%0 Journal Article %T ارزیابی استراتژیهای ملی پژوهش و تولید علم در گروه فنی ـ مهندسی* %J فصلنامه آموزش مهندسی ایران %I فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران %Z 1607-2316 %A مهدی, رضا %A یمنی دوزی سرخابی, محمد %A صباغیان, زهرا %A فاطمی, حسن %A متحدی, علی اکبر %D 2009 %\ 09/01/2009 %V 11 %N 42 %P 81-105 %! ارزیابی استراتژیهای ملی پژوهش و تولید علم در گروه فنی ـ مهندسی* %K تولید علم %K گروه فنی ـ مهندسی %K فناوری %K ارزیابی استراتژی %K نظام پژوهش و تولید دانش %R 10.22047/ijee.2009.632 %X  با توجه به جایگاه علم و دانش در توسعه و سرآمدی ملی، تدوین و اجرای استراتژیهای تولید علم برای بهره مندی از توانمندسازیها و مزیتهای علم و فناوری، نقش اساسی دارد. از سوی دیگر، تحقق و توسعه استراتژیهای تولید علم با توجه به عوامل متغیر محیطهای درونی و بیرونی و کارآمدی آنها در صحنه عمل، بدون ارزیابی مستمر و بدون مداخله نظام مند و آگاهانه امکان پذیر نیست. اجرا و ارزیابی بخشهایی از فرایند برنامه ریزی هستند که هر چه اجرا و پیامدهای آن با دقت ارزیابی شود، به همان نسبت، یادگیری برای تصمیم گیری، توسعه اقدامات اصلاحی و حرکت آگاهانه افزون تر می شود. در این مقاله استراتژیهای اصلی تولید علم در گروه فنی ـ مهندسی بر مبنای الگوی عمومی مدیریت استراتژیک با تکیه بر پیمایش، با دو رویکرد فرایند استراتژی سازی (غیر مستقیم) و آزمون و سنجش معیارها (مستقیم) ارزیابی شده است. بر پایه نتایج این پژوهش، وضعیت استراتژیهای تولید علم در گروه فنی ـ مهندسی در حد متوسط و نه چندان مطلوب برآورد شده است. از این رو، برای ارتقای وضعیت استراتژیهای پژوهش و تولید علم در جنبه¬های طراحی، پیاده سازی، مدیریت، اجرا، کنترل و ترویج، تلاش و تعهد بیشتری توصیه شده است. %U https://ijee.ias.ac.ir/article_632_5b12ed1aaf53ee2d1fc98d472e6b5eb8.pdf