%0 Journal Article %T ارزیابی تأثیر آموزش درس نقشه کشی صنعتی بر بهبود قدرت تجسّم سه بعدی دانشجویان رشته های مهندسی و علوم پایه %J فصلنامه آموزش مهندسی ایران %I فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران %Z 1607-2316 %A متقی پور, مهدی %D 2015 %\ 12/01/2015 %V 17 %N 67 %P 75-90 %! ارزیابی تأثیر آموزش درس نقشه کشی صنعتی بر بهبود قدرت تجسّم سه بعدی دانشجویان رشته های مهندسی و علوم پایه %K قدرت تجسّم سه بعدی %K درس نقشه کشی صنعتی %K آزمون دوران ذهنی %K آزمون نما %K آزمون یافتن نمای سوم %R 10.22047/ijee.2015.10865 %X قدرت تجسّم سه‌بعدی برای رشته‌های مهندسیدر مباحثی مانند طراحی، مدلسازی، مهندسی معکوس، ساخت و تولید و غیره توانایی حیاتی و مهم محسوب می‌شود. از طرفی این توانایی حتی برای رشته‌های علوم پایه نظیر فیزیک، ریاضی، شیمی در زمینه‌هایی همچون ایده‌پردازی، درک روابط پیچیدۀ ریاضی، ساختار مولکولی و غیره نقش مهمی بازی می‌کند. نمونه‌های زیادی می‌توان ارائه کرد مبنی بر اینکه قدرت تجسم بالا اثر قابل‌توجهی روی پیشرفتهای علمی دانشجویان داشته است. تحقیقات امروزی نشان می‌دهد که  یک رابطۀ تنگاتنگ بین قدرت تجسم و موفقیت تحصیلی دانشجویان با گرایشهای مختلف وجود دارد. هر چند که قدرت تجسم برای هر شخصی منحصربه‌فرد است ولی می‌توان آن را با آموزشهای مدون و صحیح بهبود بخشید. در این نوشتار، تأثیر درس نقشه‌کشی صنعتی بر بهبود قدرت تجسّم سه‌بعدی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریفباتوجه‌به آزمونهای برگزار‌شده ارزیابی شده است و مشخص می‌شود که این درس قدرت تجسّم سه‌بعدی دانشجویان را به طور قابل‌ملاحظه‌ای بهبود می‌بخشد.   %U https://ijee.ias.ac.ir/article_10865_bda3df214677008020bc89d17018c10a.pdf