per
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
2016-05-01
18
69
2
2
10.22047/ijee.2016.15352
15352
Director speak
سخن مدیر مسئول
Introduction
https://ijee.ias.ac.ir/article_15352_ca6d14977508e55fb789d784ad639749.pdf
per
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
2016-05-01
18
69
1
17
10.22047/ijee.2016.14688
14688
Scientific - Research
نقش زبان انگلیسی تخصصی در آموزش مهندسی نوین
The Role of Technical English Language on Modern Engineering Education
مینو عالمی
alemi@sharif.edu
1
استادیار دانشکده علوم انسانی، گروه زبان انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد تهران غرب
در رشتهها و زمینههای کلاسیک و نوین مهندسی نظیر برق، مکانیک، الکترونیک، نفت، فنّاوری اطلاعات، مخابرات، مکاترونیک، علوم رایانه، رباتیک، هوش مصنوعی، شناختی و...زبان تخصصی و فنی انگلیسی به عنوان زبان مشترک ارتباطی نشر متون و ارائۀ شفاهی در همایشهای بینالمللی (به ویژه در کشورهای درحال توسعه غیرانگلیسی زبان) پذیرفته شده است. از طرفی با افزایش تحرک و جابه جایی روزافزون نیروی کار در دهکدۀ جهانی نیاز مهند دسان به ارتقای مهارتهای ارتباطی در ابعاد بینالمللی موضوعی حیاتی ونشانی از برتری است.این مهارتها نه تنها اهداف اصلی از منظر زبانشناسی نظیر بهبود تلفظ، تسلط بهتر بر واژگان وغیره را در بر میگیرد، بلکه شامل مهارتهای اجتماعی و فرهنگی زبان و همچنین توانایی استفاده از راهبردهای مختلف جبرانیـ ارتباطی (مانند تفسیر)، هنگامیکه معانی زبانی ناکافی به نظر میرسند، میشود. این مقاله، با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی، با مروری بر مباحث نظری مرتبط و تجربیات نویسنده و ارائۀ مثالهایی برای ورود به بحث، ابتدا به نقش و تأثیر زبان تخصصی در آموزش مهندسی میپردازند سپس، با اشاره به ویژگیهای اساسی مهارتهای ارتباطی، که لازم است در برنامه های درسی رشته های مهندسی گنجانده شوند، آموزش زبان تخصصی را با در نظر گرفتن فعالیتهایی که نزدیک به شرایط علمی و حرفه مربوط است به عنوان عنصر حیاتیِ آموزش مهند دسان فردا معرفی می کند.
In classical and modern fields of engineering such as electrical, mechanical, electronics, information technology, telecommunications, mechatronics, computer science, robotics, artificial intelligence, cognitive, etc., technical English language has been well accepted as a common language of communication for written diffusion of subjects and oral presentations at international conferences (especially in non-English developing countries). On the other hand, with increasing labor mobility in the global village engineers need to improve and enhance their communication skills on the international scale which is crucial and considered as a sign of excellence. These skills not only include the main purposes from the linguistics point-of-view, such as improving pronunciation, better command of vocabulary, etc., but also include social and cultural skills as well as the ability to use different strategies or compensation communication (like interpreting) when verbal meanings seem insufficient. The authors in this paper first examine the role and impact of Technical English in modern engineering education, and then will discuss the basic features of communication skills that need to be included in undergraduate engineering curricula.
https://ijee.ias.ac.ir/article_14688_dab254acc53c6c6fde0417a39adfd9b8.pdf
زبان انگلیسی
زبان تخصصی
زبان فنی
آموزش مهندسی
نشرفرهنگی زبان
Technical English
Vocational English
Engineering education
language and Culture
English language
per
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
2016-05-01
18
69
19
38
10.22047/ijee.2016.14757
14757
Scientific - Research
بررسی میزان دستیابی دانشجویان فنی و مهندسی دانشگاه تبریز به مهارتهای اساسی قرن 21
Assessing the Attainment of 21st Century Basic Skills by Engineering Students of Tabriz University
فیروز محمودی
firoozmahmoodi@yahoo.com
1
سمیه مولا
firoozmahmoodi@gmail.com
2
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز
دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز
یکی از موضوعات اساسی در ارزیابی کیفیت برنامههای درسی آموزش عالی میزان توجه به مهارتهای موردنیاز زمانی و مکانی است. این مطالعه با هدف بررسی میزان دستیابی دانشجویان سال آخر کارشناسی و کارشناسی ارشد فنی ـ مهندسی دانشگاه تبریز به مهارتهای قرن 21 انجام گرفت. روش مطالعه توصیفی ـ پیمایشی بود که 414 نفر از دانشجویان سال آخر دورة کارشناسی و کارشناسی ارشد فنی ـ مهندسی به صورت تصادفی انتخاب شد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که روایی آن ازطریق نظر متخصصان و پایایی آن ازطریق آلفای کرونباخ (92/0) مورد تأیید قرار گرفت. نتایج نشان داد برنامه های درسی هر دو مقطع در حیطة عاطفی بالاتر از میانگین نظری بوده، اما برنامه های درسی دوره کارشناسی در حیطه های شناختی ـ مهارتی و فرهنگی ـ اجتماعی پایینتر از حد متوسط بودند و وضعیت مطلوبی نداشتند، ولی برنامه های درسی دورة کارشناسی ارشد در حیطه های شناختی ـ مهارتی و فرهنگی ـ اجتماعی از حد متوسط تا حدودی بالاتر بودند و وضعیت نسبتاً مطلوبی داشتند. یکی از یافته های جالب توجه این بود که در برنامه های درسی هر دو مقطع توانایی اشتراک دانش پایینتر از میانگین بوده و این ویژگی در برنامه های درسی مورد توجه قرار نگرفته است.
One of the key issues in assessing of curricula quality is attention to required skills. This study aimed to assess the achievement of 21th -century basic skills in senior undergraduate and postgraduate engineering students of Tabriz University. The method of study was descriptive research. 414 engineering students of bachelor's and master's degree were selected by randomly. A researcher made questionnaire was used to collect data. The validity of instrument based on experts opinion and reliability through Cronbach's (alpha) coefficient (0.92) was approved. The results showed that the affective domain of bachelor's and master's curricula were above the predetermined average, but undergraduate curricula in the domains of cognitive and socio-cultural skills are lower than average and failed to fulfill goals addressed by 21 century, The curriculum of postgraduate (master's degree) in the domains of cognitive and socio-cultural skills are somewhat higher than average and were relatively favorable. One interesting finding was that in both curricula the ability to share knowledge was below the average and the sharing knowledge was not focused in teaching and learning process.
https://ijee.ias.ac.ir/article_14757_b37290fc14039dd8ed0e2b037ddb862d.pdf
برنامه درسی دانشگاهی
مهارت های قرن 21
حیطه شناختی- مهارتی
حیطه فرهنگی- اجتماعی
حیطه نگرشی
University curriculum
21st century skills
domains of cognitive skills
social and cultural areas
domain of attitude
per
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
2016-05-01
18
69
39
53
10.22047/ijee.2016.14610
14610
Scientific - Research
بررسی سبکها و شیوههای یادگیری دانشجویان دانشکدۀ مهندسی دانشگاه کاشان
learning styles in engineering students and
Its implications for higher education curricula
محمد امینی
amini2740@yahoo.com
1
حمید رحیمی
dr.hamid.rahimi@gmail.com
2
استادیار، برنامهریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان
استادیار، برنامهریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان
هدف پژوهش حاضر، بررسی سبکها و شیوههای یادگیری دانشجویان دانشکدۀ مهندسی دانشگاه کاشان است. نوع تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی ـ پیمایشی است. جامعۀ آماری شامل همۀ دانشجویان دانشکدۀ مهندسی دانشگاه کاشان در سال تحصیلی 94-1393 به تعداد 2621 نفر است که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و با استفاده از فرمول حجم نمونۀ کوکران، 187 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامۀ سبکهای یادگیری کلب در قالب دوازده پرسش استفاده شد. روایی این پرسشنامه بهصورت محتوایی موردتأیید متخصصان قرار گرفت. پایایی پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ 87/0 محاسبه شد. تجزیهوتحلیل دادهها در سطح توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون t تکنمونهای، t مستقل و تحلیل واریانس) با استفاده از نرمافزار آماری Spssنسخۀ 18 انجام گرفت. یافتهها نشان داد شیوۀ یادگیری دانشجویان دانشکدۀ مهندسی، بیشتر مفهومسازی انتزاعی و آزمایشگری فعال است و تجربۀ عینی کمترین میانگین را دارد. همچنین سبک یادگیری دانشجویان دانشکدۀ مهندسی، بیشتر جذبکننده و همگراست و سبک انطباقی کمترین میانگین را دارد. باتوجه به اینکه سبک یادگیری اکثر دانشجویان از نوع همگرا و جذب کننده است، پیشنهاد می شود از روش های آموزشی نوین مثل بحث گروهی، تفکر گروهی،و حل مسئله در آموزش این گروهها استفاده شود.
The purpose of this research was the survey on learning styles of engineering students and its implications for higher education curricula. The type of research was applied research and survey approach. The population of this research was all of the engineering students in Kashan University (N=2621) which 187 of them were selected by sample size formulate. The data was collected using Kolb learning style questionnaire with 12 items. Questionnaire validity confirmed by the corresponding experts. By use of Cronbach Alpha coefficient, reliability coefficients were obtained equal to 0.87. Data’s analysis is performed does in descriptive level (frequency, percentage, mean, standard deviation) and inferential level (one sample t test, independent t-test and one way ANOVA) by SPSS 18 statistical software. Findings indicated that Engineering students learn method was more abstract conceptualization and active experimentation and concrete experience has the lowest average. Also engineering students' learning style, absorbing and converges and has the lowest average is accommodating.
https://ijee.ias.ac.ir/article_14610_a2aaf5089b4c0207f2742a246e650b12.pdf
یادگیری
سبک یادگیری
دانشجویان
دانشکده مهندسی
دانشگاه
Learning
Learning Style
Student
Engineering College
university
per
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
2016-05-01
18
69
55
76
10.22047/ijee.2016.14779
14779
Scientific - Research
بررسی نگرشهای دانشآموختگان فنی ـ مهندسی دانشگاه اصفهان در راستای کیفیت برنامههای درسی تجربهشده
Attitudes Survey Engineering graduates Inserts in the quality of teaching at the university
محمدرضا نیلی
aryasetareh@gmail.com
1
لیلا مقتدایی
l.moghtadaei@edu.ui.ac.ir
2
حسین نظری
nazari1387@yahoo.com
3
ستاره موسوی
setarehmousavi@gmail.com
4
استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان
استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان
دانشجوی دکتری برنامه درسی، دانشگاه اصفهان
دانشجوی دکتری برنامه درسی، دانشگاه اصفهان
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی میزان رضایت دانش آموختگان فنی ـ مهندسی از برنامۀ درسی تجربه شدۀ دانشگاه اصفهان است. روش تحقیق در این پژوهش، روش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعۀ آماری، دانشآموختگان کارشناسی مهندسی IT و مهندسی مکانیک دانشگاه اصفهان، شامل 320 نفر است. به این منظور، برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد و تعداد نمونه 170 نفر به صورت نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم و به صورت تصادفی به عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه (محققساخته) است و پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ 90/0 به دست آمد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامۀ محقق ساخته استفاده شده است. نتایج نشان داده است؛ 1ـ در واقع میزان رضایت دانش آموختگان فنی ـ مهندسی از برنامۀ درسی تجربه شده، بیشتر از سطح متوسط است، 2ـ میزان رضایت دانش آموختگان فنی ـ مهندسی از برنامۀ درسی تجربه شده در بُعد اهداف، بیشتر از سطح متوسط است، 3ـ میزان رضایت دانش آموختگان فنی ـ مهندسی از برنامۀ درسی تجربه شده در بُعد محتوا، بیشتر از سطح متوسط است. 4ـ میزان رضایت دانش آموختگان فنی ـ مهندسی از برنامۀ درسی تجربه شده در بُعد روش تدریس، کمتر از سطح متوسط است، 5ـ میزان رضایت دانش آموختگان فنی ـ مهندسی از برنامۀ درسی تجربه شده در بُعد ارزشیابی، در سطح متوسط است.
The purpose of the present research was to examine the satisfaction degree of graduates in Department of Engineering and Science at Isfahan University about quality of experimented curricula. The present study is applied research and its method is descriptive-survey. Statistical population included all 320 graduates in IT and mechanical engineering at Isfahan University. Method of sampling was stratified random sampling. According to the Cochran's sample size formula 170 graduates were chosen as sample. Research instruments was questionnaire of which designed by researcher. The content validity of questionnaire was determined using the specialist`s views and the reliability of the questionnaire was estimated 0.90 by using Coronbach`s Alpha method. The result showed that 1- In the aim’ dimension, the satisfaction degree of graduates about experimented curricula is “more than average.”, 2- In the content’ dimension, the satisfaction degree of graduates about experimented curricula is “more than average.”3- In the teaching method’ dimension, the satisfaction degree about experimented curricula is less than average.4- In the evaluation’ dimension, the satisfaction degree about experimented curricula is average.
https://ijee.ias.ac.ir/article_14779_49baf19fb0d70967d97f73116c28cbd8.pdf
برنامه درسی تجربه شده
رضایت
دانش آموختگان
فنی و مهندسی
دانشگاه اصفهان
Experiential curriculum
Satisfaction
graduate
University of Isfahan
engineering
technology
per
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
2016-05-01
18
69
77
90
10.22047/ijee.2016.14608
14608
Scientific - Research
آموزش انرژیهای تجدیدپذیر در ایران
Renewable energy education in Iran
صادق مطهر
sadegh.motahar@gmail.com
1
علی اکبر عالم رجبی
rajabi@cc.iut.ac.ir
2
استادیار گروه فنی و مهندسی، دانشگاه شهرضا، شهرضا
استاد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، ایران
توجه به انرژیهای تجدیدپذیر به عنوان جایگزین انرژیهای فسیلی، باعث توسعه علمی و فنی کشورهای مختلف در این زمینه شده است. دانش انرژیهای تجدیدپذیر شامل مجموعهای از علوم و فنون مهندسی است که ماهیت میان رشتهای آنرا آشکار میکند. با توجه به گستردگی منابع تجدیدپذیر مانند انرژیهای خورشیدی، باد، زیست توده و زمین گرمایی در ایران، گسترش آموزش و پژوهش به همراه صنعت و فناوری در این زمینه امری اجتناب ناپذیر است. در این مقاله، ابتدا ضرورت آموزش انرژیهای تجدیدپذیر به عنوان یک رشته میان رشتهای و با توجه اهداف سند جامع علمی کشور، یعنی تربیت نیروی انسانی توانا در تولید علم و فناوری، مورد بحث قرار میگیرد. سپس، مروری بر تجارب و برنامههای آموزش انرژیهای تجدیدپذیر در چند کشور جهان و مقایسهای با برنامههای در حال اجرا در دانشگاههای ایران صورت میگیرد. در پایان، راهکارها و پیشنهاداتی در زمینه آموزش انرژیهای تجدیدپذیر که توسعه پایدار را در پی داشته باشد، ارائه میشود.
Renewable energies as an alternative energy of fossil energies causes scientific and technological development in many countries. The science of renewable energy includes various types of science and technologies that proofs the interdisciplinary nature of renewable energy education. Various types of renewable source, i.e. solar energy, wind energy, biomass and geothermal energy, can be found in Iran which implies the importance of renewable energy education and research in Iran. According to Iranian Science, Technology and Innovation Map, renewable energy education consider as one of the interdisciplinary program to train educated people in this field. In this paper, the renewable energy education programs in Iran were criticized. A comparison between renewable energy education programs in Iran and other countries was made. The current state of renewable energy education in Iran seems to be inadequate and it should be expanded and strengthened. Some suggestions were given to improve renewable energy education programs in Iran.
https://ijee.ias.ac.ir/article_14608_1f6dd8d40c91c0d6ff96ba400678fd86.pdf
انرژیهای تجدیدپذیر
آموزش
توسعه پایدار
برنامه درسی
ایران
Renewable Energy
Education
sustainable development
Curriculum
Iran
per
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
2016-05-01
18
69
91
102
10.22047/ijee.2016.14689
14689
Scientific - Research
بررسی وضعیت مهارتهای اقدامپژوهی استادان رشتههای مهندسی: گامی ضرروی در جهت بهبود کیفیت تدریس
An Investigation of Faculty’s Action Research Skills: A Crucial Step towards Improving the Quality of Teaching
سید احمد مدنی
madani.edu@gmail.com
1
حمید رحیمی
dr.hamid.rahimi@kashanu.ac.ir
2
سپیده یعقوبی
gity_goleman@yahoo.com
3
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه کاشان
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه کاشان
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی درسی
یکی از راهبردهای اصلی نظامهای آموزشی در جهت بهبود کیفیت تدریس، افزایش مهارتهای اقدامپژوهی آموزشگران بوده است. هدف تحقیق حاضر بررسی وضعیت مهارتهای اقدامپژوهی استادان رشتههای مهندسی بود. جامعة آماری تحقیق تمام اعضای هیئتعلمی رشتههای مهندسی دانشگاه کاشان (113 نفر) بودند که تعداد 88 نفر از آنها از طریق فرمول کوکران بهعنوان نمونه تحقیق موردبررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته اقدامپژوهی بود که مهارتهای اقدامپژوهی استادان را در چهار مؤلفه (تشخیص موضوع، نگرش به اقدامپژوهی، مهارتهای گردآوری اطلاعات و اقدامات پژوهشی عملی) میسنجید. روایی پرسشنامه بهصورت محتوایی موردتأیید کارشناسان قرار گرفت. پایایی پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ 85/0 محاسبه شد. یافتهها نشان داد میانگین نمرة مهارتهای اقدامپژوهی استادان (4/123) بالاتر از نمره ملاک (108) بود. مهارتهای تشخیص موضوع استادان و نگرش به اقدامپژوهی استادان، بالاتر از نمره ملاک، مهارت گردآوری اطلاعات استادان در حد متوسط و مهارت اقدامات عملی در رابطه با پژوهش استادان پایینتر از حد متوسط بود.
The main purpose of the current study is to identify Iranian higher education faculties’ action research skills. The study population was all Engineering faculty members in the University of Kashan (113 members). A random sample of 88 of these faculty members was recruited for this study. The instrument used in the present paper was a researcher-made action research questionnaire. The questionnaire assesses the faculties’ action research skills in four major catigories (recognition of problems, attitude towards action research, data collection skills, and practical research actions). The overall reliability of the questionnaire using Cronbach's alpha was 0.852, which showed the high reliability and internal consistency of the research instrument. This study clearly revealed that a considerable portion of faculty members are totally unaware of action research as one of the strategies for impoving the quality of education. Further analysis showed no major differences in the educational behavior of faculty memebrs who were either aware or unaware of the concept of action research. The most instresting finding of the current research is that all faculty members recognize educational problems or topics very well (recognition of problems) and are always involved and obsessed with educational issues (attitude towards action research) but are not skillful enough to deal with problems and practical decision-making (data collection skills and practical research actions).
https://ijee.ias.ac.ir/article_14689_a4b4e34375d86efb83a3a4ddffdc15fe.pdf
اقدامپژوهی
تدریس
نظارت آموزشی
بهبود کیفیت تدریس
استادان
Action Research
Teaching
educational supervision
improving the quality of teaching
Faculty Members
per
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
2016-05-01
18
69
103
114
10.22047/ijee.2016.14758
14758
Scientific - Research
عوامل موثر بر نمره گذاری پایانی ارزشیابی های آموزشی در آموزش عالی
Factors affecting the change scores of professors in higher education
رضا میرعرب رضی
reza.mirarab@gmail.com
1
سید عباس حسینی جو
sa.hosseinijou@gu.ac.ir
2
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه مازندران، بابلسر
استادیار، گروه مهندسی صنایع دانشگاه گلستان، گرگان
ارزشیابی پیشرفت تحصیلی فراگیران بهعنوان حلقۀ پایانی نظام یادگیری در هر نظام آموزشی و در رشتههای فنی ـ مهندسی برای تربیت دانشآموختگانی کارآمد از اهمیت بسیاری برخوردار است. این پژوهش با هدف شناسایی و تفسیر عوامل مؤثر بر تغییر نمرات استادان در پایان ترم تحصیلی انجام شد. بهاین منظور ابتدا براساس طرحی تفسیری مطالعهای کیفی انجام شد و 22 مصاحبه با استادان رشتههای فنیـمهندسی دانشگاههای مازندران و گلستان انجام شد. مصاحبهها از طریق روش تحلیل محتوا و کدگذاری باز و محوری مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند و به مقولهبندی دادههای گردآوریشده پرداخته شد. نتایج نشان داد شش مؤلفۀ مصلحتاندیشی، سطحینگری، نجاتبخشی، رودربایستی، جهتگیری سیاسی، و بیتفاوتی میتواند بهعنوان عوامل مؤثر بر نمرهگذاری استادان مشارکتکننده در پژوهش شناسایی شود. این مقولهها نشان داد نظام ارزشیابی با تساهل و تسامح برخی از استادان با بیمعنایی و بیعدالتی روبهرو است. زیرا با تغییر نمره از جانب آنان، نظام ارزشیابی معنای واقعی خود را از دست میدهد. سپس با روش زمینهیابی به آزمون اطلاعات از طریق پرسشنامه پرداخته شد. نمونۀ پژوهش در بخش کمّی شامل 131 عضو هیئتعلمی رشتههای فنیـ مهندسی دانشگاههای مازندران و گلستان بود. تحلیل دادههای کمّی با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی، آزمونt تکنمونهای و آزمون w (برای تعیین وزن عوامل) انجام شد. نتایج نشان داد تمام شش مؤلفه بر رفتار نمرهگذاری استادان تأثیر معناداری دارند. مصلحتاندیشی (45/0)، سپس سطحینگری (28/0) و نجاتبخشی (24/0) بهترتیب دارای بیشترین وزن در بین عوامل بودند.
Evaluating educational progress of students as final step in learning systems, especially in engineering disciplines, is very important to have effective graduates. This study aimed to identify and interpret factors affecting and altering final scores of professors at the end of semester. To achieve this, a qualitative study based on an interpretation plan was conducted including interview with 22 professors in engineering disciplines at the two universities namely University of Mazandaran and Golestan University. Through content analysis and open coding, interviews were analyzed and categorization of data was perfored. Findings showed 6 factors namely expediency, superficiality, lifesaving, embarrassment, political orientation and incuriosity can be considered as factors affecting final scores of interviewed teachers. It is understood that under the effect of these factors, professor’s toleration lead to a meaningless and unfair educational evaluation system. These findings were validated by a survey conducted using a questionnaire. The sample included 131 professors in engineering disciplines at the two aforementioned universities. Gathered data were analyzed using descriptive statistics, one sample T-test and W test. Findings showed all of 6 factors, to some extent, have significant effect on final scores of professors at the end of semester. Expediency (0.45), superficiality (0.28) and lifesaving (0.24) are the three most important factors among all.
https://ijee.ias.ac.ir/article_14758_07e7bdbd9d95c194fe1d1935ae91c0d6.pdf
آموزش عالی
ارزشیابی
دانشجو
استاد
Higher education
scores
evaluation
Students
professors