ORIGINAL_ARTICLE
بررسی جایگاه آموزش مدیریت در مهندسی با هدف پرورش مدیران بر مبنای شایستگی
شاید برای یک دانشجوی مهندسی که با محیطهای کاری سر و کار و با کسب وکارهای امروزی آشنایی ندارد، اهمیت داشتن حداقل آگاهی درباره دانش مدیریت و مهارتهای گوناگون آن روشن نباشد، اما برای مهندسی که درگیر کار در سازمانهای امروزی است، اهمیت و لزوم چنین دانشی آشکار است. در پستهای بالاتر؛ یعنی زمانی که یک مهندس با تجربه به پستهای نظارتی یا مدیریتی ارتقا پیدا میکند و بر کار مهندسان دیگر یا مجموعه بزرگتر از سایر کارکنان سازمان نظارت یا مدیریت میکند، لزوم داشتن دانش مدیریت روشنتر است. بدون داشتن مهارتهای مدیریتی، مهندسی که فقط آموزش فنی دیده است قادر به ادارهی موفقیت آمیز چنین وظایفی نخواهد بود. با توجه به این مطلب و ضرورت برگزاری دورههای اثربخش برای مدیران ارشد، در این مقاله بین نیازهای آموزشی مدیران ارشد با توجه به مهارتهای سهگانه مدیران از دید آقای کتز (مهارت فنی، انسانی، ادراکی) و تعریف مدیریت (نیل به اهداف و رسالتهای سازمانی بهصورت کارا و اثربخش) ارتباط برقرار و به موضوع لزوم آموزش مهارتهای مدیریتی به مهندسان با هدف پرورش مدیران بر مبنای مدل شایستگی پرداخته شده است. تحقیق حاضر از نظر هدف در زمره تحقیقات کاربردی قرار میگیرد.
https://ijee.ias.ac.ir/article_2298_a179d1b3d6001bcd226305df6f62f7af.pdf
2012-06-01
1
18
10.22047/ijee.2012.2298
آموزش
نیازهای آموزش
مهارتهای مدیریتی
شایستگی
مهرداد
گودرزوند چگینی
mgch.chegini@gmail.com
1
دانشیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه آزاد واحد رشت
LEAD_AUTHOR
الهه
طاهری
tahery.jd@gmail.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر رشته تحصیلی بر درک ریسک فناوریها؛ یک مطالعه تجربی در دانشگاههای ایران
هدف این پژوهش بررسی تأثیر رشته تحصیلی بر درک ریسک فناوریها بوده است. پژوهش حاضر از این نظر اهمیت دارد که تصمیمگیری برای فناوریها به درک ریسک تصمیمگیرندگان بستگی دارد. در این مطالعه درک ریسک دانشجویان رشتههای مختلف فنی و مهندسی در سه گروه مهندسی عمران، مهندسی برق و کامپیوتر و مهندسی مکانیک و همچنین، دانشجویان مدیریت کسب و کار (MBA) درخصوص فناوریها بررسی شده است و این موضوع تحلیل میشود که آیا رابطهای بین این رشتههای تحصیلی و درک ریسک فناوری از نظر سلامت و ایمنی، زیست محیطی و اجتماعی وجود دارد یا خیر؟ در گام بعدی با توجه به رشد چشمگیر تعداد دانشجویان رشتههای فنی مهندسی که رشته MBA را برای ادامه تحصیل انتخاب میکنند، بررسی میشود که آیا این رشته بر درک ریسک آنان تأثیری دارد یا خیر؟ چهار فناوری مورد مطالعه شامل انرژیهای تجدید پذیر، مهندسی ژنتیک، نانوفناوری و فناوری اطلاعات و ارتباطات است. نظر به تحلیل استنباطی انجام شده از دادههای گردآوری شده در این تحقیق، نتایج نشان میدهند که دانشجویان در تمام رشتهها بالاترین میزان درک ریسک را از مهندسی ژنتیک و پایینترین میزان درک ریسک را از انرژیهای تجدیدپذیر دارند. دانشجویان رشته MBA در هر چهار فناوری بالاترین میزان درک ریسک تهدیدات اجتماعی را دارند. بهطورکلی، دانشجویان رشتههای تحصیلی مختلف طی فرایند خودگزینی و اجتماعی شدن درک ریسک متفاوتی از فناوریها دارند.
https://ijee.ias.ac.ir/article_2299_e88a2e993a433d51e5f2b3e2c6fb6a12.pdf
2012-06-01
19
42
10.22047/ijee.2012.2299
فناوری
رشته تحصیلی
درک ریسک
خودگزینی
اجتماعی شدن
جعفر
باقری نژاد
jbagheri@Alzahra.ac.ir
1
عضو هیئت علمی دانشکده صنایع دانشگاه الزهراء
AUTHOR
هومن
فرشاد
hooman.farshad@gmail.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علوم اقتصادی
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی وضعیت آموزش مهندسی محیط زیست در کشورهای مختلف و مقایسه آن با وضعیت موجود در کشور ایران
ارتقای آموزش مهندسی برای رشد، تولید، پیشرفت فرهنگی و اقتصادی و ایجاد خدمات اجتماعی آینده ضروری است. در دنیای امروز دانشگاهها میتوانند مهارتهای لازم و پیشرفت فنی را با ارائه آموزش و پژوهش مناسب تأمین کنند. این آموزش در کشورهای پیشرفته حالتی پویا دارد. در این کشورها افزون بر اینکه دروس نظری و تخصصی بهخوبی به دانشجویان آموزش داده میشود و دانشجویان دروس گوناگونی را در زمینههای مختلف مهندسی آموزش میبینند، فعالیت عملی و کارهای آزمایشگاهی برای حضور هر چه بیشتر و حرفهایتر دانشجویان در صنعت به خوبی در نظر گرفته میشود، به گونهای که بیشتر واحدهای گذرانده شده به وسیله دانشجویان به صورت آزمایشگاهی یا پروژههایی است که با صنعت در ارتباط است. در این مقاله روشهای کارآمد آموزش مهندسی محیط زیست در کشورهای مختلف جهان بررسی و با نظام آموزشی ایران مقایسه شده و نقاط قوت و ضعف و فرصت و تهدیدهای برنامههای گوناگون تجزیه و تحلیل و در نهایت، راهکارهایی در خصوص کارآمد کردن سامانه آموزشی ایران در زمینه مهندسی عمران- محیط زیست ارائه شده است.
https://ijee.ias.ac.ir/article_2300_2b65f77e094cc75d9ff5d735c32f7585.pdf
2012-06-01
43
64
10.22047/ijee.2012.2300
آموزش مهندسی
مهندسی محیط زیست
برنامه آموزشی
کشورهای توسعه یافته
کشورهای در حال توسعه
ایران
ناصر
طالب بیدختی
nassertaleb@gmail.com
1
استاد مهندسی عمران - محیط زیست دانشگاه شیراز
AUTHOR
سعید
غفاری
ghaffarisaeed@yahoo.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی عمران - محیط زیست بخش مهندسی راه و ساختمان دانشگاه شیراز
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی مقایسهای ویژگیهای روانشناختی مؤثر بر نگرشهای کارآفرینانه در دانشجویان مهندسی کشاورزی (مورد مطالعه: دانشگاه کشاورزی و منابعطبیعی رامین خوزستان)
امروزه، بیکاری بعنوان یک معضل اساسی در جامعه، به ویژه در میان دانشآموختگان نظام آموزش عالی کشور، شناخته شده است. این مشکل در بین دانش آموختگان دانشکدههای کشاورزی بیشتر از سایر رشتهها به چشم میخورد. به همین دلیل، توسعه توانایی و قابلیتهای کارآفرینی مهندسان کشاورزی، یک عامل مهم برای ساماندهی اشتغال آنان در آینده خواهد بود. هدف کلی این پژوهش ارزیابی مقایسهای ویژگیهای روانشناختی مؤثر بر نگرشهای کارآفرینانه در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین بود. روش پژوهش توصیفی ـ پیمایشی بود. جامعه آماری شامل 190 نفر از دانشجویان کارشناسیارشد دانشگاه کشاورزی و منابعطبیعی رامین خوزستان بودند که 127 نفر از آنان با استفاده جدول تاکمن به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری طبقهای تصادفی با انتساب متناسب از دانشجویان رشتههای مختلف بود. ابزار پژوهش پرسشنامهای بود که روایی آن بر اساس نظر جمعی از استادان با تخصصهای مرتبط مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد که در حد قابل قبولی بود. براساس نتایج پژوهش، در میان ویژگیهای روانشناختی کارآفرینی، دو خصوصیت ریسکپذیری و خلاقیت دانشجویان زن، در مقایسه با دانشجویان مرد، بالاتر بود. همچنین، تفاوت معنیداری میان دانشجویان مهندسی کشاورزی بر اساس رشتههای مختلف تحصیلی در ویژگیهای روانشناختی کارآفرینی به جز قابلیت کنترل درونی وجود نداشت. در نهایت توسعه مهارتهای کسب و کار و ارائه دورههای آموزش کارآفرینی بهمنظور تقویت قابلیتهای کارآفرینی در دانشجویان و غنیسازی محتوای این دورهها مرتبط با رشتههای مختلف کشاورزی و نیازهای بازار، از طریق تأسیس مراکز کارآفرینی، مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری از پیشنهادهای این پژوهش است.
https://ijee.ias.ac.ir/article_2301_2551ab3acf2aae23957d64282598e8fe.pdf
2012-06-01
65
81
10.22047/ijee.2012.2301
کارآفرینی
ویژگیهای روانشناختی
دانشجویان تحصیلات تکمیلی
دانشگاه کشاورزی و منابعطبیعی رامین
حوریه
مرادی
horiehmoradi@gmail.com
1
دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی روستایی دانشگاه خوارزمی
AUTHOR
مسعود
بیژنی
bijanimasoud@gmail.com
2
استاد یار دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد واحد بروجرد
AUTHOR
غلامحسین
کرمی
ghkarami@gmail.com
3
دانشجوی دکتری ترویج کشاورزی دانشگاه شیراز
LEAD_AUTHOR
نگین
فلاح حقیقی
fallahnegin@gmail.com
4
دانش آموخته دکتری آموزش کشاورزی و کار آفرینی دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی اثربخشی بیرونی برنامه درسی دوره مدیریت پروژه آموزشکده شرکت صنایع الکترونیک شیراز بر اساس مدل چشم شایستگی
هدف کلی این تحقیق ارزیابی اثربخشی بیرونی برنامه درسی دوره مدیریت پروژه آموزشکده شرکت صنایع الکترونیک شیراز بر اساس مدل چشم شایستگی بوده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانشآموختگان رشته مدیریت پروژه آموزشکده شرکت صنایع الکترونیک شیراز است. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه محقق ساخته بر اساس مدل چشم شایستگی بود که بین کلیه افراد جامعه توزیع شد. با استفاده از روشهای آمار توصیفی دادهها تحلیل شدند. نتایج نشان داد که: 1. دانش، مهارت و نگرش دانش آموختگان در بعد شایستگی فنی بالاتر از حد متوسط و پایینتر از حد مطلوب است. 2. دانش، مهارت و نگرش دانش آموختگان در بعد شایستگی رفتاری بالاتر از حد متوسط و پایینتر از حد مطلوب است. 3. دانش، مهارت و نگرش دانش آموختگان در بعد شایستگی زمینهای بالاتر از حد متوسط و پایینتر از حد مطلوب است.
https://ijee.ias.ac.ir/article_2302_2652e02e952373c453dfcd735e365d07.pdf
2012-06-01
83
117
10.22047/ijee.2012.2302
ارزیابی
شایستگی
برنامه درسی
مدیریت پروژه
مدل چشم شایستگی
شرکت صنایع الکترونیک شیراز
مهدی
محمدی
m48r52@gmail.com
1
استادیار دانشگاه شیراز ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
LEAD_AUTHOR
رضا
ناصری جهرمی
2
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه شیراز
AUTHOR
هاجر
معینی شهرکی
3
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی شرکت صنایع الکترونیک
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مدلی برای ارتباط صنعت و دانشگاه
در این مقاله ضرورت ارتباط صنعت و دانشگاه بهعنوان یکی از مهمترین مؤلفههای توسعه اقتصادی کشور، نقش و وظایف هر یک از این دو نهاد زیربنایی جامعه و موانع ایجاد ارتباطی منطقی و اساسی بین این دو به اختصار بررسی شده است. این واقعیت را باید پذیرفت که مشکلات یاد شده جزئی از موانع توسعه در کشور ما به شمار می رود و از طریق نگرشهای انتزاعی و خلاٌ برنامه ریزیهای توسعهای مناسب نمیتوان به موفقیتهای بزرگ در حل این مسائل دست یافت. علیرغم محدودیتها، الزامات و چالش پیش رو و مسئولیتهای اخلاقی متولیان صنعت و دانشگاه در برابر جامعه باید این واقعیت را پذیرفت که توسعه این رابطه برای هر دو بخش یاد شده سودمند است و لذا، نیازهای داخلی و اقتصادی، این سازمانها را ناگزیر به نزدیکی بیش از پیش و خودجوش به یکدیگر خواهد ساخت. برای بهبود این ارتباط و بر اساس نیازهایی که این دو سازمان به یکدیگر دارند، در این مقاله مدلی برای ارتباط صنعت و دانشگاه ارائه شده است.
https://ijee.ias.ac.ir/article_2303_07151882e381ebd863f67313fac53903.pdf
2012-06-01
119
129
10.22047/ijee.2012.2303
ارتباط صنعت با دانشگاه
آموزش مهندسی
پرویز
دوامی
davami1320@gmail.com
1
استاد دانشگاه صنعتی شریف، دانشکده مهندسی علم و مواد
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی درونی ضرورت پاسخگویی دانشگاهها (مطالعه موردی گروه مهندسی الکترونیک دانشگاه شهید بهشتی)
هدف این مطالعه ارزیابی درونی گروه مهندسی الکترونیک دانشگاه شهید بهشتی بود و کوشش شد تا با رویکردی سیستمی وضعیت مؤلفههای عمده و اصلی دروندادی، فرایندی و بروندادی گروه مشخص، نکات قوت و ضعف گروه شناسایی و در نهایت، پیشنهادهایی برای بهبود و ارتقای کیفیت گروه ارائه شود. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی و هدف آن در زمره تحقیقات کاربردی است؛ جامعه آماری مورد مطالعه مدیرگروه، اعضای هیئت علمی، دانشجویان (کارشناسی و تحصیلات تکمیلی)، دانشآموختگان، مسئولان کتابخانه، رئیس دانشکده و معاونان آموزشی و پژوهشی دانشکده برق و کامپیوتر بودهاند که از این میان، مدیر گروه، اعضای هیئت علمی، مسئولان کتابخانه، رئیس دانشکده، معاونان آموزشی و پژوهشی بهطور کامل و از بین دانشجویان کارشناسی 103 نفر، دانشجویان تحصیلات تکمیلی 38 نفر و دانشآموختگان 112 نفر با استفاده از جدول مورگان و به روش تصادفی نسبی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات و دادههای لازم از پرسشنامه محقق ساخته و مصاحبه سازمان یافته و برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی (تحلیل واریانس یکراهه و آزمون شفه) استفاده شد. با توجه به نتایج ارزیابی امتیاز نشانگرهای دروندادی گروه مهندسی الکترونیک 92/1، نشانگرهای فرایندی گروه مهندسی الکترونیک 16/2 و نشانگرهای بروندادی گروه مهندسی الکترونیک 86/1 بوده است. بهطورکلی، در جمع بندی وضعیت گروه در تمام عوامل مورد بررسی در سطح نسبتاً مطلوب و مشابهی قرار گرفت که حکایت از ضرورت تلاش و فعالیت بیشتر اعضای گروه و مسئولان ذیربط در تمام عوامل مورد بررسی دارد که از آن جمله می توان به جذب اعضای هیئت علمی با تجربه، بهکارگیری روشهای تدریس متنوع و متناسب با برنامههای درسی در فرایند یادهی و یادگیری، هماهنگ کردن موضوعات درسی با نیازهای فرد و جامعه، ایجاد انجمن دانش آموختگان و افزایش کمّی و کیفی امکانات آموزشی و پژوهشی اشاره کرد.
https://ijee.ias.ac.ir/article_2304_35f948388cad97a56ec3b29393c99573.pdf
2012-06-01
131
153
10.22047/ijee.2012.2304
آموزش عالی
کیفیت آموزش عالی
تضمین کیفیت
اعتبارسنجی
ارزیابی درونی
پاسخگویی دانشگاه
محبوبه
عارفی
m-arefi@sbu.ac.ir
1
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
اکبر
خرسندی یامچی
akbar.khorsandi@yahoo.com
2
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه شهید بهشتی
LEAD_AUTHOR