%0 Journal Article %T تدوین راهبردهای آموزشی سازمان PMO با توجه به استاندارد بین المللی ایزو 10015 %J فصلنامه آموزش مهندسی ایران %I فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران %Z 1607-2316 %A عیدی, اکبر %A نیکزاد, لیلا %A خراسانی, اباصلت %D 2011 %\ 06/01/2011 %V 13 %N 49 %P 113-130 %! تدوین راهبردهای آموزشی سازمان PMO با توجه به استاندارد بین المللی ایزو 10015 %K واژه‌های کلیدی: : برنامه ریزی راهبردی %K راهبردهای آموزشی %K تحلیل SWOT %K استاندارد 10015‌ %R 10.22047/ijee.2011.702 %X چکیده: مطالعات آسیب شناسی نظامهای آموزشی کشور حکایت از آن دارد که در بسیاری از موارد یکی از دلایل اصلی مؤثر نبودن اقدامات آموزشی، نبود نظامهای آموزشی مدون و تأیید شده ای است که جهت فعالیتها را در یک بازه 3 تا 5 ساله نشان بدهد؛ همین مسئله باعث بروز پیامدهای ناخوشایند مختلفی نظیر بلا تکلیفی در آموزش کارکنان کلیدی سازمان، نداشتن سیاستهای مشخص در خصوص توسعه تحصیلات تکمیلی کارکنان، استفاده نشدن از زمینه‌های کارورزی دانشجویان به‌طور مؤثر، ارائه آموزشهای نا‌مرتبط و مؤثر نبودن، نا‌همگرایی آموزشها با دغدغه‌های سازمانی، نارضایتی مدیران و کارکنان، سلیقه‌ای و بدون برنامه عمل کردن، نابسامانی و تناقض در تنظیم دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های آموزشی و... شده است. به همین دلیل، تلاش شد تا با توجه به مؤلفه‌های فرایندی استاندارد بین‌المللی آموزشی ایزو 10015 و از طریق کاربست مدل SWOT ، راهبردهای آموزشی سازمان PMO مشخص شود. در این بررسی جامعه آماری شامل کلیه خبرگان آموزشی سازمان بنادر و دریانوردی ایران به تعداد 40 نفر بود که از این تعداد 35 نفر بر اساس جدول مورگان به شیوه نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. سؤالات این تحقیق متمرکز بر شناسایی عوامل داخلی (قوتها و ضعفها) و عوامل خارجی (فرصتها و تهدیدها ) و نیز مشخص کردن حوزه راهبردهای مورد نیاز است. نتایج به دست آمده نشان داد که نظام آموزشی سازمان PMO از میان چهار حوزه راهبردهای " تهاجمی، تدافعی، رقابتی و محافظه کارانه " با حوزه تدافعی تطابق دارد. بر این اساس، 7 راهبرد مطرح و از آن میان 5 راهبرد جذاب و با اولویت انتخاب شد. %U https://ijee.ias.ac.ir/article_702_86d133f1711ad9daf7d4750aa9135ff9.pdf