per
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
2017-02-01
18
72
1
21
10.22047/ijee.2016.40964
40964
Scientific - Research
دانشگاه های مهندسی چه چیز هایی را یاد نمی دهند؟
What subjects are missing in engineering universities?
پرویز دوامی
davami1320@gmail.com
1
استاد بازنشسته دانشکده مهندسی و علم مواد دانشگاه صنعتی شریف
این واقعیتی است که علم و دانش مهندسی در عصر حاضر هر 10 سال دوبرابر میشود. این تحول حاصل پیدایش و کاربرد فنّاوریهای نوین است که چرخۀ عمر تولید محصولات جدید را کاهش داده، قیمت آنها را پایین آورده و کاربری آنها را افزایش داده است. همچنین دانسته شده است که دانشجویان رشتۀ مهندسی نمیتوانند در یک دورۀ چهارساله به تمام دانش، تجربه و الزامات حرفۀ مهندسی آشنا شوند، حتی شالودۀ مهندسی در طی سالیان گذشته دچار تحول و دگرگونی شده است. دانشآموختۀ مهندسی دانشگاهها به این واقعیت رسیده است که تنها راه ایفای وظایف مهندسی و برخورد مسئولانه با حرفۀ مهندسی به آموزشهای مادامالعمری نیاز دارد و مهمترین وظیفۀ دانشکدۀ مهندسی چگونگی فرایند یاددهی به دانشجویان خود است. از طرف دیگر هنگامی که یک مهندس جوان به کار مشغول میشود از تفاوتهای بین دو محیط دانشگاهی و کاری خود شگفتزده میشود. برای آنکه در کار خود، که آن هم با تحولات زیادی روبهرو است، موفق شود نیاز به آموزههای مهمی علاوه بر آموختههای دوران تحصیل خود دارد. در این مقاله این آموزهها مورد بررسی قرار گرفته است. برای آنکه مهندسان جوان بتوانند در آغاز ورود به شغل مهندسی و ادامۀ این راه موفقیتهای لازم را به دست آورند، توجه و به کار بستن این نکات ضروری است.
Scientific and engineering knowledge doubles every 10 years. This geometric growth rate has been reflected in an accelerating rate of introduction and adoption of technology. Product cycles continue to decrease and each cycle delivers more functional and often less expensive versions of existing products. The idea that a student learns all that he or she needs to know in a four year engineering program is just not true and never was. Not even the “fundamental” are fixed, and new information has to enter the engineer’s life. Engineers must accept responsibility for their own continual reeducation, and engineering schools are going to have to prepare engineers to do so by teaching them how to learn. This is also true for young engineers the engineering workforce, which is also changing at an increasing rate. They will find a significant differences between the missions of academia and the new job’s environment. Engineers need to understand that to be successful in this new and different environment, he or she will need to learn many more new aspects of engineering. This article focuses on these vital subjects needed by a young engineer to succeed in their profession.
https://ijee.ias.ac.ir/article_40964_94f619e666310913bbd1c9cabc68d589.pdf
آموزش مهندسی
تفاوت های صنعت و دانشگاه
آموزش صنایع
دانشگاه
آموزش
engineering education
difference between university and industry
education in industry
university
per
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
2017-02-01
18
72
23
43
10.22047/ijee.2016.40797
40797
Scientific - Research
توسعه شاخص ارزیابی کیفی آموزش مهندسی با در نظرگرفتن عدم قطعیت ها
Developing an index for quality assessment of engineering education considering uncertainties
محمد کاراموز
karamouz21@gmail.com
1
پانیذ محمدپور
p.mohamadpour93@ut.ac.ir
2
زهرا زحمتکش
zahrazahmatkesh@ut.ac.ir
3
استاد دانشکده مهندسی عمران، پردیس دانشکدههای فنی، دانشگاه تهران
دانشجو کارشناسی ارشد دانشکده عمران پردیس دانشکدههای فنی، دانشگاه تهران
دکتری، دانشکده عمران، پردیس دانشکدههای فنی، دانشگاه تهران، فوق دکترا/دانشگاه مانیتوبا
دانشجویان سرمایههای انسانی جامعه برای رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی و صنعتی هستند. در این میان، نقش دانشگاه به عنوان محیط اصلی رشد و اعضای هیئت علمی برای ایجاد انگیزه و هدایت دانشجویان در طول مسیر سازندگی آنها غیر قابل انکار است. هدف از این مطالعه، بررسی نقش آموزش مهندسی و بهبود آن در وضعیت کیفی آموزش، تربیتی و تحصیلی دانشجویان است. بدین منظور، تعاریف پایه مطرح در این زمینه بررسی و ارائه شدهاند. سپس، عوامل مهمی که در قالب آنها کیفیت فردی و علمی یک دانشجو شکل میگیرد و در زمینه ارتقاء کیفیت آموزش و تحصیل دانشجویان موثرند شناسایی و رتبه بندی شدهاند. بدین منظور از ابزارهای مدیریت چندمعیاره (MCDM) استفاده شده است. همچنین شاخصی جهت کمی کردن نقش آموزش مهندسی در تربیت و تحصیل دانشجویان ارائه و برای تعدادی از دانشگاههای جامع و مهندسی در سطح کشور به عنوان مورد مطالعاتی پیاده سازی شده است. در ادامه، تاثیر عدم قطعیت های موجود در تعیین عوامل موثر در آموزش مهندسی با استفاده از یک روش بر پایه زنجیره مارکو (Marcov Chain) مورد بررسی قرار گرفت. بر این اساس، گستره محتمل برای تغییرات شاخص ارائه شده بمنظور ارزیابی کیفی آموزش مهندسی تعیین شد. نتایج این مطالعه حاکی از اهمیت قابل توجه عواملی همچون شرایط محیطی و امکانات زیرساختی، اندرکنش با استاد و شرایط شخصی/هدفمندی دانشجو در کیفیت آموزش مهندسی و لزوم توجه بیشتر به این گونه عوامل برای بهبود کیفی آموزش است.
Students are a major human resource potential for economic, social and industrial development. However, the role of universities as the main medium for growth and faculty members who direct and motivate students greatly enhance their impact on society and development. In this study, the quality of students’ education and methods to improve that education have been investigated. For this purpose, the factors/criteria in which personal, professional and technical capabilities are formed, are identified and ranked. Multicriteria decision making (MCDM) is used for this evaluation. An index called the engineering education quality index (EEQI) was proposed and four universities were selected for testing purposes. These universities consisted of two major universities in Tehran and in another city and two engineering colleges. An uncertainty analysis was performed on major factors affecting the EEQI using the Markov chain method. In this way, the range of applicability of factors is captured. The results show that working environment, education infrastructure, students-professors interactions, personal life and motivation are among the important factors that should be improved in order to increase the quality of engineering education.
https://ijee.ias.ac.ir/article_40797_2606c9d119fb2b1d17f9d061ac1b76bf.pdf
آموزش مهندسی
مهندسی عمران
توسعه شاخص کیفیت آموزش
تصمیمگیری چندمعیاره
تحلیل عدم قطعیت
engineering education
civil engineering
developing education
Quality index
multi criteria
Decision Making
Uncertainty analysis
per
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
2017-02-01
18
72
45
67
10.22047/ijee.2016.40467
40467
Scientific - Research
ارزیابی درونی و بهبود کیفیت برنامه درسی در گروه های آموزش مهندسی
Internal evaluation and quality of improvement of the curriculum in engineering departments
مریم زمانی فر
mm_zamanifar@yahoo.com
1
رضا محمدی
remohammadis@ut.ac.ir
2
فاطمه صادقی مندی
mandi_sadeghi@yahoo.com
3
کارشناس پژوهشی سازمان سنجش
رئیس مرکز تحقیقات، ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت آموزش عالی سازمان سنجش آموزش کشور
کارشناس پژوهشی سازمان سنجش آموزش کشور
برنامههای درسی به عنوان یکی از مهمترین عناصر و دروندادهای نظام آموزشی به شمار میروند. امروزه دانشگاهها و موسسات آموزش عالی درصدد هستند تا با استفاده از روشهای مختلف به ارزیابی کیفیت برنامه درسی در گروههای آموزشی پرداخته، به نقاط ضعف و قوت آنها پی برده و اقدامات مناسبی را در جهت اصلاح و بهبود کیفیت آن انجام دهند که یکی از این روشها اجرای فرایند ارزیابی درونی در سطح گروههای آموزشی میباشد. این پژوهش با هدف بررسی وضعیت برنامهدرسی در80 گروه آموزشی مهندسی دانشگاههای تابعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سراسر کشور براساس نتایج حاصل از ارزیابی درونی انجام شده است. روش تحقیق مقاله حاضر تحلیل اسنادی و فرا- تحلیل میباشد و کیفیت برنامهدرسی در گروههای مذکور با استفاده از 5 ملاک و40 نشانگر مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتهاست. نتیجه ارزیابی ملاکها و نشانگرهای این عامل در گروههای مذکور نشان دهنده مطلوبیت نسبی آن میباشد. در خاتمه پیشنهادهای اساسی برای بهبود کیفیت برنامهدرسی در گروههای آموزشی مهندسی ارائه شدهاست.
Curriculum is one of the most important factors and inputs of educational systems. Today higher education institutions and universities use various ways to evaluate the quality of their curriculum and identify the strengths and weaknesses after implementing a new curriculum to improve the quality of education. One of these is internal evaluation. The purpose of this research is to study the quality of the curriculum in 80 engineering departments based on the results of internal evaluation reports. The methodology of this research is a document analysis using the meta-analysis method on 80 internal evaluation reports of engineering departments. We used 5 criteria and 40 indictors to study the current status of the curriculum in these departments. The analysis of data indicates that the quality of curriculum in engineering departments is far from a desirable level and in need of revision and reformation. Lastly, several recommendations have been presented in order to improve the quality of the curriculum in engineering departments.
https://ijee.ias.ac.ir/article_40467_f8f39f392ca07403541f6a0d92b83d95.pdf
آموزش عالی
برنامه درسی
کیفیت
ارزیابی درونی
گروه های آموزشی مهندسی
Higher education
Curriculum
Quality
Internal evaluation
engineering departments
per
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
2017-02-01
18
72
69
94
10.22047/ijee.2016.32140
32140
Scientific - Research
شناسایی وضعیت تحصیلی داوطلبان گروههای آموزشی علوم انسانی، فنی- مهندسی و علوم پایه در سه مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری
Evaluating the educational status of candidates from different ,majors (Humanities, technical and fundamental) at three degree levels (bachelor, masters and PH.D)
جلیل فتح آبادی
j_fathabadi@sbu.ac.ir
1
غلامرضا شمس مورکانی
gh_shams@sbu.ac.ir
2
زهرا معارفوند
zn.maaref@yahoo.com
3
دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی
دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی
دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه شهید بهشتی
هدف مطالعه وضعیت تحصیلی داوطلبان هریک از گروههای آموزشی (علوم انسانی، فنی- مهندسی و علوم پایه) در سه مقطع تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) میباشد. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی وازلحاظنحوه گردآوریدادهبهروشکمیانجام گردید. داوطلبان آزمونهایسراسریرشتههای علوم انسانی، فنی- مهندسی و علوم پایه در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در سال 93-1392 جامعه آن را تشکیل دادند. برای اجرای پرسشنامهها ابتدا از طریق نمونهگیری هدفمند شش دانشگاه که به پذیرش کران بالا و پایین آزمون ورودی در هر سه مقطع تحصیلی میپرداختند انتخاب، و با روش تصادفی طبقهای از داوطلبان پذیرفته شده در رشتههای موجودآن دانشگاهها نمونهگیری شد. حجم نمونه شامل 2293 نفر از پذیرفتهشدگان بود. ابزار پژوهش پرسشنامه های محقق ساخته بود. روایی محتوایی پرسشنامهها مورد تأیید خبرگان و صاحبنظرانو ضریب پایایی پرسشنامهها با استفاده از روش آلفای کرونباخ بیش از 70/0 گزارش شد.جهت تحلیل دادههای پرسشنامهها از آزمونهای t تک نمونهای، آزمون t برای دو گروه مستقل، آزمون تحلیل واریانس یکراهه، آزمون تعقیبی توکی و آزمون رتبهبندی فریدمن استفاده شد. یافته ها نشان داد که وضعیت تحصیلی داوطلبان مقطع کارشناسی در ابعاد مختلف آموزشی، روانشناختی، خانوادگی، اقتصادی و فرهنگی بهطور معناداری بالاتر از حد متوسط بود. وضعیت داوطلبان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در کلیه ابعاد فوق بهطور معناداری بالاتر از حد متوسط بود اما وضعیت داوطلبان کارشناسی ارشد در بعد اقتصادی، بهطور معناداری پایینتر از حد متوسط و وضعیت داوطلبان مقطع دکتری در بعد فرهنگی در سطح متوسط بود. وضعیت داوطلبان رشتههای علوم پایه و علوم انسانی در بعد فرهنگی نیز در سطح متوسط بود.
The aim of this study was to evaluate the educational status of candidates from different majors (humanities, technical and fundamental) at all three degree levels (Bachelor, Masters and Ph.D.). The purpose is functional and was performed by data collection in a quantitative method. All national entrance examination candidates from humanities, technical and fundamental majors in 2013-2014 formed the participants. The research instrument was questionnaires. The validity of the questionnaires was approved by experts and scholars; the questionnaires reliability, using Cronbach's alpha coefficient, was more than 0/70. The questionnaires were distributed to six public and private universities conducting the upper and lower entrance exam for three academic degrees selected by purposive sampling, the participant sample was chosen using a stratified random sample of candidates accepted in existing disciplines at that universities. The sample size consisted of 2293 of those that were accepted. One sample t-test, t test for independent groups, ANOVA test, Tukey test and rank test Friedman was used to analyze the data. The results showed that all the Bachelor candidates educational status were significantly higher than average in various aspects of educational, psychological, familial, economic and cultural dimensions. The educational status of the Master and Doctoral candidate volunteers were significantly higher than average in all dimensions. Notably, the Master's candidates in Economics were significantly lower than the average, but the doctoral candidates were in the middle in the cultural dimension. The fundamental sciences and humanities candidates were in the medium level for the culture dimension.
https://ijee.ias.ac.ir/article_32140_53fcc1f1d5a22302d902f02f8b4b398a.pdf
وضعیت تحصیلی
داوطلبان ورود به دانشگاه
رشته تحصیلی
فنی مهندسی
علوم پایه
علوم انسانی
دوره تحصیلی
Educational status
University candidate
Field of Study
Fundamental
Technical sciences
humanities
Degree of study
per
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
2017-02-01
18
72
95
118
10.22047/ijee.2016.31972
31972
Scientific - Research
رتبه بندی دانشگاه های ایران بر اساس برون دادهای علمی موضوعات مهندسی
Ranking Iranian universities based on their scientific engineering output
محمدرضا زارع بنادکوکی
mr.zare.yazd@gmail.com
1
محمد علی وحدت زاد
mavahdat@gmail.com
2
محمدصالح اولیاء
owliams@yazd.ac.ir
3
محمد مهدی لطفی
lotfi@yazd.ac.ir
4
دانشجوی دکتری گروه مهندسی صنایع، دانشگاه یزد
استادیار گروه مهندسی صنایع، دانشگاه یزد
دانشیار گروه مهندسی صنایع، دانشگاه یزد
استادیار گروه مهندسی صنایع، دانشگاه یزد
دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، بهعنوان نهادهای دانشمحور نقش کلیدی در توسعه کشورها دارند و عملکرد آنها در حوزههای مختلف باید ارزیابی شود. در میان کارکردهای مختلف دانشگاهها، پژوهش و تولید علم نقش برجستهای دارد و بررسی بروندادهای علمی، بخش مهمّی از ارزیابی علمکرد دانشگاهها محسوب میشود. یکی از روشهای ارزیابی بروندادهای علمی، بهکارگیری شاخصهای علمسنجی است. بیشترین تعداد برونداد علمی دانشگاههای ایران در سالهای اخیر به موضوعات مهندسی اختصاص دارد. در این مقاله، 85097 مقاله علمی با موضوعات مهندسی در دانشگاهها و مؤسّسات آموزش عالی دولتی تابعه وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری با روش پیمایشی-توصیفی انتخاب و بررسی میشود. دادههای هر دانشگاه بهصورت جداگانه با شاخصهای تعداد تجمّعی بروندادهای علمی مهندسی، تعداد استنادها، سهم کیفی، شاخص h، پارامتر m و شاخص g تحلیل و رتبهبندی مؤسّسات انجام میشود. نتایج نشان میدهد دانشگاه تهران از نظر تعداد تجمّعی بروندادهای علمی مهندسی و تعداد استنادها، دانشگاه صنعتیشریف از نظر شاخصهای h و g، پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی از نظر سهم کیفی و دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل از نظر پارامتر m و سهم دانشکدههای مهندسی در برونداد مهندسی، برترین دانشگاههای ایران در بین دانشگاههای مورد بررسی هستند. همچنین نتایج رتبهبندیهای ارائه شده با نتایج نظام رتبهبندی ISC مقایسه میشود. یافتهها نشان میدهد رتبهبندی دانشگاههای ایران از نظر شاخصهای تعداد تجمعی برونداد مهندسی، تعداد استنادها، شاخص h و شاخص g با نتایج نظامهای رتبهبندی ISC همبستگی معناداری دارد.
Universities and higher education institutions, as knowledge-based organizations, have a critical role in the development of countries; therefore, it is essential that their performance is evaluated according to specific criteria. Among the various functions of universities, research and knowledge production is significant; so, evaluating their scientific outputs should be a substantial part of a performance evaluation system. One of the most well-known methods for a scientific production evaluation is the use of scientometrics measures. In recent years, the scientific production of Iranian universities in engineering has been favorable; hence, we selected and analyzed 85,097 scientific papers from Iranian universities under the Ministry of Science, Research and Technology. The universities were ranked based important measures including: cumulative number of scientific outputs, number of citations, qualitative contribution, h-index, m-parameter, and g-index. Results show that the University of Tehran in both cumulative number of scientific outputs as well as number of citations, Sharif University of Technology in both h-and g- indices, Polymer & Petrochemical Institute in qualitative contribution, and Babol Noshirvani University of Technology in m-parameter as well as portion of engineering faculties in engineering outputs are the best among the surveyed universities. Moreover, our ranking has a significant correlation with that of the ISC ranking system according to the cumulative number of scientific outputs, number of citations, h-index, and g-index.
https://ijee.ias.ac.ir/article_31972_180c393b8911c0f02ad0541e8046df21.pdf
عملکرد علمی
رتبهبندی دانشگاهها
علمسنجی
برونداد مهندسی
شاخص h
پارامتر m
شاخص g
Scientific performance
university ranking
Scientometric
scientific output of engineering
h-index
m-parameter
g-index
per
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
2017-02-01
18
72
119
136
10.22047/ijee.2016.31971
31971
Scientific - Research
بررسی اهمیت و کاربردهای مدلسازی سهبعدی در طراحی مهندسی و ضرورت آموزش اصول آن به دانشجویان مهندسی
The importance and applications of3D computer modeling in engineering design and the necessity of teaching its principles to engineering students
علیرضا جهان تیغ
jahantigh@sharif.ir
1
محمد علی دائیان
m.a.daeian@gmail.com
2
عضو هیئتعلمی و رئیس مرکز گرافیک مهندسی دانشگاه صنعتی شریف
کارشناس ارشد مهندسی مکانیک و مدرس مدعو مرکز گرافیک مهندسی دانشگاه صنعتی شریف
این مقاله ضرورت آموزش اصول مدلسازی سهبعدی کامپیوتری به دانشجویان مهندسی را بررسی مینماید. به این منظور ابتدا کاربردهای مدلسازی سهبعدی کامپیوتری در فرایند طراحی مهندسی و تأثیر استفاده از آن در سرعت و سهولت کار طراحی بررسی شده است. به این منظور سه مرحلة اصلی فرایند طراحی مهندسی یعنی "ایدهپردازی"، "اصلاح" و "اجرا" به تفکیک بررسی شده، نتایج حاصله در قالب شش گزاره ارائه شده است. این گزارهها حاکی از نقش محوری مدلسازی سهبعدی کامپیوتری در فرایند طراحی مهندسی است که بهرهگیری از آن مستلزم فراگیری اصول علمی و کسب مهارت در زمینة کار با ابزارهای آن است. در بخش بعدی مقاله، 25 مورد از دروس مرتبط با مدلسازی سهبعدی در دانشگاههای برتر مهندسی دنیا ارائه شده است. نویسندگان در انتها با استناد به نتایج پژوهش، بر ضرورت تدوین برنامهای جهت آموزش اصول مدلسازی سهبعدی کامپیوتری و ابزارهای آن به دانشجویان رشتههای مختلف مهندسی و تحقیقات بیشتر در این زمینه تاکید نمودهاند.
The necessity of teaching 3D computer modelling to engineering students is studied in this paper. Firstly, the applications of 3D computer modelling in engineering design are described and then an investigation is carried out to understand how it can speed up and ease the design process. Later, three main stages of the engineering design process, i.e. "Ideation", "Refinement" and "Implementation" are introduced, and consequently the results are presented in the form of 6 statements. These statements demonstrate the essential role of 3D computer modelling in the process of engineering design, and outline the importance of learning its scientific principles, and working with the relevant computer tools in this area. Twenty-five examples of relevant to 3D modelling courses at a number of top ranked universities worldwide are provided. Finally, according to the results of this study, the need to plan for and establish a program for teaching the principles of 3D modelling and relevant computer tools to engineering students is emphasized. Lastly, the authors provided recommendations and directions for future research in this field.
https://ijee.ias.ac.ir/article_31971_25b4064b4e08f1a67324ea2101b02e71.pdf
فرایند طراحی مهندسی
مدلسازی سهبعدی کامپیوتری
آموزش مهندسی
کاربردهای مدلسازی
طراحی مهندسی همزمان
Engineering design process
3D computer modeling
engineering education
3D modeling applications
concurrent engineering design
per
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
2017-02-01
18
72
119
136
10.22047/ijee.2016.40466
40466
Scientific - Research
عرصه کار فردی در کارگاه طراحی معماری به عنوان یک قرارگاه رفتاری کارآمد
Personal Workspace in an Architectural Design Studio as an Efficient Behavior Setting
معصومه احمدی
m.ahmadi@tabriziau.ac.ir
1
مریم فرهادی
m_farhady@sbu.ac.ir
2
دانشجوی دکتری معماری اسلامی، دانشکده معماری، دانشگاه هنر اسلامی تبریز
استادیار دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی تهران
محیط زندگی با تعریف روشن عرصههای فردی و جمعی و ایجاد سلسلهمراتب فضایی سامان مییابد و عرصههای تعریفشده احساس تعلق افراد به محیط را افزایش میدهد. محیطهای آموزشی ازجمله محیط آموزش معماری نیز به چنین عرصههایی نیاز دارند. این مقاله، عرصهکارفردی در کارگاه طراحی معماری را بهعنوان مکملی برای عرصهکارجمعی و عاملی تأثیرگذار بر کیفیت محیط آموزش مطرح میکند. هدف این پژوهش کیفی، معرفی عرصهکارفردی بهعنوان قرارگاه رفتاری کارآمد در کارگاه طراحی معماری است. روش تحقیق، تحلیلی- توصیفی است و رویه عملی آن استفاده از منابع کتابخانهای و بررسی12 دانشکده معماری در10 کشور جهان بهصورت مشاهده و مصاحبه است. بهمنظور برخورد با طیفی وسیع، نمونهها از نقاط مختلف جهان انتخاب و برای فراهمشدن امکان مقایسه، اطلاعات جمعآوری شده در قالب جداولی با ساختار یکسان تنظیمشده است. در راستای پژوهش، لزوم وجود عرصهکارفردی در کارگاه از دو جهت-آموزش معماری و علوم رفتاری- بررسیشده است؛ نمونههای موردی نیز بر اساس شاخصههای شکلگیری عرصهکارفردی بهعنوان یک قرارگاه رفتاری مورد بررسی قرارگرفتهاند. نتایج نشان میدهد تعریف عرصهکارفردی بنا به نیاز واقعی دانشجویان صورت گرفته و تأثیر مثبتی بر یادگیری و افزایش حس تعلق آنها به محیط آموزشی میگذارد. با توجه به سیاستهای آموزشی و قابلیتهای فضایی، این عرصه، قلمروهایی با طیفی از مرزهای فیزیکی تا مرزهای روانی را در برمیگیرد. درپایان میتوان گفت، تعریف عرصهکارفردی با مرزهایی روشن، در عین انعطافپذیری و حفظ ارتباط آن با عرصهکارجمعی، این قلمرو را به فضایی کارآمد بدل خواهد کرد.
Built environments are formed through definition of public and private territories and organization of spatial hierarchies. Appropriate definition of space increases people's sense of belonging to their environment. Educational environments, including architectural schools, also need the above territories. This study introduces the personal workspace, as a supplement to the public workspace in a design studio, as an effective factor on the quality of the environment for architectural education. In this regard, this study aims to introduce the personal workspace as an efficient behavior setting in the architectural design studio. The descriptive analysis in this research is achieved through library studies on theoretical background, observations and interviews on 12selected architecture schools in 10 countries. The necessity of personal workspace in design studios is discussed from two approaches: architectural education and behavioral sciences. The selected cases are analyzed according to the formation of personal workspace as a behavior setting. The results reveal that the personal workspace is configured according to the students' real needs. Also, it has a positive effect on their learning quality and increasing the sense of belonging to the educational environment. However, based on educational policies and spatial potentials, the personal workspace forms a territory with a range from physical to psychological boundaries. Finally, defining personal workspace with clear boundaries, while also considering its flexibility and connection to the public workspace, would better determine the efficiency of the personal workspace in the design studio.
https://ijee.ias.ac.ir/article_40466_86c39421c42d0313262e9d576cbafcf4.pdf
آموزش طراحی
کارگاه طراحی معماری
عرصهکارفردی
قرارگاه رفتاری
انعطافپذیری
Design education
Architectural Design Studio
personal workspace
behavior setting
flexibility