%0 Journal Article %T ارائه مدلی برای ارتقای هوش رقابتی دانشگاه‏ های صنعتی سطح یک شهر تهران (مورد مطالعه: دانشگاه‏ های صنعتی شریف، امیرکبیر و خواجه نصیرالدین طوسی) %J فصلنامه آموزش مهندسی ایران %I فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران %Z 1607-2316 %A جعفری, پریوش %A یاوری, ماندانا %A قورچیان, نادر قلی %A زمانی, اصغر %D 2023 %\ 02/20/2023 %V 24 %N 96 %P 31-51 %! ارائه مدلی برای ارتقای هوش رقابتی دانشگاه‏ های صنعتی سطح یک شهر تهران (مورد مطالعه: دانشگاه‏ های صنعتی شریف، امیرکبیر و خواجه نصیرالدین طوسی) %K هوش رقابتی %K دانشگاه‏های صنعتی سطح یک شهر تهران %K رویکرد آمیخته %R 10.22047/ijee.2023.355785.1934 %X پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی برای ارتقای هوش رقابتی دانشگاه‏های صنعتی سطح یک شهر تهران (دانشگاه صنعتی شریف، امیرکبیر، خواجه نصیرالدین طوسی) انجام پذیرفت. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر رویکرد آمیخته و از نظر استراتژی در بخش کیفی، تحلیل محتوا و در بخش کمّی همبستگی از نوع پیمایشی بوده است. در بخش کیفی، علاوه بر بررسی متون، 23 نفر به عنوان مشارکت کنندگان در پژوهش به روش هدفمند برای انجام مصاحبه نیمه ساختمند انتخاب شدند و مصاحبه انجام شد. در بخش کمّی حجم کل جامعه آماری 1792 نفر، شامل1253نفر عضو هیئت علمی و 539 نفر از کارشناسان ارشد و خبره دانشگاه بوده است. که حجم نمونه اصلی طبق جدول کرسبی- مورگان 317 نفر برآورد شد، که با توجه به استفاده تکنیک معادلات ساختاری برای حفظ توان لازم به برآوردهای با ثبات‏تری از پارامترها و خطاهای استاندارد، در نهایت حجم نمونه 350 نفر برآورد گردید.یافته‏های پژوهش نشان دهنده این است که هوش رقابتی در دانشگاه‏ها شامل 8 بعد اصلی آگاهی از وضعیت رقبا،آگاهی راهبردی،آگاهی از وضعیت بازار، بها دادن به مشتریان، پشتیبانی مدیران، فعالیت هوشمندانه، زیر ساخت دانشگاه، درگیر کردن کارکنان و اعضای هیات علمی و 8 عامل موثر مدیریت و رهبری هوشمند، برنامه‏ریزی توسعه مستمر و برندسازی، سرمایه انسانی، برنامه‏های آموزشی و پژوهشی، سیستم‏ها و زیرساخت‏ها، فرایندها، ساختار و قوانین دانشگاها،؛ فرهنگ سازمانی، تعاملات و ارتباطات دانشگاه می‏باشد و برای ارتقای هوش رقابتی باید روی آن‏ها سرمایه‏گذاری انجام گیرد. %U https://ijee.ias.ac.ir/article_164978_67833e3652b4420bfb822d8d0d03326f.pdf