per
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
2003-06-01
5
17
2
2
10.22047/ijee.2003.2095
2095
فهرست مقالات
Contents
https://ijee.ias.ac.ir/article_2095_0cbe7840f562992108b7ce2f4f0f4d3b.pdf
per
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
2003-06-01
5
17
9
21
10.22047/ijee.2003.2096
2096
Scientific - Research
در فضایل انسانی مهندسان، بخش اول: خردمندی
Engineering
محمود یعقوبی
yaghoubi@shirazu.ac.ir
1
مهدی بهادری نژاد
bahadori@sharif.edu
2
دانشگاه شیراز
دانشگاه صنعتی شریف
مهندسان در دنیای صنعتی امروز از نظر مسئولیت، تعهد، خدمت و کار در جامعه از جایگاه ویژه ای برخوردارند و اگر همراه با تخصص های فنی و کاربردی، درایت، تفکر، اندیشه به معنی خرد داشته باشند و نیز قانونمندی، عدالت، حفظ منافع همگانی با تکیه بر باورهای انسانی و الهی؛ یعنی اخلاق را در عمل رعایت کنند، مقبولیت آنها ، پیشرفت آنها و ارزش آنها یقیناً در جامعه افزون می شود و در انجام دادن رسالت موفق تر خواهند بود. این نوشته برگرفته از سخنان بزرگان در باره شایستگی خرد و اخلاق است که برای دانش آوزختگان و به خصوص مهندسان در جهان کنونی نگاشته شده است.
Not available
https://ijee.ias.ac.ir/article_2096_3488259d24ee7500be3d8199eeebb536.pdf
اخلاق مهندسی
تعهد
تعلیم و تربیت
شایستگی
per
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
2003-06-01
5
17
23
28
10.22047/ijee.2003.2097
2097
Scientific - Research
در فضایل انسانی مهندسان، بخش دوم: طریقت
Engineering
محمود یعقوبی
yaghoubi@shirazu.ac.ir
1
مهدی بهادری نژاد
bahadori@sharif.edu
2
دانشگاه شیراز
دانشگاه صنعتی شریف
توسعه انسانی به منظور دستیابی به شادی واقعی و بهره مندی پایدار از منابع و داشتن ارتباطات سالم اجتماعی به خردمندی و توجه داشتن به هدف والای انسانی نیاز دارد. از آنجا که مهندسان در توسعه کشور جایگاه مهمی دارند، باید همراه با آموزش علوم و فنون مهندسی به ارزش های دیگر برای زندگی هدفمندتر آراسته شوند. در مقاله قبلی به ارزش فکر و خرد ر امور برای مهندسان پرداخته شد، در این مقاله راه و روش کسب معرفت، چگونه زیستن و چگونه عمل کردن و چگونه شادتر زیستن تشریح و بیان شده است.
Not available
https://ijee.ias.ac.ir/article_2097_edb8eb7aafd6d8bca270ef04ac42db88.pdf
هدفمندی
توسعه انسانی
معرفت
شادمانی
per
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
2003-06-01
5
17
29
54
10.22047/ijee.2003.2098
2098
Scientific - Research
طرح بازنگری برنامه درسی دوره کارشناسی مهندسی شیمی با رویکردی به گرایش صنایع شیمیایی معدنی
Engineering
نظام الدین اشرفی زاده
1
دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه علم و صنعت ایران
نظر به اینکه بالغ بر 13 سال از آخرین بازنگری محتوای آموزشی رشته مهندسی سپری شده است، ضرورت یک بازنگری همه جانبه در مفاد آموزشی این رشته مهندسی ضروری می نماید. بازنگری مزبور با نگرشی ویژه به گرایش صنایع شیمیایی معدنی با همکاری استادان دانشگاهی، کارشناسان صنعتی و دانشجویان رشته مهندسی شیمی از طریق همه پرسی های شفاهی و کتبی و در قالب نظر سنجی های انفرادی و اجتماعی صورت پذیرفت. همچنین، سعی شد تا نیازهای صنعتی کشور و تحولات علمی تکنولوژیکی جهان در این بازنگری مورد توجه و شناسایی قرار گیرد. مراعات استانداردهای قابل قبول جهانی از جمله شاخص های سیستم اعتبار سنجی ABET از دیگر مواردی بود که مورد توجه مجریان این پروژه قرار گرفت. برنامه درسی دوره کارشناسی مهندسی شیمی مطابق آنچه هم اکنون در دست اجراست، مورد بررسی دقیق و موشکافانه قرار گرفت و نقاط قوت و ضعف آن در تطابق با نیازهای روز صنعت تجزیه و تحلیل کارشناسی شد. برنامه جدید درسی برای دوره کارشناسی مهندسی شیمی در گرایش صنایع شیمیایی معدنی ارائه شد. جبرانی شدن دروس عمومی، افزایش تعداد واحدهای دروس اصلی به 60 واحد، تعیین دروس تکمیلی اجباری جدید، اختیاری شدن انتخاب یا عدم انتخاب گرایش در دوره کارشناسی و گنجاندن چندین درس اصلی و تکمیلی جدید و کاهش سقف واحدهای درسی به 140 واحد از ویژگی های مهم برنامه پیشنهادی است.
Not available
https://ijee.ias.ac.ir/article_2098_ed0611d841a0ff1addad7bb8d19648a2.pdf
بازنگری دوره آموزشی
مهندسی شیمی
صنایع شیمیایی معدنی
per
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
2003-06-01
5
17
55
63
10.22047/ijee.2003.2099
2099
Scientific - Research
تیم های مجازی در آموزش: نظریه های جدید در مدیریت
Engineering
رضا بابایی(مترجم) M.Aspin
1
در سال 1998 Javenpaa و Show یک تیم مجازی را این گونه تعریف کردند: یک تیم مجازی، گروه علمی با تخصص های متنوع است که برای رسیدن به یک هدف سازمانی مشخص تشکیل شده است. تیم مجازی از نظر اهداف، کنترل و به کارگیری منابع دارای حالتی دینامیکی است. در این مقاله به بررسی نظریه تیم مجازی و سیستم مدیریتی آن در سازمان های آموزشی پرداخته شده است.
Not available
https://ijee.ias.ac.ir/article_2099_a25e77b95afde3761817ebcee7712df1.pdf
آموزش مجازی
سیستم مدیریتی
کنترل کیفیت
per
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
2003-06-01
5
17
65
70
10.22047/ijee.2003.2100
2100
Scientific - Research
بررسی نظام آموزشی
Engineering
محمد ابراهیم جناتی
1
عضو فرهنگستان علوم
در این مقاله نظام آموزشی به طور کلی از دیدگاه کلی و نیازهای زمان مورد بررسی و بحث قرار گرفته است.
Not available
https://ijee.ias.ac.ir/article_2100_32c50cc6564d6f0ca8c4c9ce0874d403.pdf
بازنگری در آموزش
واقعیت ها و نیازها
per
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
2003-06-01
5
17
71
82
10.22047/ijee.2003.2101
2101
Scientific - Research
آموزش رشته های نوین مهندسی شیمی(مهندس تبدیل گاز طبیعی)
Engineering
طاهره کاغذ چی
1
مرتضی سهرابی
sohrabi @ aut.ac.ir
2
منصوره سلیمانی
3
دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر
دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر
دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر
با وجود اینکه موضوع کاربرد نفت خام از قرن گذشته اهمیت پیدا کره است، قرن حاضر را می توان عصر گاز طبیعی نامید. گاز طبیعی سوخت برتر امروز و آینده است، زیرا انرژی بالایی دارد، ارزان است و محیط زیست را چندان آلوده نمی کند. بنابراین، گاز طبیعی جایگزین مناسبی برای سوخت های آلاینده نظیر نفت، بنزین و گازوئیل در بخش های حمل و نقل و نیروگاههاست. اهمیت گاز طبیعی تنها به دلیل ارزش سوختی و تمیزی آن نیست و این ماده مهمترین ماده خام اولیه برای صنایع مختلف به ویژه پتروشیمی است. ترکیبات مختلفی نظیر متانول، آمونیاک، اوره و ... را می توان از گاز طبیعی تهیه کرد. ایران با داشتن 23 الی 26 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی یکی از غنی ترین کشورهای جهان در این زمینه به شمار می آید. از نظر ذخایر گاز طبیعی، ایران پس از روسیه در مقام دوم جهان قرار دارد. قسمت اعظم این ذخایر به صورت میدان های غیر هم بسته است که هنوز توسعه داده نشده اند. اهمیت منابع گاز ایران تنها به رفع نیازهای داخلی محدود نمی شود. و ایران می تواند به یکی از بزرگترین کشورهای صادر کننده گاز طبیعی و محصولات ان در جهان تبدیل شود. بنابراین، ضرورت در نظر گرفتن دوره مهندسی تبدیل گاز طبیعی در سطح تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها به خوبی مشهود است. در این طرح، دوره های آموزشی و پژوهشی رشته های گاز و نفت در دانشگاه های متعددی در سراسر جهان برسی شده و ضمن رعایت ضوابط موجود در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، برنامه ای برای دانشجویان این گرایش از مهندسی شیمی در سطح کارشناسی ارشد ارائه شده است.
Not available
https://ijee.ias.ac.ir/article_2101_33711958a1b249e846226be535930e56.pdf
آموزش عالی
رشته های مهندسی
مهندسی شیمی
تبدیل گاز طبیعی