%0 Journal Article %T دامنی پرگلْ اصحاب مدرسه را: تأملی در آورده‌های پیرنیا برای آموزش معماری ایران %J فصلنامه آموزش مهندسی ایران %I فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران %Z 1607-2316 %A قیومی بیدهندی, مهرداد %A عبدالله زاده, محمد مهدی %D 2013 %\ 03/01/2013 %V 14 %N 56 %P 55-73 %! دامنی پرگلْ اصحاب مدرسه را: تأملی در آورده‌های پیرنیا برای آموزش معماری ایران %K محمدکریم پیرنیا %K آموزش مدرن معماری %K سنت معماری ایرانی %K اصول معماری ایرانی %K سبک شناسی %R 10.22047/ijee.2013.3010 %X محمدکریم پیرنیا، از برجسته‌ترین تاریخ ‌پژوهان معماری ایران، نخستین کسی بود که تلاش کرد مفاهیم و مبانی سنت معماری ایرانی را به مباحثات دانشگاهی داخل و به تعبیری زبان سنت معماری ایرانی را به زبان مدرسۀ مدرن معماری و زبان دانشگاهی نزدیک کند. او این کار را با طرح دو موضوع اصول و سبک‌شناسی معماری ایرانی انجام داد. موضوع این مقاله پرسش از انگیزه‌های پیرنیا و چگونگی این اقدام او و همچنین، عوارضی است که بر کار او وارد شد. تلاش پیرنیا برای نظری کردن این سنت عملی از یک سو فرصت بحث و فحص در معماری ایرانی و آموزش و فهم آن را فراهم آورد و از سوی دیگر، حجابهایی در راه شناخت و آموزش آن سنت معماری افکند. فهم و یادآوریِ این دو جنبۀ توأم در تحقیق و آموزش تاریخ معماری ایران امری ضروری است. بر این اساس، در این مقاله نخست به چگونگی طرح مبانی و کلیت معماری ایرانی توسط پیرنیا ‌پرداخته و نقاط قوت و ضعف کار او  بررسی و نقد و سپس، انگیزه‌های آشکار و نهان پیرنیا در خلال این جهد و طلب بررسی شده است. %U https://ijee.ias.ac.ir/article_3010_ed0deaf5b621b1b03213087e56824303.pdf