%0 Journal Article %T ارائه مدل شاخص‌های مؤثر بر توسعه دانشگاه کارآفرین با کاربرد روش های مدل تصمیم گیری چند معیاره فازی %J فصلنامه آموزش مهندسی ایران %I فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران %Z 1607-2316 %A صمدی میارکلائی, حسین %A صمدی میارکلائی, حمزه %D 2018 %\ 11/22/2018 %V 20 %N 79 %P 119-138 %! ارائه مدل شاخص‌های مؤثر بر توسعه دانشگاه کارآفرین با کاربرد روش های مدل تصمیم گیری چند معیاره فازی %K دانشگاه کارآفرین %K آموزش عالی %K نوآوری %K روش‌های فازی %R 10.22047/ijee.2019.149017.1579 %X امروزه اقتصاد کشورهای پیشرفته بیش از همه وابسته به تولید، انتشار و استفاده از دانش است. دراین شرایط، مؤسسات آموزش‌عالی به‌عنوان نهادهای تولید و انتشار دانش، دیگر صرفاً برای آموزش‌وپژوهش تلقی نمی‌شوند، و انتظار می‌رود که این مؤسسات نقش فعال‌تری در تولید اقتصاد ملی و منطقه‌ای از طریق کارآفرینی داشته باشند. هدف از پژوهش حاضر ارائه مدلی از شاخص‌های مؤثر بر توسعة دانشگاه کارآفرین و رتبه‌بندی آن‌ها با کاربرد تکنیک‌های فازی در دانشگاه‌های استان مازندران می‌باشد. تحقیق حاضر ازلحاظ هدف، کاربردی و از منظر گردآوری اطلاعات و داده‌ها از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش متشکل از اساتید و خبرگان دانشگاهی و افراد خبره حاضر در مراکز رشد دانشگاه‌های مازندران در سال 1394 بوده‌اند که به روش هدفمند انتخاب شدند. هم‌چنین از ابزارهای پرسشنامه و مصاحبه برای جمع‌آوری داده‌های موردنیاز استفاده‌شده است. از طرفی نیز برای تحلیل داده‌ها از رویکردهای دلفی فازی (FDM) و فرآیندسلسله‌مراتبی‌فازی (FAHP)، استفاده ‌شد. یافته‌های تکنیک دلفی فازی، 10 عامل اساسی را بر توسعه دانشگاه کارآفرین آشکار کرد، نتایج تکنیک AHP فازی نیز نشان داد، از میان شاخص‌های موردبررسی، شاخص چشم‌انداز، مأموریت‌واستراتژی در دانشگاه بیشترین وزن و اهمیت، هم‌چنین شاخص ساختار و طرح‌سازمانی در دانشگاه کم‌ترین رتبه و امتیاز را به خود اختصاص داده‌اند. %U https://ijee.ias.ac.ir/article_84324_29874a84276967a561972bb5ec54d342.pdf