%0 Journal Article %T تحلیلی بر شباهتها و تفاوتهای محتوای آموزشی (دانش) شهرسازی در ایران با سایر کشورها با تأکید بر مقطع کارشناسی %J فصلنامه آموزش مهندسی ایران %I فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران %Z 1607-2316 %A بحرینی, حسین %A فلاح منشادی, الهام %D 2016 %\ 03/01/2016 %V 17 %N 68 %P 127-138 %! تحلیلی بر شباهتها و تفاوتهای محتوای آموزشی (دانش) شهرسازی در ایران با سایر کشورها با تأکید بر مقطع کارشناسی %K آموزش شهرسازی %K سرفصل درسی %K مقایسۀ تطبیقی %K مقطع کارشناسی %R 10.22047/ijee.2016.12054 %X آموزش شهرسازی شامل سه مؤلفة اصلی است: دانش، مهارتها، و ارزشها. تأکید تحقیق حاضر بر ارزیابی دانش شهرسازی با مقایسۀ سرفصل درسی مقطع کارشناسی شهرسازی در ایران با 10 دانشگاه برتر در کشورهای مختلف است. در این مقاله ابتدا دانش موردنیاز برای آموزش در رشتۀ شهرسازی معرفی شده است و سپس سطح اهمیت هر درس در ایران با اهمیت درس در سطح جهان مقایسه شده است. برای تعیین اهمیت هر درس در ایران از روش نظرسنجی استفاده شده و 312 پرسش‌نامه را سه گروه از دانشجویان، دانش‌آموختگان، و استادان رشتۀ شهرسازی تکمیل کرده‌اند. برای تعیین سطح اهمیت هر درس در مقیاس جهانی با استفاده از جستو‌جوی اینترنتی و مراجعه به وبگاه 10 دانشگاه مختلف مشخص شده که هر درس در چند دانشگاه تدریس می‌شود. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که دروس اساسی مستخرج از مبانی نظری عمدتاً در دانشگاههای جهان تدریس می‌شود. عمدۀ این دروس در سرفصل درسی مقطع کارشناسی شهرسازی در ایران نیز وجود دارد. دو تفاوت عمده تأکید بر درس محیط‌زیست و مباحث اجتماعی است که در ایران اهمیت کمتری دارد، درصورتی‌که در همۀ دانشگاههای بررسی‌شده تدریس می‌شود که این تفاوت می‌تواند از غلبۀ نگاه فنی در ایران در مقابل نگاه اجتماعی وزیست‌محیطی در سطح جهانی ناشی شود. %U