%0 Journal Article %T تدوین درس طراحی سبز برای دانشجویان مهندسی %J فصلنامه آموزش مهندسی ایران %I فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران %Z 1607-2316 %A تجاره, سارا سادات %A متقی پور, مهدی %D 2016 %\ 08/01/2016 %V 18 %N 70 %P 37-54 %! تدوین درس طراحی سبز برای دانشجویان مهندسی %K طراحی پایدار %K طراحی سبز %K طراحی محصول %K اصول هانوفر %K آموزش مهندسین %R 10.22047/ijee.2016.16244 %X در قرن حاضر بشر با چالشهای زیادی رو‌‌به‌رو شده است که یکی از آنها تخریب محیط‌زیست است. پدیده‌های مخاطره‌‌انگیزی نظیر افزایش گازهای گلخانه‌ای، شکاف لایة اُزن، پدیدة وارونگی هوا، بحران انرژی و رسیدن آسیبهای جدی به بوم سازگان جهانی از یک سو و رشد سریع فنّاوری و تولید انواع محصول در جهان از سوی دیگر به نظر می رسد که باید راهکارهای مناسبی برای تولید و مصرف و نیز کنترل و کاهش تأثیرات منفی بر روی محیط‌زیست ارائه شود. بررسی پیشرفتهای علمی و صنعتی در چند دهة اخیر نشان می‌دهد که مهندسان می‌توانند با ارائة راهکارهای مناسب اثر قابل‌ توجهی بر حفظ‌ محیط زیست داشته باشند. به همین خاطر، لازم است تمام مهندسان از تأثیرات بالقوة کار خود بر محیط‌ زیست آگاه گردند و همچنین دوره‌های آموزشی مختلفی برای تربیت مهندسان جوان صورت پذیرد. در این مقاله، ابتدا به اهمیت و ضرورت آموزش دانشجویان مهندسی برای رسیدن به طراحی پایدار اشاره شده است. سپس برنامه‌های آموزشی تعدادی از دانشگاههای معتبر دنیا در راستای حفظ محیط‌زیست مورد‌بررسی قرار گرفته‌اند و در نهایت با جمع‌بندی دوره‌های آموزشی مختلف و با استفاده از تجربیات نویسندگان این مقاله در برگزاری دوره‌ های مشابه، رویکرد مناسب بسته به نوع مسئلة انتخاب‌ شده و درسی به نام طراحی سبز برای دانشجویان مهندسی در دانشگاه صنعتی شریف تدوین و تعریف شده است. به‌طوری که دانشجویان در این درس با فرایند طراحی محصول با حداکثری بررسی اثرات منحصر‌ به‌ فرد زیست‌محیطی آن در تمام دوره عمر محصول آشنا خواهند شد.    %U https://ijee.ias.ac.ir/article_16244_7163f6fa723cb0dd7f1a0113069dd3b7.pdf