journals with 232 articles were selected. It can be concluded that the engineering community has recognized the importance of ethics in engineering, but unfortunately, there has not been much research on the methodology and quality of engineering education ethics for engineering students. Therefore, it can be said that ethics training is inadequate in the field of engineering, and it is necessary to carry out studies in this regard and provide some solutions.}, keywords = {Engineering training,engineering ethics,Professional Ethics,Ethics,engineering ethics training}, title_fa = {بررسی جایگاه اخلاق مهندسی در آموزش مهندسی ایران: مرور نظام مند}, abstract_fa = {اخلاق مهندسی از جمله موضوعاتی است که در سالهای اخیر توجه جامعه مهندسی را به خود معطوف کرده است. مهم ترین چالش در تربیت مهندس در کشور، پرورش ارزشهای انسانی و اخلاقی در دانشجویان مهندسی است. لذا با توجه به اهمیت آموزش اخلاق مهندسی، این مطالعه به بررسی مطالعات و مقالات مرتبط با موضوعات آموزش مهندسی، اخلاق مهندسی و آموزش اخلاق مهندسی که در یک بازه زمانی 20 ساله در مجلات ایران چاپ شده است، پرداخته است تا جایگاه اخلاق در آموزش مهندسی در ایران مشخص گردد. در این مطالعه مجلات فارسی زبان به صورت سیستماتیک بررسی شدند. هدف یافتن، طبقه بندی و تحلیل مقالاتی بود که از ابتدای سال 1375 تا پایان سال 1395 در خصوص آموزش مهندسی، اخلاق مهندسی و آموزش اخلاق مهندسی در این مجلات منتشر شده بودند. بر این اساس ابتدا فهرست مجلاتی که دارای مقاله در این زمینه ها بودند، تهیه شد. سپس به صفحه اختصاصی هر مجله و سایر پایگاههای اطلاعات معتبر نشریات مراجعه شد. در نهایت 46 مجله با 232 مقاله مرتبط با موضوع مورد بررسی یافت و انتخاب شدند. می توان نتیجه گیری نمود که جامعه مهندسی کشور به اهمیت اخلاق در رشته های مهندسی پی برده اند ولی متاسفانه در خصوص روش و کیفیت آموزش اخلاق مهندسی برای دانشجویان رشته مهندسی تحقیق و بررسی زیادی انجام نشده است. بنابراین می توان گفت که آموزش اخلاق در رشته های مهندسی مغفول واقع شده است و لازم است تا مطالعاتی در این خصوص انجام شده و راهکارهایی ارائه گردد.}, keywords_fa = {آموزش مهندسی,اخلاق مهندسی,اخلاق حرفه‌ای,اخلاق,آموزش اخلاق مهندسی}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_63062.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_63062_6b7b077ae9051624de6d09c947209186.pdf} } @article { author = {Zeynal, Hossein and Mansoorzadeh, Shiva}, title = {Engineering education quality assessment using outcome-based education system in Buein Zahra Technical University}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {19}, number = {76}, pages = {99-124}, year = {2018}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2018.100586.1485}, abstract = {Engineering education (EE) quality and its assessment methods plays a crucial role in decision –support process for many higher education policy makers around the globe. Traditionally, the education quality assessments were managed through the procedural and brute force paradigm which was unable to systematically track the quality and imperfection causes.  Therefore, it seems imperative to develop a comprehensive EE quality evaluation system. Among existing approaches, the Outcome-Based Education (OBE) system is renowned for its closed-loop improvement   mechanism, which allowed one to accurately address continuous quality management.  Hence, education quality can be controlled through by means of Program Outcome [PO] and Learning Outcome [LO] developed for all programs and teaching modules. In this paper, OBE system is investigated for a practical case of Buein-Zahra Technical University (BZTE) in Iran. The primary intent was to find out salient potentials one can garner if adopted with OBE. To end this, the proposed OBE-BZTE is implemented on 17 disciplines of those intentionally taken from second year curriculum onwards. The OBE-BZTE is made up with 12 POs and a technical range of 3 to 6 LOs for each module. The simulation results showed that implementation of the proposed approach opens an avenue to assess EE quality (POs for Admins and LOs for Lecturers) and as an added value, it produces improvement strategy on how to leverage PO and LO attainment levels for prospective semesters. As a result, internal and external shortcomings within the education system can be readily addressed and even tracked down. Application of OBE on EE process of BZTE indicated that the observability of academic system was further increased, the educational quality barriers were favorably spotted, and major pedagogical trends were objectively oriented.  }, keywords = {Quality assessment,engineering education,outcome-based education,system observability,quality improvement plan}, title_fa = {ارزیابی کیفیت آموزش های مهندسی با استفاده از سیستم پیامد-محور در دانشگاه فنی و مهندسی بوئین زهرا}, abstract_fa = {کیفیت آموزش های مهندسی و ارزیابی سطح کیفی فرآورده های مراکز آموزش عالی فنی و مهندسی از فوریت های اخیر سیاست گذاران امور علم و فناوری در خارج و داخل کشور بوده است. رویکردهای متداول ارزیابی کیفیت آموزش معمولا" سنتی و مبتنی بر تجربه بوده و بطور مدون و سیستماتیک مدیریت و سنجش نمی گردند. لذا تدوین یک سیستم ارزیابی کیفیت بر آموزش های مهندسی ضرروی به نظر می رسد. در این مقاله سیستم ارزیابی پیامد-محور پیشنهاد و پیاده سازی گردیده است با این هدف که روندهای موجود آموزش مهندسی را مدیریت پذیر و قابل کنترل نموده و اهداف و خواسته ها ی درونی و برونی جامعه و صنعت( در این مقاله 12 هدف بعنوان بروندادهای یک مرکز دانشگاهی پیشنهاد شده است) را پاسخ دهد. این سیستم، کیفیت آموزش ها را با تاکید بر پیامدها ( خواسته ها و اهداف) در یک چرخه بازخور دار مشاهده، نظارت وارزیابی می نماید. در این مدل پیشنهادی، اهداف برنامه های کارشناسی 12 گانه و در امتداد آنها اهداف یادگیری ( بین 1 تا 6 هدف) هر درس تبیین شده و امکان سنجش و اندازه گیری سطح دستیافت ها میسر می شود. با نگاهی استراتژیک دروس کاربردی از 30درصد از دروس پایانی هر برنامه کارشناسی انتخاب می گردد تا سطح بهره وری رویکرد پیشنهادی را بهینه نماید. نتایج پیاده سازی عملی این سیستم بر روی 11 درس در مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بوئین زهرا حاکی از افزایش روئیت پذیری فرآیند آموزش، عیب یابی و جهت دهی کیفی روندهای تدریس، یادگیری بوده است.}, keywords_fa = {ارزیابی کیفیت,آموزش‌های مهندسی,سیستم پیامدمحور,روئیت‌‌پذیری سیستم,برنامه بهبود کیفیت}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_63059.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_63059_258183557d3b280584d5b7ee66e98528.pdf} } @article { author = {Abdi, Hamid and Leiaghatdar, Mohammad Javad}, title = {Psychometric features (factor structure, reliability and validity) of the student self-perceived employability scale in Iranian students}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {19}, number = {76}, pages = {125-141}, year = {2018}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2018.104641.1489}, abstract = {The purpose of this study was to determine the psychometric features (Factor structure, validity and reliability) of the student self-perceived employability scale that have 22 items which developed by Rothwell et al. (2008). This research was performed among 185 senior students of technical field in Isfahan University who selected with cluster sampling method. Exploratory factor analysis released 4 factors which generally explained 70.53% of the total variance. Furthermore confirmatory factor analysis of the structure model showed that four-factor structure of the questionnaire were significant. The result showed that internal consistency of  the scale and the four factors were acceptable. The correlation of each item with total score was meaningful and ranged from 0.51 to 0.77. Convergent criterion validity coefficient between each of items of student self-perceived employability scale with the curriculum employability scale that was linked theoretically was also significant. Altogether, founding of this study showed that student self-perceived employability scale have an adequate reliability and validity among Iranian samples and can be used as a valid evaluation tool in higher education institutions. It is also possible to promote student self-perceived employability through appropriate educational programs.  }, keywords = {The student self-perceived employability,Factor Structure,Reliability,Validity,curriculum employability}, title_fa = {ویژگی های روان‌سنجی مقیاس قابلیت استخدام خودادراکی دانشجو( ساختار عاملی، پایایی و روایی) در دانشجویان ایرانی}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، بررسی ویژگی های روانسنجی( ساختار عاملی، پایایی، و روایی) مقیاس قابلیت استخدام خودادراکی دانشجو در میان دانشجویان ایرانی می باشد. این پژوهش بر روی 185 نفر از دانشجویان سال چهارم مقطع کارشناسی رشته فنی دانشگاه اصفهان به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی که از بین دانشکده های فنی دانشگاه اصفهان گزینش شده بودند انجام گرفت. ساختار عاملی مقیاس قابلیت استخدام خودادراکی دانشجو، با استفاده از تحلیل عامل اکتشافی چهار عامل را به دست داد که 53/70 درصد از واریانس کل را تبیین می کند. به علاوه تحلیل عامل تاییدی مدل ساختار چهار عاملی مقیاس را مورد تایید قرار داد. نتایج همسانی درونی کل مقیاس و عامل های آن همگی در حد قابل قبول بودند. همبستگی بین هر یک از گویه های مقیاس با نمره کل از 51/0 تا 77/0 متغیر و همگی معنادار بوده است. ضریب روایی همگرایی از طریق همبستگی بین هر یک از عامل های مقیاس قابلیت استخدام خودادراکی دانشجو با مقیاس قابلیت استخدام برنامه درسی که به لحاظ نظری به آن مرتبط بود، مورد بررسی و تایید قرار گرفت. در مجموع یافته های حاصل از این پژوهش نشان داده است که مقیاس قابلیت استخدام خودادراکی دانشجو در نمونه ایرانی از پایایی و روایی مناسبی برخوردار است و می توان از آن در موسسات آموزش عالی بهره گرفت. همچنین می توان از طریق برنامه های آموزشی مناسب، قابلیت استخدام خودادراکی دانشجویان را ارتقا بخشید.}, keywords_fa = {قابلیت استخدام خودادراکی دانشجو,ساختار عاملی,پایایی,روایی,قابلیت استخدام برنامه درسی}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_63060.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_63060_ebf6d9489ea378741bdf3f38194b5428.pdf} } @article { author = {ghoddousi mohammadi, masoud and Ghousi, Rouzbeh and heydari, mehdi}, title = {• Using a foresight model to determine research priorities for industry managers}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {19}, number = {76}, pages = {143-159}, year = {2018}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2018.111109.1496}, abstract = {There are many limitations in doing things in today's world. Common constraints such as time, place, and especially financial constraints have led individuals and companies and countries to a specific choose. Research and development in any organization that seeks to produce or use world-class products is an important topic, but the important subject is that an organization, according to the number of research subjects, which topics they need to work on and how they prioritize them. In this research, using a technological foresight model, a model has been developed to determine the research priorities of technology. The developed model is based on the critical technology method. To develop this model, the literature of two areas of R & D and technology strategy compilation and prioritization methods has been reviewed. Also, due to the need of Iran in the field of renewable energy, especially solar energy, this methodology has been implemented to prioritize the process of production of silicon photovoltaic modules. }, keywords = {Prioritization,critical technology,foresight model,Technology Management}, title_fa = {استفاده از مدل آینده نگاری جهت تعیین اولویت‌های تحقیقاتی برای مدیران}, abstract_fa = {در دنیای امروز محدودیتهای فراوانی در انجام کارها وجود دارد. محدودیت های رایجی همچون محدودیت های زمانی، مکانی و بویژه مالی باعث شده تا افراد و شرکت ها و کشورها دست به انتخاب بزنند. تحقیق و توسعه در هر سازمانی که به دنبال تولید و یا استفاده از محصولات به روز دنیا می باشد، مبحث مهمی به شمار می‌آید؛ اما نکته‌ی مهم این است که یک سازمان با توجه به تعدد موضوعات قابل تحقیق، به کدام موضوعات پرداخته و چگونه آنها را اولویت‌بندی می‌کند در این تحقیق مدلی جهت تعیین اولویت‌های تحقیقاتی تکنولوژی با استفاده از مدل آینده نگاری تکنولوژی توسعه داده شده است. مدل توسعه یافته بر اساس روش تکنولوژی‌های حیاتی می‌باشد. جهت توسعه این مدل، ادبیات دو حوزه تدوین استراتژی تحقیق و توسعه و تکنولوژی و روشهای اولویت بندی مرور شده است. همچنین با توجه به نیاز روز کشور ایران در حوزه‌ی انرژی‌های تجدیدپذیر بالاخص انرژی خورشیدی، این متودولوژی در جهت اولویت‌بندی حلقه‌های فرآیند تولید ماژول فتوولتائیک سیلیکونی پیاده سازی گردیده است.}, keywords_fa = {اولویت‌بندی,فناوری حیاتی,مدل آینده‌نگاری,مدیریت فناوری}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_63061.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_63061_7eb7f1d0ab866e403f153f2069c90eca.pdf} }