@article { author = {Meghdari, Ali and Salahi moghaddam, Sohyga}, title = {Isn’t Friendship Possible between Engineering and Humanities at Iranian Technological Universities?}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {11}, number = {43}, pages = {1-12}, year = {2009}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2009.640}, abstract = {As we enter the third millennium, technological development, advancement of science, and meaningful intellectual and educational competition take place at the national and international level, without an in-depth understanding and knowledge of the relationship between engineering sciences and societal needs (from the humanities, cultural, economic, and management points-of-views¬). It is like shooting in the dark. A historical review of famous Iranian and world scientist’s lives clearly shows that their expertise in the areas of humanities such as art, poetry, painting, philosophy, and Gnosticism has provided a close relationship with the societies and greatly increased their impact and influence on those societies [1]. University education in the world in its present form started from the study of theology, medicine, literature, law, mathematics, astronomy, and politics, a Many universities were established before engineering was really understood or anyone could really engineer anything. However, it is rather surprising that Iranian technological universities from the beginning have been ignorant of the role of humanities in engineering education. In fact, many highly ranked Technological Universities in the world pay special attention to this role and have very strong art and humanities departments. Hence, in this paper we explore the role and importance of art and humanities in engineering education at Iranian technological universities, and its effect on the success of their students and graduates in the current century.}, keywords = {Engineering education,arts and humanities,technological universities}, title_fa = {آیا مهندسی و علوم‌ انسانی در دانشگاههای صنعتی ایران آشتی‌ناپذیرند؟}, abstract_fa = { توسعه فناوری، پیشرفت علمی و رقابت هوشمندانه و آموزشیِ معنی‌دار در ابعاد ملی و فرا ملی در هزاره سوم بدون درک و شناخت عمیق از ارتباط علوم مهندسی با مسائل و نیازهای جامعه از جنبه‌های انسانی، اجتماعی، فرهنگی، هنری، اقتصادی و مدیریتی به مثابه آب در هاون کوبیدن است. مطالعه و سیر تاریخی دانشمندان مشهور ایران و جهان نشان دهنده تأثیر بسزای علوم انسانی در ارتباط تنگاتنگشان با جامعه با بهره‌گیری از مهارتهایی نظیر هنر، شعر، نقاشی، فلسفه و عرفان بوده است [1]. از آنجایی‌که آموزش دانشگاهی به شیوه نوین در جهان اصالتاً از علوم دینی، پزشکی، ادبیات، حقوق، ریاضیات، نجوم و سیاست شروع شد و بسیاری از دانشگاههای دنیا، پیش از آنکه مهندسی قابل فهم باشد یا کسی بتواند چیز زیادی را مهندسی کند تأسیس شده بوند، باعث بسی تعجب است که دانشگاههای صنعتی ایران از بدو تأسیس به جایگاه و اهمیت علوم‌انسانی در آموزش مهندسی کم توجهی کرده‌اند، جایگاهی که برترین دانشگاههای صنعتی دنیا به آن توجه ویژه دارند، به طوری که قریب به اتفاق آنها دارای دانشکدههای قوی علوم‌انسانی و هنر هستند. ازاین‌رو، در این مقاله به اهمیت و جایگاه علوم‌انسانی در دانشگاههای صنعتی کشور و تأثیر آن بر موفقیت هرچه تمام‌تر فارغ‌التحصیلان آنها در قرن حاضر پرداخته شده است.}, keywords_fa = {آموزش مهندسی,علوم انسانی و هنر,دانشگاه صنعتی}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_640.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_640_84caccf1f9bad67fb0a53b36773e5f7b.pdf} } @article { author = {karamouz, mohammad and nazif, sara}, title = {Engineering Education Considering Environmental Issues: Development of Holistic (Ecological) Paradigm}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {11}, number = {43}, pages = {13-28}, year = {2009}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2009.641}, abstract = { The education of engineers, who are aware of today’s challenges and future opportunities, plays an important role in economical and social development of different societies. The current engineering education system tries to increase professional engineering knowledge in related fields and does not consider the side effects of engineering activities which commonly impact the environment. This thinking structure, called the Newtonian paradigm is vertical thinking based on linear and sequential phenomena. In the Newtonian paradigm, the engineering education program is developed on the basis of maximum usage of available environmental opportunities and control of natural events. In time, the undesirable effects of this engineering paradigm on the environment become visible and also some signs of un-sustainability in engineering systems appear to make some problems in the long time performance of these systems. These impacts force the engineering education system to develop engineering knowledge and pay more attention to the environment. The holistic paradigm has been developed in response to these requirements. The holistic paradigm is based on parallel and non-linear phenomena. In this paradigm in addition to increasing professional knowledge, engineers are made familiar with the interactions between engineering activities and the environment. This way the maximum profit will be obtained from available opportunities and also the engineering activity impacts are minimized. In this paper the paradigm shift trend and its future vision in engineering education and its effects on the development of engineering systems as well as environment are discussed.}, keywords = {Engineering education,Environment,Holistic (Ecological) paradigm,Newtonian paradigm}, title_fa = {آموزش مهندسی با نگاه به محیط زیست: توسعه هرم فکری هالیستیک (اکولوژیکی)}, abstract_fa = { تربیت مهندسان آگاه به چالشهای امروز، فرصتهای آینده و دانش روز نقش بسیار مهمی در توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع مختلف ایفا می‌کند. ساختار فعلی آموزش مهندسی سعی دارد تا هر چه بیشتر اطلاعات مهندسان در زمینه‌های تخصصی مربوط افزایش یابد و متأسفانه، جوانب فعالیتهای آنها که عمدتاً محیط‌ زیست را تحت تأثیر قرار می‌دهد، مورد غفلت قرار گرفته است. این ساختار فکری که معمولاً از آن با عنوان رویکرد نیوتنی (مکانیسمی) یاد می‌شود، تفکری عمودی مبتنی بر فرایندهای پشت‌سرهم و خطی است که در آن برنامه‌های آموزشی مهندسان به منظور استفاده هر چه بیشتر از امکانات طبیعی موجود در محیط اطراف خود و نیز کنترل طبیعت تدوین شده‌اند. با گذشت زمان و آشکار شدن اثرهای نامطلوب این نگرش مهندسی بر وضعیت محیط‌ زیست و همچنین، مشاهده علایم عدم تعادل در نظامهای مهندسی که عملاً کاربری آنها را در طول زمان با مشکل مواجه می‌ساخت، لزوم تغییر نگرش در توسعه دانش مهندسی و توجه بیشتر به محیط‌ زیست آشکار شد. بر این مبنا رویکرد فکری هالیستیک (اکولوژیکی) که تفکری افقی مبتنی بر فرایندهای موازی و غیرخطی است، در آموزش مهندسی مطرح شده است. در این رویکرد در کنار توسعه دانش مهندسان در زمینه‌های تخصصی سعی می‌شود تا مهندسان با اندرکنشهای فرایندها و طرحهای مهندسی و محیط ‌زیست آشنا شوند. بدین ترتیب، می‌توان از امکانات موجود بیشترین استفاده را کرد و در کنار آن آثار نامطلوب فعالیتهای مهندسی را به حداقل مقدار ممکن کاهش داد. در این مقاله روند تغییر رویکرد فکری در آموزش مهندسی و آثار آن بر توسعه نظامهای مهندسی و محیط‌ زیست و چشم‌انداز تکاملی آن بررسی شده است.}, keywords_fa = {آموزش مهندسی,محیط زیست,رویکرد هالیستیک (اکولوژیکی),رویکرد نیوتنی}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_641.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_641_f80a25b38e354797ca73c837d385566e.pdf} } @article { author = {Bazargan, Abbas}, title = {Innovation in Engineering Educations:Today's Need, Tomorrow's Inevitability}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {11}, number = {43}, pages = {29-38}, year = {2009}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2009.642}, abstract = {During the past two decades, socio-economic changes and new technologies have had drastic impacts on higher education in general, and on engineering education in particular. As such, we may consider the international market of engineering education graduates as an impact of globalization. In this respect, quality of engineering education has been considered as the major issue in technological universities and schools of engineering. Based on this, standard setting, evaluation of quality and accreditation of engineering education have been regarded as important issues of engineering education worldwide. There have been a number of attempts to propose standards in engineering education at the international level. As an example, we may consider Washington Accord (WA). In this respect, countries of North America have been pioneer. It is more than a century that universities in the U.S. have been active in the evaluation of higher education through general, professional and specialized institutions, such as A.B.T. in engineering education. The WA, which is about quality requirements in engineering education, has been gaining a wider ground. It was, first, ratified by six industrialized countries in 1989. Then, six more countries joined it. Recently, five countries including Germany, India, Malaysia, Russia, and Srilanka have requested for the membership of Washington Accord. On the other hand, research on “How should evaluation and accreditation of higher education, as a professional practice, be carried out to enhance the quality?” has been intensified in recent years. As an example, we may note the application of total quality management (TQM) and ISO 9000 models in higher education. These two models have not gained much attention for enhancing quality in academic environments. However, the accreditation model has been applied with greater satisfaction. Another issue which affects the quality of engineering education at the national level is transnational engineering education (TNEE). The TNEE is offered through different modalities at such joint programs between universities in two countries, or “exporting” engineering education from one country to another country. Therefore, there is a need for assuring quality of such engineering education programs. Based on the above, in this article, first, international experiences are reanalyzed. Then, a decade of research on evaluation and accreditation of higher education in Iran, with reference to engineering education, are reviewed. Furthermore, the research questions: “What is the necessity of setting-up a suitable organizational structure for assessing quality of engineering education in Iran?” and “How should it be realized?” are answered. In this context, the Iranian academic position in the region, among countries in West Asia, Central Asia, and the Middle East, is reviewed. Then the opportunity which exists for high-ranking universities in Iran to supply quality transnational engineering education in the region is discussed.}, keywords = {Engineering education,evaluation,accreditation,transnational education,Quality}, title_fa = {ظرفیت سازی برای تضمین کیفیت آموزش مهندسی در ایران: ضرورت ملی وفرصت سازی برای عرضه آموزش مهند سی فراملی}, abstract_fa = { تحولات اجتماعی ـ اقتصادی و فناوریهای نو در دو دهه اخیر بر آموزش عالی به طور اعم و آموزش مهندسی به طور اخص تأثیر بسزایی داشته اند که از جمله می¬توان به جهانی شدن و گسترش بازار عرضه و تقاضا برای دانش آموختگان رشته¬های مهندسی و نیز آموزش مهندسی فرا ملی اشاره کرد. با توجه به این امر، کیفیت آموزش مهندسی دغدغه اساسی دانشکده های مهندسی و دانشگاههای صنعتی شده است. بر این اساس، توجه به معیارهای کیفیت آموزش مهندسی، ارزیابی و اعتبار سنجی آن در سطح کشورها، منطقه¬ها و نیز در سطح بین المللی از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است. در خصوص تعیین معیارهای کیفیت آموزش مهندسی کوششهای چندی در سطح بین¬المللی صورت گرفته است که از جمله می¬توان به "پیمان واشنگتن"( (Washington Accord اشاره کرد. در این زمینه کشورهای امریکای شمالی پیشقدم بوه اند. ایالات متحده امریکا بیش از یک قرن است که به امر ارزیابی دانشگاهها و آموزش عالی تخصصی و حرفه¬ای از جمله آموزش مهندسی ( برای مثال A.B.T.) پرداخته، اما در دو دهه اخیر پیمان واشنگتن این نوع کوششها را گسترده تر کرده است. پیمان واشنگتن که در باره الزامات کیفیت آموزش مهندسی است، ابتدا در سال 1989 مورد توافق شش کشور صنعتی قرار گرفت. در سالهای بعد، شش کشور دیگر به کشورهای اولیه اضافه شدند. اخیراً نیز پنج کشور دیگر از جمله آلمان، هند، مالزی، روسیه و سریلانکا درخواست کرده¬اند که به عضویت این پیمان در آیند. از طرف دیگر، پژوهش در باره چگونگی ارزیابی و اعتبار سنجی آموزش مهندسی و به کار بستن نتایج آن به صورت اقدامات تخصصی برای ارتقای کیفیت آموزش عالی، به ویژه آموزش مهندسی، در سطح بین المللی در سالهای اخیر گسترش یافته است که از جمله می¬توان به پژوهشهای مربوط به کاربرد الگوهای مدیریت کیفیت جامعTQM) ( و ایزو) (ISO 9000 اشاره کرد. هرچند کاربرد دو الگوی یاد شده در ارزیابی و ارتقای کیفیت آموزش عالی، به ویژه آموزش مهندسی، موفقیتی حاصل نکرده، اما کاربرد الگوی اعتبار سنجی رضایت بخش بوده است. الگوی اعتبار بخشی را بسیاری از کشورها برای ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش مهندسی مورد استفاده قرار داده اند است. همان طور که اشاره شد، علاوه بر کیفیت دوره ها و برنامه های آموزش مهندسی در سطح ملی، دغدغه دیگری که آموزش مهندسی کشورها را تحت تأثیر قرار می¬دهد، آموزش مهندسی فرا ملی است. این آموزش به صورتهای گوناگون عرضه می شود، از جمله اجرای برنامه های مشترک میان دو کشور یا از طریق "صادرات" برنامه های آموزش مهندسی از یک کشور به کشور دیگر. بنابراین، لازم است که کیفیت این نوع آموزش مهندسی نیز ارزیابی و تضمین شود. با توجه به مطالب یاد شده، در این مقاله ابتدا تجربه های یادشده در سطح بین المللی تحلیل و سپس، یک دهه پژوهش در باره ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی ایران، با تأکید بر آموزش مهندسی، بررسی شده است. همچنین، به این سؤالها پاسخ داده می¬شود که:" ضرورت ایجاد ساختار مناسب برای تضمین کیفیت آموزش مهندسی ایران چیست؟"و "چگونه می توان ساختار مناسب را ایجاد کرد؟"در این زمینه، به موقعیت علمی کشور ایران در آموزش مهندسی در میان کشور¬های خاور میانه، غرب آسیا و آسیای مرکزی اشاره}, keywords_fa = {آموزش مهندسی,ارزیابی,اعتبار سنجی,آموزش فراملی,کیفیت}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_642.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_642_2c51387818c955d9d702dad04c0de68f.pdf} } @article { author = {Hadavand, Saeed}, title = {Innovation in Engineering Educations:Today's Need, Tomorrow's Inevitability}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {11}, number = {43}, pages = {39-61}, year = {2009}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2009.643}, abstract = {The industrial organizations hinge on innovation of their engineering education to stay persistent and dynamic. Although, there may be no guarantee to attain this without proper education management which will depend upon understanding innovation in enabling an organization to achieve higher levels of performance and work out several solutions in confronting competition challenges. With absence of such ability there would be no knowledge- based organization. Formerly, the question was that how innovation might improve functions; presently, though, relying on education as a potential resource of competitive advantage. We think of how an organization may achieve long-term competitive advantage in this fluctuating world of businesses while resorting to innovation. Focusing on innovation, this article aims to investigate the process of its management in the system of technical and engineering educations.}, keywords = {Innovation,educational innovation,Engineering education,strategy}, title_fa = {نوآوری در آموزشهای مهندسی: نیاز امروز، الزام فردا}, abstract_fa = { شرط ماندگاری و پویایی سازمانهای صنعتی به میزان نوآور بودن آموزشهای آنها بستگی دارد. اگر چه این شرط، بدون مدیریت صحیح یادگیری، تضمینی به دست نمی‌دهد و حصول آن به فهم نوآوری در توانا ساختن سازمان برای دستیابی به سطوح بالاتر عملکرد و تجربه کردن راه حلهای متعدد در مواجهه با چالشهای رقابتی بستگی دارد، ولی بدون آن نیز قطعاً سازمان دانایی محور ایجاد نخواهد شد. در گذشته، این سؤال مطرح بود که نوآوری چگونه می¬تواند عملکرد را بهبود بخشد، در حالی که امروزه، با تکیه بر آموزش به عنوان منبع بالقوه مزیت رقابتی این سؤال مطرح است که چگونه توسل به نوآوری، سازمان را قادر می¬سازد که در دنیای متغیر کسب و کار به مزیت رقابتی بلند مدت نایل شود؟ در این مقاله با تمرکز بر نوآوری، فرایند مدیریت آن در نظام آموزشهای فنی و مهندسی مورد بررسی قرار گرفته است.}, keywords_fa = {نوآوری,نوآوری آموزشی,آموزش مهندسی و استراتژی}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_643.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_643_fdb41ff540042fe05d7308f3801d53b8.pdf} } @article { author = {Sadri, Abdollah}, title = {Creative Engineering Study Based on System Approch}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {11}, number = {43}, pages = {63-79}, year = {2009}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2009.644}, abstract = {An engineer is known as a creative person, and engineering is defined as a creative activities. This definition could open a window toward the engineering education. Engineers like others are engaged in routine daily problems, which could be solved by a method called Creative Problem Solving (CPS). Achieving the ideal goals of 2025 Country’s Development Plan (GCDP), that forces us to modify the current engineering education. Engineering education which is based on CPS could be a good candidate to apply most modified new and changes in the engineering education system. The main goal of this paper is a CPS illustration based on integrated engineering education system, as a new model. In this model, common engineering educational requirements could be defined based on CPS, as: a) general, b) basic, c) main and d) specified curriculums for a four year course. This could be achieved by the allowance of an engineering approach system, based on engineering educational vision. Educational determination planning could be also achieved by Brain Dominance Index (BDI). The effectiveness model could be evaluated by the mutual interaction relation between the industries and the universities. The advantage of the proposed engineering educational system found to be as follows: it is simple, attractive and dynamic, which upon completion, could be a good solution to an national engineering education procedure.}, keywords = {System Approach,Engineering education,creative,CPS}, title_fa = {نگرش سیستمی آموزش مهندسی خلاق}, abstract_fa = { اگر مهندس را خلاق و مهندسی را عمل خلاقة او تعریف کنیم، انتظار متفاوتی از آموزشهای مهندسی رایج خواهیم داشت. مهندسان‌ مانند سایر افراد در زندگی روزمرة خود درگیر مسائل مختلف¬اند، با روش حل خلاق مسئله می¬توان هر نوع مسئله¬ای را نوآورانه حل کرد. تحقق اهداف بلند پروازانة 1404، به تغییر سیستمهای موجود نیاز دارد. آموزش مهندسیِ مبتنی بر روش حل خلاق مسئله می-تواند راهکاری مناسب برای اعمال تغییر در نظام آموزش مهندسی کشور باشد. در نوشتار حاضر، روش حل مسائل خلاق و پیاده سازی آن به عنوان یک نظام یکپارچة آموزش مهندسی انتخاب شده است. در این مدل نیازهای همگانی آموزش مهندسی برای دورة چهار ساله در قالب دروس عمومی، پایه، اصلی و تخصصی با رعایت دیدگاه آموزش مهندسی خلاق و نوآور که نگرشی سیستمی آن را حمایت می¬کند، پیشنهاد می‌شود. تحقق اهداف آموزشی برنامه ریزی شده را می¬توان از طریق اندازه¬گیری اندیس تغییر حاکمیت مغز ارزیابی کرد. برای اثر بخش بودن مدل ارائه شده، نحوة ارتباط دانشگاه با صنعت بحث شده است. شیوة آموزش مهندسی پیشنهادی به دلیل سادگی، جاذب و پرتحرک بودن، اگر فرصت مطرح شدن پیدا کند، می‌تواند پس از تکمیل و رفع کاستیها به عنوان یک روش ملی آموزش مهندسی در سطح کلان جامعه به کار گرفته شود.}, keywords_fa = {نگرش سیستمی,مهندسی,خلاقیت,آموزش مهندسی,حل خلاق مسئله(CPS) و شاخص اندیس حاکمیت مغز(BDI)}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_644.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_644_0c75aebb36ac1fd627667ac684f63923.pdf} } @article { author = {Madanifar, Mohammad reza and Sajadieh, Narges}, title = {A Null Curriculum in Engineering Education}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {11}, number = {43}, pages = {81-98}, year = {2009}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {}, abstract = {A null curriculum is a part of ideal curriculum which is dissembled. This part of education emerges in both educational politics and instructional classes. A null curriculum is defined by a desire curriculum. In this paper, it is tried to define the null curriculum in engineering education. This definition is done by two ways. The first is comparing local engineering programs with universal standards and the second, is pathology of engineers’ workmanship in their jobs. Moreover, we examined general requirements of engineering education programs. These general requirements have some implications in cognitive, motive and skill areas. In cognitive zone, we explained the awareness of organization structure in engineering activities. Regarding organization structure, engineers can do their tasks well. Supporting engineers’ motivations is the second requirement that is studied later. The real work space is full of challenges. Therefore, engineers should be strong enough to challenge with such problems. Regarding these challenges, we have to make strong engineering educational system for confronting the students with their future professional activities. With such explanation, in the last section, we concentrated on social and scientific communication skills. Without these skills, engineer knowledge can’t be productive with adequate understanding.}, keywords = {Engineering education,null curriculum,social communication,knowledge,Motivation,skill}, title_fa = {برنامه درسی مغفول در آموزش مهندسی}, abstract_fa = {آموزش مهندسی حلقه¬ای از زنجیره آموزشی است که از یک سو با آموزش متوسطه و از سوی دیگر، با آموزشهای حین خدمت و تجارب به دست آمده از کار پیوند می¬خورد. از همین روی، تعریف الزامات برنامه درسی این دوره جز با تعیین الزامات دوره¬های مرتبط امکان پذیر نیست. با توجه به این ارتباط، به راحتی نمی توان تعریف جامعی از برنامه درسی مغفول در آموزش مهندسی ارائه کرد. با وجود این، از منظر کاربردی می¬توان به شیوه آسیب شناسی کارکرد دانش آموختگان رشته مهندسی بخشی از سهم این دوره آموزشی را در نواقص موجود تعیین کرد. امروزه، به همان نسبت که فناوری پیچیده شده و پیشرفت در آن نیازمند نگرش سیستمی است، مهندسان نیز فقط در سیستمی منسجم¬اند که می¬توانند ایفای نقش و مسائل فرا روی خود را حل کند. بدیهی است که بهره¬وری کارکرد چنین سیستمی نیز مانند سایر سیستمها تابعی از بهره وری برقراری ارتباط بین اجزای آن خواهد بود. در مقاله حاضر سعی شده است که با توجه به اهمیت ارتباطهای انسانی در حوزه مهندسی، الزامات شناختی، میلی و مهارتی مورد نیاز بررسی و پیشنهادهایی برای ترمیم برنامه درسی در آموزش مهندسی ارائه شود. آگاهی از مدل صحیح ارتباطهای اجتماعی در فعالیتهای مهندسی، تقویت انگیزه افزایش تعامل و همچنین، فراگیری مهارتهای شفاهی و مکتوب انتقال مفاهیم فنی موارد مهمی هستند که به ترتیب در سه حوزه شاختی، میلی و مهارتی تربیت در دوره آموزش مهندسی ورد}, keywords_fa = {آموزش مهندسی,برنامه درسی مغفول,تعامل اجتماعی,دانش,نگرش و مهارت}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_645.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_645_3644f2838917f49f635695e010cfd396.pdf} } @article { author = {Khoshdast, Hamid and Sam, Abbad}, title = {Introducing a Curriculum Map to Effectively Educate Engineering Ethics at University}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {11}, number = {43}, pages = {99-108}, year = {2009}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2009.646}, abstract = { Engineering education is a two-phase system of tuition and manner, which any lack of attention to each leads to upbringing professionals inefficient in both material and mental points of view, respectively. The manner phase makes engineer capable of communicating, arguing, reasoning, and making decision in the most impressive manner. Hence, the education of engineering ethics at university might prepare students to face the professional life readily. This ability is possible if only they are educated in the light of an organized new curriculum program. The aim of the current paper is to support such a modified program. The proposed curriculum map includes four parts of scopes, topics, teaching methods, and outcomes, regulated at four levels. These parts would be upgraded from fundamentals of engineering profession up to moral evaluations and criticisms.}, keywords = {engineering ethics,teaching curriculum map,student’s education}, title_fa = {ارائه الگویی برای آموزش مؤثر اخلاق مهندسی در دوره کارشناسی}, abstract_fa = { آموزش مهندسان یک سیستم دو بعدی از تعلیم و تربیت است که نادیده گرفتن هر یک به ترتیب، به پرورش نیروی کار بهره¬وری مادی و معنوی منجر خواهد شد. بعد تربیتی آموزش، مهندس را قادر می¬سازد تا به بهترین نحو ارتباط بر قرار سازد، استدلال کند و بهترین تصمیمات را با در نظر گرفتن ضوابط اخلاقی و معنوی بگیرد؛ لذا، آموزش و مطالعه اخلاق مهندسی در قالب یک واحد درسی، دانش¬پژوهان را برای زندگی و آینده حرفه¬ای آماده خواهد ساخت. نیل به این مهم زمانی ممکن می¬شود که آموزش بر مبنای الگویی صحیح و منظم صورت گیرد. در مقاله حاضر الگویی سازمان یافته به منظور آموزش مؤثر اخلاق مهندسی و حرفه¬ای ارائه شده است. این الگو متشکل از چهار بخش: اهداف، سرفصلها، نحوه تدریس و نتایج مورد انتظار است که در چهار سطح تنظیم شده است. بخشهای چهارگانه یاد شده با ارتقای سطوح تدریس تغییر می¬کند و از مبانی اولیه و آشنایی با وظایف مهندسان به ارزیابیها و انتقادات اخلاقی تکامل می¬یابد.}, keywords_fa = {اخلاق مهندسی,الگوی تدریس و آموزش دانشجویان}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_646.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_646_9d2bef215a7ad0e7d764a416cd09a3fd.pdf} } @article { author = {Sajadieh, Narges and Liaghat, Somayyeh}, title = {Engineering Education, International Accords: Perspectives and Challenges}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {11}, number = {43}, pages = {109-129}, year = {2009}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2009.647}, abstract = {The International Accords for accrediting engineering degree programs, are some agreements in which the member countries (signatories) evaluate, compare and share with each other their experiences about procedures, policies and criteria used in accrediting engineering academic programs. Rules and procedures made under these agreements, engineering degree programs are defined as the programs through which practitioners normally satisfy the academic requirements. These policies and requirements are global, so the engineering education could be consistent in different countries. Also the independence of the academic institutions delivering accredited or recognized programs increases theirs validity. This article review the Washington Accord, Sydney Accord and Dublin Accord and states opportunities and challenges for Iran's participating/ signatory. This survey studied the dimensions of the International Agreements including: purposes, content and policies. Considering these three dimensions the engineering education standards are determined. Therefore, finding the missed components of engineering education could lead us to improve and reform our engineering educational systems. Moreover, regarding the agreements in our engineering system, leads us to meet the international standards and redefine it more relevant with the real world. On the other hand, agreements attention to outputs of engineering educational systems will guarantee the independence of signatories in designing arrangements. In addition, these arrangements cause to meet the output standards and at the same time maintain the local view of engineering education. International accrediting for engineering degrees could open new perspectives to occupational opportunities for engineering graduates. However, the distance between our engineering education status and what is required for agreements, the challenges for human capital and occupational opportunities in engineering system are the difficulties in front of being a participating/signatory. Keep in mind these things, we should design local arrangements to meet the standards of agreements and monitoring the results. So, after this period of attempts, we could make}, keywords = {engineering education,international accords,accreditation,Validation}, title_fa = {آموزش مهندسی، توافقنامه¬های بین المللی: چالشها و چشم اندازها}, abstract_fa = {توافقنامه¬های بین¬المللی اعتبار بخشی آموزش مهندسی توافقنامه¬هایی هستند که در آنها کشورهای عضو تجربه¬های خویش در خصوص فرایندها، سیاستگذاریها و روندهای اعطای مدارک مهندسی را با یکدیگر مبادله می¬کنند و آنها را مورد ارزیابی و مقایسه قرار می¬دهند. قواعد و قوانین، روندها و فرایندهای مورد استفاده در این توافقنامه¬ها در پی آن هستند تا الزامات آکادمیک مهندسی را مشخص سازند. جهانی بودن این الزامات و سیاستگذاریها به همنوایی آموزش مهندسی در کشورهای مختلف منجر خواهد شد. همچنین، تأکید توافقنامه¬ها بر پذیرش توسط نهادهای غیر دولتی، با مستقل ساختن جریان ارزشیابی، آن را از روایی بیشتری برخوردار خواهد ساخت. در مقاله حاضر تلاش شده است تا با بررسی توافقنامه¬های واشنگتن، سیدنی و دوبلین، تهدیدها و فرصتهای عضویت برای آموزش مهندسی ایران بیان شود. بررسیهای این پژوهش نشان می¬دهد که ابعاد توافقنامه¬های بین¬المللی شامل اهداف، محتوا و سیاستگذاریهای آموزش مهندسی است. توجه به این ابعاد برخی از استانداردهای بین¬المللی آموزش مهندسی را روشن می¬سازد. بنابراین، تعیین مؤلفه¬های غایبِ آموزش مهندسی موجود، ما را به اصلاح و تغییر آن رهنمون می¬شود. توجه نظام مهندسی کشور به توافقنامه¬ها آموزش مهندسی را به استانداردهای بین¬المللی نزدیک و آن را به¬گونه¬ای واقعی¬تر باز تعریف می¬کند. از سویی، تمرکز توافقنامه¬ها بر بروندادهای نظام آموزش مهندسی، استقلال اعضا در طراحی سازکارهای دستیابی به استانداردهای بروندادی حفظ و بومی ماندن آموزش مهندسی را تضمین می¬کند. اعتبار بخشی بین¬المللی مدارک مهندسی نوید بخش افقهای تازه شغلی برای فارغ¬التحصیلان مهندسی خواهد بود. در عین حال، فاصله وضعیت فعلی آموزش مهندسی با وضعیت مورد درخواست این توافقنامه¬ها و نیز چالشهای پیش¬روی سرمایه¬های انسانی و فرصتهای شغلی مطرح در نظام مهندسی از جمله دشواریهای عضویت به¬ شمار می-رود. با توجه به فرصتها و چالشهای مذکور، پیشنهاد مقاله¬، طراحی سازکارهایی بومی برای دستیابی به استانداردهای توافقنامه و رصد نتایج آن است. پس از طی این دوره و بر اساس نتایج به دست آمده، امکان تصمیم¬گیری در خصوص عضویت یا عدم عضویت فراهم خواهد شد.}, keywords_fa = {آموزش مهندسی,توافقنامه,اعتبار بخشی و ارزشیابی}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_647.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_647_fc9f9c01c57b8b9d457a9e97890d160b.pdf} } @article { author = {Sam, Abbas}, title = {Necessity of Developing Emotional Quotient in the Educational Engineering Planning}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {11}, number = {43}, pages = {131-149}, year = {2009}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2009.648}, abstract = {For centuries, intelligence as an individual characteristic, has been accepted. One of the popular tests namely intelligence quotient is stated in the rational understanding. In many cases, a big part of the human experiences, including: human feelings and his motivation desires are completely ignored. In recent years, the spirit quotient factor has been considered. This factor includes: intelligence quotient which is more inherent and emotional quotient that is much more acquired. Study in the process of intelligence-training-evaluation, especially in the realm of engineering sciences and fundamental change, is a necessity. In the present paper, in addition to the theory of different practical solutions, the educational engineering system and the status of balance in the intelligence and emotional quotient of students are presented.}, keywords = {Intelligence quotient,emotional quotient,spirit quotient,engineering education and evaluation}, title_fa = {ضرورت توسعه هوش هیجانی در برنامه ریزی آموزش مهندسی}, abstract_fa = { قرنهاست که هوش به عنوان یک ویژگی فردی پذیرفته شده است. یکی از آزمونهای پر طرفدار که با عنوان ضریب هوشی بیان می¬شود، در قلمرو ادراکی و عقلی قرار دارد. در بسیاری از مواقع، در این آزمونها بخش بزرگی از تجربه¬های انسان شامل احساسات، تمایلات و انگیزه ‌های او کاملا" نادیده گرفته می شود. در سالهای اخیر، بر اساس تحقیقات انجام شده، عامل بهره روحی مورد توجه قرار گرفته است. بهره روحی از دو زیر مجموعه هوش شناختی که بیشتر جنبه ذاتی و ارثی دارد و هوش هیجانی که تا حد زیادی جنبه اکتسابی دارد، تشکیل شده است. مطالعه در فرایند چرخه هوش ـ آموزش ـ ارزیابی، به خصوص در حیطه علوم مهندسی و تغییر اساسی در روند پرورش و آموزش دانشجویان مهندسی یک ضرورت تلقی می¬شود. در مقاله حاضر سعی شده است تا ضمن توجه به نظریه¬های مختلف، راهکارهای عملی در بازبینی نظام آموزشی رشته¬های مهندسی و نحوه ایجاد تعادل در میزان هوش شناختی و هیجانی دانشجویان ارائه شود.}, keywords_fa = {هوش شناختی,هوش هیجانی,بهره هوشی,آموزش و ارزیابی مهندسی}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_648.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_648_64fdcb2caeede33dcc91c76c4c3094df.pdf} }