%0 Journal Article %T شناسایی، اولویت‏بندی و بررسی میزان انطباق‏پذیری مهارت‏های مورد نیاز دانش‏آموختگان مهندسی صنایع جهت ورود به بازار کار %J فصلنامه آموزش مهندسی ایران %I فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران %Z 1607-2316 %A ضرغامی, حمیدرضا %A جعفری, مصطفی %A ایزدخواه, سعید %D 2022 %\ 02/20/2022 %V 23 %N 92 %P 7-34 %! شناسایی، اولویت‏بندی و بررسی میزان انطباق‏پذیری مهارت‏های مورد نیاز دانش‏آموختگان مهندسی صنایع جهت ورود به بازار کار %K مهارت‏های کسب‏وکار %K اولویت‏بندی مهارت‏ها %K اساتید هیئت‏ علمی %K دانش‏آموختگان شاغل مهندسی صنایع %R 10.22047/ijee.2022.298592.1849 %X  بدیهی است دانشجویانی که سطوح بالایی از مهارت‏های مورد نیاز بازار کار را در خود پرورش داده‏اند، با استقبال کارفرمایان برای همراهی در سازمان‏ها روبه‏رو هستند. هدف پژوهش حاضر، شناسایی مهارت‏های مورد نیاز دانش‏آموختگان مهندسی صنایع جهت ورود به عرصه‏ کسب‏وکار و سپس رتبه‏بندی سه دانشگاه علم و صنعت ایران، امیرکبیر و خواجه نصیرالدین طوسی، از لحاظ میزان همخوانی مدل فکری اساتید دانشکده صنایع با مدل ذهنی دانش‏آموختگان شاغل در بازار کار است. با مطالعه منابع کتابخانه‏ای و مصاحبه با خبرگان اعم از اساتید دانشگاه و دانش‏آموختگان شاغل در بازار کار، فهرستی از مهارت‏های مورد نیاز دانش‏آموختگان مهندسی صنایع جهت ورود به بازار کار، شناسایی و در قالب یک مدل ارائه می‏شود. در مرحله بعد با استفاده از روش معادلات ساختاری، به اعتبارسنجی مدل پرداخته شده و در نهایت به رتبه‏بندی دانشکده‏های مورد مطالعه پرداخته می‏شود. نتایج پژوهش نشان داد که مدل ذهنی اساتید با آنچه نیاز واقعی بازار کار است، همخوانی چندانی ندارد. در این بین هر چند شکاف محسوسی بین انطباق نیازهای مهارتی بازار کار و مدل ذهنی اساتید در هر سه  دانشکده مطالعه‏شده وجود دارد ولیکن بالاترین امتیاز از لحاظ میزان همخوانی مدل ذهنی اساتید و دانش‏آموختگان موفق شاغل در بازار کار، مربوط به دانشگاه علم و صنعت است. در پایان نیز راهکارهای عمومی و راهکارهای خاص هر دانشکده، جهت همخوانی هر چه بیشتر مهارت‏های مورد نیاز مهندسان صنایع در دانشگاه و محیط کسب‏وکار ارائه شده است. %U https://ijee.ias.ac.ir/article_144227_e0a23edc2009afd8a211a200f8367db6.pdf