%0 Journal Article %T ارزیابی توانایی شنیداری دانشجویان مهندسی از طریق توصیفگرهای سطح بندی شده CEFR و فعالیت های شنیداری عمومی و آکادمیک %J فصلنامه آموزش مهندسی ایران %I فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران %Z 1607-2316 %A تقی زاده, محبوبه %A اسداللهی, کافیه %D 2019 %\ 11/22/2019 %V 21 %N 83 %P 39-50 %! ارزیابی توانایی شنیداری دانشجویان مهندسی از طریق توصیفگرهای سطح بندی شده CEFR و فعالیت های شنیداری عمومی و آکادمیک %K فعالیت شنیداری آکادمیک %K جملات خودارزیابی %K چارچوب اروپایی مشترک مرجع برای زبان‌ها %K آزمون دایلنگ %K خودارزیابی %R 10.22047/ijee.2019.178761.1633 %X هدف از انجام دادن این مطالعه تعیین سطح مهارت شنیداری دانشجویان مهندسی مقطع کارشناسی بر اساس چارچوب اروپایی مشترک مرجع برای زبان‌ها در ((CEFR و همچنین مقایسه خودارزیابی دانشجویان در آزمون خودارزیابی CEFR و دایلنگ با عملکرد واقعی آنها در انجام دادن فعالیت­های شنیداری عمومی و آکادمیک بود. شرکت کنندگان در این مطالعه 200 دانشجوی کارشناسی زن و مرد ایرانی (شامل 148 مرد و 52 زن) در رشته­های مهندسی در دانشگاه علم و صنعت ایران بودند. ابزار پژوهش شامل آزمون­های خودارزیابی شنیداری دایلنگ و CEFR و همچنین هشت فعالیت درک شنیداری در چهار سطح (ابتدایی، متوسط، فوق متوسط و پیشرفته) و دو دسته متفاوت آکادمیک و عمومی بود. نتایج تحقیق نشان داد که دانشجویان زن در فعالیت­های شنیداری عمومی و آکادمیک عملکرد بهتری نسبت به همتایان مرد خود داشتند. نتایج همچنین نشان داد که خودارزیابی دانشجویان با عملکرد واقعی آنها در فعالیت شنیداری تطابق ندارد، زیرا هر دو گروه دانشجویان درک شنیداری خود را در آزمون خودارزیابی CEFR و دایلنگ بیشتر از واقع ارزیابی کرده بودند. همچنین تعداد تطابق­ها در آزمون خودارزیابی دایلنگ بیشتر از آزمون خودارزیابی  CEFRو تعداد تطابق­ها درفعالیت­های آکادمیک بیشتراز فعالیت­های عمومی بود. %U https://ijee.ias.ac.ir/article_95301_7a9f04e81e0cd0a7baac5ae98ea77e6f.pdf