@article { author = {Hedjazi, Jalal}, title = {A Model for the Education System in Materials Engineering}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {18}, number = {71}, pages = {1-26}, year = {2016}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2015.9657}, abstract = {Although education in Materials Engineering is a part of the engineering education system, it needs an independent investigation in order to prevent some possible conflicts. This is due to the interdisciplinary nature of this field which has a close relationship with physics and chemistry, as well as techniques and other professions, some of which have a long history with environmental, managerial, and economical elements. The vastness of Materials Engineering, the expectations from its education, classification of fields of studies, degree programs, subjects and education methods, and instructor and student conditions have all been previously discussed and analyzed. Suggestions are generally made on an idealistic basis to have a meaningful transition from the present situation towards an ideal one. Finally, the establishment of a research core in the education of Materials Engineering with the cooperation of all relevant groups has been recommended.}, keywords = {Materials,materials engineering,materials science,metallurgy,ceramics,Polymers,Education,research in education}, title_fa = {الگویی برای نظام آموزش مهندسی مواد}, abstract_fa = {نظم آموزش مهندسی مواد، هر چند در نظام آموزش مهندسی قرار می گیرد، ولی به دلیل ماهیت رشته و رابطه نزدیک آن با علوم( فیزیک و شیمی) و فن و حرفه هایی که برخی از آن ها سابقه چندین صد ساله دارد و رسوخ و نفوذ عوامل مختلف زیست محیطی، مدیریت و اقتصاد در آن، نیازمند بررسی مستقلی است تا بتواند از پاره ای تناقضات جلوگیری کند. وسعت و دامنه مهندسی مواد و انتظاراتی که از آموزش آن وجود دارد طبقه بندی رشته ها و گرایش ها، مقاطع تحصیلی، موضوع و روش آموزش، شرایط مدرسان و دانشجویان نقد، بررسی و تحلیل شده است. پیشنهادها عموما با ترسیم سیمای آرمانی ارائه شده اند تا حرکت از وضعیت کنونی بسوی شرایط آرمانی، هدفمند باشد. در پایان ایجاد نهاد پژوهش در آموزش مهندسی مواد با همکاری همه گروهها مرتبط با مهندسی مواد نیز توصیه شده است.}, keywords_fa = {مواد,مهندسی مواد,علم مواد,متالورژی,سرامیک,پلی مر (بس بار),آموزش,پژوهش در آموزش}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_9657.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_9657_24b33ca16e103373bbb90e7edb3ebb13.pdf} }