فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
20
79
2018
12
21
بررسی چالشهای برنامه درسی رشته مهندسی برق بهمنظور بازنگری و نوسازی
1
25
FA
کبری
بحری گمچی
دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی
kobra_bahri@yahoo.com
مریم
سامری
استادیار گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی
m.sameri@iaurmia.ac.ir
جواد
عبدلی سلطان احمدی
استادیار گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی
j.abdoli@iaurmia.ac.ir
10.22047/ijee.2018.132633.1549
هدف از پژوهش حاضر شناسایی چالشهای برنامه درسی مهندسی برق از دیدگاه اعضای هیأتعلمی و دانشجویان بهمنظور اصلاح و بازنگری است. روش تحقیق در این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه جمعآوری اطلاعات توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری موردمطالعه در این پژوهش، اعضای هیأتعلمی و تمام دانشجویان رشته مهندسی برق دانشگاه صتعتی ارومیه است که <strong></strong>از میان اعضای هیأتعلمی 22 نفر به صورت سرشماری بهعنوان نمونه اعضای هیأتعلمی و 164 نفر بر اساس جدول مورگان بهعنوان نمونه آماری دانشجویان به روش تصادفی ساده انتخاب شد. برای جمعآوری دادههای پژوهش از دو پرسشنامه محققساخته استفاده شد که روایی و پایایی پرسشنامهها از نظر استادان و متخصصان حوزه، مورد تأیید قرار گرفت. بهمنظور تجزیهوتحلیـل اطلاعـات از روشهای آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، انحراف استاندارد) و نیز روشهای آمار استنباطی شامل آزمون تی تکنمونهای و تی دو گروه مستقل استفاده شد. نتیجه کلی پژوهش نشان داد که از نظر اعضای هیأت علمی برنامه درسی آموزش مهندسی برق، در هشت بعد از ابعاد نهگانه برنامه درسی شامل اهداف آموزشی، محتوا، فعالیتهای یادگیری، راهبردهای تدریس، مکان، گروهبندی و ارزشیابی با چالشهایی مواجه است. همچنین از نظر دانشجویان برنامه درسی مهندسی برق در تمام ابعاد نهگانه برنامه درسی با چالشهایی مواجه است. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که لازمه موفق و اثربخش بودن برنامه درسی مهندسی برق توجه به چالشها و نواقص مطرحشده از سوی اعضای هیأت علمی و دانشجویان وتلاش برای رفع این چالشها است.
برنامه درسی,مهندسی برق,چالش,اعضای هیأتعلمی,دانشجویان
https://ijee.ias.ac.ir/article_84321.html
https://ijee.ias.ac.ir/article_84321_78d56869a7c6c2f48ba7de0b2dc5c9e9.pdf
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
20
79
2018
11
22
بررسی نقش باورهای معرفتشناسی و نگرش نسبت به ریاضی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان رشته مهندسی
27
42
FA
میثم
غلام پور
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه بیرجند
meysam.gholampoor@birjand.ac.ir
محمد
اکبری بورنگ
استادیار دانشکده علوم تربیتیی و روان شناسی دانشگاه بیرجند
akbaryborng.2003@birjand.ac.ir
سیما
قرآنی سیرجانی
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشکد ه علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه بیرجند
simaghorani@birjand.ac.ir
10.22047/ijee.2019.159262.1595
بهبود عملکردتحصیلی دانشجویان، یکی از مهمترین اهدافی است که سازمانهای آموزشی در پی آن هستند. درس ریاضی یکی از دروس مهم در رشتههای مهندسی به شمار میرود و در عملکرد تحصیلی دانشجویان تأثیرکذار است. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش باورهای معرفت شناختی و نگرش نسبت به ریاضی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان است. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش تمامی دانشجویان مهندسی، مقطع کارشناسی دانشگاه بیرجند بودند. نمونه مورد بررسی براساس جدول مورگان 181 نفر برآورد، که به شیوه خوشهای چند مرحلهای انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامههای باورهای معرفت شناسی ویلر(2007) و نگرش نسبت به ریاضی آریاس و همکاران(2014) استفاده شد. نتایج نشان داد. باورهای معرفت شناسی 40 درصد و نگرش نسبت به ریاضی 23 درصد عملکرد تحصیلی دانشجویان را تبیین میکنند همچنین مؤلفههای باورهای معرفت شناسی 22 درصد از واریانس نگرش نسبت به ریاضی را تبیین میکند.. در نتیجه توجه به بهبود باورها و نگرش دانشجویان مهندسی به درس ریاضی باعث بهبود عملکرد تحصیلی آنها میشود.
باورهای معرفتشناختی,نگرش ریاضی,عملکرد تحصیلی,دانشجویان,مهندسی
https://ijee.ias.ac.ir/article_84328.html
https://ijee.ias.ac.ir/article_84328_d00e4b653e633c6c405d99eb19e2d436.pdf
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
20
79
2018
11
22
سنجش و ارزشیابی اثربخشی دورههای آموزشی تخصصی راهآهن جمهوری اسلامی ایران بر اساس الگوی کرک پاتریک
43
62
FA
محمدابراهیم
صادقی
دانش آموخته کارشناسی ارشد، مدیریت منابع انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد
m_e_sadeghi@yahoo.com
حمید
عرفانیان خانزاده
استادیار دانشکده حسابداری و مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد
hamiderfanian@mshdiau.ac.ir
حسین
وهابزاده
دانش آموخته کارشناسی ارشد، مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار
hv.rahahan@yahoo.com
10.22047/ijee.2019.151789.1586
هدف آموزش ارتقای دانش، مهارت و تغییر نگرش است از این رو این پژوهش در جهت ارزشیابی و سنجش اثربخشی دورههای آموزشی تخصصی لکوموتیورانان جمهوری اسلامی ایران ناحیه خراسان رضوی براساس الگوی ۴سطحی کرکپاتریک انجام شده است. این پژوهش از حیث هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری اطلاعات، توصیفی ازنوع پیمایشی، روش طولی میباشد. در سطح اول:واکنشِ فراگیران نسبت به دورهی آموزشی، در سطح دوم:میزان یادگیری فراگیران از دورهی آموزشی، در سطح سوم:میزان تغییر رفتار فراگیران ازمنظر مدیران، درسطح چهارم: میزان تحقق اهداف از پیش تعیین شده ازمنظر مدیران بررسی شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه لکوموتیورانان شرکتکننده در دورههای برگزارشده 6 ماهه دوم سال 1395 به همراه مدیران و سرپرستان آنان به تعداد 260 نفر ازروش نمونهگیری تصادفی ساده باjوجه به جدول مورگان بین 152 نفر پرسشنامه توزیع شده است.این پژوهش نشان میدهد که سازمان چگونه میتواند از میزان اثربخشی دوره های خود آگاهی یابد، بطوریکه مشاهدات سطح اول این پژوهش، مبین واکنش مطلوب وبالاتر از حد متوسط را گزارش کرده است. در سطح دوم، میزان یادگیری فراگیران از دورههای آموزشی، در پیش آزمون از میانگین 7/94 به میانگین 17/23 در پس آزمون ارتقا یافته است. درسطح سوم میزان تغییررفتار فراگیران پس ازگذشت 6ماه ازاجرای دورههای آموزشی، 4/033 بوده است.در سطح چهارم میزان تحقق اهداف سازمانی از منظر مدیران 3/933 بوده است. طبق الگوی 4 سطحی کرک پاتریک، دورههای آموزشی، درتمامی سطوح، موفق و اثربخش ارزشیابی شده اند. همچنین این پژوهش نشان میدهد که تحقق اهداف آموزشی این سازمان، در سایه اجرای دورههای آموزشیِ اثربخش، واقع شده است.
آموزش,ارزشیابی,اثربخشی,الگوی کرک پاتریک,راهآهن خراسان ایران
https://ijee.ias.ac.ir/article_84327.html
https://ijee.ias.ac.ir/article_84327_111bbe1c5c29674b09321f874df8489a.pdf
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
20
79
2018
11
22
طرح درس مبتنی بر پیامدها: در تسهیل ارزیابیهای درونی کیفیت آموزشهای مهندسی
63
92
FA
حسین
زینل
استادیار گروه مهندسی برق و کامپیوتر، مرکز آموزش عالی فنی مهندسی بوئین زهرا
hzeynal@gmail.com
شیوا
منصورزاده
استادیار گروه مهندسی صنایع، مکانیک و هوافضا، مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بوئین زهرا
sh.mansoorzadeh@gmail.com
10.22047/ijee.2018.149843.1581
تحقق عملی اندیشه ایجاد شبکه ارزیابی کیفیت دانشگاه<strong></strong>های کشور در سایه ترغیب دانشگاه<strong></strong>ها به پیادهسازی و اشاعه فرهنگ ارزیابیدرونیآموزش<strong></strong>هاگرهخوردهاست.این مهم با تغییر رویکردهای بین<strong></strong>المللی در حوزه آموزش مهندسی و پدیده اعتبارسنجی دوره<strong></strong>های کارشناسی مهندسی با استاندارد و شایستگی<strong></strong>های موردتوافق ضرورت یافته است. نقطه اشتراک نظام<strong></strong>های نوین آموزش مهندسی دیدگاه پیامدمحور بوده است که قائل بر طراحی، اجرا و ارزیابی درسهای مهندسی با مرکزیت بروندادها است. این رویکرد که مغناطیس حرکت خود را از اهداف تنظیمشده برنامه و بهتبع آنها اهداف یادگیری درس میگیرد، ساختار ویژهای برای تطبیق با ملاکهای اشارهشده مراکز اعتبارسنجی و شاخصهای ارزیابی درونی و برونی دانشگاه ایجاد میکند. نقش طرح درس بهعنوان چراغ هدایت درس در شکلدهی و انسجام رویکردهای آموزشی و سنجشی سیستم پیامدمحور کلیدی و راهبردی است. لذا بازنگری ساختاری آن برای استفاده بهینه ضروری است. در این نوشتار درس «تحلیل سیستمهای انرژی الکتریکی 2» در قالب طرح درس پیشنهادی معرفی میشود و زوایای راهبردی کاربردی آن در پیشبرد ارزیابیهای درونی کیفیت آموزش گشوده میشود. نتایج حاکی از قابلیتهای طرح درس پیشنهادی در سنجش سطح دستیافتهای یادگیری، حیطه تمرکز یادگیری، تعیین اهرمهای تغییر راهبردی در پوشش حداکثری سطوح تفکر بالاتر یادگیری، و پیریزی برنامه بهبود مدیریت درس بوده است. در انتها یک مدل برنامهریزی خطی بهعنوان نقطه ثقل بهینه در طرحریزی برنامه بهبود درس معرفی میشود.
ارزیابی درونی,خود ارزیابی,سیستم پیامد محور,طرح درس پیامد محور,آموزش های مهندسی
https://ijee.ias.ac.ir/article_84326.html
https://ijee.ias.ac.ir/article_84326_95875f384202ac19eedce7a4030dcf73.pdf
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
20
79
2018
11
22
بررسی و تبیین تأثیر انگیزش بر یادگیری دانشجویان (با تأکید بر نقش کیفیت منبع درسی)
98
118
FA
امید
مهدیه
0000-0001-5148-7179
استادیار گروه مدیریت و حسابداری، دانشگاه زنجان. زنجان
mahdieh@znu.ac.ir
10.22047/ijee.2018.144030.1568
فرایند یادگیری در دانشجویان تحت تأثیر عواملی مختلف فردی (اعم از شخصیت، انگیزش، توانایی و غیره) و محیطی (اعم از استاد، منبع درسی، شرایط کلاس درس و نظایر آن) قرار دارد. هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر کیفیت منبع درسی بر یادگیری دانشجویان با تأکید بر نقش انگیزش است که در این زمینه تحقیق مشابهی انجام نشده است. روش تحقیق از نوع توصیفی بوده که بصورت مقطعی انجام شده است. جامعه آماری شامل دانشجویان مقطع کارشناسی رشته مدیریت دانشگاه زنجان بودند که تعداد شش گروه درسی در طی چهار ترم تحصیلی بصورت هدفمند به عنوان نمونه (162 نفر) انتخاب شدهاند. برای جعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است که روایی و پایایی آنها مورد تأیید قرار گرفت. یافتهها حاکی از آن است که چهار ویژگی تخصصگرایی، توان استنادی، روزآمدی، و پاکیزگی نگارشی و ادبی را میتوان در قالب کیفیت منبع درسی در نظر گرفت. کیفیت منبع درسی تأثیر مستقیم و معنیداری بر انگیزش درونی دانشجویان دارد. انگیزش درونی دانشجویان تأثیر مستقیم و معنیداری بر انگیزش بیرونی آنها دارد. تأثیر انگیزش درونی و کیفیت منبع درسی بر یادگیری دانشجویان معنیدار میباشد ولی تأثیر انگیزش بیرونی بر یادگیری معنیدار نیست. هیچ یک از ویژگیهای کتاب بطور مستقیم بر یادگیری دانشجویان تأثیر معنیداری ندارند. انگیزش بیرونی نقش میانجی را در رابطة بین انگیزش درونی و یادگیری ایفا میکند.
انگیزش درونی,انگیزش بیرونی,یادگیری,کیفیت منبع درسی
https://ijee.ias.ac.ir/article_84319.html
https://ijee.ias.ac.ir/article_84319_126711143fbe8e1574e683e70b96da4c.pdf
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
20
79
2018
11
22
ارائه مدل شاخصهای مؤثر بر توسعه دانشگاه کارآفرین با کاربرد روش های مدل تصمیم گیری چند معیاره فازی
119
138
FA
حسین
صمدی میارکلائی
کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگا آزاد قائمشهر
hossein_samadi_m@yahoo.com
حمزه
صمدی میارکلائی
دکتری تخصصی، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران
hamzeh_samadi@yahoo.com
10.22047/ijee.2019.149017.1579
امروزه اقتصاد کشورهای پیشرفته بیش از همه وابسته به تولید، انتشار و استفاده از دانش است. دراین شرایط، مؤسسات آموزشعالی بهعنوان نهادهای تولید و انتشار دانش، دیگر صرفاً برای آموزشوپژوهش تلقی نمیشوند، و انتظار میرود که این مؤسسات نقش فعالتری در تولید اقتصاد ملی و منطقهای از طریق کارآفرینی داشته باشند. هدف از پژوهش حاضر ارائه مدلی از شاخصهای مؤثر بر توسعة دانشگاه کارآفرین و رتبهبندی آنها با کاربرد تکنیکهای فازی در دانشگاههای استان مازندران میباشد. تحقیق حاضر ازلحاظ هدف، کاربردی و از منظر گردآوری اطلاعات و دادهها از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش متشکل از اساتید و خبرگان دانشگاهی و افراد خبره حاضر در مراکز رشد دانشگاههای مازندران در سال 1394 بودهاند که به روش هدفمند انتخاب شدند. همچنین از ابزارهای پرسشنامه و مصاحبه برای جمعآوری دادههای موردنیاز استفادهشده است. از طرفی نیز برای تحلیل دادهها از رویکردهای دلفی فازی (FDM) و فرآیندسلسلهمراتبیفازی (FAHP)، استفاده شد. یافتههای تکنیک دلفی فازی، 10 عامل اساسی را بر توسعه دانشگاه کارآفرین آشکار کرد، نتایج تکنیک AHP فازی نیز نشان داد، از میان شاخصهای موردبررسی، شاخص چشمانداز، مأموریتواستراتژی در دانشگاه بیشترین وزن و اهمیت، همچنین شاخص ساختار و طرحسازمانی در دانشگاه کمترین رتبه و امتیاز را به خود اختصاص دادهاند.
دانشگاه کارآفرین,آموزش عالی,نوآوری,روشهای فازی
https://ijee.ias.ac.ir/article_84324.html
https://ijee.ias.ac.ir/article_84324_29874a84276967a561972bb5ec54d342.pdf
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
20
79
2018
11
22
شناسایی موانع تجاریسازی نوآوریها و اختراعات مهندسان و کارآموزان حوزه آموزشهای فنیوحرفهای کشور
139
154
FA
پوراندخت
نیرومند
دکتری مدیریت تکنولوژی، دانشگاه علامه طباطبایی
pdniroomand@gmail.com
مرضیه
ملااکبری
کارشناس ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه علامه طباطبایی
m_mollaakbari@yahoo.com
اکبر
فرجی ارمکی
دکتری تخصصی مدیریت آموزش عالی، دانشگاه دانشگاه شهید بهشتی
afarajia@gmail.com
سعید
زارع خورمیزی
کارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه علامه طباطبایی
saeidzaare@gmail.com
حمیده
قنبری
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت مالی، دانشگاه علامه طباطبایی
ha.ga@gmail.com
10.22047/ijee.2019.147358.1573
هدف این پژوهش شناسایی و معرفی موانع تجاری سازی نوآوریها و اختراعات مهندسان و کارآموزان حوزهی آموزشهای فنی و حرفهای کشور است. روش پژوهش ترکیبی است. این پژوهش با استفاده از نظر خبرگان به بررسی موانع نهادی، سازمانی، مالی، انسانی موردنیاز تجاری سازی فناوری در این سازمان میپردازد. جامعه تحقیق این پژوهش صاحبنظران آموزشهای فنی و حرفهای، مخترعان و نوآوران این سازمان هستند. از میان هشت مولفه شناسایی شده، وجود قوانین و مقررات اداری، به عنوان مهمترین مانع و عدم شناخت و آگاهی نخبگان از فرآیند تجاری سازی کم اهمیتترین مانع شناخته شدند. میانگین ارزش هر هشت مولفه نشان داد که هر هشت مورد تاثیر قابل توجهی به عنوان موانع تجاری سازی نوآوریهای سازمان دارند. دستاوردهای این پژوهش میتواند مورد استفاده مشاورین شغلی و آموزشی مراکز آموزش فنی و حرفهای به منظور راهنمایی و هدایت مربیان و کارآموزان مخترع و نوآور و سیاستگذاران و مدیران آموزشهای فنیوحرفهای جهت برنامهریزی و سیاستگذاری قرار گیرد.
تجاریسازی,آموزشهای مهارتی,سازمان آموزش فنیوحرفهای کشور
https://ijee.ias.ac.ir/article_84323.html
https://ijee.ias.ac.ir/article_84323_af99153c1ab790ce310692eaf69002ce.pdf