per
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
2018-08-23
20
78
1
16
10.22047/ijee.2018.128487.1541
75132
Scientific - Research
رویکرد دانشگاه های نسل چهارم کار و عمل (مورد مطالعه: دانشگاه های کمبریج، استنفورد و هاروارد)
The fourth generation university labor; and action approach (case studies: Cambridge, Stanford, and Harvard universities
مهرداد گودرزوندچگینی
goodarzvand@iaurasht.ac.ir
1
استاد گروه مدیریت مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
امروزه رقابت در کشورهای جهان تحتتأثیر جهانی شدن و سایر فرایندها قرار میگیرد. در رقابت، داراییهای غیرملموس همانند دانش یا سرمایه اجتماعی بهعنوان کلیدیترین نقش در موتور توسعه اقتصادی است. برای به فعل درآوردن توانایی بالقوه بهطور مطلوب در زمینه توسعه اقتصادی، حضور فرهنگی برجسته آموزش لازم است اما کافی نیست همچنین باید استانداردهای کیفی در زمینه فعالیتهای پژوهشی و ترویج استفاده از نتایج در اقتصاد محلی و جهانی حفظ شود. هدف از مقاله حاضر، تحلیل و ارائه مؤلفههای دانشگاه نسل چهارم و نقش آن در اقتصاد محلی و جهانی است. روش این تحقیق توصیفی و تحلیلی است. با استفاده از منابع موجود در کتابخانهها و سایتهای دانشگاهی و مجلات معتبر و کارکردهای آموزش عالی در تحقیقات انجامشده، مطالب جمعآوری و تحلیل انجام شده است. تحقیقات متعدد و رویکردهای عصر حاضر نشان میدهد که آموزش عالی به سمت حرفهای شدن حرکت میکند و دانشگاه بهعنوان منبعی از دانش با ارزش در ایجاد رشد اقتصادی از طریق آگاهیسازی عمومی و همچنین، روابط و شبکهسازی بین بخشهای مختلف انتقال رسالت و مأموریت داده است. نتایج تحلیلی این تحقیق کمک میکند تا دانشگاههای کشور رویکردهای خود را از آموزش و پژوهش به دانشگاههای با ارزش افزوده کار و عمل از طریق تأثیر در اقتصاد محلی و جهانی و با استفاده از منابع با ارزش سرمایه انسانی تغییر دهند.
Today's competition in the countries of the world is affected by globalization and other processes. In the competition, intangible assets such as knowledge or social capital are the keys to the economic development engine. A culture of excellence in education is necessary for the potential ability to act effectively in the field of economic development, but it is not enough to maintain the quality standards for research activities and promote the use of results in the local and global economy. The purpose of this paper is to examine and present the components of the fourth-generation universities and their role in the local and global economy. The research method is descriptive and analytical. Data collection and analysis have been carried out using available resources in academic libraries, authentic journals and higher education functions in such researchers. Several studies and approaches of the present age show that higher education is towards becoming professional and university as a source of valuable knowledge in generating economic growth through public awareness as well as relationships and networking between different sectors of mission and task transmission. The analytical results of this study will help the universities of the country change their approaches from education and research to value added universities of work and practice through the impact of local and global economy and using valuable human capital resources.
https://ijee.ias.ac.ir/article_75132_0c444cb7d8743dffc45234465e0ea738.pdf
دانشگاه
کارکردها
کسب و کارها
آموزش
اقتصاد
university
Functions
Business
Education
Economics
per
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
2018-08-23
20
78
17
36
10.22047/ijee.2018.150276.1583
77036
Scientific - Research
چهارچوب مفهومی مؤلفه های آموزشی فناوری تولید الکترونیکی جهت آموزش مهندسان با بهره گیری از مدلسازی معادلات ساختاری
Conceptual framework of e-manufacturing educational components for engineering educations with SEM approach
کامران فیضی
kamfeizy@chmail.ir
1
محمد تقی تقوی فرد
drtaghavifard@gmail.com
2
جهانیار بامداد صوفی
bamdadsoofi@yahoo.com
3
حسین وحیدی
vahidy@chmail.ir
4
استاد دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی - تهران- ایران.
دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی - تهران- ایران
دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی-تهران-ایران
دانشجوی دکتری مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و حسابداری- دانشگاه علامه طباطبائی
در طول سه دهه گذشته آموزش فنی و مهندسی در کشورهای درحالتوسعه رشد زیادی داشته و تمرکز آموزشهای مهندسی در این کشورها بر پایه تدریس مبانی فناوریهای نوین بوده است. هدف از انجام این پژوهش تدوین چهارچوبی برای تبیین مؤلفههای آموزشی فناوری تولید الکترونیکی جهت آموزش مهندسان است. این پژوهش با استفاده از روش تحقیق آمیخته و در سه مرحله صورت پذیرفته است. ابتدا از روش هفت مرحلهای فراترکیب باروسو و سندلوسکی جهت تدوین چهارچوب مفهومی اولیه تحقیق استفاده شده است. در مرحله دوم با انجام مصاحبههای نیمهساختاریافته با خبرگان دانشی چهارچوب تکمیلی تحقیق حاصل شده و در مرحله سوم بهمنظور اعتبارسنجی کمّی چهارچوب پیشنهادی از آزمونهای مختلف آماری و روش تحلیل عاملی تأییدی استفاده شده است. همچنین برای بررسی صحت و سقم فرضیات و آزمون چهارچوب پیشنهادی از مدلسازی معادلات ساختاری و از روش تحلیل مسیر در نرمافزار SmartPLS3 استفاده شده است. نتایج تحلیل نشاندهنده برازندگی مناسب چهارچوب مفهومی پژوهش بود. بدین ترتیب الگوی نهایی تبیین مؤلفههای آموزشی فناوری تولید الکترونیکی برای آموزش مهندسان با دو مؤلفه اصلی آموزشهای مدیریتی و آموزشهای فناوری و با هشت زیرمؤلفه: سیستم مدیریت الکترونیکی، مدیریت زنجیره تأمین الکترونیکی، مدیریت ارتباط با مشتریان، فناوریهای پیشرفته تولید، فناوریهای نوین ارتباطی، فناوری نگهداری و تعمیرات الکترونیکی، فناوری عیب یابی الکترونیکی و فناوری دادوستد الکترونیکی مورد تأیید نهایی قرار گرفت.
In the past three decades, technical and professional educations have been promoted in the developing countries and focus of engineering educations have been based on new pioneer technologies. The target of this paper is presentation of framework for exploration of e-manufacturing components for engineer's education. This research is done considering mixed research method in 3 phases. In the first phase the 7 steps method of Barroso and Sndlvsky meta-synthesis was used and primary conceptual framework was created. Then in the second phase by semi-structured interviewing with experts, supplementary model was concluded. In the third phase, in order for quantitative validation of the proposed framework, various statistical tests and confirmatory factor analysis have been used. Also structural equation modeling and path analysis for checking accuracy of assumptions is used. Testing model is carried via SmartPLS 3 software and after confirmation of path coefficients and meaningful coefficient (t-values), the model is checked with Cv-Red and Cv-Com indexes. Results of test indexes showed suitability of the proposed framework. Furhter results of the mentioned steps emphasized the scientific validity of research framework, thus research framework with 2 key components of (Management educations and Technology educations) and 8 sub components( EMS , SCM , CRM , E-Diagnostics , E-Maintenance , E-Commerce , New communication technology and Advanced manufacturing technologies) were confirmed .
https://ijee.ias.ac.ir/article_77036_d8a47f3b60feddcc92e28d4eca05f0d3.pdf
آموزش مهندسی
تولید الکترونیکی
آموزشهای مدیریتی
آموزشهای فناوری
مدلسازی معادلات ساختاری
E-manufacturing
Engineering educations
Management educations
Technology educations
SEM
per
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
2018-08-23
20
78
37
56
10.22047/ijee.2018.117793.1511
77037
Scientific - Research
راههای ترویج و توسعه صلاحیتهای کارآفرینی در دانشجویان
Promotion and development of entrepreneurship competencies in university students
فرهاد سراجی
fseraji@gmail.com
1
دانشیار دانشکده علوم تربیتی دانشگاه بوعلی سینا همدان
هدف این پژوهش شناسایی راههای ترویج و توسعه صلاحیتهای کارآفرینی در دانشجویان است. کارآفرینی مشتمل بر مجموعه صلاحیتهای چندوجهی و پیچیده است که پرورش آنها صرفاً با آموزشهای مستقیم کلاسی میسر نمیشود و به دامنه وسیعی از روشها، منابع و امکانات نیاز دارد. در این پژوهش با استفاده از رویکرد کیفی، از سه مصاحبه جمعی استفاده شد که دو جلسه مصاحبه گروهی با هفت نفر از افراد آشنا به آموزش کارآفرینی و یک جلسه گروه کانونی با 16 نفر از اعضای هیأتعلمی دانشگاه بوعلیسینا تشکیل شد که همه این افراد، کارآفرین یا پژوهشگر در حوزه کارآفرینی بودند. تحلیل دادهها با استفاده از شیوه تحلیل مضمون و در قالب مضامین فراگیر، سازماندهنده و مضامین پایه نمایش داده شد. در این پژوهش شناسایی شیوههای توسعه صلاحیتهای کارآفرینی بهعنوان مضمون فراگیر و شیوههای فرهنگی و فوقبرنامه، آموزشی، پژوهشی و مدیریتی بهعنوان مضامین سازماندهنده آشکار شد. در حوزههای فرهنگی و فوقبرنامه راههایی مانند نشر مطالب و اخبار کارآفرینی، برپایی نمایشگاه، مشاوره شغلی، برگزاری دورههای رسمی، برپایی اردوهای صنعتی و شغلی، ایجاد انجمن دانشآموختگان، برگزاری مسابقات متنوع و دعوت از کارآفرینان؛ در حوزه آموزشی، بازنگری در برنامههای درسی، بهبود کیفیت دورههای آموزشی، معرفی رشتههای دانشگاهی به جامعه، اعطای امتیاز به دانشجویان و استادان کارآفرین و توسعه کارگاههای مهارتآموزی؛ در حوزه پژوهشی معرفی قابلیتهای دانشگاه به جامعه، توسعه مراکز رشد و در حوزه مدیریتی تهیه برنامههای میانمدت و سالانه، تقویت باور مدیران به این موضوع بهعنوان مضامین پایه زمینههای کسب صلاحیتهای کارآفرینی برای دانشجویان را فراهم میسازد.
The main purpose of this research is to identifying methods of promotion and development of entrepreneurship competencies in university students. Entrepreneurship consist a set of complex and multidimensional competencies that there growth is not possible with direct teaching methods and it needs some ranges of methods, resources and possibilities. In this research through qualitative approach, 3 consultative interviews have been hold. Two interviews with 7 expertise familiar with entrepreneurship background and one interview with 16 members of a principle group from Bu-Ali University faculty board members. The data analyzes has been shown using content analysis method comprehensive, organized and basic concepts. In cultural and extra-curricular areas some proposals have been provided such as publishing the news in entrepreneurship field, setting up the exhibitions, job counseling, official courses, holding industrial camps, creating alumni association, conducting tournaments and invite the entrepreneurs. In educational areas we can suggest the reviewing on curriculum, improving courses qualities, introducing university courses to society, granting privileges to professors and students and developing workshops and training opportunities. In research areas with introducing university capacities to society, developing growth (Roshd) centers. In managerial area, prepare the midterm and yearly entrepreneurship plan, strengthening the managerial beliefs for providing the bases of entrepreneurship opportunities for students.
https://ijee.ias.ac.ir/article_77037_62c6eabd258564e51e57476bcb973a32.pdf
ترویج کارآفرینی
دانشجو
دانشگاه
صلاحیت
entrepreneurship promotion
Student
university
competencies
per
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
2018-08-23
20
78
57
75
10.22047/ijee.2018.141141.1562
75134
Scientific - Research
بررسی ارتباط بین مهارتهای حرفه ای با نوآوریهای برنامه های درسی اساتید در دانشگاه های اصفهان و صنعتی اصفهان
Examining relationship between professional skills and curricula innovation among faculty members of university of Isfahan and Isfahan University of Technology
مجید امیری
majid.amiri@yahoo.com
1
ستاره موسوی
setarehmousavi@gmail.com
2
سعید رجایی پور
s.rajaipour@edu.ui.ac.ir
3
مربی، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور تهران
گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
هدف این پژوهش بررسی ارتباط بین مهارتهای حرفهای با نوآوریهای برنامههای درسی اعضای هیأتعلمی گروههای فنی ـ مهندسی دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه اصفهان بود. روش پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی ـ پیمایشی بود. جامعه آماری این پژوهش اعضای هیأتعلمی گروههای فنی - مهندسی دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه اصفهان بودند. در انتخاب نمونه از روش نمونهگیری طبقهبندی متناسب با حجم استفاده شد و90 نفر (20 نفر از گروه فنی ـ مهندسی دانشگاه اصفهان و70 نفر از گروه فنی ـ مهندسی دانشگاه صنعتی اصفهان) برای نمونه انتخاب شدند. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه استاندارد مهارتهای حرفهای و پرسشنامه محققساخته نوآوری برنامههای درسی گردآوری شد. یافتههای تحقیق نشان داد بین مهارتهای حرفهای (طراحی آموزشی، فناوری آموزشی، روش تدریس و ارزشیابی تحصیلی) و نوآوریهای برنامههای درسی استادان رابطـه وجود دارد
The purpose of the present study was to investigate the relationship between professional skills and curricula innovations among faculty members of Isfahan University and Isfahan University of Technology. The research method was descriptive-survey. The statistical population in this study included all the faculty members of Isfahan University and Isfahan University of Technology. Method of sampling was stratified random sampling and 90 persons (20 persons from technical-engineering department of University of Isfahan and 70 persons from technical-engineering department of Isfahan University of Technology) were selected as sample. Research data has been collected through standard questionnaire of professional skills and curricula innovations which is prepared by researcher. Results showed that there is significant relationship between the professional skills (educational designing, educational technology, teaching method and educational evaluation) with faculty members curricula innovations.
https://ijee.ias.ac.ir/article_75134_c969407ee266e750ee2ae3ab9d4cc457.pdf
مهارتهای حرفه ای
نوآوریهای برنامه های درسی
آموزش مهندسی
اساتید
نوآوری آموزشی
Professional skills
curricula innovations
engineering education
per
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
2018-08-23
20
78
77
92
10.22047/ijee.2018.143792.1567
75137
Scientific - Research
مدل یکپارچه آموزش، پژوهش و نوآوری در تعامل دانشگاه نسل سوم با صنعت
An integrated model for education, research and innovation for collaboration of third generation university`s with industry
رضا آذین
razinpgu@gmail.com
1
دانشیار گروه مهندسی نفت، دانشکده مهندسی نفت، گاز و پتروشیمی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران
آموزشهای مهندسی صنعتی از دیرباز یکی از ابزارهای انتقال تجربه مهندسی به دانشگاه و بهکارگیری آن در بهبود کیفیت آموزشهای مهندسی در دانشگاه مبتنی بر تجربیات صنعتی به شمار میرود. این مقاله به معرفی یک مدل یکپارچه تعامل دانشگاه نسل سوم و دانشگاه کارآفرین با صنعت پرداخته است. مدل پیشنهادی ارائهشده در این مقاله مشتمل بر بازدیدهای صنعتی، جلسات تخصصی، آموزش مهندسی صنعتی، تعریف مسئله پژوهش، خلق ایده و نوآوری است. ارکان این مدل شامل شبکهای از استادان دانشگاه، دانشجویان کارشناسی و تحصیلات تکمیلی، دانشآموختگان، پژوهشگران پسادکتری، متخصصان صنعتی و دانشگاهی ایرانی/خارجی شاغل در داخل/خارج از کشور هستند. فعالیتهای این مدل تا حدی در هم ادغام شده و هر فعالیت بر سایر فعالیتها اثر گذاشته و از سایرین تأثیر میپذیرد. نتایج پیادهسازی این مدل بهصورت یک مطالعه موردی در یک بازه زمانی سهساله در یکی از صنایع بزرگ پالایش گاز ارائه و تحلیل شده است. یافتهها حاکی از یادگیری بهتر مفاهیم، تحول در سرفصل محتوای دوره آموزش صنعتی، ارتباط مؤثرتر میان متخصصان صنعت و دانشگاه، خلق ایدههای نوآورانه بیشتر، و انتقال مؤثرتر تجربیات فراگیران صنعتی در پلتفرم یکپارچه آموزش مهندسی، پژوهش و نوآوری است.
Industrial engineering training has been recognized as a tool for transferring the industrial experience into university and implementing to improve the quality of academic engineering education. This paper introduces an integrated model of collaboration between a third generation, entrepreneurial university and industry. The suggested model includes industrial visits, technical meetings, industrial engineering training, problem definition, idea generation, and innovation. The elements of this model form a network of university professors, undergraduate and graduate students, fresh graduates, postdoc researchers, domestic as well as overseas academics and industrial experts. In this model, all activities merge to some extent and each activity affects and is affected by other activities. Results of implementing the proposed model for three years in a gas plant are presented and discussed as a case study. Results indicate a better learning, transformation in curriculum of industrial training course, more effective communication between industry and academic experts, creation of more innovative ideas. Its implementation indicate more effective transfer of experiences from industry to university in an integrated platform of engineering training, research and innovation.
https://ijee.ias.ac.ir/article_75137_093f9e6dbe7d34237820a30945694b38.pdf
آموزش مهندسی
دانشگاه نسل سوم
مدل یکپارچه
نوآوری
صنعتی گاز
engineering education
third generation university
integrated model
Innovation
gas industry
per
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
2018-08-23
20
78
93
106
10.22047/ijee.2018.142088.1564
75135
Scientific - Research
مطالعه نقش هوش فرهنگی در تسهیم دانش و حمایت محیطی ادراک شده در بین دانشجویان مهندسی
The study of the role of cultural intelligence on perceived environmental support and sharing of knowledge between engineering students
عباس خاکپور
khakpour@malayeru.ac.ir
1
استادیار دانشگاه ملایر
هدف: این پژوهش در صدد مطالعه نقش هوش فرهنگی در تسهیم دانش و حمایت محیطی ادراک شده در بین دانشجویان دانشکده فنی- مهندسی دانشگاه ملایر می باشد. همچنین روابط بین متغیر هوش فرهنگی با متغیرهای جمعیتشناختی و نمره پیشرفت تحصیلی (معدل) مورد مطالعه قرار گرفته است. روششناسی: روش مطالعه از نوع روشهای توصیفی - همبستگی و طرح پژوهش از نوع معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشکده فنی- مهندسی دانشگاه ملایر به تعداد 810 نفر بوده و حجم نمونه پژوهش با استفاده از جدول مورگان تعداد 262 دانشجو تعیین گردید که به روش تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه استاندارد هوش فرهنگی آنگ و همکاران (2007) ، پرسشنامه تسهیم دانش(با اقتباس از مالاسی و آینین، 2015) و پرسشنامه محقق ساخته حمایت محیطی ادراک شده می باشد. یافته ها: نتایج تحلیل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار معادلات ساختاری لیزرل، نشان می دهد اثر مستقیم هوش فرهنگی بر تسهیم دانش(50/0) با آماره تی 31/3 در سطح معنی داری 001/0 مثبت و معنادار است. اثر مستقیم هوش فرهنگی بر حمایت محیطی ادراک شده (70/0) با آماره تی 41/5 در سطح معنی داری 001/0 مثبت و معنادار است. اثر مستقیم حمایت محیطی ادراک شده بر تسهیم دانش (62/0) با آماره تی 88/3 در سطح معنی داری 001/0 مثبت و معنادار است. اثر غیر مستقیم هوش فرهنگی بر تسهیم دانش با نقش میانجی حمایت محیطی ادراک شده (43/0) با آماره تی 56/2 در سطح معنی داری 05/0 مثبت و معنادار است. ه
Aim and scope: The purpose of this study is to investigate the role of cultural intelligence and perceived environmental support in sharing engineering students of Malayer University. As well as the relationships between cultural intelligence, perceived environmental support and knowledge sharing with the demographic variables and a score of academic achievement (grade point average) is studied. Methodology: The study method is a descriptive - correlation method and the research design is a structural equation type. The statistical population of the study consisted of all engineering students of Malayer University with 810 students. The sample size was determined using Morgan table. A total of 262 students were selected randomly. The data gathering tool includes the standard questionnaire of cultural intelligence (Ang et al., 2004), Knowledge sharing questionnaire (adapted from Malas and Ainin, 2015) and the university supporting climate. Findings: The results of structural equation analysis using Lisrel structural equation software show that the direct effect of cultural intelligence on knowledge sharing (0.50) with 3.31 t statistic is positive and significant at the significant level of 0.001. The direct effect of cultural intelligence on the supportive environment (0.70) with the T 41.5 statistic is positive and significant at the significant level of 001.0. The direct effect of supportive atmosphere on knowledge sharing (0.62) with and without statistical significance was 0.001. The indirect effect of cultural intelligence on knowledge sharing with the role of supportive mediator (0.43) with T-score of 56.2 is positive and significant at the significant level.
https://ijee.ias.ac.ir/article_75135_e029254ba3f39595dc91b7720bfee905.pdf
تسهیم دانش"
" هوش فرهنگی"
" حمایت محیطی ادراک شده"
"پیشرفت تحصیلی"
"آموزش مهندسی
Share knowledge "
" cultural intelligence "
" a perceived environmental protection "
" Academic achievement "
" Engineering educatio