%0 Journal Article %T تأثیر کلاس درس معکوس بر میزان یادگیری و رضایت از شیوه‌ تدریس در دانشجویان رشته‌ مهندسی برق دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهریز %J فصلنامه آموزش مهندسی ایران %I فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران %Z 1607-2316 %A احدیت, محمدرضا %D 2019 %\ 02/20/2019 %V 20 %N 80 %P 51-69 %! تأثیر کلاس درس معکوس بر میزان یادگیری و رضایت از شیوه‌ تدریس در دانشجویان رشته‌ مهندسی برق دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهریز %K کلاس درس معکوس %K یادگیری %K رضایت %K شیوه‌ تدریس %K دانشجویان %R 10.22047/ijee.2019.149317.1580 %X امروزه با تمرکز بر این موضوع که بسیاری ازمشکلاتیادگیری دردانشجویانکارشناسیازآنجاناشیمی­شودکهآنهانقشمنفعلیدرروشسخنرانیسنتی دارند،از­این­روآنهاازفعالیتدریادگیریبه­عنوانیکروشکمکیحمایتمی­کنند. یکی از روش­های فراگیرمحور که امروزه مطرح می­شود، آموزش معکوس یا وارونه است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر کلاس درس معکوس بر میزان یادگیری و رضایت از شیوه­ تدریس در دانشجویان رشته­ مهندسی برق دانشگاه آزاد اسلامی است. روش تحقیق حاضر به­صورت نیمه­تجربی است و جامعه آماری دانشجویان رشته­ مهندسی برق به تعداد 40 نفر به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب و به­طور تصادفی در دو گروه آزمون (شرکت­کننده در کلاس درس معکوس) و کنترل (شرکت­کننده در کلاس درس سنتی) قرار گرفتند.برایگردآوری داده­هاازآزمون میان­ترم و پایان­ترم جهت تعیین میزان یادگیری و از پرسش­نامه­ محقق­ساخته برای تعیین میزان رضایت از روش تدریساستفادهشد.تحلیل یافته­ها با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که اختلاف معناداری بین نمرهایمیان­ترم دو گروه آزمون و کنترل وجود ندارد اما اختلاف معناداری بین نمره­های پایان­ترم دو گروه آزمون و کنترل مشاهده شد. در بررسی میزان رضایت از شیوه تدریس، رضایت دانشجویان گروه آزمون بیشتر از رضایت دانشجویان گروه کنترل بود. %U https://ijee.ias.ac.ir/article_84336_277f7aab66c315db8e96b91091cd9735.pdf