@article { author = {Ehsan, Mahdi}, title = {Restructuring the Electrical Engineering Education in the Country}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {10}, number = {38}, pages = {1-27}, year = {2008}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2008.586}, abstract = {The Electrical Engineering undergraduate educational program in the country has undergone some kind of stagnation during the past twenty years, and this has caused a mismatch between this education and the up-to-date world’s technology. In addition the existing program does not satisfy the industrial and social needs of the country in this era. This deficiency in the present educational program can lead to educating engineers who have a good knowledge about “Principles and Fundamentals” and are ready to work on theoretical and scientific subjects, while they are not ready to work as an engineer who can respond to the technological challenges of the country and to manage effectively parts of the industrial potential of the country and result in a surplus or improvement in the net national product of the country. To fulfil a thorough investigation on the subject a committee was assigned, in 2004, in the Electrical Engineering Department of Sharif University of Technology to develop a complete restructured undergraduate program in Electrical Engineering, based on the up-to-date and active measures. This paper briefly presents the developed educational program out of this task, which aims to renew and update the structure, and the content of the undergraduate educational program of the Electrical Engineering at Sharif University of Technology.}, keywords = {Restructuring of the Educational System,Inverse Education,technology,Industrial Requirements,Industrial and Managerial Insight,Professional Engineers,Innovation and Entrepreneurship}, title_fa = {تجدید ساختار در آموزش مهندسی برق در کشور}, abstract_fa = { برنامه آموزشی مهندسی برق در کشور قریب به بیست سال است که دچار رکود نسبی شده و این امر منجر به آن شده است که دیگر این آموزشها با فناوریهای روز جهان هماهنگ نباشد و به علاوه، نیازهای صنعتی و اجتماعی روز کشور را بر آورده نسازد. از این رو، در سال 1383 کمیته‌ای در دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف مأموریت یافت تا بر اساس معیارهای نوین و پویا در آموزش مهندسی برق برای یک تجدید ساختار جامع در آموزش کارشناسی مهندسی برق برنامه ریزی لازم را به عمل آورد. نقیصه موجود در آموزشهای حاضر را به تعبیری دیگر می‌توان این گونه تشریح کرد که با این آموزشها مهندسی تربیت می‌شود که علم به مبانی و کلیات دارد و آماده کار کردن در زمینه برخی مباحث نظری و علوم است، نه لزوماً مهندسی که بتواند پاسخگوی نیازهای فنّی روز کشور باشد، چرخ مدیریت صنعت را بچرخاند و موجب افزایش و بهبود تولید ملی در کشور شود. در این مقاله به طور خلاصه برنامه ریزی انجام شده در این زمینه به منظور احیا و به روز ساختن محتوا و نظام آموزشی مهندسی برق ارائه شده است.}, keywords_fa = {Restructuring of the Educational System,Inverse Education,technology,Industrial Requirements,Industrial and Managerial Insight,Professional Engineers,Innovation and Entrepreneurship}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_586.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_586_6e79614ce42931dae181803943adce2b.pdf} } @article { author = {Jabehdar maralani, Parviz and Nadjar araabi, Babak}, title = {On Restructuring the Electrical Engineering Higher Education in Iran}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {10}, number = {38}, pages = {29-40}, year = {2008}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2008.587}, abstract = {In this paper, we provided our critical views on restructuring the Electrical Engineering education at bachelor¬,s level in Iran. We particularly discussed the conclusions and suggestions that are resulted from a study at Sharif University of Technology. Their approach to the problem, main ideas in restructuring, suggested new courses, and new syllabuses for old titles are critically analyzed. The main concerns are as follows: Curriculum planning at national level demands for a large poll of ideas at the same level; the suggested framework seems to be too rigid; there is only a little room for technical electives; the number and content of newly suggested courses does not match the rapid changes in the field; and the content of the newly suggested courses for first two semester are not consistent with students’ knowledge at those levels. We think many of these problems are due to insisting too much on keeping subprograms at bachelor level. Maybe it is time to remove subprograms and rescheduling the bachelor of Electrical Engineering as a three years program, followed by a two years advanced program. A three year program is more consistent with quarter-based system as compared with semester-based system. The former is more consistent with Iranian New Year holidays as well.}, keywords = {Higher education curriculum planning,Electrical engineering education,higher education restructuring,subprograms at bachelor level,evaluating and updating}, title_fa = {درباره تجدید ساختار آموزش مهندسی برق در کشور}, abstract_fa = {در این مقاله به اختصار در خصوص بازنگری برنامه آموزشی دوره کارشناسی مهندسی برق، که در دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف انجام شده، نقد و بررسی صورت گرفته است. در این تحلیل علاوه بر نقد شیوه اجرای بازنگری، خطوط کلی برنامه‌ریزی پیشنهادی و عناوین و سرفصل مطالب برخی از دروس پیشنهادی نیز بررسی شده است. لازم است برای برنامه‌ریزی جامع، ملاحظات تمام دانشگاهها در نظر گرفته و از دیدگاههای تمام صاحبنظران مهندسی برق در سطح کشور استفاده شود. گفتنی است که قالب ارائه شده در مجموع نامنعطف می‌نماید و جای زیادی برای دروس اختیاری نمانده و دروس جدید کمی پیشنهاد شده است. به علاوه، بر دروس پایه مهندسی پیشنهادی برای دو نیمسال اول تحصیلی ایرادهای مهمی وارد است. در مجموع، به نظر می‌¬رسد که یکی از دلایل شرایط موجود، اصرار بر حفظ گرایش در سطح کارشناسی است، امری که مورد انتقاد بسیاری از اهل فن بوده و هست. شاید زمان آن فرا رسیده باشد که به طور جدی به حذف گرایش و سازماندهی مجدد دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد مهندسی به صورت ترکیبی (سه سال + دو سال) فکر کنیم. جایگزینی نظام نیمسالی با نظام فصلی که با تعطیلات ما هم سازگارتر است، یک راه حل بالقوه است.}, keywords_fa = {Higher education curriculum planning,Electrical engineering education,higher education restructuring,subprograms at bachelor level,evaluating and updating}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_587.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_587_42ccc875196ab31d12297f48911b7ebc.pdf} } @article { author = {Safavi, Ali akbar and Mastaly, Mojtaba and Kikha, Ehsan}, title = {Network Based Real-Time Control and Monitoring Using LabVIEW and MATLAB}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {10}, number = {38}, pages = {41-71}, year = {2008}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2008.588}, abstract = {As nowadays the Internet and computer networks have been recognized as powerful tools for tele-operation and distributed collaborative works, great opportunities have been offered to expand applications of remote control and monitoring methods in various fields. In this paper, a comparison of various methods for data communication in computer networks for control and automation systems and remote monitoring using MATLAB and LabVIEW software is presented. First an introduction to several structures for data transfer is given and then the structures are compared based on quality, speed, security, and so on. Finally, these methods are applied to a typical case study and results are evaluated.}, keywords = {Virtual Laboratory,Simulation,Network Based control,Network Based Monitoring,LabVIEW,MATLAB}, title_fa = {کنترل و نظارت زمان حقیقی از طریق شبکه به کمک LabVIEW و MATLAB}, abstract_fa = {از آنجا که امروزه، اینترنت و شبکه‌های کامپیوتری به عنوان ابزاری قدرتمند برای اجرای عملیات از راه دور و کارهای گروهی گسترده شناخته شده اند، فرصتهای مناسبی برای گسترش کاربردهای کنترل و نظارت از راه دور در زمینه‌های مختلف به وجود آمده است. در این مقاله روشهای مختلف انتقال داده در شبکه‌های کامپیوتری به منظور استفاده در سیستم‌های کنترل و اتوماسیون صنعتی به کمک زبانهای برنامه نویسی LabVIEW و MATLAB و نیز کنترل و نظارت از راه دور از طریق شبکه مقایسه شده است. ابتدا ساختارهای مختلف انتقال داده معرفی و سپس، آنها از جنبه‌های مختلف مانند سرعت، کیفیت، امنیت و … مقایسه شده اند. در آخر نیز این روشها بر روی یک فرایند واقعی آزمایشگاهی برای نرم¬افزارLabVIEW و یک نمونه ساده برای نرم¬افزار MATLAB اعمال شده است.}, keywords_fa = {Virtual Laboratory,Simulation,Network Based control,Network Based Monitoring,LabVIEW,MATLAB}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_588.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_588_32e2c1901806185930be1c24d2c3577a.pdf} } @article { author = {Tavassoli, Babak and Jabehdar maralani, Parviz}, title = {A Study of the National Infrastructure for Science and Research}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {10}, number = {38}, pages = {73-88}, year = {2008}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2008.589}, abstract = {This paper considers the national infrastructure for science and research affairs. The focus is on research, researcher and its direct or indirect relationship with the scientific movement by the country. Based on this, a pyramidal structure is depicted which clarifies the research system. Research is not viewed as an individualized task, but as a systematic process that involves a wide range of subjects like determination of national strategies, the role of universities, managing solution of a scientific problem and evaluation of the results. This view of the subject illuminates the way that the organizations and individuals should interact during the process of scientific development. Based on this view, some important principles are emphasized for the national scientific planning that can result in a balanced scientific motion and increased motivation and awareness of the individuals. As a solution which is based on these principles, formation of a national virtual center for scientific research interactions is recommended.}, keywords = {Research,Infrastructure for Science and Research,Virtual Center for Scientific Interactions}, title_fa = {بررسی نظام علمی و پژوهشی کشور}, abstract_fa = { در این مقاله نظام علمی و پژوهشی کشور بررسی شده است. سخن از پژوهش و پژوهشگر و ارتباط مستقیم یا غیر مستقیم آن با حرکت علمی کشور است. بر این مبنا یک ساختار هرمی ترسیم شده که مبین نظام پژوهشی است. پژوهش نه به صورت امری مجزا و فردی, بلکه به صورت یک نظام هدفمند از سیاستگذاری کلان تا نقش دانشگاه, مدیریت حل یک مسئله علمی و ارزیابی نتایج را شامل می‌شود. این گونه نگرش ارتباط متقابل بین مؤسسات و افراد را در فرایند پیشرفت علمی کشور روشن می‌سازد. بر این اساس، در این نوشته بر اصول مؤثر در برنامه‌ریزی علمی کشور تأکید شده است. که توزیع درست حرکت علمی و افزایش آگاهی و انگیزه افراد را در بر می¬گیرند و همچنین، بر ایجاد مرکز مجازی ارتباطات علمی و پژوهشی در سطح ملی به عنوان یک راهکار که دارای جهتگیریهای لازم برای تحقق اصول مورد بحث است، تأکید شده است.}, keywords_fa = {Research,Infrastructure for Science and Research,Virtual Center for Scientific Interactions}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_589.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_589_a1d995c0954e7b77922b405b3b772112.pdf} } @article { author = {Masnadi, Mohammad ali}, title = {ٍٍEvaluating the Trend of Revising Courses in Shiraz University and Presenting the Proposed Revised Bachelor Program in Electrical Engineering}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {10}, number = {38}, pages = {89-118}, year = {2008}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2008.590}, abstract = {In this paper the trend of revising courses in Shiraz University are evaluated and the proposed revised Bachelor Program in Electrical Engineering for this University are presented. This program has been prepared in the framework of the executive procedure rules left to the universities for revising their educational courses. The main trend in revision is to update the educational courses based on the universal growth of electrical science and technology. This has been performed in a reasonable, organized, controlled and soft manner and without any rush to impose radical changes in the fundamental structure of the programs. The guidelines in this trend are considered as: revising the type of general courses in order to offer new general courses in social, ethical, and environmental subjects; revising the content of basic courses so as to be appropriate for offering to different disciplines at Shiraz University as a major large university; and creating, merging and eliminating fundamental and specialized courses based on the latest immerged technologies in the world. Decisively including novel scientific and technological concepts in the coursework contents and using computer and the internet facilities in presenting the course contents; setting a high value on the labs by revising their hardware and software facilities and the contents of the lab experiments; designing the courses to be project oriented and paying attention to the B.S. Projects and encouraging the students to take part in group projects with specified objectives; paying attention to the training course and appointing supervisors to monitor each group of trainees. With the above objectives the proposed revised educational programs for different sub-areas of Electrical Engineering have been developed and the results are presented at the end of the paper.}, keywords = {revision,structure of education,Updating,Educational program,technology and education,Virtual Laboratory,computer facilities,project oriented,aimed project}, title_fa = {ارزیابی روند بازنگری و نوسازی برنامه های درسی در دانشگاه شیراز و ارائه برنامه جدید پیشنهادی کارشناسی مهندسی برق در این دانشگاه}, abstract_fa = {در این مقاله روند بازنگری در برنامه¬های درسی در دانشگاه شیراز بررسی و ارزیابی شده و نیز برنامه پیشنهادی آموزش کارشناسی برق در چهارچوب آیین نامه اجرایی واگذاری اختیارات برنامه¬ریزی درسی به این دانشگاه تهیه و ارائه شده است. هدف اصلی بازنگری در برنامه پیشنهادی روزآمد کردن برنامه¬های آموزشی با توجه به رشد جهانی فناوریهای برق است که به صورت منطقی، نظام یافته و کنترل شده و نرم و با دوری از شتابزدگی در دگرگون سازی ساختار اساسی برنامه¬ها انجام شده است. خطوط عمده¬ای که در این زمینه در نظر گرفته شده است، به ترتیب اهمیت عبارت¬اند از: پیشنهاد بازنگری نوع دروس عمومی به طوری که دروس عمومی جدیدی در زمینه¬های اجتماعی، اخلاقی و محیط زیست نیز ارائه شوند، بازنگری دروس پایه به گونه¬ای که امکان سرویس دهی مناسب به رشته¬های مختلف علمی در دانشگاه شیراز را به عنوان یک دانشگاه جامع متناسب با نوع رشته¬ها فراهم سازد ایجاد، ادغام یا حذف دروس اصلی و تخصصی با توجه به ظهور مطالب نوین علمی و فناوری در جهان؛ عزم جدی در تهیه و تنظیم محتوای دروس با انگیزه گنجاندن مفاهیم نوین علمی و فناوری در آنها و فراهم ساختن زمینه¬های استفاده از امکانات رایانه¬ای و اینترنتی برای ارائه دروس؛ اهمیت دادن به آزمایشگاهها و نوسازی امکانات سخت افزاری و نرم افزاری آنها و تجدید ساختار آزمایشها؛ پروژه گرایی دروس و توجه خاص به پروژه¬های پایانی کارشناسی با تشویق اجرای پروژه¬های عملی هدفمند به صورت گروهی؛ اهمیت دادن به کارآموزیها و بازدید¬های علمی و تعیین استادانی برای هدایت و سرکشی گروههای کارآموز. با توجه به این اهداف و بر اساس آیین نامه اجرایی مربوط، برنامه¬های آموزشی تجدید نظر شده پیشنهادی برای گرایشهای مختلف برق تهیه و نتایج در پایان ارائه شده است.}, keywords_fa = {revision,structure of education,Updating,Educational program,technology and education,Virtual Laboratory,computer facilities,project oriented,aimed project}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_590.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_590_9fc59a289ea4dd1299959575882fdbce.pdf} } @article { author = {Riahy, Gholamhossen and Abedi, Mehrdad}, title = {Design and Implementation of a Software for Wind Turbine Operation Training in Renewable Energy Systems}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {10}, number = {38}, pages = {119-135}, year = {2008}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2008.591}, abstract = {In this paper a new e-learning software is introduced. The software can be used (by students) to learn the operation of wind turbines in renewable energy systems. A real Rutland model wind turbine is simulated. Aerodynamic blades, mechanical parts and gearbox, electrical generator and electrical components of the turbine, as well as the controller systems of the turbine are precisely modeled and the results are graphically presented. The structure of the developed software design is not restricted to one type of wind turbine and can be developed for different types and brands of wind turbines. The wind speed can be applied using a prerecorded wind speed data or virtually generated data by statistical wind speed models. The real wind speed data can also be applied to the software, making it an online training environment. The output reports of the developed software in this paper are time plots and graphs as well as computer animations. Also a user friendly interface is provided for the software. The user can make any variations in the parameters of the wind turbine and the wind speed pattern and can examine the results.}, keywords = {Wind Turbine Modeling,Renewable Energy,Virtual Learning}, title_fa = {طراحی و تهیه نرم افزارآموزش الکترونیکی (e-Learning) به منظور آموزش نحوه عملکرد توربینهای بادی در سیستم های انرژی تجدید پذیر}, abstract_fa = { در این مقاله طراحی و تهیه نرم افزار آموزش الکترونیکی به منظور آموزش عملکرد توربینهای بادی برای اولین بار در ایران ارائه شده است. در نرم افزار ارائه شده یک توربین بادی واقعی از نوع Rutland به طور کامل مدل شده است. از ویژ¬گیهای این برنامه آن است که کلیه قسمتهای آئرودینامیکی (پره¬ها)، مکانیکی (محورهای چرخنده و گیربکسها)، الکتریکی (ژنراتور) و کنترل توربین به صورت گرافیکی با مدلهای کامل ریاضی شبیه سازی شده است. یکی دیگر از ویژ¬گیهای این نرم افزار آموزشی است که به راحتی برای سایر توربینهای بادی بجز Rutland نیز قابل تعمیم است. در این مقاله سرعت باد به دو روش استفاده از داده¬های ذخیره شده یا تولید باد به صورت مجازی به کمک مدلهای ریاضی باد در اختیار نرم افزار با توجه به اراده کاربر قرار می گیرد. خروجی نرم افزار به صورت animation های آموزشی و گرافهای زمانی در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. کاربر می¬تواند کلیه پارامترهای توربین بادی و رژیم باد را به صورت interactive تغییر دهد و نتایج به دست آمده را مشاهده کند. نکته ممتاز در این نرم افزار قابلیت دسترسی به آن از طریق web و اینترنت است و کاربر در هر نقطه جهان می¬تواند از آن استفاده کند.}, keywords_fa = {Wind Turbine Modeling,Renewable Energy,Virtual Learning}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_591.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_591_e39bd1e905ff05509c80ff559bfdbb52.pdf} } @article { author = {Mehraban jahromi, Hossen and Mosala nejad, Mohsen}, title = {Analysis of RFID in IT Development, Training and Challenges}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {10}, number = {38}, pages = {137-1368}, year = {2008}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2008.592}, abstract = {In recent years, with appearance of new sciences and concepts in the world and the importance of work creativity, the concepts of innovation and creativity in engineering and its training is inevitable. Identifying and realization of people, objects and goods are the cases that are daily applicable in whole of the world. Human are interested to make the identifying and realization of people and objects easier than before to separate the people and objects physical identity. So one of the great changes in IT field is its identification and automatic perception that rapidly have come to be an effective and suitable technical in industries. All the clear-sighted people and experts and active people in IT in the world consider it as the greatest event after the innovation of Internet. Identifying upon radiation freakiness is a set of technical ways which identify with the help of radiation waves and is applicable in industries and its application in different important industries is being emphasized. In this article, while introducing the different automatic ways of identification from past to present, we show a clear idea of this technology (Radio Frequency Identification) and also show the advantages and disadvantages and the analysis of this art. We consider different scientific searches in this field and classify them to offer a complete source for researchers, universities and industrialists for training. With the above discussion, the main goal of this research is training, creativity and improving knowledge in this field.}, keywords = {IT,Tele recognition,Security,RFID,EPC,PML}, title_fa = {تبیین و تحلیل فناوری RFID در توسعه مهندسی فناوری اطلاعات(IT)؛آموزش، کاربرد و چالشها}, abstract_fa = { در سالهای اخیر با ظهور علوم و مفاهیم جدید در دنیا و اهمیت کارآفرینی، ابداع و خلاقیت زمینه مهندسی و آموزش آن امری اجتناب ناپذیر است. تشخیص و شناسایی افراد، اشیا و کالاها از جمله اموری است که روزانه در سراسر دنیا انجام می شود و بشر همواره در راه آسان¬تر کردن شناسایی و تشخیص به منظور جهت متمایز ساختن هویت فیزیکی افراد یا اشیاست. در این میان، یکی از تحولات عظیم در عرصه مهندسی فناوری اطلاعات، فناوری شناسایی و دریابی خودکار است که به سرعت به یک فناوری مؤثر و راهبردی صنایع تبدیل شده است و تمام صاحبنظران، متخصصان و فعالان فناوری اطلاعات در دنیا آن را بزرگ ترین حادثه پس از اختراع اینترنت به شمار می آورند. شناسایی مبتنی بر فرکانس رادیویی مجموعه ای از روشهای فنی است که به کمک امواج رادیویی با طیف فرکانسی مشخص به شناسایی می پردازد و در گستره وسیعی از صنایع کاربرد دارد و همواره بر روی کاربردهای این فناوری در صنایع مختلف زیر بنایی تأکید شده است. در این مقاله ضمن معرفی روشهای مختلف شناسایی خودکار از گذشته تا کنون، ایده¬ای روشن از ساختار این فناوری ]شناسایی مبتنی بر فرکانس رادیویی[ ارائه و ضمن بررسی مزایا و چالشها، به تحلیل و ارزیابی این فناوری و ارائه راهکارهای موجود پرداخته شده است. همچنین، تحقیقات علمی مختلف در این زمینه بررسی و طبقه بندی شده است تا منبعی جامع برای محققان، دانشگاهیان و صنعتگران در امر آموزش باشد. در واقع، هدف اصلی این پژوهش آموزش، خلاقیت و ارتقای دانش در این زمینه است.}, keywords_fa = {IT,Tele recognition,Security,RFID,EPC,PML}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_592.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_592_43f19fa75fd33ba23d52ec0d98583a2e.pdf} }