%0 Journal Article %T ارزیابی تأثیر به‌کارگیری روش تریز در میزان خلاقیت و ایده‌پردازی برای آموزش بازطراحی محصولات توسط دانشجویان طراحی‌‌صنعتی %J فصلنامه آموزش مهندسی ایران %I فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران %Z 1607-2316 %A مریخ پور, زهرا %A چوپانکاره, وحید %A سمیعی, شبنم %D 2021 %\ 05/22/2021 %V 23 %N 89 %P 65-85 %! ارزیابی تأثیر به‌کارگیری روش تریز در میزان خلاقیت و ایده‌پردازی برای آموزش بازطراحی محصولات توسط دانشجویان طراحی‌‌صنعتی %K خلاقیت %K طراحی محصول %K ایده‌پردازی %K روش تریز %K ماتریس تناقضات %R 10.22047/ijee.2021.247595.1777 %X در دنیای امروز طراحی، خلاقیت به‌عنوان مهارت ضروری برای طراحان و بخشی از روند آموزشی دانشجویان طراحی‌صنعتی محسوب می‌شود. یکی از چالش‌های قابل‌توجه در آموزش طراحی، درک و انتقال مفهوم خلاقیت به دانشجویان و راهنمایی آنها جهت به‌کار‌گیری روش‌های مختلف آن به‌عنوان ابزاری مؤثر در روند ایده‌پردازی است. هدف از این مطالعه بررسی میزان کارآیی کمی و کیفی به‌کار‌گیری روش خلاقانۀ تریز توسط دانشجویان طراحی‌صنعتی در طراحی محصول برمبنای اصول چهل‌گانه تریز، موئلفه‌های آن و ماتریس تناقضات است. بر مبنای فرضیۀ اصلی آموزش فراگیر، روش‌های این‌چنینی منجر به کاهش سردرگمی احتمالی دانشجویان در حل مسائل پیچیده و پیدا‌ کردن عملکردهای یکپارچه توسط آن‌ها می‌شود. پژوهش بر روی 20 دانشجوی نیم‌سال ششم مقطع کارشناسی طراحی‌‌صنعتی در قالب درس پروژه چهار طراحی‌‌صنعتی (پروژه خلاقیت) انجام‌ گرفت و از دانشجویان خواسته شد تا به ایده‌پردازی و طراحی مجدد محصولات انتخابی توسط خود آنها بر مبنای اصول چهل‌گانه تریز و ماتریس تناقضات بپردازند. یافته‌ها در این پژوهش نشان داد که به‌کارگیری روش تریز به‌طور مشخص بر قابلیت تحلیل دانشجویان در فرایند طراحی محصول اثر مثبت داشته است و منجر به درک کامل‌تری از عمق یک مسئله، تولید راه‌‌حل‌های جدیدتر و افزایش میزان خلاقیت در ایده‌پردازی گردید. %U https://ijee.ias.ac.ir/article_126878_f58c9669b583cf0a92da401405c1d9ed.pdf