%0 Journal Article %T تحلیل وضعیت گروه فنی ـ مهندسی کشور بر پایه مدل سایبرنتیک نظام علم و فناوری %J فصلنامه آموزش مهندسی ایران %I فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران %Z 1607-2316 %A مهدی, رضا %D 2010 %\ 12/01/2010 %V 12 %N 47 %P 1-26 %! تحلیل وضعیت گروه فنی ـ مهندسی کشور بر پایه مدل سایبرنتیک نظام علم و فناوری %K گروه فنی ـ مهندسی %K مدل سایبرنتیک نظام علم و فناوری %K تولید علم %K پژوهش %K فناوری %K آموزش عالی %R 10.22047/ijee.2010.679 %X  بر پایه دو انقلاب بزرگ علمی، نظام دانشگاهی علاوه بر مأموریت آموزشی دارای مأموریتهای پژوهشی، فناوری و کارآفرینی علمی شده است. همچنین، بر پایه الگوی پیچش سه جانبه دولت ـ دانشگاه ـ صنعت، کارکردهای دولت، دانشگاه و صنعت متحول و انتظار از نظام دانشگاهی برای فناوری، کارآفرینی علمی و جریان سازی و تغذیه نظام ملی نوآوری مضاعف شده است. در این مقاله وضعیت گروه فنی ـ مهندسی کشور بر اساس مدل سایبرنتیک نظام علم و فناوری در سه حوزه ظرفیت، کارایی و اثربخشی با دو رویکرد اسنادی و پیمایشی بررسی و تحلیل شده است. بر پایه تحلیلهای این پژوهش ظرفیت، کارایی و اثربخشی گروه فنی ـ مهندسی با یکدیگر متوازن و متناسب نیست. به طوری که ظرفیت گروه فنی ـ مهندسی بالاتر از کارایی و کارایی آن بالاتر از اثربخشی است. از این رو، باید اثربخشی و کارایی گروه فنی ـ مهندسی بیش از ظرفیت آن پایش شود و افزایش یابد و نظام علمی در گروه فنی ـ مهندسی با توجه همزمان به اصول ظرفیت، کارایی و اثربخشی سیاستگذاری و مدیریت شود. %U https://ijee.ias.ac.ir/article_679_011adc77e0c7e02b81ef2e14922e4e0a.pdf