per
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
2003-09-01
5
18
2
2
10.22047/ijee.2003.2103
2103
فهرست مقالات
Contents
https://ijee.ias.ac.ir/article_2103_44f29e7c867c2830daf50a90c24181d2.pdf
per
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
2003-09-01
5
18
9
27
10.22047/ijee.2003.2104
2104
Scientific - Research
آموزش آزمایشگاه سیستم های کنترل مبتنی بر شبه اینترنت
Engineering
سامان عرفا(مترجم)N.Swamy
1
سامان عرفا(مترجم)O.Kuljaca
2
هدف از این مقاله نشان دادن روش کنترل از راه دور سخت افزار در آزمایشگاه با اهداف آموزشی است که با استفاده از تجهیزات تجاری آماده و نرم افزارهای رایگان موجود صورت می پذیرد. هدف نهایی، حذف برنامه نویسی های پرهزینه به زبان های سطح بالا(نظیر برنامه نویسی جاوا برای دستیابی به ارتباط از راه دور) و تمرکز بر روی فرایند اصلی تحقق الگوریتم های کنترلی است. چگونگی استفاده از MsNetMeeting برای کنترل مبتنی بر اینترنت توضیح داده شده است. آزمایش های کنترل از راه دور به راحتی به وسیله یک کاربر و با استفاده از ابزارهای بلادرنگ مبتنی بر نرم افزارهای Matlab و MsNetMiting انجام شده اند.
Not available
https://ijee.ias.ac.ir/article_2104_38a0ad8bc6ca45dcc05f89206f4e3ebd.pdf
آزمایشگاه سیستم های کنترل
مبتنی بر اینترنت
NetMeeting
کنترل بلادرنگ
per
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
2003-09-01
5
18
29
42
10.22047/ijee.2003.2105
2105
Scientific - Research
توسعه تحصیلات سنتی و راه دور با استفاده از فناوری اطلاعات
Engineering
رضا بابایی(مترجم)H.Bouzekri
1
رضا بابایی( مترجم)H.A.Latchman
2
رشد سریع اینترنت و شاخه های چند رسانه ای شبکه جهانی راه های جدیدی را برای انتقال اطلاعات به دانشجویان فراهم کرده است. بدون شک، آموزش زمانبدی شده از طریق ارتباط رو در رو مؤثر ترین روش آموزش است، اما بعد مسفات و کمبود وقت امکان شرکت دانشجویان را در چنین کلاس هایی محدود کرده است. در این مقاله مدلی برای استفاده دانشجویان از فناوری اطلاعاتی در صورتی که امکان حضور در کلاس های زمانبندی شده را داشته باشند یا شرایط آنها به گو نه ای باشد که این امکان را نداشته باشند، ارائه شده است. از طرف دیگر، راه حلی به منظور شرکت همزمان دانشجویان در شبکه اینترنت، استفاده از مطالب ضبظ شده دیجیتالی با امکان دستیابی به منابع و تمرین ها در هر زمان، نکات فنی آماده سازی کلاس ها به طور زنده یا آرشیو و در نهایت، ارزیابی نحوه عملکر کلاس های چند رسانه ای یا آموزش از راه دور ارائه شده است. به طور کلی، مقاله حاضر به بررسی روند تکاملی این فناوری در آینده پرداخته است.
Not available
https://ijee.ias.ac.ir/article_2105_8050764d2eb553afac78edfca2833b22.pdf
فناوری اطلاعات
آموزش از راه دور
کلاس های چند رسانه ای
per
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
2003-09-01
5
18
45
56
10.22047/ijee.2003.2106
2106
Scientific - Research
نقش آموزش مدیریت در رشته های مهندسی در دوره کارشناسی
Engineering
رحمت ستوده قره باغ
sotoudeh@ut.ac.ir
1
دانشکده فنی تهران
در این مقاله اهمیت آموزش مهارت های مدیریتی در رشته های مهندسی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. هدف اصلی این است که بتوان با توجه به نیاز کشور در زمینه های اشتغال ، توسعه و فناوری مدلی را برای تلفیق علوم مهندسی و مدیریت با توجه به اثرهای فعالیت های تیمی و تکنولوژی اطلاعات و تربیت مدیران شایسته برای توسعه علمی و صنعتی ارائه کرد. لذا بدین منظور وضعیت موجود برنامه آموزشی مدیریت در دانشکده های مدیریت، فنی و مهندسی و علوم در دانشگاه های معتبر دنیا و دانشگاه های پیشتاز کشور در دوره کارشناسی مورد مطالعه قرار گرفته است تا نقاط اشتراک و افتراق برنامه های فوق مشخص شود. همچنین سعی شده است از الگوها و تجربه های موفق دنیا بهره برداری و با توجه به استعداد های خدادادی موجود در دانشجویان متقاضی ورود به رشته های مهندسی، یک مدل عملی برای آموزش مباحث مدیریتی در برنامه های آموزشی رشته های مهندسی در سطح کشور پیشنهاد شود تا با فرصت های به وجود آمده از واگذاری اختیارات برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه ها بتوانند شرایط شکوفایی تمام پتانسیل های این مرز و بوم را فراهم کنند.
Not available
https://ijee.ias.ac.ir/article_2106_01e355491370db0cc6906fea370f9323.pdf
آموزش مهندسی
تکنولوژی اطلاعات
تحصیل همزمان در دو رشته
آموزش مدیریت
per
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
2003-09-01
5
18
57
68
10.22047/ijee.2003.2107
2107
Scientific - Research
در فضایل انسانی مهندسان، بخش سوم: اخلاق حرفه ای
Engineering
محمود یعقوبی
yaghoubi@shirazu.ac.ir
1
مهدی بهادری نژاد
bahadori@sharif.edu
2
دانشگاه شیراز
دانشگاه صنعتی شریف
اگر عملکرد مهندسان در جامعه به دو بخش فنی و رفتاری تقسیم شود، خصوصیات فنی به دانش، سطح علمی و تجربه بر می گردد و تصمیم گیری های اولیه در مورد اعمال و اجرای دانش به رفتار آنان متهی می شود. رفتار بر اصول، عقاید و تربیت فرد متکی است که آن را نیز در دو بخش حرفه ای و انسانی می توان بیان داشت. بخش حرفه ای به اجرای استانداردها و رعایت دستورالعمل ها و معیارهای فنی بستگی دارد و بخش انسانی به اصول فردی مبتنی بر اخلاق و ویژگی های شخصیتی معطوف می شود. در این نوشته به اهمیت توجه به اخلاق حسنه به عنوان یک فضیلت برای مهدنسان پرداخته شده است و معیارهاییی که در کشورهای صنعتی به عنوان اتیکز در مهندسی به کار می رود، ارائه شده است.
Not available
https://ijee.ias.ac.ir/article_2107_a3889c00db8189d3bffdc2daa5a38ee3.pdf
تربیت
استاندارد
اصول اخلاقی
رفتار
صداقت
per
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
2003-09-01
5
18
71
84
10.22047/ijee.2003.2108
2108
Scientific - Research
پژوهشی در زمینه نظام درسی علوم و مهندسی کامپیوتر در ایران
Engineering
آرمین شمس براق
a.shams@seerio.ir
1
محمود نقیب زاده
2
گروه کامپیوتر دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی
گروه کامپیوتر دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی
طراحی نظام درسی علوم و مهندسی کامپیوتر باید بر اساس پژوهش های علمی و آینده نگرانه ای صورت پذیرد که کمبود آن در مجموعه پژوهش های جاری احساس می شود. مقاله حاضر رویکردی بر تحلیل و مقایسه نظام درسی دوره کارشناسی علوم و مهندسی کامپیوتر در ایران و برخی کشورهای صنعتی است که بر علوم کامپیوتر(که بر خلاق تصور رایج، معادل با مهندسی نرم افزار است) تأکید دارد. پژوهش انجام شده در نظام درسی دانشگاه های معتبر دنیا و مقایسه نتایج آن با نظام رایج در کشور ما بیانگر شکاف موجود بین این دو می باشد. این شکاف معمولاً مورد غفلت واقع شده و بعضاً به دلایل غیر علمی انکار شده است. با ارائه و بررسی یک مدل جدید نظام درسی نشان داده شده است که چگونه بر خلاق انتظار اولیه، پر کردن قسمت اعظم این شکاف با استفاده از امکانات فعلی کشور ممکن و عملی است. برای ارائه این مدل بیش از هشتصد عنوان درسی از 9 دانشگاه معتبر بررسی شده است.
Not available
https://ijee.ias.ac.ir/article_2108_f7eef0df6d2751c7b2df773b9e531539.pdf
نظام درسی
دوره کارشناسی
علوم کامپیوتر
مهندسی کامپیوتر
مهندسی نرم افزار
شکاف آموزشی
per
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
2003-09-01
5
18
85
107
10.22047/ijee.2003.2109
2109
Scientific - Research
گرایش تحصیلی صنایع شیمیایی معدنی و موقعیت مهندسان شیمی در این بخش صنعتی
Engineering
نظام الدین اشرفی زاده
1
دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه علم و صنعت ایران
گرایش صنایع شیمیایی معدنی یکی از گرایش هایی است که تعدادی از دانشکده های مهندسی شیمی در آن به تربیت کارشناسان مهندسی شیمی می پردازند. برای شناسایی موقعیت های شغلی و تطبیق مفاد آموزشی دوره کارشناسی با نیازهای صنعتی ، ضرورت ارزیابی و بازشناسی این بخش از صنایع کشور بدیهی است. در این مقاله ضمن معرفی دقیق زیر مجموعه های صنایع شیمیای معدنی، ظرفیت ها و پتانسیل های موجود به منظور جذب دانش آموختگان مهندسی شیمی مورد بازبینی قرار گرفته است. ویژگی های صنایع کانی غیر فلزی و معرفی مراکز علمی تحقیقاتی مرتبط با این بخش از صنایع از جمله دیگر مواردی است که مور مطالعه قرار گرفته است. در نهایت، ضرورت و اهمیت تعریف گرایش صنایع شیمیایی معدنی و لزوم توجه جامعه مهندسی شیمی به تربیت نیروهای مورد نیاز این بخش صنعتی مورد تأکید قرار گرفته است.
Not available
https://ijee.ias.ac.ir/article_2109_a61f817a3515759c2c5c1d54ff770f59.pdf
آموزش مهندسی شیمی
صنایع شیمیایی معدنی
سیمان
سرامیک
صنایع کانی غیر فلزی