ORIGINAL_ARTICLE
علم چگونه آینده را پیش بینی می کند؟
در این مطالعه نشان داده شد که علم میتواند در بسیاری موارد آینده را پیشبینی کند. روش علمی پیشبینی آینده آن است که با مجموعه دادههایی از سیستم واقعی، مدلی مجازی طراحی شود که رفتارش شبیه سیستم واقعی باشد. شکل کلاسیک مدلسازی سیستمهای دینامیکی نشان دادن آنها بهوسیله مجموعهای از معادلات دیفرانسیل خطی یا غیرخطی، معمولی یا با مشتقات جزئی است. شرط لازم و کافی برای پیشبینی آینده در سه ویژگی خلاصه میشود: اول، ارائه مدلی از سیستم واقعی با رفتاری مشابه آن؛ دوم، دانستن دقیق شرایط اولیه سیستم واقعی؛ سوم، دانستن دقیق عوامل مؤثر بر سیستم یا ورودیها در زمان حال و آینده. تحقق این سه شرط آنقدر” اما و اگر» دارد که همه ناکامیها در پیشبینی آینده بهدلیل ناتوانی در دستیابی به آنهاست. در علوم مهندسی این اما و اگرها به اختصار «عدم قطعیت» نامیده میشود. مهمترین مورد، عدم قطعیت در نمایش سیستم است که هیچ راهی برای به صفر رساندن آن وجود ندارد، ولی روشهای متعددی برای کاهش آن ارائه شده است. یکی از روشهای مدلسازی که در دهههای اخیر فراگیر شده، استفاده از روشهای محاسبات نرم است. این روش علاوه بر سیستمهای مهندسی، در سیستمهای مرتبط با علوم انسانی و اجتماعی با عدم قطعیت قابل توجه، مانند اقتصاد و مدیریت، کاربرد وسیع یافته است. در مهندسی کنترل شما نه تنها آینده را پیشبینی میکنید، بلکه آن را به شکل دلخواه میسازید. در این مطالعه این مباحث بررسی و تحلیل شده است تا شیوه آیندهپژوهی و پیرو آن آیندهسازی بر مبنای علم مشخص شود.
https://ijee.ias.ac.ir/article_109564_9c3be23781e53518e1163b48c27d1187.pdf
2020-08-22
1
20
10.22047/ijee.2020.158875.1596
پیشبینی آینده
مدل مجازی
عدم قطعیت
شرایط اولیه
ورودیها
مهندسی کنترل
علی
غفاری
ghaffari@kntu.ac.ir
1
استاد دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی
LEAD_AUTHOR
مسعود
عبداللهی نیا
mabnia.1@gmail.com
2
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران
AUTHOR
References
1
World Future Society (1966). Retreived from https://www.worldfuture.org.
2
World Futures Studies Federation (1973). Retreived from https://www.wfsf.org.
3
Association of Professional Futurists (2002). Retreived from https://www.apf.org.
4
The Millennium Project: Global Futures Studies & Research (2009). Retreived from http://www.millennium-project.org.
5
Tehran University (2010). Faculty of New Sciences and Technologies. PhD course in futures studies. Retreived from http://fnst.ut.ac.ir/article/2599630 [in Persian].
6
Amirkabir University (2012). Faculty of Management, Science and Technology. PhD course in futures studies. Retreived from: http://mst.aut.ac.ir/fa/?page_id=216 [in Persian].
7
Inayatullah, S. (2013). Futures studies: Theories and methods. World Futures Studies Federation.
8
Masini, E. B. (2011). How to teach futures studies: Some experiences. The Journal of Futures Studies, 15(4), 111-120.
9
Kuosa, T. (2011). Evolution of futures studies. Futures, 43(3), 327-336.
10
Roney, C. W. (2010). Intersections of strategic planning and futures studies: Methodological complementarities. The Journal of Futures Studies, 15(2), 71-100.
11
Smith, A. C. T. (2005). Complexity theory for organizational futures studies. Foresight, 7(3), 22-30.
12
Phdungslip, A. (2011). Futures studies backcasting method used for strategic sustainable city planning. Futures, 43(7), 707-714.
13
Veeman, S. A. (2013). Futures studies and uncertainty in public policy: A case study on the ageing population in the Netherlands. Futures, 53, 42-52.
14
Kreibich, R., Oertel, B., & Evers-Wӧlk, M. (2011). Futures studies and future-oriented technology analysis principles, methodology and research questions. SSRN Electronic Journal.
15
Holland, J. H. (1992). Adaptation in natural and artificial systems. Massachusets Institute of Technology.
16
Kosko, B. (1994). Fuzzy thinking: The new science of fuzzy logic. Hyperion.
17
Meadows, D. H., et al. (1972). The limits to growth: A report for the club of Rome’s project on the predicament of mankind. New York :Universe Books.
18
Hughes, B. B. (2019). International futures: Building and using global models. Academic Press (Elsevier Ltd).
19
Hubbard, J. H., & West, B. H. (1995). Differential equations: A dynamical systems approach: Higher dimensional systems. Springer.
20
Ruth, M., & Hannon, B. (2012). Modeling dynamic economic systems. Springer.
21
Dolfin, M., Leonida, L., & Outada, N. (2017). Modeling human behavior in economics and social science. Physics of Life Reviews, 22, 1-21.
22
Driscoll, J. C., & Holden, S. (2014). Behavioral economics and macroeconomic models. Journal of Macroeconomics, 41, 133-147.
23
Geweke, J., Horowitz, J. L., & Pesaran, H. (2007). Econometrics: A bird’s eye view. Cambridge University, Faculty of Economics.
24
Zadeh, L. A. (1994). Fuzzy logic, neural networks, and soft computing. Communications on the ACM, 37(3), 77-84.
25
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی علل بیانگیزگی دانشجویان مهندسی
در سالهای اخیر، گزارشهای متعددی از گسترش بیانگیزگی دانشجویان مهندسی از سوی استادان دانشگاههای مختلف ارائه شده است. علل این بیانگیزگیها چیست و چگونه میتوان انگیزه دانشجویان را افزایش داد؟ عوامل اثرگذار بر انگیزه میتوانند درونی یا بیرونی باشند. خاستگاه انگیزه درونی، همچنان که از نام آن پیداست، درون فرد است؛ در مقابل، کانون انگیزه بیرونی در محیط فرد قرار دارد و بهعنوان یک عاملی خارجی وی را به انجام دادن کاری خاص ترغیب میکند. نظر به آنکه انگیزه عاملی اثرگذار بر یادگیری و عملکرد دانشجویان در کلاس است، شناسایی عوامل ایجادکنندۀ بیانگیزگی و کوشش برای برطرف کردن آنها، در موفقیت یادگیری و افزایش کیفیت آموزش نقش چشمگیری خواهد داشت. بدین منظور، یک نظرسنجی دو مرحلهای از دانشجویان مهندسی دانشکدههای فنی دانشگاه تهران صورت گرفت و عوامل دارای بیشترین و کمترین تأثیر در بیانگیزگی دانشجویان شناسایی شد. پس از آن، بهمنظور سنجش اعتبار یافتههای این بررسی، نظرسنجی مشابهی در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی صورت گرفت که آنهم نتایجی مشابه با نظرسنجی قبلی بهدست داد. عوامل اثرگذار بر بیانگیزگی، منشأ دروندانشگاهی (برنامه درسی، آموزشگران و محیط آموزشی)، بیرونی و اجتماعی دارند. از میان 27 عامل اثرگذار بررسی شده، خشک و تئوریک بودن دروس، کم بودن فعالیتهای عملی و مهارتی و برآورده نشدن انتظارات در دانشگاه اثرگذارترین عوامل دروندانشگاهی در رشد بیانگیزگی دانشجویان مهندسی در دو دانشگاه مورد بررسی شناسایی شدند.
https://ijee.ias.ac.ir/article_109561_5ca2409af845c1550f159a8e192d552f.pdf
2020-08-22
21
37
10.22047/ijee.2020.221624.1729
بیانگیزگی
دانشجویان مهندسی
انگیزه درونی
انگیزه بیرونی
عوامل دروندانشگاهی
عوامل بیروندانشگاهی
دانشکدههای فنی دانشگاه تهران
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
ایران
حسین
معماریان
memarian@ut.ac.ir
1
استاد مهندسی زمین / دانشکاه تهران
LEAD_AUTHOR
آزاده
معماریان
memarian.azadeh@gmail.com
2
کارشناس کرسی یونسکو در آموزش مهندسی
AUTHOR
عماد
محصل افشار
ta.emadmafshar@gmail.com
3
دانشگاه تهران
AUTHOR
References
1
BCIT. (2010). Instructional job aid-increasing student motivation. British Colombia Institute of Technology.
2
Brown, P. R., McCord, R. E., Matusovich, H. M., & Kajfez, R. L. (2014). The use of motivation theory in engineering education research: A systematic review of literature. European Journal of Engineering Education, 40(2), 186-205. DOI: 10.1080/03043797.2014.941339.
3
Buckmaster, D.R., & Carroll, N. J. (2007). Motivating students - factors to consider. Retreived from https://www.nactateachers.org/images/June09-Motivating_Students__Factors_to_Consider.pdf.
4
Davis, B.G. (1999). Motivating students. In tools for teaching. Jossey-Bass.
5
Gopalan, V. (2017). A review of the motivation theories in learning. The 2nd International Conference on Applied Science and Technology 2017 (ICAST’17) AIP Conf. Proc. 1891, 020043-1–020043-7; https://doi.org/10.1063/1.5005376 Published by AIP Publishing. 978-0-7354-1573-7/$30.00.
6
Mahdieh, O. (2018). Investigating and explaining the impact of motivation on students’ learning (with emphasis on the role of quality of teaching source). Quarterly Journal of Engineering Education, 20, (7).
7
Memarian, H., & Memarian, A. (2018/c). Report of factors reducing motivation, in engineering students of K. Toosi University of Technology (KNTU) [in Persian].
8
Memarian, H. (2012). Innovation in engineering education. Tehran University Press, 439 pp [in Persian].
9
Memarian, H., & Memarian, A. (2018/b). Promoting the motivation of engineering students, UNESO Chair on Engineering Education. Retreived from http://ucee.ut.ac.ir/cms/42426 [in Persian].
10
Memarian, H. (2019). Teaching and learning; 50 ways to improve the quality of engineering education. University of Tehran Press, 314 pp [in Persian].
11
Memarian, H., & Memarian, A. (2018/a). Report of factors reducing motivation, in engineering students of University of Tehran, UNESO Chair on Engineering Education [in Persian].
12
Savage, N., Birch, R., & Noussi, E., (2011). Motivation of engineering students in higher education. Engineering Education, 6 (2), 39-46. http://dx.doi.org/10.11120/ened.2011.06020039.
13
UCEE (UNESCO Chair on Engineering Education) 2019. List of Educational Workshops, http://ucee.ut.ac.ir/cms/42216 (accessed March 2019).
14
Utvær, B.K.S, & Haugan,G . (2016). The academic motivation scale: Dimensionality, reliability, and construct validity among vocational students. Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET), 6(2), 17-45. doi: 10.3384/njvet.2242-458X.166217.
15
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی و رتبهبندی معیارهای انتخاب استاد راهنما با روشهای تصمیمگیری چند معیاره؛ مطالعه موردی دانشگاه صنعتی ارومیه
انتخاب استاد راهنما برای انجام دادن تحقیقات دانشجویی و مدیریت آموزشی دانشگاهها مسئلهای مهم و ضروری است. دانشجویان ممکن است در انتخاب استاد راهنمای خود با مشکل مواجه باشند، زیرا هیچ قاعده و دستورالعمل خاصی برای انتخاب استاد راهنما وجود ندارد. عوامل متعددی این موضوع را تحت تأثیر قرار میدهد که ممکن است درنهایت، سبب نارضایتی و کاهش انگیزه دانشجو و تأخیر در اجرای تحقیق و پایین آمدن کیفیت پایاننامه شود. در این مطالعه برای ارائه شاخصها و معیارهای مناسب بهمنظور انتخاب استاد راهنما، از تحقیقات گذشته با روش پیمایشی از دانشجویان سال آخر تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی ارومیه بر اساس مدل نظری جامع تدوین شده و برای ارزیابی و رتبهبندی معیارها از روش تصمیمگیری چندمعیاره بهترین- بدترین (BWM)استفاده شد. همچنین با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند 35 نفر دانشجوی سال آخر دوره کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی ارومیه انتخاب و از طریق پرسشنامه مهمترین معیارها برگزیده شدند. روایی پرسشنامه را متخصصان دانشگاهی تأیید کردند و برای سنجش پایایی آن از آلفای کرونباخ (823/0) استفاده شد. نتایج نشان داد که معیارهای میزان تسلط استاد راهنما به زبان انگلیسی، میزان بهروز بودن اطلاعات استاد راهنما در خصوص موضوع پژوهش، نظارت مداوم و همکاری و تعامل استاد راهنما برای به فرجام رساندن پژوهش، میزان در دسترس بودن استاد راهنما و رفتار و برخورد استاد راهنما با دانشجو دارای پنج رتبه اول و کم اهمیتترین معیارها شامل جنسیت استاد راهنما و موقعیت اداری استاد راهنما در دانشگاه هستند. بنابراین، معیارهای کیفی مانند علمی و بهروز بودن اطلاعات استاد و استفاده از منابع خارجی نسبت به سایر معیارها در انتخاب استاد راهنما در اولویت قرار دارند.
https://ijee.ias.ac.ir/article_109562_fd358be918bf3103d1c146f450dee23c.pdf
2020-08-22
39
53
10.22047/ijee.2020.207488.1695
پایاننامه
تصمیمگیری چندمعیاره
انتخاب استاد راهنما
تحصیلات تکمیلی
BWM
رحیم
دباغ
rahim.dabbagh@gmail.com
1
ارومیه- دانشگاه صنعتی ارومیه- کیلومتر دوم جاده بند- صندوق پستی 419- 57155 کد پستی 17165- 57166
LEAD_AUTHOR
پریا
عزیز پور
p.azizpoor@gmail.com
2
ارومیه- دانشگاه صنعتی ارومیه- کیلومتر دوم جاده بند- صندوق پستی 419- 57155 کد پستی 17165- 57166
AUTHOR
References
1
z Arasteh, H. R., & Saeedi, Y. (2014). Factors affecting the selection of supervisors and its consequences
2
for postgraduate students. Journal of Management Future Research, 25(100), 51-64.
3
z Attarn, M. H. R., & Longitude, Z. Q. (2010). The choice of the supervisor and the relationship between
4
the supervisor-student and the views of graduate students. Curriculum Studies, 4(16), 96-129 [in
5
z Burnett, P.C. (1999). The supervision of doctoral dissertations using a collaborative cohort model.
6
Counselor Education and Supervision, 39(1), 46-52.
7
z Dabbagh, R., & Javeriana, L. (2016). Productivity of educational units in Iran’s comprehensive public
8
universities. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, 22 (2), 99-123 [in
9
Dabbagh, R., & Salehi, M.R. (2014). Survey of effective factors on the efficiency of homogeneous
10
governmental universities of Iran. Iranian Higher Education, 6 (4),107-134.
11
z Datta, S., Beriha, G.S., Patnaik, B., & Mahapatra, S.S. (2009). Use of compromise ranking method
12
for supervisor selection: A multi-criteria decision making (MCDM) approach. International Journal of
13
Vocational and Technical Education, 1(1), 7-13.
14
z Derakhshanfar, H., Shahrami, A., Hatamabadi, H., Amini, A., & Sharifi, E. (2012). The attitude of
15
medical students towards the criteria for selection of supervisor attendance and dissertation topic in
16
Shahid Beheshti University of Medical Science. Journal of Jundi Shapur Educational Development, 3
17
(4), 49-57 [in Persian].
18
z Eghbali, J., Asadi, A., Roustaee, M. (2017). Influsing factors on choosing supervisors from
19
postgraduates’ viewpoints in Agricultural Economic & Development college at Tehran University with
20
Grounded TheoryApproach. Journal of Agricultural Education Administration Research, 9(42), 59-73
21
[in Persian].
22
z Garcia, M. E., Malott, R. W., & Brethower, D. (1988). A system of thesis and dissertation supervision:
23
Helping graduate students succeed. Teaching of psychology, 15(4), 186-191.
24
z Ghadirian, L., Sayarifard, A., Majdzadeh, R., Rajabi, F., & Yunesian, M. (2014). Challenges for better
25
thesis supervision. Medical Journal of the Islamic Republic of Iran, 28, 32.
26
z Haji Aghajani, S., Ghorbani, R., Jenabi, M.S., Saberian, M., Rashidi Pour, A., & Malek, M. (2003).
27
Instructors’ performance, election, duties and responsibilities from students’ points of view in Semnan
28
Medical University, 2001-02. Journal of Babol University of Medical Sciences, 5(5), 12-17 [in Persian].
29
z Hasan, M. A., & Schwartz, D. (2019). A multi-criteria decision support system for Ph.D. supervisor
30
selection: A hybrid approach. In Proceedings of the 52nd Hawaii International Conference on System
31
z Heath, T. (2002). A quantitative analysis of PhD students’ views of supervision. Higher Education
32
Research & Development, 21(1), 41-53.
33
z Hossaini, M., Hashan, M., & Rahman, S. (2019). DIU supervisor selection for project/thesis supervision.
34
z Kleijn, R.A.M., et al. (2012). Master’s thesis supervision: Relations between perceptions of the
35
supervisor-student relationship, final grade, perceived supervisor contribution to learning and student
36
satisfaction. Studies in Higher Education, 37(8), 925-939.
37
z Koskenoja, M. (2019). Factors supporting and preventing master thesis progress in mathematics
38
and statistics-connections to topic and supervisor selection. International Electronic Journal of
39
Mathematics Education, 14(1), 183-195.
40
z Margolis, E. (Ed.). (2001). The hidden curriculum in higher education. Psychology Press.
41
z Mainhard, T., Van der Rijst, R., Van Tartwijk, J., & Wubbels, T. (2009). A model for the supervisor–
42
doctoral student relationship. Higher Education, 58(3), 359-373.
43
z Momeni, M., Samimi, B., Afshari, M. A., Maleki, M. H., & Mohammadi, J. (2011). Selection process of
44
supervisor for doctoral dissertation using analytical network process (ANP): An Iranian study. Journal
45
of Management and Strategy, 2(2), 63 [in Persian].
46
z Orellana, M. L., Darder, A., Pérez, A., & Salinas, J. (2020). Improving doctoral success by matching
47
PhD students with supervisors. International Journal of Doctoral Studies (IJDS), 2016, 11, 87-103.
48
z Phillips, E., & Pugh, D. (2010). How to get a PhD: A handbook for students and their supervisors.
49
McGraw-Hill Education (UK).
50
z Rezaei Noor, J. et al. (2016). Prioritizing factors influencing the choice of supervisor and fellow
51
research fellow with the process of fuzzy hierarchical analysis. Letter of Higher Education, 9(34), 67-
52
84 [in Persian].
53
z Rezaei, J. (2015). Best worst multi-criteria decision-making method. Omega, 53, 49-57.
54
z Rezaei, J. (2016). Best worst multi-criteria decision-making method. some properties and a linear
55
model. Omega, 64, 126-130
56
Robati, F., Yarmohammadian, M.H., Foroughi Abari, A.A., Keshtiaray, N., Mohammad-Bagheri,
57
M., & Rezaeifar, M. (2015). A study of the hidden factors effective on selecting a supervisor: A
58
phenomenological study. Strides in Development of Medical Education, 11(4), 442-455.
59
z Rudd, E. (1985). A new look at postgraduate failure. Guilford: SRHE: Nelson, Brown G. ve Atkins, M.
60
[1991]. Effective Teaching in Higher Education, 1985, Routledge, London.
61
z Safaei Movahed, S., & Attaran, M. (2013). Uncovering the hidden curriculum of supervisor’s selection
62
in a Faculty of Mathematics: A qualitative study. Research in Curriculum Planning, 10(11), 1-12 [in
63
z Salehi Omran, E., Aghdaie, M. H., & Hashemkhani Zolfani, S. (2012). Using multi criteria decision
64
making techniques to doctoral dissertation supervisor selection. Quarterly Journal of Research and
65
Planning in Higher Education, 18(3), 47-66 [in Persian].
66
z Shirbagi, N., & Kaveey, S. (2012). Study of directorial role and relationship of supervisor and student
67
from graduate students’ perspectives. New Educational Approaches, 7(1), 1-26 [in Persian].
68
z Ya’goubi , J., Golbaz, S.sh., & Teymorlo, S. (2016). Investigating graduate students’ criteria in
69
selecting supervisors. Higher Education Letter, 9(35), 97-114 [in Persian
70
ORIGINAL_ARTICLE
تطبیق برنامه دروس گرافیک مهندسی با رویکردهای مدرن طراحی با استفاده از یک روش دادهکاوی هایبریدی مبتنی بر بهکارگیری تابع کیفیت و تحلیل چندمعیاره DEMATEL بهصورت فازی
درس نقشهکشی همواره بهعنوان یک آموزش پایه و اجباری در برنامه درسی رشتههای مهندسی مطرح بوده است. تغییر رویکرد طراحی مهندسی در سالهای اخیر از روش خطی مرحلهای به سمت مهندسی همزمان، که در آن کلیه افراد شاغل در پروژه در قالب یک تیم یکپارچه عمل میکنند، همواره این سؤال را مطرح میکند که آیا همچنان به آموزش گرافیک مهندسی مانند گذشته نیاز هست یا خیر و چنانچه نیاز وجود دارد، محتوای آن چه تغییراتی باید داشته باشد؟ روش پیشنهادی در این پژوهش یک روش هایبریدی پردازش دادههاست که بر مبنای بهکارگیری تابع کیفیت (QFD) - بهعنوان روشی بسیار ساده، مؤثر و کارا در طراحی محصول مطابق نیازهای مشتریان - پایهریزی شده است. یکی از نقاط ضعف اساسی روش QFD فرض استقلال بین ویژگیهای فنی محصول است که برای برطرف کردن آن، روش DEMATEL با این مدل ترکیب و همچنین برای هر چه قانونمندتر بودن اولویتبندی نیازها، از روش تحلیل سلسله مراتبی استفاده شد. نتایج نشان داد که گرافیک مهندسی همچنان بهعنوان یک درس ضروری در آموزش مهندسی مدرن مطرح است، لیکن محتوای آن باید متناسب با نیازهای جدید تغییر کند. این تغییرات در بخش نتایج ارائه و سرفصل دروس جدید پیشنهاد شده است.
https://ijee.ias.ac.ir/article_106447_8b2a1dc1fc8c539c7c6b4fcda716620f.pdf
2020-08-22
55
83
10.22047/ijee.2020.212668.1708
: گرافیک مهندسی
مهندسی همزمان
برنامه درسی
QFD
DEMATEL
حمید
حق شناس گرگانی
h_haghshenas@sharif.edu
1
عضو هیئت علمی مرکز گرافیک مهندسی ، دانشگاه صنعتی شریف ، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
علیرضا
جهانتیغ پاک
jahantigh@sharif.edu
2
عضو هیئت علمی مرکز گرافیک مهندسی، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران
AUTHOR
References
1
z Ardebili, M. (2006). Using solid modeling and multimedia software to improve spatial visualization
2
skills. Paper presented at the Proceedings of the 2006 ASEE Annual Conference & Exposition [ in
3
z Awasthi, A., Govindan, K., & Gold, S. (2018). Multi-tier sustainable global supplier selection using afuzzy AHP-VIKOR based approach. International Journal of Production Economics, 195, 106-117.
4
z Bodein, Y., Rose, B., & Caillaud, E. (2013). A roadmap for parametric CAD efficiency in the automotive
5
industry. Computer-Aided Design, 45(10), 1198-1214.
6
z Chang, D. Y. (1996). Applications of the extent analysis method on fuzzy AHP. European Journal of
7
Operational Research, 95(3), 649-655.
8
z Chen, C. L., & Bullington, S. F. (1993). Development of a strategic research plan for an academic department
9
through the use of quality function deployment. Computers Industrial Engineering, 25(1-4),
10
z Chen, S. H., & Lin, W. T. (2018). Analyzing determinants for promoting emerging technology through
11
intermediaries by using a DANP-based MCDA framework. Technological Forecasting Social Change,
12
131, 94-110.
13
z Chiu, W. Y., Tzeng, G. H., & Li, H. L. (2013). A new hybrid MCDM model combining DANP with
14
VIKOR to improve e-store business. Knowledge-Based Systems, 37, 48-61.
15
z Clayton, M. (1995). Treading the quality path: A progress report from Aston University. Total Quality
16
Management (pp. 450-453). Springer.
17
z Denton, J. W., Franke, V., & Surendra, K. N. (2005). Curriculum and course design: A new approach
18
using quality function deployment. Journal of Education for Business, 81(2), 111-117.
19
z Dintu, S., Suletea, A., & Graphics, E. (2019). The use of software in descriptive geometry and technical
20
drawing courses. Journal of Industrial Design Engineering Graphics, 14(1), 285-288.
21
z French, T. E. (1918). A manual of engineering drawing for students and draftsmen: McGraw-Hill book
22
Company, Incorporated.
23
z French, T. E., & Vierck, C. J. (1978). The fundamentals of engineering drawing and graphic technology.
24
McGraw-Hill Companies.
25
z Gabus, A., & Fontela, E. (1972). World problems, an invitation to further thought within the framework
26
of DEMATEL. Battelle Geneva Research Center, Geneva, Switzerland, 1-8.
27
z George, G., Dragos, T., & Dragos, P. (2017). Evolution in technical drawing for mechanical products.
28
Journal of Industrial Design Engineering Graphics, 12(1), 105-110.
29
z Gogus, O., & Boucher, T. O. (1997). A consistency test for rational weights in multi-criterion decision
30
analysis with fuzzy pairwise comparisons. Fuzzy Sets & Systems, 86(2), 129-138.
31
z Gorgani, H. (2016). Innovative conceptual design on a tracked robot using TRIZ method for passing
32
narrow obstacles. Indian Journal of Science Technology, 9(7).
33
z Gorgani, H. H. (2016). Improvements in teaching projection theory using failure mode and effects
34
analysis (FMEA). Journal of Engineering Applied Sciences, 100(1), 37-42.
35
z Gorgani, H. H., Pak, A. J., & Sadeghi, S. (2019). 3D Model reconstruction from two orthographic views
36
using fuzzy surface analysis. European Journal of Sustainable Development Research, 3(2), em0081.
37
z Gupta, A. K., & Modi, B. (2018). Selection of sustainable technology for VOC abatement in an industry:
38
An integrated AHP–QFD approach. Journal of The Institution of Engineers: Series A, 99(3), 565-578.
39
z Haik, Y., Sivaloganathan, S., & Shahin, T. M. (2018). Engineering design process: Nelson Education.
40
z Hautmann, U. A., & Neill, D. R. (2018). Technical engineering documentation for the construction,
41
operation and maintenance of the LSST, large synoptic survey telescope. Paper presented at the Groundbased
42
and Airborne Telescopes VII.
43
z Have, R., & Van den Toorn, M. (2012). The role of hand drawing in basic design education in the digital
44
age. Paper presented at the ENMA 2012: Proceedings of the 2012 International Conference on Engineering
45
and Mathematics, Bilbao, Spain, 18-19 June 2012.
46
z Hoelscher, R. P., & Springer, C. H. (1956). Engineering drawing and geometry. John Wiley.
47
z Hsu, C. H., Wang, F. K., & Tzeng, G. H. (2012). The best vendor selection for conducting the recycled
48
material based on a hybrid MCDM model combining DANP with VIKOR. Resources, Conservation
49
Recycling, 66, 95-111.Huang, C. Y., Chen, H., Tzeng, G. H., & Hu, K. H. (2010). Enhancing the performance of a SOC design
50
service firm by using a novel DANP based MCDM framework on the balanced scorecard. Paper presented
51
at the The 40th International Conference on Computers & Indutrial Engineering.
52
z Jahantigh, A., & Daeian, M. A. (2017). The importance and applications of3D computer modeling in
53
engineering design and the necessity of teaching its principles to engineering students. Iranian Journal
54
of Engineering Education, 18(72), 119-136. doi:10.22047/ijee.2016.31971 [ in Persian].
55
z Jaraiedi, M., & Ritz, D. (1994). Total quality management applied to engineering education. Quality
56
Assurance in Education, 2(1), 32-40.
57
z Judelman, G. B. (2004). Knowledge visualization: Problems and principles for mapping the knowledge
58
space. International School of New Media.
59
z Lagenbach, J., Wächter, M., Lohrengel, A., & Müller, N. (2015). The teaching engineering drawing in a
60
technology changing environment. Paper presented at the DS 82: Proceedings of the 17th International
61
Conference on Engineering and Product Design Education (E&PDE15), Great Expectations: Design
62
Teaching, Research & Enterprise, Loughborough, UK, 03-04.09. 2015.
63
z Lee, A. H., Chen, W. C., & Chang, C. J. (2008). A fuzzy AHP and BSC approach for evaluating performance
64
of IT department in the manufacturing industry in Taiwan. Expert Systems with Applications,
65
34(1), 96-107.
66
z Lee, Y. C., Hong, T. P., & Wang, T. C. (2008). Multi-level fuzzy mining with multiple minimum supports.
67
Expert Systems with Applications, 34(1), 459-468.
68
z Luzadder, W. J. (1977). Fundamentals of engineering drawing for design, product development, and
69
numerical control. Prentice-Hall.
70
z Luzadder, W. J. (1992). Introduction to engineering drawing: The foundations of engineering design
71
and computer aided drafting. Prentice Hall PTR.
72
z Maguire, D. E. (1998). Engineering drawing from first principles: Using AutoCAD. Butterworth-Heinemann.
73
z Martelo, A., Jahnke, S., Fischer, P., & Romberg, O. (2018). Considerations and first steps towards the
74
implementation of concurrent engineering in later project phases. Paper presented at the 8th International
75
Systems & Concurrent Engineering for Space Applications Conference (SECESA 2018). Glasgow.
76
z Martins, J. A., Freir, E. J., & Romão, E. C. (2013). An unpretentious view of technical drawings–historic
77
evolution (managerial approach). Ind. Eng. Manag, 2(2), 2169-0316.1000108.
78
z McKilligan, S., Jablokow, K. W., Daly, S. R., & Silk, E. M. (2018). Usability tests of ideation flexibility
79
tools with engineering design practitioners. CoDesign, 14(4), 293-313.
80
z Paré, E. G. (1959). Engineering drawing. Holt.
81
z Prabhushankar, G., Shankar, B. L., & Veena, T. (2015). Curriculum redesign in higher education using
82
qfd: A case study. Paper presented at the Proceedings of the International Conference on Transformations
83
in Engineering Education.
84
z Sahney, S., Banwet, D. K., & Karunes, S. (2003). Enhancing quality in education: Application of quality
85
function deployment-an industry perspective. Work Study, 52(6), 297-309.
86
z Salomone, T. A. (2019). What every engineer should know about concurrent engineering. Routledge.
87
z Sohn, S. Y., & Kim, A. (2009). Quality function deployment for engineering curriculum redesign. Paper
88
presented at the 20th Annual Conference for the Australasian Association for Engineering Education,
89
6-9 December 2009: Engineering the Curriculum.
90
z Sorby, S. A. (2001). A “new and improved” course for developing spatial visualization skills. Age, 6, 1.
91
z Treib, M. (2012). Drawing/thinking: Confronting an electronic age. Routledge.
92
z Tzeng, G. H., Chiang, C. H., & Li, C. W. (2007). Evaluating intertwined effects in e-learning programs:
93
A novel hybrid MCDM model based on factor analysis and DEMATEL. Expert Systems with Applications,
94
32(4), 1028-1044.
95
z Van Laarhoven, P. J., Pedrycz, W. J. F. S., & Systems (1983). A fuzzy extension of Saaty’s prioritytheory. 11(1-3), 229-241.
96
z Violante, M. G., & Vezzetti, E. (2017). Guidelines to design engineering education in the twenty-first
97
century for supporting innovative product development. European Journal of Engineering Education,
98
42(6), 1344-1364.
99
z Weisbrod, G., & Kroll, E. (2018). Idea-configuration-evaluation (ICE): Development and demonstration
100
of a new prescriptive model of the conceptual engineering design process based on parameter
101
analysis and C–K theory. Research in Engineering Design, 29(2), 203-225.
102
z Whitaker, J. C., & Mancini, R. K. (2018). Technical documentation and process: CRC Press.
103
z Will, J. D., & Johnson, E. W. (2004). Scientific visualization for undergraduate education. Age, 9, 1.
104
z Yager, R. R. (1981). A procedure for ordering fuzzy subsets of the unit interval. Information Sciences,
105
24(2), 143-161.
106
z Zadeh, L. A. (1965). Fuzzy sets. Information Control, 8(3), 338-353.
107
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطه و مقایسه ابعاد میزان گرایش به علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی با میزان مهارتهای لازم برای قرن 21
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه و مقایسه ابعاد میزان گرایش به علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی با میزان مهارتهای قرن21 بود. جامعه آماری پژوهش دانشجویان پردیس تربیت معلم علامه طباطبایی ارومیه بودند. نمونهگیری بهصورت تصادفی طبقهای انجام شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه میزان گرایش به علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی و پرسشنامه میزان مهارتهای لازم برای قرن 21 بود و روایی آن را متخصصان تأیید کردند. پایایی پرسشنامهها با استفاده از آلفای کرونباخ بهترتیب برابر با 762/0 و 710/0 بهدست آمد. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آزمونهای آماری t تک نمونهای، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس چندگانه در قالب نرم افزار SPSS26 استفاده شد. یافتهها نشان داد که میزان گرایش به ریاضی و علوم دانشجومعلمان در سطح متوسط قرار دارد، اما گرایش آنها به طراحی و فناوری بالاتر از متوسط است. همچنین میزان مهارتهای رهبری و مشارکت آنها در سطح متوسط و مهارت خودمدیریتی در سطح بالاتر از متوسط است. علاوه بر این، نتایج حاکی از وجود رابطه مثبت و معنادار بین برخی مؤلفههای میزان گرایش به STEM و میزان مهارتهای قرن 21 در میان دانشجومعلمان است. مطابق نتایج آزمون تحلیل واریانس چندگانه، بین دانشجویان رشتههای مختلف تربیتمعلم در برخی مؤلفههای گرایش به STEM تفاوت معنادار وجود دارد.
https://ijee.ias.ac.ir/article_110416_cd761250006f487703d74ebaa3870616.pdf
2020-08-22
85
98
10.22047/ijee.2020.222470.1732
گرایش به STEM
مهارتهای قرن 21
دانشجو
معلم
سحر
برادران عبداللهی
baradaran.abd1@gmail.com
1
آموزش و پرورش
AUTHOR
فیروز
محمودی
firoozmahmoodi@tabrizu.ac.ir
2
دانشیار برنامه درسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی. تبریز، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
LEAD_AUTHOR
References
1
z Akgündüz, D., Aydeniz, M., Çakmakçı, G., Çavaş, B., Çorlu, M. S., Öner, T., & Özdemir, S. (2015).
2
STEM eğitimi Türkiye Raporu. İstanbul: Scala Basım.
3
z Becker, K., & Park, K. (2011). Effects of integrative approaches among science, technology, engineering,
4
and mathematics (STEM) subjects on students’ learning: A preliminary meta-analysis. Journal of
5
STEM Education: Innovations & Research, 12(5), 23-37.
6
z Bybee, R. W. (2013). The case for STEM education: Challenges and opportunities. NSTA Press.
7
z Carnevale, A. P., Smith, N., & Melton, M. (2011). STEM: Science Technology Engineering Mathematics.
8
Georgetown University Center on Education and the Workforce.
9
z Cinar, S., Pirasa, N., & Sadoglu, G. P. (2016). Views of science and mathematics pre-service teachers
10
regarding STEM. Universal Journal of Educational Research, 4(6), 1479-1487.
11
z Corlu, M. S. (2014). FeTeMM eğitimi makale çağrı mektubu. Turkish Journal of Education, 3(1), 4-10.
12
z Drew, D. E. (2011). STEM the tide: Reforming science, technology, engineering, and math education
13
in America. JHU Press.
14
z Friday Institute for Educational Innovation (2012). Student attitudes toward STEM survey - upper elementary
15
school student. Raleigh, NC: Author.
16
z Israel, M., Maynard, K., & Williamson, P. (2013). Promoting literacy-embedded, authentic STEM
17
instruction for students with disabilities and other struggling learners. Teaching Exceptional Children,
18
45(4), 18-25.
19
z Kennedy, M. M., Ahn, S., & Choi, J. (2008). The value added by teacher education. Handbook of Research
20
on Teacher Education, 3, 1249-1273.
21
z Khosrogerdi, A., Hassani Sabzevar, M., & Ghazizadeh Alamdari, H. (2016). Integrating science, technology,
22
engineering and mathematics in education. Third National Conference on New Approaches in
23
Education and Research. Mahmoudabad Technical and Vocational University, December 1 and 2, 2016
24
[in Persian].Lichtenberger, E., & George-Jackson, C. (2013). Predicting high school students’ interest in majoring in
25
a STEM field: Insight into high school students’ postsecondary plans. Journal of Career and Technical
26
Education, 28(1), 19-38.
27
z Mahmoodi, F., & Mola, S. (2016). Assessing the attainment of 21st century basic skills by engineering
28
students of Tabriz University. Iranian Journal of Engineering Education, 18(69), 19-38. doi: 10.22047/
29
ijee.2016.14757 [in Persian].
30
z Meng, C., Idris, N., Leong, K. E., & Daud, M. (2013). Secondary school assessment practices in Science,
31
Technology and Mathematics (STEM) related subjects.
32
z Chew, C.M., Idris, N., Leong, K.E. & Daud, M.F. (2013). Secondary school assessment practices in science,
33
technology and mathematics (STEM) related subjects. Journal of Mathematics Education, 6(2),
34
z Motahhari Nejad, H. (2015). Integrated curriculum as the today need of engineering education (Creating
35
the KNOW/DO/BE bridge). Iranian Journal of Engineering Education, 17(66), 17-38. doi: 10.22047/
36
ijee.2015.8008 [in Persian].
37
z Pang, J., & Good, R. (2000). A review of the integration of science and mathematics: Implications for
38
further research. School Science and Mathematics, 100(2), 73-82.
39
z Salas-Pilco, S. Z. (2013). Evolution of the framework for 21st century competencies. Knowledge Management
40
& E-Learning: An International Journal, 5(1), 10-24.
41
z Sanders, M. (2009). Integrative STEM education: rimer. The Technology Teacher, 68(4), 20-26.
42
z Unfried, A., Faber, M., Stanhope, D. S., & Wiebe, E. (2015). The development and validation of a
43
measure of student attitudes toward science, technology, engineering, and math (S-STEM). Journal of
44
Psychoeducational Assessment, 33(7), 622-639.
45
z Yamak, H., Bulut, N., & Dündar, S. (2014). Sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri ile fene karşı
46
tutumlarına FeTeMM etkinliklerinin etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2),
47
ORIGINAL_ARTICLE
وضعیت اشتغالپذیری دانشآموختگان دانشگاه فنیوحرفهای از منظر معاونان فرهنگی و دانشجویی
جهیز دانشجویان و دانشآموختگان به انواع شایستگیها و مهارتهای نرم و سخت برای موفقیت در بازار کار و ارتقای سطح اشتغالپذیری آنها یکی از معیارهای ارزیابی کیفیت نظام آموزش عالی بهویژه دانشگاههای نسل سوم و کارآفرین است. با توجه به اهمیت اشتغالپذیری دانشآموختگان، این پژوهش با هدف تحلیل سطح اشتغالپذیری دانشآموختگان دانشگاه فنیوحرفهای به روش آمیخته شامل پیمایش کمّی و تحلیل محتوای کیفی انجام شد. جامعه آماری پژوهش 107 تن از معاونان فرهنگی و دانشجویی آموزشکدهها و دانشکدههای فنیوحرفهای بودند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته، اقتباس شده از پرسشنامه «دیوس و سوئنز» (2008) و برای تحلیل دادههای کمّی از آمارههای توصیفی و آزمون تی استفاده شد. بر اساس یافتههای پژوهش، اشتغالپذیری دانشآموختگان دانشگاه فنیوحرفهای از دیدگاه جامعه آماری در سطح مطلوب ارزیابی میشود. در بخش دوم، راهکارهای ارتقای سطح اشتغالپذیری دانشآموختگان دانشگاه فنیوحرفهای بررسی شد. بر اساس تحلیل دیدگاههای جامعه آماری، 5 مقوله اصلی، 13 مقوله فرعی و 108 کد و مفهوم کلیدی برای ارتقای سطح اشتغالپذیری دانشآموختگان دانشگاه فنیوحرفهای استخراج و دستهبندی شدند. با بهکارگیری راهکارهای پیشنهادی در این پژوهش نظیر بازنگری در برنامههای درسی و متناسبسازی آنها با نیازهای بازارکار، آمایش آموزش عالی و تأسیس و توسعه آموزشکدهها و دانشکدهها بر اساس آن، تجهیز زیرساختها و بهروزرسانی کارگاهها و آزمایشگاهها، ترویج فرهنگ کارآفرینی و پُررنگ کردن نقش رشتههای فنیوحرفهای، تعامل مستمر با صنعت، برگزاری اثربخش دورههای کارآموزی و حمایت مادی و معنوی از دانشآموختگان دانشگاه فنیوحرفهای برای راهاندازی کسبوکار، میتوان سطح اشتغالپذیری این دانشآموختگان را تا حد زیادی ارتقا داد.
https://ijee.ias.ac.ir/article_111371_3ec61975f42b5da69e1fa193438ac5e6.pdf
2020-08-22
99
116
10.22047/ijee.2020.208878.1698
اشتغالپذیری
دانشآموختگان
آموزش عالی فنیوحرفهای
رویکرد قابلیتها
رضا
مهدی
mahdi002@gmail.com
1
استادیار پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی
LEAD_AUTHOR
احمد
کیخا
a.keikha@ut.ac.ir
2
دانشجوی دکتری آموزش عالی دانشگاه تهران
AUTHOR
References
1
Aamodt, P. O., & Havnes, A. (2008). Factors affecting professional job mastery: Quality of study or work experience. Quality in Higher Education, 14, 234-248.
2
Australian Industry Group (2019). Realising potential: Solving Australia’s tertiary education challenge. Sydney, Australia: AIG.
3
Azevedo, A., Apfelthaler, G., & Hurst, D. (2012). Competency development in business graduates: An industry-driven approach for examining the alignment of undergraduate business education with industry requirements. The International Journal of Management Education, 10(1), 12-28.
4
Barani, S., & Alibeigi, A.H. (2009). Analyzing the perceptions and expectations of agricultural students about the employability of agricultural fields in agricultural faculties in the west of the country. Iranian Journal of Agricultural Economics and Development Research, 3(2), 39-58 [in Persian].
5
Beigdeli, M., Karamati, M.R., & Bazargan, A. (2012). Investigating the relationship between academic field and employment status of graduates of the faculty of Psychology and Educational Sciences of University of Tehran. Quarterly Journal of Research & Planning in Higher Education, 3(65), 111-131 [in Persian].
6
Boden, R., & Nedeva, M. (2010). Employing discourse: Universities and graduate employability. Journal of Education Policy, 25(1), 37-54.
7
Bridgstock, R., & Jackson, D. (2019). Strategic institutional approaches to graduate employability: Navigating meanings, measurements and what really matters. Journal of Higher Education Policy and Management, 41(5), 468-484.
8
Briscoe, J.P., Henagan, S.C., Burton, J.P., & Murphy, W.M. (2012). Coping with an insecure employment environment: The differing roles of protean and boundary less career orientations. Journal of Vocational Behavior, 80(2), 308 -316.
9
Clark, H. (2013). A comprehensive framework for measuring skills gaps and determining work readiness. Employment Relations Today, 40(3), 1˚11. https://doi.org/10.1002/ert.21416.
10
Cortellazzo, L., Bonesso, S., & Gerli, F. (2019). Protean career orientation: Behavioral antecedents and employability outcomes. Journal of Vocational Behavior,116, 1033 43.
11
Cranmer, S. (2006). Enhancing graduate employability: Best intentions and mixed outcomes. Studies in Higher Education, 31(2), 169-184.
12
Darvishan, A., Taslimi, M.S., & Hakimzadh, R. (2019). Designing a model of employability skills for higher education graduates (Case study: SMEs in Tehran Province). Journal of Higher Education Curriculum Studies, 19(10), 7 -39 [in Persian].
13
De Vos, A., & Soens, N. (2008). Protean attitude and career success: The mediating role of self-management. Journal of Vocational Behavior, 73(3), 449-456. DOI: 10.1016/j.jvb.2008.08.007.
14
Entezari, Y. (2017). Higher education and employment capabilities of graduates. Iranian Journal of Higher Education, 2(8), 54-75 [in Persian].
15
Etzkowitz, H. (2016). The entrepreneurial university: Vision and metrics. Industry and Higher Education, 30(2), 83-97.
16
Hofstetter, H., & Rosenblatt, Z. (2017). Predicting protean and physical boundary less career attitudes by work importance and work alternatives: Regulatory focus mediation effects. The International Journal of Human Resource Management, 28(15), 2136-2158.
17
Jackson, D., & Bridgstock, R. (2018). Evidencing student success in the contemporary world-of-work: Renewing our thinking. Higher Education Research & Development, 37(5), 984-998.
18
Kalfa, S., & Taksa, L. (2015). Cultural capital in business higher education: Reconsidering the graduate attributes movement and the focus on employability. Studies in Higher Education, 40(4), 580-595.
19
Korber, M., & Oesch, D. (2019). Vocational versus general education: Employment and earnings over the life course in Switzerland. Advances in Life Course Research, 40, 1-13.
20
Lord, R., Lorimer, R., Babraj, J., & Richardson, A. (2019). The role of mock job interviews in enhancing sport students’ employability skills: An example from the UK. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education.
21
MSRT (2019). Employment status of graduates of universities, research institutes and higher education centers in the country. Report, Office of Relation with Industry, October 2019 [in Persian].
22
Naderi, M. K., Zoleikhaee, S., & Pouya, M. (2016). Employability of female university students: A new strategy for enhancing women’s presence in the labor market. Quarterly Journal of Research & Planning in Higher Education, 4(78), 21-50 [in Persian].
23
Por Atashi, M. (2018). Evaluating strengths and promoting methods employability of students in agricultural higher education. Journal of Agricultural Education and Ministration Research, Special Issue, Fall 2018 ,18-31 [in Persian].
24
Pavlin, S., & Svetlik, I. (2014). Employability of higher education graduates in Europe. International Journal of Manpower, 35(4), 418-424.
25
Rothwell, A., Jewell, S., & Hardie, M. (2009). Self-perceived employability: Investigating the responses of post-graduate students. Journal of Vocational Behavior, 75(2), 152-161.
26
Salehi, Omran, E., & Rahmani, E. (2013). The issue of employment of higher education graduates and the need to pay attention to job-creating skills in the labor market in higher education planning. Quarterly Journal of Higher Education, 3(5), 27-58 [in Persian].
27
Sepahvand, R., Solgi, Z. & Akbari, F. (2018). The impact of orientation and planning of varied career orientation on employability of graduates in higher education. Quarterly Journal of Research & Planning in Higher Education, 24(1), 71-90 [in Persian].
28
Sharifi, F., Khorasai, A., Fathi, V.K., & Salehi, O.E. (2019). Determination of employability skills of academic graduates with exploratory mixed method approach. Journal of Theory & Practice in Curriculum, 7 (13), 29-52 [in Persian].
29
Singh, G. K. G., & Singh, S. K. G. (2008). Malaysian graduates’ employability skills. UNITAR e-Journal, 4(1), 15-45.
30
Singh, P., Thambusamy, R., Ramly, A., Abdullah, I. H., & Mahmud, Z. (2013). Perception differential between employers and instructors on the importance of employability skills. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 90, 616˚625. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.07.13.
31
Smith, M., Bell, K., Bennett, D., & McAlpine, A. (2018). Employability in a global context: Evolving policy and practice in employability, work integrated learning, and career development learning. Wollongong, Australia: Graduate Careers Australi.
32
Tomlinson, M. (2012). Graduate employability: A review of conceptual and empirical themes. Higher Education Policy, 25, 407-431.
33
Tsitskari, E., Goudas, M., Tsalouchou, E., & Michalopoulou, M. (2017). Employers’ expectations of the employability skills needed in the sport and recreation environment. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education, 20, 1-9.
34
Walker, M., & McLean, M. (2013). Professional education, capabilities and contributions to the public good: The role of universities in promoting human development. London: Routledge.
35
Walker, M. (2015). Employability and diverse student’s opportunity sets. Seminar paper presented at the University of Bath, 8 June.
36
Yorke, M. (2006). Employability in higher education: What it is - what it is not: Higher Education Academy.
37
Yorke, M., & Knight, P. (2007). Evidence-informed pedagogy and the enhancement of student employability. Teaching in Higher Education, 12, 157-170.
38
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی برداشت فراگیران و تأثیر استفاده از نرمافزارEdmodo بر مهارتهای نگارش دانشجویان مهندسی راهآهن
با رشد سریع فناوری و استفاده از فناوریهای اطلاعات در آموزش و یادگیری زبان، یک محیط آموزشی به نامEdmodo بهتازگی رواج پیدا کرده است. از آنجایی که در دانشگاه مهارت نگارش سختترین مهارت در درس زبان انگلیسی تخصصی در نظر گرفته میشود، در این مطالعه تلاش شد تا اثربخشیEdmodo بهعنوان یک زمینه جدید آموزشی در مهارت نگارش آکادمیک دانشجویان مهندسی راهآهن بررسی شود. همچنین در این مطالعه برداشت دانشجویان از مزایا و چالشهای نوشتن متون دانشگاهی بهوسیلهEdmodo بررسی شد. شرکتکنندگان در این تحقیق 20 دانشجوی رشته مهندسی راهآهن از دانشگاه علم و صنعت ایران بودند. ابزار پژوهش شامل آزمون تعیین سطح زبان، پیشآزمون، میانآزمون، پسآزمون و سه سؤال باز پاسخ بود. تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد کهEdmodo بر بهبود عملکرد نگارش دانشجویان مهندسی راهآهن تأثیر مثبت دارد. نتایج همچنین نشان داد که سرعت پایین بارگذاری مطالب و دسترسی بهEdmodo و آگاهی نداشتن از ارسال فایل عمدهترین معایب Edmodo هستند، در حالیکه ایجاد تعامل و تبادل نظر با دیگر دانشجویان، امکان مشاهده مطالب به اشتراک گذاشته شده دیگر دانشجویان، کمک به یکدیگر در رفع مشکلات مربوط به مهارت نگارش و الگوبرداری از نظرها و سبک نوشتار دیگران مزایای گزارش شده توسط دانشجویان هستند.
https://ijee.ias.ac.ir/article_107139_e085ec736c99869680337d582c2b2f26.pdf
2020-08-22
117
131
10.22047/ijee.2020.206913.1694
مهارت نگارش آکادمیک
Edmodo
زبان تخصصی رشته راهآهن
مزایایEdmodo
معایب Edmodo
محبوبه
تقی زاده
mah_taghizadeh@iust.ac.ir
1
گروه زبانهای خارجی. دانشگاه علم و صنعت ایران
LEAD_AUTHOR
مینا
بصیرت
m.basirat2@gmail.com
2
گروه زبانهای خارجی، دانشگاه علم و صنعت ایران
AUTHOR
آتنا
اجتهادی
ejtehadiatena@gmail.com
3
گروه زبانهای خارجی، دانشگاه علم و صنعت ایران
AUTHOR
References
1
Adas, D., & Bakir, A. (2013). Writing difficulties and new solutions: Blended learning as an approach to improve writing abilities. International Journal of Humanities and Social Science, 3(9), 254-266.
2
Ali, Z. (2015). A case study of tertiary students’ experiences using Edmodo in language learning. The International Journal of Language Education and Applied Linguistics (IJLEAL), 2, 39-48 [in Persian].
3
Al-Naibi, I., Al-Jabri, M., & Al-Kalbani, I. (2018). Promoting students’ paragraph writing using EDMODO: An action research. TOJET: Turkish Online Journal of Educational Technology, 17(1), 130-143.
4
Arroyo, G. (2011). Online social networks: Innovative ways towards the boost of collaborative language learning. ICT for Language Learning (4th ed.).
5
Bayne, A. G. (n.d.). Asynchronous communication tools. EDIT 5370-Foundations of Distance Education, pp. 1-8, Retrieved from. http://gailalleynebayne.weebly.com/uploads/2/3/5/2/23521060/module_4-asynchronous_communication.pdf
6
Carolan, F., & Kyppö, A. (2015). Teaching process writing in an online environment. In J. Jalkanen, E. Jokinen, and P. Taalas. Voices of pedagogical development -Expanding, enhancing and exploring higher education language learning (pp. 13). France: Research-publishing.net.
7
Gardner, M. (2013). Social media and peer review: Edmodo in the composition classroom. (Unpublished master’s thesis). Kennesaw State University, Kennesaw, Georgia.
8
Hastomo, T. (2016). The effectiveness of Edmodo to teach writing viewed from students’ motivation. Proceeding of International Conference on Teacher Training and Education (ICTTE). Indonesia, Sebelas Maret University. 580-585.
9
Hodges, T. S., & Morgan. H. (2017). Focus on technology: Digitizing students’ writing with online tools, Childhood Education, 93(1), 93-95.
10
Kaba, F. (2018). Edmodo as an assessment tool in the foreign language learning process. European Journal of Social Science Education and Research, 5(3), 117-122.
11
Karyawati, A. (2014). A descriptive study on the use of Edmodo website for English teaching and learning process (Unpublished master’s thesis). Salatiga State Institute for Islamic Studies, Salatiga, Java, Indoneisia.
12
Kongchan, C. (2012). How a non-digital-native teacher makes use of Edmodo. International conference on ICT for Language Learning. Florence: Italy.
13
Lara, V.D. (2013). The improvement of writing based on a genre approach through the use of an e-learning platform (Unpublished Thesis). University of Veracruz, Veracruz.
14
Ma’azi, H., & Janfeshan, K. (2018). The effect of Edmodo social learning network on Iranian EFL learners’ writing skill. Cogent Education, 5(1), 1-17.
15
Sankey, M., Birch, D., & Gardiner, M. (2012). The impact of multiple representations of content using multimedia on learning outcomes across learning styles and modal preferences. International Journal of Education and Development using ICT, 7(3), 18-35.
16
Scott, M. (2012). Go ahead ... be social: Using social media to enhance the Twenty-First Century classroom. Distance Learning, 9(2), 54-59.
17
Shams-Abadi, B. B., Ahmadi, S. D., & Mehrdad, A. G. (2015). The effect of Edmodo on EFL learners’ writing performance. International Journal of Educational Investigations, 2(2), 88-97[in Persian].
18
Woodley, C., & Meredith, C. (2012). Supporting student transition through social media. American Journal of Distance Education, 26(2), 86-95.
19
Yusuf, Q., Yusuf, Y. Q., Erdiana, N., & Pratama, A. R. (2018). Engaging with Edmodo to teach English writing of narrative text to EFL students. Problems of Education in the 21st Century, 76(30), 333-349.
20
Zheng, B., Yim, S., & Warschauer, M. (2018). Social media in the writing classroom and beyond. The TESOL Encyclopedia of English Language Teaching.
21