ORIGINAL_ARTICLE
الزامات اساسی تعامل دانشگاه ـ صنعت: با رویکرد مدیریت دانش
هدف اصلی این پژوهش بررسی الزامات اساسی تعامل بین دانشگاه ـ صنعت با رویکرد مبتنی بر مدیریت دانش در رشتههای مهندسی بود. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش موردی بهره گرفته شد. گردآوری دادههای مورد نیاز از طریق مصاحبه و پرسشنامه در جامعه آماری مورد مطالعه صورت گرفت. نظر به نتایج بهدست آمده از تحلیل دادههای به دست آمده، الزامات اساسی تعامل دانشگاه و صنعت متناظر با شرایط علّی گرفته شد که بهطور مستقیم و بیواسطه در شکلگیری ارتباط دانشگاه ـ صنعت موثرند و منشأ فعالیت دانشگاهیان در ارتباط با صنعت میشود. این الزامات عبارتاند از: درک سودمندی دانش، درک ضرورت دانش، هدفگذاری دانش، ارزشگذاری دانش، پیوستگی دانش، ریسک پذیری، تناسب دانش، یادگیری در حین عمل و زبان مشترک. بررسی کمّی این مؤلفهها در جامعه آماری نشان داد که ضرورت و سودمندی ادراک شده از دانش، زبان مشترک، یادگیری در حین عمل، ارزشگذاری، ریسک پذیری، پیوستگی دانش، تناسب دانش و هدفگذاری دانش به ترتیب بیشترین میزان را در جامعه آماری مورد مطالعه به خود اختصاص دادند.
https://ijee.ias.ac.ir/article_2612_0e7adbc5fcd4a877eb1ee74a7241c32b.pdf
2012-09-01
1
19
10.22047/ijee.2012.2612
مدیریت دانش
ارتباط دانشگاه ـ صنعت
رشتههای مهندسی
الزامات اساسی
رضوان
حسینقلی زاده
rhgholizadeh@um.ac.ir
1
استاد یار دانشکده علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
استانداردهای تضمین کیفیت آموزش مهندسی در ایران: رویکردی جهانی
در دو دهه گذشته توجه به کیفیت آموزش مهندسی در نتیجه عواملی از قبیل تحرک پذیری سریع، محیط کاری چند فرهنگی، بین المللی و جهانی شدن آموزش مهندسی، افزایش تعداد دانشجویان و دانشآموختگان مهندسی و گسترش آموزش از راه دور و یادگیری الکترونیکی افزایش یافته است و به تدوین استانداردها و معیارهای حرفهای در سطح جهانی برای تضمین کیفیت برنامههای آموزش مهندسی منجر شده است. از آنجا که طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامههای آموزش مهندسی بر اساس معیارها و ترازهای منطقهای و بینالمللی جنبهای مهم از تضمین کیفیت آموزش مهندسی به شمار می رود، استفاده از این پارامترها در برنامههای آموزش مهندسی موجب اطمینان دولت و صنعت به دانش و مهارتهای مورد نیاز دانشآموختگان مهندسی میشود. هدف این مقاله تعیین استانداردهای تضمین کیفیت آموزش مهندسی در کشور ایران با رویکردی جهانی است. این پژوهش از نوع توصیفی ـ تحلیلی است و در آن از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شده است. سه مدل جهانی در خصوص تضمین کیفیت و اعتباربخشی برنامههای آموزش مهندسی بررسی و تحلیل شدند که وجوه مشترک معیارها و الزامات آنها در قالب هشت دسته استاندارد شامل هدفها و نتایج برنامه، برنامه درسی، هیئت علمی، منابع مالی و خدمات پشتیبانی، فضا و امکانات آموزشی، فرایند تدریس و یادگیری، دانشجویان و سنجش و ارزشیابی مشخص شد. این استانداردها میتوانند چارچوبی برای تضمین کیفیت و اعتباربخشی برنامههای آموزش مهندسی در کشور ایران را فراهم سازند، به نحوی که بتوان به ارائه آموزش مهندسی با کیفیت در سطح ملی و فراملی اقدام کرد.
https://ijee.ias.ac.ir/article_2613_1a2084a8c4fe9fd418736cc13fc8489c.pdf
2012-09-01
21
42
10.22047/ijee.2012.2613
آموزش مهندسی
تضمین کیفیت
اعتباربخشی
استانداردها
حسین
مطهری نژاد
hmotahhari@yahoo.com
1
دانشجوی دکترای دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد علوم و تحقیقات تهران، گروه مدیریت آموزشی
AUTHOR
نادر قلی
قورچیان
naghourchian@yahoo.com
2
استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران ، گروه مدیریت آموزشی
AUTHOR
پریوش
جعفری
3
استاد یار دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد علوم و تحقیقات تهران، گروه مدیریت آموزشی
AUTHOR
محمود
یعقوبی
yaghoubi@shirazu.ac.ir
4
استاد دانشگاه شیراز، دانشکده مهندسی ، بخش مهندسی مکانیک
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
از ارزیابی بوروکراتیک و رتبه بندی تا مشارکت در بهبود کیفیت و اعتبارسنجی در نظام آموزش مهندسی در ایران
تحولات روز افزون در سطح ملی، منطقهای و جهانی ارزیابی و بهبود مستمر کیفیت آموزشعالی را بهطور عام و آموزش مهندسی را بهطور خاص ضروری کرده است. این امر، به ویژه با توجه به مسائل توسعه پایدار، منابع انرژی و آب، محیط زیست، فناوریهای نوین و مسائل دیگر، اجتناب ناپذیر شده است. از این رو، نیازهای آینده به قابلیتهای مهندسی و مهارتهایلازم برای یادگیری مداوم مهندسان باعث شده استکهکیفیتآموزش مهندسی بیش از پیش بهعنوان دغدغهای اساسی مد نظر قرار گیرد. در این خصوص، در اغلب کشورهای صنعتی و نیمه صنعتی در زمینه ارزیابی و اعتبارسنجی آموزش مهندسی گامهای مؤثری برداشته شده و ساختار سازی به عمل آمده است. تجربههای ملی و بینالمللی در ارزیابی آموزشعالی نشان میدهد که ارزیابی درونی و ارزیابی برونی متداولترین رویکردهای سنجش و ارتقای کیفیت در آموزشعالی است. اما در کشورهای درحال توسعه اگر امکان مشارکت اعضای هیئت علمی در فرایند ارزیابی فراهم نشود، عمل ارزیابی صرفاً اقدامی اداری (بوروکراتیک) جلوهگر میشود و تأثیر آن بر بهبود کیفیت ناچیز خواهد بود. با توجه به مطالب یادشده، در این مقاله ابتدا بهشیوههای مرسوم ارزیابی و اعتبارسنجی آموزش مهندسی اشاره و سپس، بر ارزیابی برونی تأکید شده است. پس از آن، در باره تدوین عوامل مورد ارزیابی، ملاکها و نشانگرها و الزامات قضاوت در باره کیفیت بحث شده و بر ضرورت مشارکت اعضای هیئت علمی در فرایند قضاوت تأکید و سرانجام، پیشنهادهایی برای ارزیابی کیفیت آموزش مهندسی در ایران ارائه شده است.
https://ijee.ias.ac.ir/article_2614_66ab64a185fc095c30ec97bf2e91c9d2.pdf
2012-09-01
43
56
10.22047/ijee.2012.2614
آموزش مهندسی
ارزیابی مشارکتی
اعتبار¬سنجی
رتبه¬بندی
کیفیت
عباس
بازرگان
abbas.bazargan@gmail.com
1
استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تأثیر یادگیری الکترونیکی بر توسعه دانش و بهبود مهارتهای شغلی مهندسان (مورد پژوهی: شرکت مهندسی برق رسا نیرو)
امروزه، یادگیری الکترونیکی بهعنوان رویکردی نوین در مرحله رشد و تکامل قرار دارد و لذا، مطالعه عوامل مؤثر بر اینگونه یادگیریها و نتایج برآمده از آنها میتواند بر ارتقای کیفیت فرایندهای یاددهی ـ یادگیری بیفزاید. در این پژوهش تأثیر یادگیری الکترونیکی بر توسعه دانش و بهبود مهارتهای شغلی مهندسان شرکت مهندسی برق رسا نیرو بررسی شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل 283 نفر از مهندسانی است که در سال 1389، حداقل 120 ساعت از آموزشهای حرفهای خود را به شیوه مجازی و تحت شبکه دریافت کردهاند. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 150 نفر تعیین شد و آزمودنیها بر اساس روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و پرسشنامههای تهیه شده در اختیار آنان قرار گرفت. پرسشنامه متشکل از 30 سؤال بسته پاسخ است که پایایی آن از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 87/. برآورد شده است که نشان میدهد از دقت مناسبی برخوردار است. یافتههای پژوهش نشان داد که دورههای الکترونیکی اجرا شده در مؤلفههای توسعه دانش، بهبود مهارتهای شغلی و ایجاد شایستگیهای حرفهای مهندسان کمتر از سطح متوسط بوده و نتوانسته است اهداف مورد نظر را برآورده سازد.
https://ijee.ias.ac.ir/article_2615_8f64534c21327c8203e3a22f4b2fdd4a.pdf
2012-09-01
57
75
10.22047/ijee.2012.2615
آموزش شبکه¬ای
یادگیری الکترونیکی
آموزش مهندسی
سعید
هداوند
saeed.hadavand@instructor.net
1
مدیر آموزش پژوهشگاه الکترونیک ایران
AUTHOR
فرهاد
مشیر زاده
2
مدیر مرکز آموزشهای الکترونیکی شرکت رسا نیرو
AUTHOR
مهدی
رئیسی
3
کارشناس آموزش مرکز آموزشهای الکترونیکی شرکت رسا نیرو
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی درونی و نقش آن در بهبود کیفیت آموزش فنی و مهندسی؛ مورد: گروههای آموزشی فنی و مهندسی دانشگاه شاهد
ارزیابی درونی گروههای آموزشی دانشگاهها فرایندی است که در آن اعضای هیئت علمی گروهها در خصوص عملکرد خود قضاوت و تعیین میکنند که از نظر کیفیت در ابعاد مختلف در چه جایگاهی قرار دارند و پس از مشخص شدن سطح کیفیت عملکرد خود، میتوانند از نتایج بهدست آمده بهعنوان دادههایی برای برنامهریزی بهمنظور بهبود فعالیتهای آینده استفاده کنند. لذا، با توجه به اینکه گروههای آموزشی بهعنوان زیر نظام دانشگاهها به حساب میآیند و بهبود کیفیت دانشگاهها وابسته به بهبود کیفیت گروههای آموزشی است، ارزیابی درونی در گروههای آموزشی میتواند گامی مؤثر در رشد کیفی نظام آموزشعالی باشد. ارزیابی درونی با جمعآوری اطلاعات، تحلیل و بازخورد آن میتواند پشتیبان تصمیمگیریهای مدیریت باشد؛ لذا، با توجه به ارزیابی درونی صورت گرفته در برخی از گروههای فنی و مهندسی دانشگاه شاهد، در پژوهش حاضر گزارشهای ارزیابی درونی تأیید شده برای اهداف: 1. بررسی سازکار اعتبارسنجی در گروههای مهندسی دانشگاه شاهد؛ 2. بررسی سطح کیفی گروههای مهندسی دانشگاه شاهد؛ 3. بررسی پیشنهادهای گروههای آموزشی در خصوص بهبود کیفیت؛ 4. بررسی راهکارهای کاربست پیشنهادهای ارائه شده از ارزیابی درونی گروههای آموزشی تحلیل شده است. به منظور اجرای پژوهش حاضر از روش مطالعه کتابخانهای و بررسی اسناد و مدارک و نیز تحلیل محتوای گزارشهای تأیید شده ارزیابی درونی در سه گروه آموزشی گروه مهندسی برق ـ قدرت، گروه مهندسی کامپیوتر و گروه مهندسی پزشکی استفاده شد. پس از بررسی پیشنهادهای ارائه شده توسط گروههای مجری ارزیابی درونی، پیشنهادهای کلیدی استخراج و در خاتمه چارچوبی در خصوص کاربست پیشنهادهای مذکور برای بهبود و ارتقای کیفیت آموزشی و پژوهش ارائه شده است.
https://ijee.ias.ac.ir/article_2616_433fe96495a8af0d50643fe630f660af.pdf
2012-09-01
77
96
10.22047/ijee.2012.2616
آموزش مهندسی
ارزیابی درونی
کیفیت آموزشی
دانشگاه شاهد
مجید
دارابی
magid_darabi@yahoo.com
1
کارشناسی ارشد دانشگاه شاهد
AUTHOR
فرانک
مختاریان
mokhtarian_fa@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری دانشگاه تهران
AUTHOR
محسن
فرمهینی فراهانی
farmahihifar@yahoo.com
3
استاد یار دانشگاه شاهد
AUTHOR
کوروش
اسماعیلی
koroushe@yahoo.com
4
کارشناس ارشد سنجش و اندازه گیری ،دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل وضعیت پذیرش نوآوری برنامه درسی؛ مطالعه موردی گروههای فنی و مهندسی دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه اصفهان
هدف این پژوهش تحلیل وضعیت پذیرش نوآوری برنامه درسی از دیدگاه اعضای هیئت علمی گروههای فنی و مهندسی شاغل به کار در دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه اصفهان بوده است. سؤالات تحقیق با در نظرگرفتن الگوهای نوآوری برنامه درسی (هدفها، محتوا، راهبردهای یاددهی ـ یادگیری و روشهای ارزشیابی) تدوین و بررسی شد. جامعه آماری این پژوهش را اعضای هیئت علمی گروههای فنی و مهندسی شاغل به کار در سال تحصیلی 90- 1389 دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه اصفهان تشکیل دادند. نمونه آماری پژوهش برخی از اعضای هیئت علمی گروههای فنی و مهندسی و علوم پایه شاغل به کار در دانشگاه صنعتی اصفهان بودند. در انتخاب اعضای هیئت علمی از روش نمونهگیری طبقه بندی متناسب با حجم استفاده شده است و 90 نفر از دانشگاه (20 نفر از دانشکده فنی ـ مهندسی دانشگاه اصفهان و 72 نفر از دانشکده فنی ـ مهندسی دانشگاه صنعتی اصفهان) به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادههای مورد نیاز پژوهش از طریق دو ابزار اسناد و مدارک و پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شده است. ضریب پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ 95/0 بهدست آمد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه را ده نفر از متخصصان و کارشناسان برنامهریزی درسی و مدیریت آموزشی تأیید کردند. یافتهها نشان داده است که از نظر پاسخگویان میزان پذیرش نوآوری در هدفها، محتوا، راهبردهای یاددهی و یادگیری و شیوههای ارزشیابی برنامه درسی باید بیش از سطح متوسط در برنامه درسی مد نظر قرار گیرد.
https://ijee.ias.ac.ir/article_2617_8d78f1249c15866ee50980033a323baa.pdf
2012-09-01
97
115
10.22047/ijee.2012.2617
نوآوری برنامه درسی
نوآوری
گروه مهندسی
ستاره
موسوی
setareh.mousavi@gmail.com
1
دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و. روانشناسی دانشگاه اصفهان
AUTHOR
جلال
جبل عاملی
2
عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان ، گروه تکنولوژی آموزشی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مطالعه مقایسه¬ای در باره شیوه های تدریس درس نقشه کشی صنعتی 1
با توجه به ورود نرمافزارهای مدلسازی و فناوری کامپیوتری، آموزش دروس گرافیک مهندسی در دانشگاههای ایران باید مثل سایر دانشگاههای معتبر دنیا که حدوداً از سال 2000 تغییر کرده است، دستخوش تغییرات شود. از طرفی، با توجه به امکانات موجود در کشور این تغییرات باید به نحوی اعمال شود تا دانشجویان بتوانند علاوه بر یادگیری کار با نرمافزارهای مدلسازی، مطالب درسی خود را با توجه به نگرانی استادان سنتی کار، مطابق گذشته فرا گیرند. آموزش بر اساس شیوه مدرن را نویسنده از سال 1387 در مرکز گرافیک مهندسی دانشگاه صنعتی شریف اجرا کرده است. در این نوشتار تغییر شیوه آموزش درس نقشه کشی صنعتی 1 از سنتی به مدرن با توجه به آزمون و فرمهای ارزشیابی گرفته شده از دانشجویان بررسی و مشخص شد که شیوه مدرن تأثیر بیشتری بر یادگیری دانشجویان میگذارد.
https://ijee.ias.ac.ir/article_2618_72726d22845bdfea83228c5c72df3463.pdf
2012-09-01
117
137
10.22047/ijee.2012.2618
نقشه کشی صنعتی1
شیوه تدریس
مدلسازی سه بعدی
نرم افزارهای CAD
اتوکد
آموزش مدرن
مهدی
متقی پور
mmottaghi@sharif.edu
1
مربی مرکز گرافیک مهندسی دانشگاه صنعتی شریف
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ترازهای کرجی؛ نمونه¬های کاربردی برای استفاده در کلاسهای درس و رشته مهندسی نقشه¬برداری
در مقاله حاضر یکی از مهمترین کتابهای مربوط به مهندسی تمدن اسلامی، که ریاضیدان و مهندس برجسته ایرانی به نام کرجی آن را در قرن پنجم هـ/ یازده م. نوشته است، معرفی شده است. هدف اصلی در این مقاله نشان دادن این واقعیت است که چگونه با گذشت حدود هزار سال از تألیف کتاب، بخشهایی از آن را بهعنوان سابقه تاریخی و بخشهایی را بهعنوان مقدمه ورود به بحث علمی و نیز مستقیم یا غیر مستقیم در کلاسهای درس نقشه برداری میتوان استفاده کرد. بدین ترتیب، با استفاده از نمونهها و مثالهای مندرج در این کتاب مباحث جدید علمی را برای دانشجویان مهندسی عمران و نقشه برداری میتوان تشریح و تفهیم کرد. در این مقاله با توجه به کتاب "استخراج آبهای پنهانی" تألیف کرجی، ابزارهای نقشه برداری تشریح شده در کتاب بهعنوان نمونه انتخاب و به دو نوآوری مهم در طراحی، ساخت و استفاده از ابزارهای نقشه برداری اشاره و در نهایت، مباحث مورد استفاده در کلاسهای درس، پیشنهاد شده است.
https://ijee.ias.ac.ir/article_2619_174c9cd05c1866153cacff3b393e7ca4.pdf
2012-09-01
139
161
10.22047/ijee.2012.2619
ابزارهای نقشه برداری
قنات
روش حفر قنات
تراز
مهندسی نقشه برداری
استخراج آبهای پنهانی
کرجی
غلامحسین
رحیمی
gh.rahimi.s@gmail.com
1
استاد دانشگاه مهندسی دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR