%0 Journal Article %T مهارت‌های نرم برای دانشجویان و دانش‌آموختگان رشته‌های مهندسی %J فصلنامه آموزش مهندسی ایران %I فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران %Z 1607-2316 %A محمد زاده, علی %A ستوده قره باغ, رحمت %D 2019 %\ 02/20/2019 %V 20 %N 80 %P 1-29 %! مهارت‌های نرم برای دانشجویان و دانش‌آموختگان رشته‌های مهندسی %K مهارت‌های نرم %K مهارت‌های سخت %K تحلیل محتوا %K توسعه مهارت‌ها %K کارگاه‌های مهارتی %R 10.22047/ijee.2019.156398.1592 %X داشتن مدرک مهندسیدر دنیای رقابتی امروز به­تنهایی کافی نیست و دانش­آموختگان مهندسیبرای پاسخگویی مؤثر به نیازهای صنعت ­باید مهارت­های نرم خود را در کنار مهارت­های سخت در دوره دانشجویی توسعه دهند. هـدف این مقالـه، احصـای مهارت­های نرم برای دانشجویان است که اغلب مورد غفلت قرار گرفته است. در این راستا ادغام مهارت­های نرم با مهارت­های سخت برای دانشجویان مهندسی از اهمیتی دوچندان برخوردار است. این پژوهش جهت‌گیری کاربردی دارد و رویکرد آن تطبیقی و قیاسی است و پس از انجام مطالعات کتابخانه­ای و بررسی مدل­های مهارتی دانشگاه­های معتبر با 13 نفر از دانشجویان و دانش­آموختگان مقطع دکتری (که تجربه کار در صنعت، آموزش و خدمات را داشتند) مصاحبه و نیز از سخنرانی­های هشت نفر از مدیران صنعت و دانشگاه درخصوص مهارت­های نرم استفاده شد. پس­از تحلیل محتوا و جمع­بندی، مدل نهایی مشتمل بر چهار مهارت اصلی: ارتباطی، تصمیم­گیری، مدیریت بر خود و دیگـران، و سیاستگذاری و کارآفرینـی و 17 مهارت فرعی ارائه شـده است. در انتها پیشنهادهایـی برای توسعه این مهارت­ها در قالب توصیه­های کلی و کارگاه­ها ارائه شده است. استمرار این کارگاه­ها با مشارکت انجمن­های علمی به­ویژه انجمن آموزش مهندسی ایران و فرهنگستان علوم و سایر مؤسسات با صلاحیت، تأثیر قابل­توجهی در تأمین نیروهای توانمند و موردنیاز صنعت خواهد داشت. %U https://ijee.ias.ac.ir/article_84338_9883877cf5b3cc8a4fa54738d68dbfc6.pdf