%0 Journal Article %T ارزیابی عملکرد بخش آموزش عالی در سال 1385: فرایند، نتایج و دستاوردها %J فصلنامه آموزش مهندسی ایران %I فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران %Z 1607-2316 %A مختاریان, فرانک %A پرند, کورش %A پور عباس, عبدالرسول %A محمدی, رضا %D 2008 %\ 12/01/2008 %V 10 %N 39 %P 75-111 %! ارزیابی عملکرد بخش آموزش عالی در سال 1385: فرایند، نتایج و دستاوردها %K ارزیابی عملکرد %K شاخص %K بخش آموزش عالی %K حوزه ستادی و حوزه دانشگاهی %R 10.22047/ijee.2008.604 %X  بهره‌گیری از سازکار ارزیابی از جمله اصلی‌ترین و در عین حال مقبول‌ترین روشهای بررسی توان و کیفیت عملکردی نظام آموزش عالی محسوب می‌شود. در اینجا فرهنگ موجود در نظام نقش تعیین‌کننده‌ای در تدارک سازکارهای ارزیابی ایفا می¬کند. در جریان ارزیابی عملکرد، کلیه ارکان دستگاههای اجرایی بررسی و نقاط قوت و ضعف عملکردی آنها در ابعاد عمومی و اختصاصی مشخص می‌شود. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز از این قاعده مستثنا نیست و در سالهای 83-1380، 1384 و 1385 عملکرد حوزه‌های ستادی و دانشگاهی خود را مورد ارزیابی قرار داده است. در مقاله حاضر نیز نتایج حاصل از ارزیابی عملکرد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1385 بررسی شده است. بدین منظور، فرایندها و ساختار اجرایی ارزیابی عملکرد وزارت در سال 1385 توصیف و نتایج اجرای ارزیابی عملکرد حوزه‌های ستادی و دانشگاهی به تفکیک و برحسب عوامل و شاخصهای مصوب ارائه شده است. %U https://ijee.ias.ac.ir/article_604_807c82894890cb8f8426818090d75933.pdf