@article { author = {Masoumi godarzi, Saghar and Sotudeh gharebagh, Rahmat and Gorji kandi, Soheila}, title = {Retrospective glance at the improvement of chemical engineering education in Iran}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {13}, number = {51}, pages = {75-99}, year = {2011}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2011.1109}, abstract = {The goal of chemical engineering education is to prepare the undergraduate students with essential knowledge needed for engineering and managerial jobs in the broad range of chemical engineering disciplines. The aim of this paper is to provide a retrospective glance at the improvement of chemical engineering education inIran.  In this paper, the differences on educational programs between Iranian and top chemical engineering schools around the globe, (ranked well below 100) have been discussed and some changes based on national priorities have been proposed in order to improve the program. The results of this study can serve the needs of the national community of educators in chemical engineering education inIran. These changes may help our universities meet the future challenges}, keywords = {Educational program,courses,course syllabus,concepts of chemical engineering,Chemical engineering education}, title_fa = {ارائه راهکارهایی ¬ برای بهبود برنامه آموزشی رشته مهندسی شیمی در ایران}, abstract_fa = {هدف از برنامه آموزشی رشته مهندسی شیمی آماده کردن دانشجویان برای فعالیت در حرفه‌های مرتبط با آن است. ارائه برنامه آموزشی مناسب به دانشجویان کمک می‌کند تا با صنعت ارتباط بهتری برقرار کنند و بتوانند در بهبود وضعیت صنعت و پیشرفت آن در آینده نقش مؤثرتری داشته باشند. هدف از این مطالعه ارائه راهکارهایی مناسب برای بهبود برنامه آموزشی رشته مهندسی شیمی در دانشگاههای ایران است. با توجه به این موضوع که برنامه درسی مهندسی شیمی بسیار گسترده است و واحدهای درسی آن یکی از وسیع‌ترین زمینه‌ها را برای ظهور مفاهیم علوم پایه فراهم می‌‌کند، روشهای مختلفی برای ارائه دروس این رشته در دانشگاههای مختلف مطرح شده است. در این بررسی برنامه‌های آموزشی دانشگاههای برتر دنیا با رتبه‌های جهانی زیر 100 در رشته مهندسی شیمی از جمله دانشگاههای Yale، Cambridge، California، Imperial، Columbia، Michigan،Penn  و Toronto با برنامه‌های آموزشی دانشگاههای ایرانی مقایسه و در انتها راهکارهای مناسبی برای بهبود برنامه آموزشی دانشگاههای ایرانی ارائه شده است.}, keywords_fa = {برنامه آموزشی,واحدهای درسی,سرفصلهای درسی,مفاهیم مهندسی شیمی,آموزش مهندسی شیمی}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_1109.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_1109_260950748c8b150afba400a6a045d6f6.pdf} }