@article { author = {Nili, Mohamadreza and Mosavi, Setareh and Nasr, Ahmadreza and Masoud, Mohammad}, title = {}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {16}, number = {64}, pages = {59-88}, year = {2015}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2015.7960}, abstract = {Educational innovation is a learning process for faculty members and for their universities. Good understanding of innovation and clear conception of curriculum and education are necessary conditions for improved implementation of curriculum innovation engineering into practice The purpose of the present research was to examining the awareness degree of faculty members at Isfahan University and Isfahan University of Technology in the Department of Engineering and Science about curriculum innovation developmentfactors(Innovationofinstructional objectives,  innovation content, innovative ways of regulating the learning experience, teaching new  methods, and evaluation new  methods­) and scale of their usage. The present study is applied research and its method is descriptive-survey.  The population of study was all faculty members of the Departments of Engineering and Science. Method of sampling was stratified sampling. According to the Cochran's sample size formula, 90 faculty members were chosen as sample (20 ones at University of Isfahan and 70 ones at Technical University of Isfahan). Research instruments was questionnaire of which designed by researcher. The content validity of questionnaire was determined using the specialist`s views and the reliability of the questionnaire was estimated 0.92 by using Coronbach`s Alpha method. The result showed that; 1-The awareness degree of faculty’s membersabout,innovation ofcontentselection, teachinginnovative methods, and evaluation new methods is “much”. 2-The awareness degree of faculty’s members about innovative objectives selection, and  innovative mechanisms of regulation of learning experiences is “average”. 3-The awareness degree of faculty’s members about the application degree of innovative curricula  of faculty  members at Isfahan University of Technology is less than average.  }, keywords = {knowledge,Faculty Members,constituents of curriculum,curriculum innovation Knowledge,curriculum innovation Knowledge,curriculum innovation}, title_fa = {بررسی میزان آگاهی اعضای هیئت علمی اعضای هیئت علمی گروه‌های فنی و مهندسی دانشگاههای اصفهان و صنعتی اصفهان از مؤلفه‌های اساسی نوآوری برنامه‌ریزی درسی و میزان کاربست آنها}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف بررسی میزان آگاهی اعضای هیأت علمی گروه‌های فنی و مهندسی شاغل به کار در دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه اصفهان از نوآوری در مؤلفه‌های اساسی برنامه‌ریزی درسی و ارائه پیشنهادهایی جهت تدوین برنامه درسی های اجرا شده ‌است. در این راستا میزان آگاهی نسبت به عناصر مطرح در برنامه‌ریزی درسی شامل نوآوری در شیوه‌های انتخاب هدف های آموزشی، شیوه‌های انتخاب محتوا، شیوه‌های تنظیم تجربه های یادگیری، شیوه‌های تدریس، و شیوه‌های ارزشیابی مورد بررسی قرار گرفت؛ تا نقاط قوت و ضعف مشاهده شده، جهت استفاده اعضای هیأت علمی در میزان پذیرش نوآوری برنامه درسی مورد استفاده قرار گیرد. جامعه آماری این نمونه آماری پژوهش بخشی از جمعیت اعضای هیأت علمی گروه‌های فنی و مهندسی شاغل به کار در دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه اصفهان هستند. در انتخاب اعضای هیأت علمی از روش نمونه گیری طبقه بندی متناسب با حجم استفاده شده است و 90 نفر از دانشگاه ( 20نفرفنی مهندسی دانشگاه اصفهان و 72 نفر فنی مهندسی دانشگاه صنعتی) به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. داده‌های مورد نیاز پژوهش از طریق دو ابزار، اسناد پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شده است.ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته بر اساس طیف لیکرت بوده است که روایی آن بر اساس نظرخواهی از متخصصین محرز گردید و پایایی آن برابر 0.92 بدست آمد. یافته‌های تحقیق نشان داد که میزان آگاهی اعضای هیأت علمی از نوآوری در مؤلفه‌های انتخاب محتوا، روشهای تدریس، و شیوه‌های ارزشیابی در سطح «زیاد» و در مؤلفه‌های انتخاب هدف های، شیوه‌های تنظیم تجربه های یادگیری در سطح «متوسط» می‌باشد.}, keywords_fa = {آگاهی,اعضای هیأت علمی,مؤلفه های برنامه‌ریزی درسی,نوآوری برنامه درسی}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_7960.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_7960_1a5088ff479c73e22da886b90de444e7.pdf} }