%0 Journal Article %T نقش تفکر انتقادی و روحیه کارآفرینی در پیش‌بینی فرسودگی و اهمال‌کاری تحصیلی دانشجویان فنی و مهندسی %J فصلنامه آموزش مهندسی ایران %I فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران %Z 1607-2316 %A طهماسب زاده شیخلار, داود %A پاشائی فخر, آی سان %A کاشی, فاطمه %D 2021 %\ 11/22/2021 %V 23 %N 91 %P 75-94 %! نقش تفکر انتقادی و روحیه کارآفرینی در پیش‌بینی فرسودگی و اهمال‌کاری تحصیلی دانشجویان فنی و مهندسی %K تفکر انتقادی %K روحیه کارآفرینی %K فرسودگی تحصیلی %K اهمال‌کاری تحصیلی %K فنی و مهندسی %R 10.22047/ijee.2021.260157.1797 %X پژوهش حاضر باهدف پیش‌بینی متغیرهای فرسودگی تحصیلی و اهمال‌کاری تحصیلی دانشجویان فنی مهندسی بر اساس متغیرهای تفکر انتقادی و روحیه کارآفرینی انجام یافته است. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان کارشناسی فنی و مهندسی دانشگاه تبریز بودند که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تک‌مرحله‌ای و با استفاده از جدول مورگان تعداد 318 نفر (121 دختر و 197 پسر) به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از ابزارهای پرسش‌نامه تفکر انتقادی ریکتس، روحیه کارآفرینی بهرام‌زاده و همکاران، فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران و اهمال‌کاری تحصیلی سواری استفاده شد. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون T تک‌نمونه‌ای، آزمون تحلیل واریانس یک‌راهه (ANOVA)، ضرایب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافته‌ها نشان داد میزان متغیرهای تفکر انتقادی و روحیه کارآفرینی بالاتر از حد متوسط بوده و میزان متغیرهای فرسودگی و اهمال‌کاری تحصیلی پایین‌تر از حد متوسط می‌باشد. همچنین متغیر تفکر انتقادی با ضریب بتای (20/0-=B) متغیر اهمال‌کاری تحصیلی را 14/0 و با ضریب بتای (30/0-=B) متغیر فرسودگی تحصیلی را 22/0 به‌طور منفی پیش‌بینی می‌کند اما پیش‌بینی روحیه کارآفرینی معنادار نیست. به‌طورکلی نتایج نشان داد متغیر تفکر انتقادی نقش معناداری در پیش‌بینی فرسودگی و اهمال‌کاری تحصیلی دانشجویان فنی و مهندسی دارد. %U https://ijee.ias.ac.ir/article_137572_7b1080bebb26c54e26e2fc6b7630841e.pdf