ORIGINAL_ARTICLE
بررسی منابع مهندسی عمران در ایران
با توجه به اهمیت منابع تاریخی نوشته شده در زمینه مهندسی عمران، در نوشتار حاضر خلاصهای از سیر تحول فعالیتهای مهندسی عمران در جهان و ایران از سه منبع اصلی استخراج و ارائه شده است. در بررسی این منابع با مروری بر پیشینة علم در جهان و سیر تحول آن، به بررسی و تلخیص تاریخ صنعت و اختراع ، مبانی تمدن صنعتی ، مراحل ماشینیسم و پیشرفت آن و همچنین، تکنیکهای تمدن صنعتی و تحول فعالیت مهندسی پرداخته شده و در انتها به طور گزینشی ، اطلاعات مربوط به تکنیکهای ساختمان، پلها و سدهای احداث شده در اعصار و کشورهای مختلف و ایران باستان ارائه شده است.
https://ijee.ias.ac.ir/article_510_3cebea1667120b8aab3cc97e0830d0f1.pdf
2006-09-01
1
39
10.22047/ijee.2006.510
مهندسی عمران
سد سازی و مطالعات منابع تاریخی
ابوالحسن
وفایی
vafai@sharif.edu
1
استاد دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی شریف
AUTHOR
علی
کاوه
2
استاد دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران
AUTHOR
مجید
صادق آذر
3
استاد روه مهندسی عمران، دانشکده فنی دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مهندسی مجدد فرایندها ضرورتی اجتنابناپذیر برای سازمانها و صنایع امروز
مقوله مهندسی مجدد فرایندها که به دنبال پیشرفتهای حاصل از بهکارگیری مدیریت کیفیت جامع در دهه اخیر توسط کارشناسان و صاحبنظران مدیریت مطرح شده، یکی از بهترینراهحلهای شفابخش برای سازمانها و بهخصوص آنهایی است که علیرغم اجرای فرایندهای جاری و مصوب خود از دستیابی به اهداف و مأموریتهای خویش بازماندهاند. مدیریت امروز با مهندسی مجدد فرایندها و استفاده از روشهای جدید توسعه سیستمهای تجاری مبتنی بر تفکر و کاربرد فناوری اطلاعات و سیستمهای اطلاعاتی توانسته است فرایندهای تجاری و روشهای مدیریتی خود را دگرگون سازد و آنها را به نحو چشمگیری بهبود بخشد و رضایت مشتریان و سودآوری سازمانها را در عرصه رقابت تنگاتنگ جهانی امروز تضمین کند. در مقاله حاضر به مهندسی مجدد فرایندها با استفاده از متدولوژی مبتنی بر سیستمهای اطلاعاتی که یکی از رایجترین متدولوژیهای مهندسی مجدد فرایندهاست، پرداخته شده است. در این متدولوژی با توجه به ابزارهایی که سیستمهای اطلاعاتی و فناوری نوین اطلاعات میتوانند ایجاد کنند، فرایندهای جدیدی طراحی میشوند که بتوانند سازمان را به اهداف و مأموریتهای خود نایل سازند و رضایتمندی کامل مشتریان در بازار متنوع امروز جهانی را فراهم آورند . شرکتهای مختلف با توجه به کاربردهای استراتژیک IT در عرصه گسترده جهانی تجارت امروز، مشاغل و مدلهای تجاری خود را تغییر میدهند و حتی در صورت لزوم تغییر ساختاری در صنعت خود ایجاد میکنند. بررسی امکانات IT و نیروی بالقوه این فناوری در دگرگون کردن تواناییهای مؤسسات تجاری، اساس رقابت صنایع در جهان امروز است، بنابراین، فهم چگونگی تحت کنترل درآوردن این تواناییهای بالقوه یکی از کلیدهای مهم مدیریتی برای رهبران امروز و آینده است.
https://ijee.ias.ac.ir/article_511_e7e050a23684df86d38cf6bc3f78ef66.pdf
2006-09-01
41
55
10.22047/ijee.2006.511
مهندسی مجدد فرایندها
مدیریت فرایندهای تجاری و فناوری اطلاعات
حسن
احمدی ترشیزی
1
گروه کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی امکانات کالبدی و نیروی انسانی برای راهاندازی دوره کارشناسی ارشد آموزش علوم در کشور
یکی از عوامل برخورداری از آموزش عالی با کیفیت، ایجاد ساختارها و برنامههای آموزشی نوینی است که مورد نیاز جامعه باشد. در حال حاضر، آموزش علوم به عنوان بخشی از دانش بشری در دوحیطه ساختار و محتوا پیشرفت فراوانی در جوامع توسعه یافته داشته است. با این حال، بررسیها نشان میدهد که ساختار فعلی آموزش علوم در آموزش عالی و دانشگاههای کشور تفاوت اساسی با کشورهای توسعه یافته دارد. این مسئله به ویژه در زمینه امکانات کالبدی و نیروی انسانی متخصص آموزش علوم نمایان است. بر این اساس، در پژوهش حاضر امکانات کالبدی مورد نیاز و شرایط علمی استادان و دانشجویان متقاضی ورود به دورههای کارشناسی ارشد آموزش علوم در کشور بررسی شده است . جامعه آماری شامل کلیه متخصصان آموزش علوم کشور و از مصاحبه نیمه ساختار یافته برای جمع آوری دادهها استفاده شده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تکنیک مقوله بندی انجام شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که امکاناتی چون آزمایشگاههایی با ماهیت کارگاهی، کارگاه تولید مواد آموزشی علوم و کارگاه آموزش IT در زمینه آموزش علوم برای تأسیس این دوره ضروری است. بهترین افراد برای ورود به این دوره نیز دانشجویانی با مدارک کارشناسی مرتبط با رشتههای علوم است و ورود افرادی با پایه علوم تربیتی به این دوره توصیه نمیشود. استادان این دوره باید متخصصان آموزش علوم باشند؛ البته، متخصصان علوم تربیتی که بتوانند دانش خود را به این رشته مرتبط سازند، می توانند در این دوره تدریس کنند. نتایج این پژوهش میتواند مسئولان نظام برنامهریزی آموزش عالی و وزارت آموزش و پرورش کشور را برای تأسیس این دوره یاری کند و زمینه راه اندازی دوره را فراهم سازد. شایان ذکر است که در این پژوهش موضوعات دیگرمرتبط با راه اندازی دوره مانند ساختار آموزشی مناسب، برنامه درسی و سرفصلهای دوره بررسی شده، لکن به دلیل تفصیل مطالب در مقاله جداگانهای مورد بحث قرار گرفته است.
https://ijee.ias.ac.ir/article_512_8eaf445c76c2412b4072c91be8e1aa85.pdf
2006-09-01
57
74
10.22047/ijee.2006.512
آموزش علوم
علم و فناوری
کارشناسی ارشد
امکانات کالبدی و نیروی انسانی
اصغر
سلطانی
1
گروه علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان
AUTHOR
احمد رضا
نصر
2
گروه علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان
AUTHOR
اعظم
پورقاضی
3
گروه فیزیک، دانشگاه اصفهان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
سوابق تاریخی آشنایی بشر با نفت و قیر بر اساس یافتههای باستانشناسان و نوشتهها در ادبیات ایران و یونان
سوابق تاریخی نشان میدهند که ایرانیان از 4 هزار سال قبل نفت و قیر و محل مخازن آنها را بهخوبی میشناختند و به طور روزمره از آنها استفاده میکردند. مجسمههای ساخته شده از قیر در موزه ایران باستان، مهرهای کشف شده در خوزستان در نزدیکی چاههای نفت امروزی که در1600 سال قبل از میلاد ساخته شدهاند، اشارات مورخان یونانی و رومی به نفت و کاربرد آن در گرمایش و عایقکاری، نوشتههای مورخان عرب درباره میدانهای نفتی و اشعار شعرای ایرانی در ارتباط با خواص نفت و قیر مؤید این ادعاست. اشارات در کتب فارسی و اشعار شعرا به نفت سیاه و سفید نشان میدهد که نفت برای اولین بار در 1000 سال قبل توسط ایرانیان تصفیه شده است
https://ijee.ias.ac.ir/article_513_836a60d02675ebb423a049086874a5b2.pdf
2006-09-01
75
95
10.22047/ijee.2006.513
واژههای کلیدی: نفت
قیر
تاریخچه نفت
تصفیه نفت و نفت در ادبیات
غلامحسین
دانشی
1
استاد دانشکده مهندسی و علم مواد، دانشگاه صنعتی شریف
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقش اینترنت در آزمایشگاههای آموزشی و تحقیقاتی
شبکه گسترده جهانی وب فرصت مناسبی برای طراحی و آنالیز سیستمهای کنترل از طریق اینترنت به وجود آورده است. تعداد بستههای نرمافزاری بر پایه ـ وب برای یاری رساندن در امر آموزش و طراحی سیستم های کنترل در حال توسعه است. امروزه، یکی از کاربردهای جالب در سیستمهای کنترل، آزمایشگاه های از راه دور است. در این مقاله ابتدا اطلاعاتی در باره آزمایشگاه از راه دور ارائه و سپس، دو قسمت اساسی؛ یعنی شبیهسازی و کنترل سیستمهای واقعی با جزئیات همراه با تکنیکها و روش های اصولی ویژه توضیح داده شده است. در پایان، آزمایشها و خط مشیهای جدید برای حالت واقعی و توسعه در آینده ارائه شده است.
https://ijee.ias.ac.ir/article_514_c69fd4cfd861f0a0500941e44246b1b1.pdf
2006-09-01
97
113
10.22047/ijee.2006.514
آزمایشگاه از راه دور
کنترل برپایه ـ وب
شبیه سازی از راه دور
صفحات وب
MATLAB
Lab VIEW
Chو java
فریدون
شعبانی نیا
shabani@shirazu.ac.ir
1
استادیار دانشکده مهندسی، دانشگاه شیراز
AUTHOR
داود
توکل پور
2
دانشکده مهندسی، دانشگاه شیراز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مروری بر استراتژی بینالمللی برای بهبود شیوه تدریس استادان دانشگاه در آموزش مهندسی در دانمارک
در خصوص تأسیس مراکز آموزشی در سطح نهادها و سازمانها با هدف پیشرفت کیفیت تدریس و تحصیلات تأکید زیادی شده است . به همین منظور، نهادهای مهندسی در کشور دانمارک یک شرکت بینالمللی برای کمک کردن به پیشرفت کارمندان و استادان دانشگاه ایجاد کردهاند . شبکه آموزشی بینالمللی برای آموزش و تحصیلات مهندسان (IPN ) در سال 1996 تأسیس شد و هدف آن بهبود کیفیت برنامه آموزشی و توسعه آن در تمام نهادهای تحصیلی مهندسی شامل دانشگاهها و کالجها بود. در این مقالهIPN دانمارک معرفی و همچنین، مزایا و زیانهای این استراتژی بررسی شده است .
https://ijee.ias.ac.ir/article_515_ab66a8dac9efd11f8ceb8edf86f69298.pdf
2006-09-01
117
122
10.22047/ijee.2006.515
آموزش مهندسی
شبکه آموزشی بینالمللی برای آموزش و تحصیلات مهندسان و مهارت درتدریس
اکبر
خداپرست حقی
1
دانشیار دانشکده فنی، دانشگاه گبلان
AUTHOR