ORIGINAL_ARTICLE
تحقیقات مسئلهمدار در معماری
مسئله موقعیتی در جهان واقعی است که ما در آن مطلوبی داریم، اما شیوۀ دستیابی به آن برایمان روشن نیست. در معماری، مانند حوزههای دیگر دانش، هدف برخی از تحقیقات حل مسائل واقعی جهان معماری است. هدف از این مطالعه بیان تعریفی از تحقیق مسئلهمدار در معماری، اجزا، فرایند و انواع آن است. این تحقیق در چارچوب راهبرد طبقهبندی بهمنظور روشن کردن خصوصیات این نوع از تحقیقات معماری انجام و برای اجرای آن، ۲۹ رسالۀ دکتری معماری انتخاب شد که در دانشگاههای برتر جهان دفاع شده بود و حل مسئلهای در حوزۀ معماری را دنبال میکرد. در این پژوهش چکیدۀ این رسالهها بررسی و تحلیل شد. این بررسی نشان میدهد که آن دسته از تحقیقاتی را که فرایند اجرای آنها به راهحلی برای مسائل جهان واقعی معماری منتهی میشود، میتوان تحقیقات مسئلهمدار نامید. در این نوع تحقیقات از چارچوبهای علمیای استفاده میشود که برای حل مسائل جهان واقعی در حوزههای دیگر دانش بسط یافته است و با دو نوع مسائل سروکار دارد: مسائلی با حدود روشن و مسائلی که حدود روشنی ندارند. مسائلی که حدود روشنی ندارند، اغلب در حوزههای میان رشتۀ معماری با رشتههای علوم اجتماعی مطرح میشود. این نوع از تحقیقات رویکردی مختلط را دنبال میکند و با انواع دیگر تحقیقات همراه میشود. تحقیقات مسئلهمدار برای یافتن راهحلهای فنی و راهبردهای طراحی و مدیریتی انجام میشود.
https://ijee.ias.ac.ir/article_115405_32797146b03762165eb6ecf74d87e915.pdf
2020-12-20
1
29
10.22047/ijee.2020.234541.1750
روش تحقیق در معماری
تحقیقات مسئلهمدار
روش تحقیق مختلط
رسالۀ دکتری معماری
فرایند حل مسئله
زهرا
اهری
z_ahari@sbu.ac.ir
1
دانشیار دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی
LEAD_AUTHOR
هادی
ندیمی
h_nadimi@sbu.ac.ir
2
دانشکده معماری و شهرسازی- دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
صحرا
عابری زاهد
sahra.zahed@gmail.com
3
دانش آموخته کارشناسی ارشد مطالعات معماری ایران-دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
فاطمه
توانایی مروی
f_tavanaeimarvi@sbu.ac.ir
4
دانشجوی دکتری معماری-دانشکده معماری و شهرسازی-دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
پریسا
رحیم زاده
prs.rahimzadeh@gmail.com
5
دانشآموخته کارشناسی ارشد مطالعات معماری ایران، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
مریم
حیدرخانی
m_heydarkhani@sbu.ac.ir
6
دانشجوی دکتری معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
شیوا
فلاح نجم آبادی
shiva.abadi.19@ucl.ac.uk
7
دانشجوی کارشناسیارشد «نحو فضا: معماری و شهرها» ، مدرسۀ معماری بارتلت، کالج دانشگاهی لندن و دانشآموختۀ کارشناسیارشد
AUTHOR
References
1
Bassok, M., & Novick, L. (2012). Problem solving. In: K. Holyoak and R. Morrison, ed., The Oxford handbook of thinking and reasoning. Oxford: Oxford University Press, pp. 413-432.
2
Beyerle, A. (2018). Participation in architecture: Agonism in practice. (Doctoral dissertation). The University of Melbourne. http://hdl.handle.net/11343/225579.
3
Bueno Unzeta, B. (2012). Study and prediction of the energy interactions between buildings and the urban climate. (Doctoral dissertation). Massachusetts Institute of Technology.
4
Carvalho, J.D. (2019). Contribuição à conservação do patrimônio cultural da arquitetura moderna: Proposta de metodologia de análise de risco das estruturas de concreto armad [Contribution to the conservation of the cultural heritage of Modern Architecture: proposed methodology for risk analysis of reinforced concrete structures]. (Doctoral dissertation). University of São Paulo. DOI: 10.11606/T.16.2019.tde-02102019-120445.
5
Coombe-Davies, M. (1985). The laws on contract liability as they specifically relate to architectural practice. (Doctoral dissertation). Cardiff University.
6
Dai, L. L. (2007). Research on impacts of mega-events on urban public space in Barcelona. (Doctoral dissertation). Tsingua University.
7
D’Zurilla, T. J., Nezu, A. M., & Maydeu-Olivares, A. (2004). Social problem solving: Theory and assessment. In Chang, Edward C., D’Zurilla, Thomas J., & Sanna, Lawrence J. (Eds.). Social problem solving: Theory, research, and training .USA: American Psychological Association.
8
Dunbar, K. (1998). Problem solving. In: Bechtel, W., & Graham, G. (Eds.). A companion to cognitive science. London: Blackwell, pp 289-298.
9
Dunbar, K.N., & Klahr, D. (2012). Scientific thinking and reasoning. In Holyoak, Keith J. & Morrison, Robert G. (Eds.). The Oxford handbook of thinking and reasoning. DOI: 10.1093/oxfordhb/9780199734689.013.0035.
10
Ekimci, B. G. (2011) Üküdar’ın Vakıf Eser Kültür Mirası Ve Korunması İçin Öneriler [Uskudar’s Waqf Cultural heritage and proposals for its conservation]. (Doctoral dissertation in Restoration). Istanbul Technical University. http://hdl.handle.net/11527/4207.
11
Göttig, R.M. (2010). Informations system für den architektonischen planungsprozess auf produktmodellbasis [Information system for the architectural planning process based on product Model Data]. (Doctoral dissertation). Munich: Technical University of Munich. http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20100317-958265-1-3.
12
Groat, L. N., & Wang, D. (2013). Architectural research methods (Second Ed). Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons.
13
Hoen, P.J.J. (1987). Energy consumption and indoor environment in residences. (Doctoral dissertation). Eindhoven University of Technology. DOI: 10.6100/IR262785.
14
Kaplan, C.A., & Simon, H.A. (1990). In search of insight. In: Cognitive psychology, 22, 374-419.
15
Kim, J. (2015). An urban-conscious rapid wind downscaling model for early design stages. (Doctoral dissertation). University of Pennsylvania. https://repository.upenn.edu/edissertations/1076.
16
Koen, B.V. (2003). Discussion of the method: Conducting the engineer’s approach to problem solving. Oxford: Oxford University Press.
17
Lammers, J.T.H. (1978). Human factors, energy conservation, and design practice. (Doctoral dissertation). Eindhoven University of Technology. DOI: 10.6100/IR69795.
18
Lawson, M. J. (2003). Problem solving. In: Keeves, John P., & Watanabe, Ryo (Eds.). International handbook of educational research in the Asia-Pacific region: part one. Springer-science +business media, Dordrecht, pp. 511-524.
19
Leedy, P. D. & Ormrod, J. E. (2016). Practical research: Planning and design (11th Edition). Boston, MA: Pearson.
20
Li, H.N. (2012). Perception of noise annoyance. (Doctoral dissertation). The Hong Kong Polytechnic University, http://hdl.handle.net/10397/5510.
21
Liddicoat, S. (2017). Architecture and the design of therapeutic environments: The case of self-harm. (Doctoral dissertation). The University of Melbourne. http://hdl.handle.net/11343/212316.
22
Liuti, A. (2017). Design and construction interfaces: The pneumatic erection of gridshells. (Doctoral dissertation). The University of Melbourne. http://hdl.handle.net/11343/214578.
23
Luciani, A. (2013). Historical climates and conservation environments. Historical perspectives on climate control strategies within museums and heritage buildings. (Doctoral dissertation). Politecnico Di Milano, http://hdl.handle.net/10589/74423.
24
McLean, J. B. (1982). Preparation for practice: The unwanted orphan: A study of the specific content gap between contemporary architectural education and practice. (Doctoral dissertation). University of Pennsylvania.
25
Members of Architecture Branch, Engineering Group (2016). Architectural education strategic PhD. International Journal of Engineering Education, 17(68), 41-68 [in Persian].
26
Nadimi, H., Ahari, Z. et al. (2020). Investigating types of research in Architecture PhD dissertations submitted in world’s top universities. Research report. Branch of Art & Architecture, Academy of Science, unpublished.
27
Noble, A.B. (2000). A market research method for the design of single -family prototype houses. (Doctoral dissertation). Harvard University.
28
Otter, den, A. F. H. J. (2005). Design team communication and performance using a project website. (Doctoral dissertation). Eindhoven University of Technology. DOI: 10.6100/IR597843.
29
Pereira Roders, A.R. (2007). Re-architecture: Lifespan rehabilitation of built heritage-basis. (Doctoral dissertation). Eindhoven University of Technology. DOI: 10.6100/IR751759.
30
Philips, E., & Pugh, D.S. (2010). How to get a PhD: A handbook for students and their supervisors (Fifth Ed). Maidenhead, UK: Open University Press.
31
Prochiner, F. (2006). Homes 24: Zukunftsorientierte Fertigungs- und Montagekonzepte im industriellen Wohnungsbau [Homes 24: Future oriented concepts for production and assembling in the industrial housing]. (Doctoral dissertation). Technical University of Munich.
32
Rahaman, H. (2012). A framework for digital heritage interpretation. (Doctoral dissertation). National University of Singapore.
33
Rahman, A.M.B.A. (1994). Design for natural ventilation in low cost housing in tropical climate. (Doctoral dissertation). Cardiff University.
34
Robertson, S. I. (2005). Problem solving. Taylor & Francis e-library.
35
Shan, M. (2015). Holistic evaluation of corruption issues in the Chinese public construction sector. (Doctoral dissertation). The Hong Kong Polytechnic University. https://theses.lib.polyu.edu.hk/handle/200/8109.
36
Sharma, A. (2007). Articulating the symbiotic construct of eco-industrial park: Strengthening through a modified landscape design strategy. (Doctoral dissertation). National University of Singapore.
37
Sidawi, B. (2003). The pattern of Internet use for information management by architectural practices in the UK. (Doctoral dissertation). Cardiff University.
38
Simon, H.A. & Lea, G. (1974). Problem solving and rule induction: A unified view. In: Gregg, L.W. (Ed.), Knowledge and cognition. Hillsdale, NJ: Erlbaum, pp.15-127
39
Thomas, R.J. (1978). Grouped flats and flatlets for old people: A study of problems relating to the design of dwellings. (Doctoral dissertation). Cardiff University.
40
Van der Schaaf, P. (2002). Public real estate management challenges for government: An international comparison of public real estate strategies. (Doctoral dissertation). Delft University of Technology,
41
Wang, D. (2013). Categories of ACSA Conference Papers: A critical evaluation of architectural research in light of social science methodological frameworks. In: Journal of Architectural Education, vol. 56, no. 4. pp. 50–56. DOI: 10.1162/104648803321672988.
42
Wee Chen, K. (2015). Architectural design exploration of Low-Exergy (LowEx) buildings in the tropics. (Doctoral dissertation). Eidgenössische Technische Hochschule (ETH) Zürich,. https://doi.org/10.3929/ethz-a-010613319.
43
Yedekci Arslan, G. (2010). Banka Şubesi Örneğinde Kurala Dayalı Yapı Tadilat Projesi Hazırlama Yöntemi [A rule-based method proposal for the preparation of refurbishment projects in the exemple of bank branches]. (Doctoral dissertation in Construction Sciences). Istanbul: Istanbul Technical University, http://hdl.handle.net/11527/8601.
44
Yu, L. (1987). A framework for comparing and controlling number-based design reasoning systems. (Doctoral dissertation). Delft University of Technology, http://resolver.tudelft.nl/uuid:3916855f-9863-4977-9d4d-6d29ffb3920b.
45
ORIGINAL_ARTICLE
مطالعه تطبیقی و مقایسه شیوه اجرای آزمون جامع دکتری رشته مهندسی شیمی دانشگاههای منتخب ایران و آمریکا
آزمون جامع دکتری در مرحله گذار از بخش آموزشی به بخش پژوهشی برگزار میشود. هدف از اجرای این آزمون ارزیابی توانمندیهایی است که دانشجو در بخش آموزشی کسب کرده است. در این تحقیق یک مطالعه تطبیقی و مقایسهای در زمینه اهمیت و اجرای آزمون جامع دکتری در دانشگاههای منتخب آمریکا و ایران انجام شده است. با توجه به آنکه این آزمون یک آزمون تخصصی است، این مطالعه برای رشته مهندسی شیمی انجام شده است. نتایج پژوهش نشان داد که در دانشگاههای منتخب آمریکا و دانشگاههای منتخب ایران آزمون جامع بهصورت کتبی یا شفاهی یا ترکیبی از هر دو برگزار میشود. در بیشتر دانشگاههای منتخب ایران این آزمون بهصورت کتبی برگزار میشود. البته، پیشنهاد میشود که برای بررسی تسلط دانشجو بر اصول و مبانی رشته مهندسی شیمی، آزمون جامع بهصورت شفاهی هم برگزار شود. همچنین نتایج مطالعه تطبیقی نشان داد که در دانشگاههای منتخب آمریکا سرفصل و منابع این آزمون مشخص است و به دانشجویان اعلام میشود. این در حالی است که منابع و سرفصل این آزمون در دانشگاههای ایران مشخص نیست. همچنین در دانشگاههای آمریکا آزمون جامع شامل مبانی مهندسی شیمی است که بیشتر در سطح کارشناسی برگزار میشود، اما در دانشگاههای منتخب ایران آزمون جامع بیشتر در سطح تخصیلات تکمیلی برگزار میشود.
https://ijee.ias.ac.ir/article_119099_9ee0950c67e893aa5f3f0e9eeb64fc83.pdf
2020-12-20
31
47
10.22047/ijee.2020.239665.1760
آزمون جامع
مهندسیشیمی
دانشگاههای آمریکا
دانشگاههای ایران
غلامرضا
پازوکی
ghpazuki@aut.ac.ir
1
عضو هیات علمی/ دانشگاه صنعتی امیرکبیر
LEAD_AUTHOR
منیره
تدین
chemgrad@aut.ac.ir
2
مهندسی شی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
AUTHOR
منیژه
میرهاشمی
mirhashemi@aut.ac.ir
3
دانشکده مهندسی شیمی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران)، تهران، ایران
AUTHOR
References
1
California University of Technology-Caltechm, Accessed 2020, https://cce.caltech.edu/graduate/graduate-chemical-engineering.
2
Cornell University, Accessed 2020, https://www.cheme.cornell.edu/cbe/academics/graduate-programs.
3
Massachusetts Institute of Technology, Accessed 2020, https://cheme.mit.edu/academics/graduate-students/graduate-programs.
4
Oklahoma State University, Accessed 2020, https://che.okstate.edu/content/chemical-engineering.html.
5
Rice University, Accessed 2020, https://chbe.rice.edu/.
6
Stanford University, Accessed 2020, https://cheme.stanford.edu/academics-admissions/graduate-programs.
7
University of Michigan, Accessed 2020, https://che.engin.umich.edu/graduate/program/.
8
University of Pennsylvania, Accessed 2020, https://cbe.seas.upenn.edu/doctoral/.
9
New Regulations for Doctoral Education-Research and Research, Website of the Deputy Minister of Education of the Ministry of Science, Research and Technology, https://edu.msrt.ir/fa/regulation.
10
Mohammad Reza Eslami, Naser Tohidi, Parviz Jabe Dar Maralani, Jalal Hejazi, Gholam Hosein Daneshi, Saeid Sohrab Pour, Mostafa Sohrab Pour, Jalal Shayegan, Mansor Taheri, Ghodrat allah Karami, Iraj Godarz Nia, Mahmoud Yaghoubi, An investigation to the engineering Ph.D qualifying exam, Iranian Journal of Engineering Education (2001), 3 (10), 19-35.
11
Comprehensive Regulations and Educational Methods of Tehran University Courses 2019-2020, https://academics.ut.ac.ir/fa.
12
Executive Procedure of Isfahan University of Technology Doctoral Educational Regulations 2018, https://tahsilat-takmili.iut.ac.ir/.
13
Collection of Educational Regulations of Amirkabir University of Technology PhD Course 2017, https://grad.aut.ac.ir/.
14
Executive Procedure of Sahand University of Technology of the Integrated Educational Regulations of the Doctoral Program 2018, http://www.sut.ac.ir/grad/.
15
Collection of Rules and Regulations for the Doctoral Course of Sharif University of Technology 2019, https://grad.sharif.edu/fa/.
16
Executive Regulations of the Teaching-Research Method of the Doctoral Program of Iran University of Science and Technology 2018, http://pga.iust.ac.ir/.
17
California University of Technology-Caltech, Accessed 2020, https://cce.caltech.edu/graduate/graduate-chemical-engineering.
18
Cornell University, Accessed 2020, https://www.cheme.cornell.edu/cbe/academics/graduate-programs.
19
Massachusetts Institute of Technology, Accessed 2020, https://cheme.mit.edu/academics/graduate-students/graduate-programs/
20
Oklahoma State University, Accessed 2020, https://che.okstate.edu/content/chemical-engineering.html.
21
Rice University, Accessed 2020, https://chbe.rice.edu/.
22
Stanford University, Accessed 2020, https://cheme.stanford.edu/academics-admissions/graduate-programs.
23
University of Michigan, Accessed 2020, https://che.engin.umich.edu/graduate/program/.
24
University of Pennsylvania, Accessed 2020, https://cbe.seas.upenn.edu/doctoral/.
25
ORIGINAL_ARTICLE
آموختههایی از همهگیری کووید-۱۹ در برنامهریزی آموزشیِ دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد
آموزش الکترونیکی و نفوذ تدریجی آن در نظام آموزش عالی سالها مد نظر صاحب نظران بوده است. در این مطالعه بهصورت تحلیلی با توجه به وضعیت بهوجود آمده در دنیا بهدلیل شیوع بیماری کووید-19، آموزش الکترونیکی و تأثیرات آن در نظام آموزشی دانشکدۀ مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد بررسی شده است. همچنین تلاش شده است تا با توجه به شرایط ایجاد شده از همهگیری این بیماری و تعطیلی مراکز آموزشی حضوری در نیمسال دوم سال تحصیلی 99-1398، موضوع آموزش الکترونیکی و تأثیر آن در نظام آموزش بررسی شود. در این خصوص، از اطلاعات آماری دانشجویان مقاطع تحصیلی مختلف دانشکدۀ مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد بهعنوان نمونه استفاده شده است. در گام اول پرسشنامهای برای استفاده از نظرهای دانشجویان طراحی و سپس، با استفاده از اطلاعات بهدستآمده، شرط لازم برای ارائه دروس بهصورت الکترونیکی، ترکیبی یا حضوری مشخص شد. با توجه به امکان تبدیل تعداد چشمگیری از کلاسهای حضوری به کلاسهای الکترونیکی یا ترکیبی، این امر موجب آزادسازی برخی از کلاسهای درسی و کمک بسیار به بهبود، اصلاح و برنامهریزی فضاهای آموزشی و پژوهشی خواهد شد.
https://ijee.ias.ac.ir/article_119098_0c2b500902b8a668c70705457bce8afb.pdf
2020-12-20
49
71
10.22047/ijee.2020.245733.1769
کووید-19
آموزش حضوری
آموزش الکترونیکی
نظام آموزشی
علی
کریم پور
karimpor@um.ac.ir
1
گروه مهندسی برق، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
LEAD_AUTHOR
حمیدرضا
پور رضا
hpourreza@um.ac.ir
2
گروه مهندسی کامپیوتر، دانشکده مهندسی ، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
مجید
میرزاوزیری
mirzavaziri@gmail.com
3
گروه آموزشی ریاضی محض، دانشکده علوم ریاضی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
علی
عباسی
aabbasi@um.ac.ir
4
گروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
References
1
California University of Technology-Caltechm, Accessed 2020, https://cce.caltech.edu/graduate/graduate-chemical-engineering.
2
Cornell University, Accessed 2020, https://www.cheme.cornell.edu/cbe/academics/graduate-programs.
3
Massachusetts Institute of Technology, Accessed 2020, https://cheme.mit.edu/academics/graduate-students/graduate-programs.
4
Oklahoma State University, Accessed 2020, https://che.okstate.edu/content/chemical-engineering.html.
5
Rice University, Accessed 2020, https://chbe.rice.edu/.
6
Stanford University, Accessed 2020, https://cheme.stanford.edu/academics-admissions/graduate-programs.
7
University of Michigan, Accessed 2020, https://che.engin.umich.edu/graduate/program/.
8
University of Pennsylvania, Accessed 2020, https://cbe.seas.upenn.edu/doctoral/.
9
New Regulations for Doctoral Education-Research and Research, Website of the Deputy Minister of Education of the Ministry of Science, Research and Technology, https://edu.msrt.ir/fa/regulation.
10
Mohammad Reza Eslami, Naser Tohidi, Parviz Jabe Dar Maralani, Jalal Hejazi, Gholam Hosein Daneshi, Saeid Sohrab Pour, Mostafa Sohrab Pour, Jalal Shayegan, Mansor Taheri, Ghodrat allah Karami, Iraj Godarz Nia, Mahmoud Yaghoubi, An investigation to the engineering Ph.D qualifying exam, Iranian Journal of Engineering Education (2001), 3 (10), 19-35.
11
Comprehensive Regulations and Educational Methods of Tehran University Courses 2019-2020, https://academics.ut.ac.ir/fa.
12
Executive Procedure of Isfahan University of Technology Doctoral Educational Regulations 2018, https://tahsilat-takmili.iut.ac.ir/.
13
Collection of Educational Regulations of Amirkabir University of Technology PhD Course 2017, https://grad.aut.ac.ir/.
14
Executive Procedure of Sahand University of Technology of the Integrated Educational Regulations of the Doctoral Program 2018, http://www.sut.ac.ir/grad/.
15
Collection of Rules and Regulations for the Doctoral Course of Sharif University of Technology 2019, https://grad.sharif.edu/fa/.
16
Executive Regulations of the Teaching-Research Method of the Doctoral Program of Iran University of Science and Technology 2018, http://pga.iust.ac.ir/.
17
California University of Technology-Caltech, Accessed 2020, https://cce.caltech.edu/graduate/graduate-chemical-engineering.
18
Cornell University, Accessed 2020, https://www.cheme.cornell.edu/cbe/academics/graduate-programs.
19
Massachusetts Institute of Technology, Accessed 2020, https://cheme.mit.edu/academics/graduate-students/graduate-programs/
20
Oklahoma State University, Accessed 2020, https://che.okstate.edu/content/chemical-engineering.html.
21
Rice University, Accessed 2020, https://chbe.rice.edu/.
22
Stanford University, Accessed 2020, https://cheme.stanford.edu/academics-admissions/graduate-programs.
23
University of Michigan, Accessed 2020, https://che.engin.umich.edu/graduate/program/.
24
University of Pennsylvania, Accessed 2020, https://cbe.seas.upenn.edu/doctoral/.
25
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی دانش محیط زیستی در برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد رشتههای طراحی و برنامهریزی شهری
بیش از شش سال از تصویب آخرین بازنگری در محتوای آموزشی دوره کارشناسی ارشد دو رشته طراحی و برنامهریزی شهری میگذرد. در این مدت تغییرات شگرفی در جهان پیرامون حوزههای مختلف رخ داده که از جمله مهمترین آنها در حوزه محیط زیست و ابزارهای سنجش عملکرد محیط زیستی است. مطالعه حاضر برای ارزیابی دانش محیط زیستی در برنامه درسی این دو رشته انجام شده است. هدف این پژوهش دستیابی به اجماع درباره نحوه محتوا و شیوه کارآمد آموزش مسائل محیط زیستی به دانشجویان رشته شهرسازی بود و با استفاده از روش تحقیق توصیفی پیمایشی انجام شد. پرسشنامه تهیه شده با استفاده از روش تحقیق دلفی در میان 12 نفر از استادان دو رشته یادشده به نظرسنجی گذاشته و در مرحله نهایی راهکارهای پیشنهادی در زمینه محتوا و شیوه آموزش ارائه شده است. نتایج پژوهش ضرورت بازنگری در برنامه آموزشی این دو رشته را نشان داده و دو روش پیشنهادی تغییر در محتوای دروس با ایجاد رویکردهای زیستمحیطی یا تعریف یک درس جدید در زمینه مسائل محیط زیستی را مطرح ساخته است. بدین ترتیب، نتایج بهدست آمده میتواند از دو نظر برای پرکردن خلأ موجود در زمینه آموزش محیط زیست در رشتههای مذکور استفاده شود. در وجه اول بهصورت آموزش مستقیم، مبانی لازم برای تدوین سرفصل درس پیشنهادی محیط زیست در برنامه درسی مصوب دو رشته فراهم و در وجه دوم بهصورت آموزش غیرمستقیم، مباحث سهگانه پیشنهادی دانش و مفاهیم پایه، دستورالعملها و راهکارها و ابزارهای سنجش، در سرفصل فعلی دروس، بهویژه دروس کارگاههای طراحی و برنامهریزی شهری و روشها و فنون طراحی گنجانده شده است.
https://ijee.ias.ac.ir/article_114619_0deee83349ae15d52658db588236422d.pdf
2020-12-20
73
90
10.22047/ijee.2020.211285.1705
آموزش طراحی شهری
کارشناسی ارشد
برنامهریزی شهری
طراحی شهری
دانش محیط زیستی
رزا
وکیلی نژاد
arch.rv@shirazu.ac.ir
1
استادیار دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز
LEAD_AUTHOR
References
1
California University of Technology-Caltechm, Accessed 2020, https://cce.caltech.edu/graduate/graduate-chemical-engineering.
2
Cornell University, Accessed 2020, https://www.cheme.cornell.edu/cbe/academics/graduate-programs.
3
Massachusetts Institute of Technology, Accessed 2020, https://cheme.mit.edu/academics/graduate-students/graduate-programs.
4
Oklahoma State University, Accessed 2020, https://che.okstate.edu/content/chemical-engineering.html.
5
Rice University, Accessed 2020, https://chbe.rice.edu/.
6
Stanford University, Accessed 2020, https://cheme.stanford.edu/academics-admissions/graduate-programs.
7
University of Michigan, Accessed 2020, https://che.engin.umich.edu/graduate/program/.
8
University of Pennsylvania, Accessed 2020, https://cbe.seas.upenn.edu/doctoral/.
9
New Regulations for Doctoral Education-Research and Research, Website of the Deputy Minister of Education of the Ministry of Science, Research and Technology, https://edu.msrt.ir/fa/regulation.
10
Mohammad Reza Eslami, Naser Tohidi, Parviz Jabe Dar Maralani, Jalal Hejazi, Gholam Hosein Daneshi, Saeid Sohrab Pour, Mostafa Sohrab Pour, Jalal Shayegan, Mansor Taheri, Ghodrat allah Karami, Iraj Godarz Nia, Mahmoud Yaghoubi, An investigation to the engineering Ph.D qualifying exam, Iranian Journal of Engineering Education (2001), 3 (10), 19-35.
11
Comprehensive Regulations and Educational Methods of Tehran University Courses 2019-2020, https://academics.ut.ac.ir/fa.
12
Executive Procedure of Isfahan University of Technology Doctoral Educational Regulations 2018, https://tahsilat-takmili.iut.ac.ir/.
13
Collection of Educational Regulations of Amirkabir University of Technology PhD Course 2017, https://grad.aut.ac.ir/.
14
Executive Procedure of Sahand University of Technology of the Integrated Educational Regulations of the Doctoral Program 2018, http://www.sut.ac.ir/grad/.
15
Collection of Rules and Regulations for the Doctoral Course of Sharif University of Technology 2019, https://grad.sharif.edu/fa/.
16
Executive Regulations of the Teaching-Research Method of the Doctoral Program of Iran University of Science and Technology 2018, http://pga.iust.ac.ir/.
17
California University of Technology-Caltech, Accessed 2020, https://cce.caltech.edu/graduate/graduate-chemical-engineering.
18
Cornell University, Accessed 2020, https://www.cheme.cornell.edu/cbe/academics/graduate-programs.
19
Massachusetts Institute of Technology, Accessed 2020, https://cheme.mit.edu/academics/graduate-students/graduate-programs/
20
Oklahoma State University, Accessed 2020, https://che.okstate.edu/content/chemical-engineering.html.
21
Rice University, Accessed 2020, https://chbe.rice.edu/.
22
Stanford University, Accessed 2020, https://cheme.stanford.edu/academics-admissions/graduate-programs.
23
University of Michigan, Accessed 2020, https://che.engin.umich.edu/graduate/program/.
24
University of Pennsylvania, Accessed 2020, https://cbe.seas.upenn.edu/doctoral/.
25
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی زمان شناختی دانشگاههای برتر کشور از منظر شاخصهای دروندادی در پنجاه سال اخیر
در شرایط کنونی و با قرارگرفتن در عصری که از آن بهعنوان «عصر دانش» یاد میکنند، برای بیشتر جوامع پیریزی پایههای توسعه بر مبنای آموزش مبتنی بر نظامهای دانشمدار به یک الزام تبدیل شده است. این الزام موج گسترشکمّی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی را در دستورکار کشورهای مختلف قرار داده است، لیکن همزمان با موضوع جهانی شدن و افزایش اهمیت «دانشگاههای تراز جهانی»، توازن میان گسترش کمّی و توسعۀ کیفی به چالشی اساسی، بهویژه در حوزۀ آموزش عالی، در کشورهای در حال توسعه تبدیل شده است. بر این اساس، در این مطالعه ارزیابی عملکرد کمّی و کیفی دانشگاههایی که بر اساس مصوبۀ «طرح آمایش آموزش عالی کشور» در تراز جهانی طبقهبندی شدهاند، از منظر معیارهای دروندادی و میزان سرمایهگذاری بخش دولتی صورت گرفته است. بهمنظور ارزیابی عملکرد کمّی و کیفی مجموعۀ این دانشگاهها با بهرهگیری از مطالعات اسنادی، شش معیار اصلی متشکل از دو معیار کمّی و چهار معیار کیفی انتخاب و روند تغییرات این معیارها طی بازۀ زمانی ۵۰ سالۀ ۱۳۴۵ تا ۱۳۹۴ تحلیل شده است. نتایج نشان داد که روند تغییرات در معیارهای کمّی تقریباً برای تمام دانشگاههای منتخب صعودی بوده است. در معیارهای کیفی نیز در بازههای زمانی سالهای 1357-1345 و 1380- 1369 روند رو به بهبود مشاهده شده است؛ لیکن در دورۀ زمانی سالهای 1368-1357 بهدلیل شرایط خاص ناشی از وقوع جنگ تحمیلی در کشور، تقریباً در تمام معیارها افت جدّی رخ داده است. روند گسترش کمّی ناموزون و توسعۀ کیفی نزولی نسبی در سالهای اخیر، توجه جدی مدیران و سیاستگذاران آموزش عالی کشور را در برنامهریزی برای شناسایی گلوگاههای ارتقای دانشگاهها به تراز جهانی و تقویت سازوکارهای رفع موانع موجود میطلبد.
https://ijee.ias.ac.ir/article_115404_ea91415ceee1b756ff0f76195af017f6.pdf
2020-12-20
91
111
10.22047/ijee.2020.197352.1665
سیاستگذاری آموزش عالی
دانشگاههای تراز جهانی
دروندادهای دانشگاه
ارزیابی عملکرد
توسعۀ کمّی و کیفی
غلامعلی
منتظر
montazer@modares.ac.ir
1
استاد فنّاوری اطلاعات، دانشگاه تربیت مدرّس
LEAD_AUTHOR
مهدیه
فرازکیش
mfarazkish@gmail.com
2
پژوهشگر پسادکتری دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
References
1
Carayol, N., & Lahatte, A. (2017). Comparing and ranking universities when quantity and quality both matter.
2
Cheong Cheng, Y., & Ming Tam, W. (1997). Multi-models of quality in education. Quality Assurance in Education, 5(1), 22-31.
3
Dabbagh, R. (2012). Monitoring the higher education system of Iran and selected countries with emphasis on land management plans, Proceedings of the Second International Conference on Higher Education Planning: Theories and Experiences.
4
Ko, Y. H. (2017). Quality measures of universities and the determinants of Tuition in South Korea.
5
Liu, S. (2016). Higher education quality assessment and university change: A theoretical approach. In Quality Assurance and Institutional Transformation (pp. 15-46). Springer, Singapore.
6
Institute for Research and Planning in Higher Education (2018). Iran’s higher education statistics in the academic year 2017-2018. Tehran.
7
Marginson, S. (2013). Different roads to a shared goal. In Building world-class universities, 13-33. Sense Publishers.
8
Marginson, S. (2016). The worldwide trend to high participation higher education: Dynamics of social stratification in inclusive systems. Higher Education, 72(4), 413-434.
9
Niland, J. (2000). The challenge of building world class universities in the Asian region. On Line opinion. Australia'se-Journal of social and political debate.
10
Salmi, J. (2009). The challenge of establishing world-class universities. World Bank Publications.
11
Simmons, R. (2003). How to make a world-class university. South China Morning Post, 18.
12
Tam, M. (2001). Measuring quality and performance in higher education. Quality in Higher Education, 7(1), 47-54.
13
Supreme Council of the Cultural Revolution (2018). https://sccr.ir/News/14630/1 (acceced 11 Nov. 2018).
14
Ministry of Science, Research and Technology (2017). https://www.msrt.ir (acceced 5 Oct. 2017).
15
Leiden University Ranking. 2017. http://www.leidenranking.com (acceced 25 Dec. 2017).
16
Times Higher Education. 2018. https://www.timeshighereducation.com (acceced 25 Dec. 2017).
17
Ranking Web of Universities. 2017. http://www.webometrics.info/en (acceced 25 Dec. 2017).
18
Alzahra University. 2018. About Alzahra University. http://www.alzahra.ac.ir/Index.aspx?page_=form & lang= 3 & PageID= 3293 & tempname= EnMain & sub= 0 & method Name= Show Module Content (acceced 22 June. 2018).
19
Allameh Tabataba’i University. 2018. Home / About Us / ATU History. http://en.atu.ac.ir/?fkeyid=&siteid =2&pageid=167 (acceced 22 June. 2018).
20
Amirkabir University of Technology (Tehran Polytechnic). 2018. Home. http://aut.ac.ir/aut/ (acceced 22 June. 2018).
21
Ferdowsi University of Mashhad. 2018. The History. http://en.um.ac.ir/content/The-History (acceced 22 June. 2018).
22
Iran University of Science & Technology. 2018. Home. http://www.iust.ac.ir/ (acceced 22 June. 2018).
23
Isfahan University of Technology. 2018. Home. https://new.iut.ac.ir/en (acceced 22 June. 2018).
24
Khajeh Nassir-Al-Deen Toosi (K. N. Toosi) University of Technology. 2018. About Us. http://en.kntu.ac.ir/Index.aspx?page_=form&lang=2&sub=0&tempname=Kntu9607En&PageID=546&isPopUp=False (acceced 22 June. 2018).
25
Kharazmi University. 2018. Kharazmi University/About Us/History. https://khu.ac.ir/content/33633/history1 (acceced 22 June. 2018).
26
Shahid Beheshti University. 2018. About SBU. http://en.sbu.ac.ir/About/Pages/About%20S.B.U.aspx (acceced 22 June. 2018).
27
Sharif University of Technology. 2018. Introduction. http://www.en.sharif.edu/about-sut/sharif-university-of-technology (acceced 22 June. 2018).
28
Shiraz University. 2018. About. http://shirazu.ac.ir/en (acceced 22 June. 2018).
29
Tarbiat Modares University. 2018. History of University. http://modares.ac.ir/index.jsp? fkeyid= &siteid= 12 & pageid= 6175 (acceced 22 June. 2018).
30
University of Isfahan. 2018. Academics disiplines. http://ui.ac.ir/index.aspx? tempname= ENGmain & lang= 2 & sub= 0 (acceced 22 June. 2018).
31
University of Tabriz. 2018. About. http://tabrizu.ac.ir/en/page/4474/university-of-tabriz (acceced 22 June. 2018).
32
University of Tehran. 2018. Facts and figures. http://ut.ac.ir/en/page/756/facts-and-figures (acceced 22 June. 2018)
33
ORIGINAL_ARTICLE
الگوی مفهومی توسعه حرفهای اعضای هیئت علمی بهمنظور ارتقای کیفیت در آموزش مهندسی
امروزه، در آموزش عالی کشور ما، بعد از یک دوره رشد کمّی موضوع ارتقای کیفیت آموزش به یک هدف و مطالبه عمومی بهویژه در آموزش مهندسی تبدیل شده است. در مسیر ارتقای کیفیت آموزش مهندسی عوامل مختلفی مؤثرند که یکی از مهمترین آنها اعضای هیئت علمی است. این پژوهش با هدف ارائه الگویی برای توسعه حرفهای اعضای هیئت علمی بهمنظور ارتقای کیفیت در آموزش مهندسی انجام شده است. رویکرد پژوهش کیفی و اکتشافی بود که به روش تحلیل تفسیری انجام شد. برای این منظور محتوای مقالات و اسناد مکتوب موجود در قلمرو توسعه حرفهای اعضای هیئت علمی طی ده سال گذشته تحلیل شد. ابتدا پیشینه موضوع و الگوهای ارائه شده توسط محققان در پایگاههای علمی داخلی و خارجی شناسایی و پس از انتخاب مرتبطترین منابع، در خصوص تحلیل آنها و استخراج مفاهیم مرتبط اقدام شد. دادهها با استفاده از روش کدگذاری و در دو مرحله کدگذاری باز و محوری تحلیل شدند. پس از تحلیل اسناد پژوهشی شناسایی شده و استخراج مفاهیم مرتبط (تعداد 120 مفهوم از 25 سند)، الگوی توسعه حرفهای اعضای هیئت علمی طراحی شد. در مرحله بعد، بهمنظور اطمینان از اعتبار یافتهها، الگوی طراحی شده به پنج نفر از صاحبنظران حوزه آموزش عالی و آموزش مهندسی عرضه شد و همچنین با آنها مصاحبه نیمهساختاریافتهای بهمنظور تکمیل الگو صورت گرفت. الگوی ارائه شده در این مقاله یک الگوی فرایندی و محتوایی است. بر مبنای این الگو، نقطه آغاز برنامههای توسعه هیئت علمی، مأموریت و اهداف دانشگاه است و برنامههای توسعه حرفهای مبتنی بر نیازهای اعضای هیئت علمی طراحی میشود. همچنین راهبردهای مختلفی برای اجرای برنامههای توسعه حرفهای ارائه شده است و برخورداری از سازوکار ارزشیابی و بازخورد از دیگر ویژگیهای این الگوست که آن را از سایر الگوهای مشابه متمایز میسازد.
https://ijee.ias.ac.ir/article_114620_284fb56a8f5e0e27c899a577771debb6.pdf
2020-12-20
113
136
10.22047/ijee.2020.221105.1727
توسعه حرفهای
اعضای هیئت علمی
ارتقای کیفیت
آموزش مهندسی
داود
قرونه
d.ghoroneh@um.ac.ir
1
گروه مدیریت آموزشی و توسعه منابع انسانی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
LEAD_AUTHOR
فاطمه
ثنائی پور
fateme.sanaei@gmail.com
2
مجتمع آموزشی و پژوهشی صنعت آب و برق خراسان، مشهد، ایران
AUTHOR
References
1
Abedi, H., Ahmadabadi, A., & Ghorooneh, D. (2018). Identify the educational needs related to the development of the teaching profession of faculty members and lecturers of Farhangian University. Research in Teacher Training, 1 (3), 9-43.
2
Austin, A.E., & Sorcinelli, M.D. (2013). The future of faculty development: Where are we going? New Dir Teach Learn, 133, 85-96. https://doi.org/10.1002/tl.20048.
3
Behar-Horenstein, L.S. et al. (2016). Assessing faculty development needs among Florida’s Allied Dental Faculty. Journal of Dental Hygiene, 90 (1), 52-59.
4
Bayar, A. (2014). The components of effective professional development activities in terms of teachers’ perspective. International Online Journal of Educational Sciences, 6 (2), 319-327.
5
Bilal, G.S.Y., & Chen, S. (2019). The impact and effectiveness of faculty development program in fostering the faculty’s knowledge, skills, and professional competence: A systematic review and meta-analysis. Saudi Journal of Biological Sciences, 26(4), 688-697. https://doi.org/10.1016/j.sjbs.2017.10.024.
6
Biloslavo, R., & Lynn, M. (2007). Mission statements in Slovene Enterprises Institutional pressures and contextual adaptation faculty of management. Management Decision, 45 (4), 773-788.
7
Bologna, P. (2016). The official Bologna process website, www.ond.vlaanderen.be/hogeronderwijs/bologna.
8
Boyer, E.L. (1990). Scholarship reconsidered. New York: The Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching.
9
Brent, R., & Felder, R.M. (2003). A model for engineering faculty development. Intl. Journal of Engineering Education, 19 (2), 234-240.
10
Brent, R. (2000). Engineering faculty development: A multicoalition perspective. Annual ASEE Conference. Available at: https://www.researchgate.net/publication/246069497
11
Burnstad, H.M. (1994). Management of human resources in the community college, In G. A. Baker, A handbook on the community college in America: It’s history, mission, and management. Us: Westport, CT: Greenwood Press.
12
Caffarella, R. S., & Zinn, L. F. (1999). Professional development for faculty: A conceptual framework of barriers and supports. Innovative Higher Education, 23 (4), 241-254.
13
Camblin, L.D., & Steger, J.A. (2000). Rethinking faculty development. Higher Education, 39 (1), 1-18.
14
Center for the Promotion of Excellence in Higher Education (2007). Institutional of the interactive model of FD and its effect on university education reform. Kyoto University. http://www.highedu.kyoto-u.ac.jp/index_e.html
15
Cockrell, M. L. (2011). A Comparative Analysis Study of Professional Development Models Impacting Student Achievement. Doctoral thesis, East Carolina University: Department of Educational Leadership. Retrieved on 3th Jan. 2015 from http://hdl.handle.net/10342/3550
16
Colet, N.R. (2002). Faculty development strategies. Paper written for the strata etan expert group (to be published).
17
Dittmar, E., & McCracken, H. (2012). Promoting continuous quality improvement in online teaching: The META model. Journal of Asynchronous Learning Networks, 16(2), 163-175.
18
Drummond-Young, M. et al. (2010). A comprehensive faculty development model for nursing education. Journal of Professional Nursing, 26 (3), 152-161. doi:10.1016/j.profnurs.2009.04.004.
19
Ejtehadi, M. et al. (2011). Identify the dimensions and components of faculty improvement in order to present a conceptual model. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, 62, 21-46.
20
Emadzadeh, A. et al. (2004). Educational needs assessment of Mashhad University of medical sciences manager in management and leadership. Journal of Medical Education, 4(2), 89-93.
21
Fathi Vajargah, K., & Nori, F. (2019). Learning management in organizations. Tehran: Elme Ostadan.
22
Felder, R., Brent, R., & Prince, M.J. (2011). Engineering instructional development: Programs, best practice, and recommendations. Journal of Engineering Education, 100 (1), 89 -122.
23
Filges, T. et al. (2019). Effectiveness of continuing professional development training of welfare professionals on outcomes for children and young people: A systematic review. Campbell Systematic Reviews, 15 (4), e1060. DOI: 10.1002/cl2.1060.
24
Fink, L.D., Ambrose, S., & Wheeler, D. (2005). Becoming a professional engineering educator: A new role for a new era. Journal of Engineering Education, January, 185-194. https://digitalcommons.unl.edu/aglecfacpub/38.
25
Farasatkhah, M. (2009). University and higher education: World perspectives and Iranian issues. Tehran: Ney Publishing.
26
Garavan, T.N. (2007). A strategic perspective on human resource development. Developing Human Resources, 9 (1), 11-30.
27
Garavan, T.N., & Carbery, R. (2012). Strategic human resource development. In International Human Resource Development: Learning, Education and Training for Individuals and Organizations. Edited by John P. Wilson, 23–44. London: Kogan Page.
28
Ghorooneh, D., et al. (2014). A conceptual framework for the development of faculty members at Tehran University. Iranian Journal of Higher Education, 6 (2), 51-82.
29
Gosling, D. (2008). Educational development in the United Kingdom. http://www.www.hedg.ac.uk
30
Guerra, R. (2011). Faculty development units at Mexican higher education institutions: A descriptive study of characteristics, common practices, and challenges. Thesis of doctor of philosophy, Purdue University.
31
Guraya, S.Y. et al. (2016). The desired concept maps and goal setting for assessing professionalism in medicine. J. Clin. Diagn. Res. 10, JE01-JE05.
32
Herman, J.H. (2012). Faculty development programs: The frequency and variety of professional development programs available to online instructors. Journal of Asynchronous Learning Networks, 16(5), 87-106.
33
Hrnciar, M., & Madzík, P. (2013). Improving the quality of higher education in central Europe: Approach based on GAP analysis. High Educ Stud, 3,75‑88.
34
Kahraman, M., & Kuzu, A. (2016). E-mentoring for professional development of pre-service teachers: A case study. Turkish Online Journal of Distance Education-Tojde, 17 (3), 76-89.
35
Kamel, A.M. F. (2016). Role of faculty development programs in improving teaching and learning. Saudi J. Oral Sci., 3 (2), 61-68. DOI: 10.4103/1658-6816.188073.
36
Kwan, D., Barker, K., Richardson, D., Wagner, S., & Austin, Z. (2009). Effectiveness of a faculty development program in fostering inter professional education competencies. J. Res. Interprof. Pract. Educ. 1, 24-41.
37
Lancaster, J.W. (2014). Faculty development program models to advance teaching and learning within health science programs. Am J. Pharm Educ., 78 (5), 99. doi: 10.5688/ajpe78599
38
Lawler, P.A., & King, K. (2002). Refocusing faculty development: The view from an adult learning perspective. US: Fordham University.
39
Legorreta, L., Kelley, C.A., & Sablynski, C.J. (2006). Linking faculty development to the business school’s mission. Journal of Education for Business, 82(1), 3-10. doi: 10.3200/JOEB.82.1.3-10.
40
Lieberman, M.J., & Wilkins, E.A. (2006). The professional development pathways model: From policy to practice. Kappa Delta Pi Record, 42 (3), 124-128.
41
Memarian, H. (2017). Development of educational skills of Iranian engineering professors. Iranian Journal of Engineering Education, 19 (75), 55-73.
42
Memphis University (2012). Faculty Development. The college of Education, office of Faculty Development. http://www.memphis.edu/cehhs.
43
Mohebzadegan, J. (2013). Designing a faculty development model in universities in Tehran. Doctoral dissertation on educational administration. Shahid Beheshti University: Faculty of Educational Sciences and Psychology.
44
Moses, I. (2008). Educational development units: A cross cultural perspective. Higher Education, 16, 449-49.
45
Oromaner, M. (2001). Growing your own: Creating a comprehensive faculty and staff development program. US Bulletin, American Association for Higher Education, September 2001, Los Angeles.
46
Owen, M. et al. (2006). Future lab: Social software and learning. An opening education report from Futurelab. http://www.futurelab.org.uk.
47
POD (Professional and Organizational Development Network in Higher Education). (2013). Retrieved from http://www.podnetwork.org/faculty_development/definitions.htm.
48
Pourkarimi, J. (2009). Developing a model for the development of academic jihad faculty members. Doctoral dissertation. Teacher Training University (Kharazmi): Faculty of Educational Sciences and Psychology.
49
Power, M. (2007). A dual-mode university instructional design model for academic development. International Journal for Academic Development, 13 (1), 5-16. Retrieved on 7th Jan. 2015 from http://anitacrawley.net/Articles/A%20dual-mode%20university%20instructional%20design%20model%20for%20academic.pdf.
50
Prados, J.W., Peterson, G.D., & Lattuca, L R. (2005). Quality assurance of engineering education through accreditation: The impact of engineering criteria 2000 and its global influence. Journal of Engineering Education, January, 165-184.
51
Sadeghi, F. et al. (2009). An investigation of factors affecting the professional development of faculty members in agricultural colleges. Iranian Journal of Agricultural Economics and Development Research, 40 (4), 77-69.
52
Sarkar Arani, M. (2009). Professional self-renewal of faculty members: A comparative study to present an effective model. In Mohammed Yemenis, The new approaches and perspectives in higher education. Tehran: Institute for Cultural and Social Studies.
53
Seif, A.A. (2019). Modern educational psychology (Learning and Instruction Psychology). Tehran: Dowran.
54
Sithole, A., et al. (2017). Student attraction, persistence and retention in STEM programs: Successes and continuing challenges. Higher Education Studies, 7(1). Published by Canadian Center of Science and Education.
55
Smith, A., & Hardinger, K. (2012). Perceptions of faculty development needs based on faculty characteristics. Currents in Pharmacy Teaching and Learning, 4, 232-239. doi:10.1016/j.cptl.2012.05.006
56
Sonmez, M. (2014). The role of technology faculties in engineering education. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 141, 35-44. 10.1016/j.sbspro.2014.05.009.
57
Sorcinelli, M.D. et al. (2006). Creating the future of faculty development: Learning from the past, understanding the present. Bolton, MA: Anker.
58
Stanley, C.A. (2001). The faculty development portfolio: A framework for documenting the professional development of faculty. Innovation Higher Education, 26 (1), 23-36.
59
Steinert, Y., McLeod, P.J., Boillat, M., Meterissian, S., Elizov, M., & Macdonald, M.E. (2009). Faculty development: A ‘field of dreams’? Med. Edu. 43, 42-49.
60
Trowbrigde, R.L., & Bates, P.W., (2008). A successful approach to faculty development at independent academic medical center. Medical Teacher, 12 (3), 26-33.
61
Vinther, O., & Kolmos, A. (2005). National strategies for staff and faculty development in engineering education in Denmark. Global Journal of Engineering Education, 6, 2, 30-61.
62
Wisconsin University (2011). Faculty and Academic Staff Development Program. http://continuingstudies.wisc.edu/pda/
63
Zahedi, S., & Bazargan, A. (2013). Faculty members’ view of their professional development needs and ways of meeting their needs. Journal of Research and Planning in Higher Education, 67, 69-89.
64
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی کاهش قابل ملاحظه داوطلبان رشتههای مهندسی
داوطلبان ورود به رشتههای مهندسی، علوم ریاضی و فیزیک دانشگاهها از میان فارغ التحصیلان رشته ریاضی_ فیزیک دبیرستانها است. در طول دو دهه گذشته کاهش چشمگیری در تعداد دانش آموزان انتخابکنندگان رشته ریاضی_ فیزیک در دبیرستانها و در نتیجه تعداد داوطلبان رشته ریاضی فیزیک آزمون سراسری دانشگاهها بوجود آمده است. این روند به کاهش داوطلبان رشتههای مهندسی و افت سطح علمی آنها منجر شده است. دانش آموزان نخبه دبیرستانها به دلیل براهم بودن زمینههای اشتغال فارغ التحصیلان رشتههای علوم تجربی بخصوص رشتههای پزشکی تمایل چندانی برای انتخاب رشته ریاضی_ فیزیک در دبیرستانها نشان نمیدهند و این امر علاوه بر کاهش تعداد داوطلبان ورود به رشته ریاضی_ فیزیک بلکه سطح علمی داوطلبان ورود به رشتههای مهندسی را نیز پایین آورده است. انجمن آموزش مهندسی ایران میزگردی برای بررسی دلایل پیش آمدن این وضعیت ترتیب داد و مطالبی که اینجانب در این میز گرد ارائه کردم در این مقاله مطرح میشود
https://ijee.ias.ac.ir/article_121920_02d9c9e9477c5d54fa41fba919ba1c7f.pdf
2020-12-20
137
143
10.22047/ijee.2021.263013.1803
داوطلبان
فیزیک_ ریاضی
علوم مهندسی
کاهش دانشجو
کنکور
پرویز
جبه دار مارالانی
pjabedar@ut.ac.ir
1
استاد دانشکده فنی دانشگاه تهران، دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر
LEAD_AUTHOR
References
1
Statistics of the participants of the national exam from the country’s education evaluation organization
2
Iranian Students News Agancy " ISNA" 1397.
3
Farzan Electronic Newsletter, Iran Institute for knowledge development, Research and Tecnology.
4
UNESCO Institute for Statistics
5