ORIGINAL_ARTICLE
سازکار ارزیابی برنامه های آموزش مهندسی ایران
بهدنبال تأسیس انجمن آموزش مهندسی ایران ایجاد سازکاری برای ارزشیابی برنامههای آموزش مهندسی در دستورکار قرارگرفت. این بررسیها به تأسیس سازمانی مستقل برای ارزشیابی برنامههای آموزش مهندسی کشور منجر شد. وظیفه اصلی این سازمان اعتبارسنجی کارایی برنامههای آموزش مهندسی کشور است. میزان کارایی یک برنامه آموزشی با تواناییها و دستاوردهای کسب شده دانشآموختگان آن سنجیده میشود. پیشنیاز هر فرایند ارزشیابی، ارزیابی درونی برنامه توسط خود مؤسسه آموزشی است. ارزیابی درونی با تعریف هدفهای برنامه و درسها، برحسب دستاوردهای یادگیری دانشجویان، آغاز میشود. سپس، روشهای ارزیابی انتخاب و با استفاده از آنها دادههای مناسب گردآوری میشود. مرحله نهایی این فرایند تبدیل دادههای گردآوری شده به اطلاعاتی است که اعمال آنها به بهبود برنامه منجر شود. ارزیابی درونی حالتی چرخهای و مداوم دارد و بازخوردهایی که از هر مرحله گرفته میشود، بر اقدامات بعدی تأثیر میگذارد. حاصل ارزیابی درونی پرسشنامه تکمیل شدهای است که همراه با مستندات لازم برای مؤسسه ارزشیابی ارسال میشود. ارزیابی درونی زمانی قابل بررسی توسط مؤسسه ارزشیابی است که بهگونهای استاندارد انجام شده باشد. هدف این مقاله پیشنهاد رویهای اجرایی برای ارزیابی درونی برنامههای آموزش مهندسی کشور است. این الگو، با توجه به برایند آنچه در سطح جهان به ویژه در آمریکای شمالی رایج است، تدوین شده است که پس از تصویب بهعنوان رویه مورد تأیید سازمان ارزشیابی آموزش مهندسی ایران بهکار گرفته خواهد شد.
https://ijee.ias.ac.ir/article_1106_ec36195babf52356ce993773127c4039.pdf
2011-12-01
1
30
10.22047/ijee.2011.1106
آموزش مهندسی
برنامه آموزشی
ارزیابی درونی
ملاکهای ارزشیابی
ارتقای برنامه
ایران
حسین
معماریان
memarian@ut.ac.ir
1
استاد مهندسی زمین،دانشکده فنی دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ضرورتهای اصلی در تدوین راهبردهای آموزش مهندسی ایران
هدف اصلی این پژوهش تعیین ضرورتهای اصلی در تدوین راهبردهای آموزش مهندسی کشور بوده است، به طوری که با در نظر گرفتن این ضرورتها در راهبردهای آموزش مهندسی بتوان برای اصلاح این نوع آموزشها و متناسب ساختن آنها با نیازها و شرایط جدید اقدام کرد. بدین منظور، از روش تحقیق توصیفی ـ پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری شامل صاحبنظران آموزش مهندسی بوده است که 40 نفر به عنوان نمونه آماری در این پژوهش شرکت کردند. ابزار گردآوری دادههای پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود که چهار جنبه اصلی این ابزار عبارتاند از: چالشهای آموزش مهندسی، الزامات آموزش مهندسی، دورهها و دروس مورد تأکید در برنامه درسی و فعالیتهای یادگیری مورد نیاز دانشجویان. دادههای پژوهش با روشهای آماری مناسب تحلیل شدند. نتایج نشان داد که اصلاح آموزش مهندسی در کشور ایران ضروری است. در این خصوص، مشکلات اجتماعی و اقتصادی مهمترین چالشهای آموزش مهندسی به شمار میروند و برای مواجهه با این چالشها متناسب کردن آموزش مهندسی با نیازهای علمی، آموزش جهانی و کارآفرینی و کاربردی شدن از اهمیت خاصی برخوردار است. همچنین، برای پاسخگو کردن برنامههای درسی آموزش مهندسی در قبال نیازها و شرایط جدید باید دروسی با استفاده از کامپیوتر، دروس عملی از قبیل پروژه، آزمایشگاهها، کارآموزی و کارگاهها و دروس زبان انگلیسی مورد تأکید قرار گیرند. سرانجام، برای مسئولیت پذیری بیشتر دانشجویان مهندسی و مشارکت آنها در توسعه پایدار جامعه گذراندن درس اخلاق مهندسی و درس محیط زیست و انرژی توسط آنها الزامی است.
https://ijee.ias.ac.ir/article_1107_3ee40ffaf9ed682cf7a86509dd67ebd7.pdf
2011-12-01
31
51
10.22047/ijee.2011.1107
آموزش مهندسی
راهبردها
چالشها
الزامات
دروس و فعالیتهای یادگیری
محمود
یعقوبی
yaghoubi@shirazu.ac.ir
1
استاد دانشگاه شیراز،دانشکده مهندسی، بخش مهندسی مکانیک
AUTHOR
حسین
مطهری نزاد
hmotahhari@yahoo.com
2
دانشجوی دکترای دانشگاه آزاد اسلامی،واحد علوم و تحقیقات تهران، گروه مدیریت آموزشی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
کاستیهای برنامههای آموزش مهندسی ایران
پیش نیاز هر اقدامی برای ارتقای آموزش مهندسی ایران شناسایی کاستیهای کنونی آن است. روشی کارامد برای تعیین جایگاه آموزش مهندسی کشور، در مقایسه با آموزشهای مشابه در کشورهای پیشرفته، بررسی ضوابط و ملاکهایی است که برای یک آموزش استاندارد پیشنهاد شده است. مهمترین این ملاکها عبارتاند از: وضعیت دانشجویان و آموزشگران، هدفها و دستاوردهای برنامه، محتوای برنامه درسی، فرایند بهبود کیفیت برنامه، امکانات و حمایتهای صورت گرفته از برنامه. مقایسۀ برنامههای آموزش مهندسی کشور با این ملاکها نشان میدهد که محتوای فنی اغلب آنها کم و بیش مناسب است. در برنامههای آموزش مهندسی ایران توجه اصلی بر دانشافزایی است و بر آموزش علوم مهندسی تأکید و به مسائلی چون توسعۀ مهارتها و نگرشهای مورد نیاز برای کار حرفهای، توجه کمتری شده است. این در حالی است که تأکید آموزش مهندسی مدرن بر دستاوردها نیست؛ یعنی آن چیزی که دانشآموختگان یک برنامه آموزش مهندسی فرا گرفتهاند یا کاری که قادر به انجام دادن آن هستند. مناسبترین راه برای آگاهی از اقناع شدن این ملاک، ارزشیابی برنامه توسط یک سازمان مستقل است. گذر موفقیتآمیز از فرایند ارزشیابی در سطح ملی و سپس، بینالمللی مستلزم رفع کاستیهای برنامه است. نظر به اینکه در کوتاه مدت نمیتوان به یک برنامۀ آرمانی دست یافت، کمبودها را میتوان اولویتبندی کرد و در مرحلۀ اول تمرکز را بر موارد دارای اهمیت بیشتر قرار داد. در این مقاله کاستیهای عمومی برنامههای آموزش مهندسی در کشور ایران در مقایسه با ملاکهای در نظر گرفته شده برای برنامههای آموزشی مشابه در دیگر کشورها، بررسی و برخی از مهمترین موانع در راه ارزشیابی موفق این برنامهها تشریح و پیشنهادهایی برای برطرف کردن آنها ارائه شده است.
https://ijee.ias.ac.ir/article_1108_babd6d6c7dff467fa00f30f7df3ab9ed.pdf
2011-12-01
53
74
10.22047/ijee.2011.1108
آموزش مهندسی
ملاکهای ارزیابی
دستاوردهای آموزش
ارزشیابی
ایران
حسین
معماریان
memarian@ut.ac.ir
1
استاد مهندسی زمین،دانشکده فنی دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارائه راهکارهایی ¬ برای بهبود برنامه آموزشی رشته مهندسی شیمی در ایران
هدف از برنامه آموزشی رشته مهندسی شیمی آماده کردن دانشجویان برای فعالیت در حرفههای مرتبط با آن است. ارائه برنامه آموزشی مناسب به دانشجویان کمک میکند تا با صنعت ارتباط بهتری برقرار کنند و بتوانند در بهبود وضعیت صنعت و پیشرفت آن در آینده نقش مؤثرتری داشته باشند. هدف از این مطالعه ارائه راهکارهایی مناسب برای بهبود برنامه آموزشی رشته مهندسی شیمی در دانشگاههای ایران است. با توجه به این موضوع که برنامه درسی مهندسی شیمی بسیار گسترده است و واحدهای درسی آن یکی از وسیعترین زمینهها را برای ظهور مفاهیم علوم پایه فراهم میکند، روشهای مختلفی برای ارائه دروس این رشته در دانشگاههای مختلف مطرح شده است. در این بررسی برنامههای آموزشی دانشگاههای برتر دنیا با رتبههای جهانی زیر 100 در رشته مهندسی شیمی از جمله دانشگاههای Yale، Cambridge، California، Imperial، Columbia، Michigan،Penn و Toronto با برنامههای آموزشی دانشگاههای ایرانی مقایسه و در انتها راهکارهای مناسبی برای بهبود برنامه آموزشی دانشگاههای ایرانی ارائه شده است.
https://ijee.ias.ac.ir/article_1109_260950748c8b150afba400a6a045d6f6.pdf
2011-12-01
75
99
10.22047/ijee.2011.1109
برنامه آموزشی
واحدهای درسی
سرفصلهای درسی
مفاهیم مهندسی شیمی
آموزش مهندسی شیمی
ساغر
معصومی گودرزی
1
دانشکده مهندسی شیمی پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران
AUTHOR
رحمت
ستوده قره باغ
sotudeh@ut.ac.ir
2
استاد دانشکده مهندسی شیمی پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران
AUTHOR
سهیلا
گرجی کندی
soheilagorji@yahoo.com
3
دانشکده مهندسی شیمی دانشکده های فنی دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی و رتبه بندی عوامل تأثیر ¬گذار بر اجرای مدیریت آموزش در سازمانهای پروژه محور (مورد پژوهی: شرکت فولاد مبارکه)
امروزه، فعالیتهای عمده و اصلی را سازمانها و مؤسسات در قالب پروژه اجرا می کنند. با توجه به بالا بودن حجم پروژهها در سازمانها، انتخاب پروژه مناسب برای اجرا با توجه به محدودیتهای منابع و هزینه، یکی از مهمترین فعالیتهای سازمانها به شمار میرود. در انتخاب پروژه مناسب باید عواملی مانند امکانپذیری و جوابگویی نیازهای آینده را در نظرگرفتکهتمام پارامترهاوعواملدرشرایطعدماطمینان هستند و به طور دقیق سنجش پذیر نیستند. لذا، اجرای هر پروژهای به یک سری آموزش مشخص نیاز دارد. به طور کلی، میتوان گفت که اجرای پروژهای برای سازمان مناسب است که دارای آموزش بهینه بر اساس واقعیتهای موجود آن سازمان باشد که عمدتاً بر اساس نظرهای خبرگان آن سازمان تعیین میشود. در این مقاله سعی شده است تا با شناسایی عوامل مؤثر بر اجرای مدیریت آموزش در سازمانهای پروژه محور، مهم ترین عوامل برای اجرای مدیریت آموزش در سازمانها تهیه و در سازمان واقعی بررسی و ارزیابی شود. روش تحقیق توصیفی با رویکرد پیمایشی و مقدار نمونه بالای 50 درصد افراد خبره مرتبط با پروژه مطابق با روش کوکران بوده است. جامعه آماری حدود 80 نفر از کارشناسان و مدیران ارشد شرکت فولاد مبارکه بودند که در بخش آموزش بودهاند. همچنین، 22 عامل تأثیرگذار در دو بخش فرایندی و پشتیبانی کننده استخراج و دسته بندی شدهاند.
https://ijee.ias.ac.ir/article_1110_d7a5f196bcdb7d7277e0977292b7571c.pdf
2011-12-01
101
116
10.22047/ijee.2011.1110
پروژه
مدیریت آموزش
فرایند
عوامل مؤثر
سازمان پروژه محور
اسداله
نجفی
asdnjf@gmail.com
1
دکترای مهندسی صنایع،استاد یار گروه مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی کیفیت آموزشهای فنی و مهندسی بر اساس مدل مقیاس کیفیت خدمات SERVQUAL
هدف از این پژوهش بررسی کیفیت آموزشهای مهندسی در شرکت تهران بویلر بوده است. برای این کار ابتدا بر مبنای درک و استنباط فراگیران از کیفیت خدمات آموزشی و ارائه کنندگان این دسته از خدمات، مؤلفههای استاندارد یکی از روشهای اندازهگیری کیفیت خدمات (سروکوال)، مطابق با ویژگی خاص برنامه های آموزشی و وضعیت سازمان مورد بررسی، بومی و سپس، میزان درک فراگیران از کیفیت خدمات آموزشی اندازهگیری شده است. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش شامل مهندسانی است که در سالهای 1388-1384 تحت پوشش برنامه های آموزش مهندسی قرار داشتهاند. از آنجا که مطالعه تمام افراد جامعه آماری ممکن نبود، با استفاده از روش نمونه گیری تعداد 245 نفر از آنها انتخاب شدند و پرسشنامههای تهیه شده در اختیار آنان قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان میدهد که بین انتظارات مهندسان و عملکرد ارائه شده در ارتباط با هریک از ابعاد پنجگانه مورد مطالعه اختلاف معناداری وجود دارد که نشان دهنده نبود رضایت کامل از کیفیت برنامه های آموزشی است.
https://ijee.ias.ac.ir/article_1111_4b6d41a007c7232fcb27fb4696b9e17f.pdf
2011-12-01
117
141
10.22047/ijee.2011.1111
کیفیت
اندازه گیری کیفیت آموزش
مدل سروکوال
آموزش مهندسی
سعید
هداوند
saeed.hadavand@instructor.net
1
مدیر آموزش شرکت صا ایران
AUTHOR
شهره
صادقیان
2
دانش آموخته دکترای مدیریت آموزش، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی نقش و جایگاه اینترنت در آموزش و پژوهش دانشگاهها مطالعه موردی: دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران
اینترنت، فناوریهای جدید ارتباطی و اطلاعاتی همة فرایندهای مورد نیاز برای اتخاذ، تدوین و انتقال دانش به ویژه در سازمانهای علمی ـ آموزشی و پژوهشی را متأثر ساخته است. مجموعه فرایندهای سازمانی موردنظر بخشی از سرمایة فکری در هر سازمان است. سرمایة فکری بهطور خلاصه داراییهای نامرئی و ناملموس سازمان است که برای رسیدن به اهداف سازمانی بهکار گرفته میشود. در مقاله حاضر که برگرفته از نتایج یک پیمایش با حجم نمونة 70 نفر است، اثر فناوری اینترنت بر نخبگان در دانشگاه علم و صنعت ایران بررسی شده است. با توجه به اصول نظری مطرح شده بهرهمندی از اینترنت در قالب دسترسی و مصرف آن میتواند عامل اساسی در رشد نخبگان یک دانشگاه باشد، هر چند دانشگاههای مختلف به لحاظ سطح سرمایة انسانی و سرمایة ارتباطی میتوانند وضعیت متفاوتی نسبت به یکدیگر داشته باشند، از سوی دیگر، سطح دسترسی به اینترنت و استفاده از آن بهعنوان یکی از مهمترین شاخصهای پیشرفتهای آموزش و پژوهش تلقی میشود.
https://ijee.ias.ac.ir/article_1112_507c2ba22a099467792c3d324cffe9ee.pdf
2011-12-01
143
167
10.22047/ijee.2011.1112
جایگاه اینترنت
اعضای هیئت علمی
دانشگاه علم و صنعت
آموزش و پژوهش
اعظم
منتی محب
am_iust@yahoo.com
1
کارشناس قطب علمی پژوهشهای بنیادین در مهندسی سازه، دانشکده عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران
AUTHOR
حسین
ذوالقدر
2
پژوهشگر سازمان صدا و سیما و مدرس دانشگاه پیام نور استان تهران
AUTHOR