فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
23
90
2021
08
23
کاربرد علم داده در آموزش مهندسی شیمی
25
1
FA
میترا
لواسانی
دانشگاه تهران. دانشکده فنی. گروه مهندسی شیمی
mit.lavasany@yahoo.com
هومن
ضیائی حلیمهجانی
دانشکده فنی دانشگاه تهران
hooman.ziaei@ut.ac.ir
رحمت
ستوده قره باغ
0000-0002-1671-3385
استاد دانشکده مهندسی شیمی پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران
sotudeh@ut.ac.ir
رضا
ضرغامی
دانشکده فنی دانشگاه تهران
rzarghami@ut.ac.ir
نوید
مستوفی
استاد دانشکده فنی دانشکده مهندسی شیمی، دانشگاه تهران
mostoufi@ut.ac.ir
10.22047/ijee.2021.239468.1759
امروزه فناوریهای جدید، مجموعههای متنوعی از دادهها را در علوم مهندسی تولید میکنند. علم داده، ابزارهای لازم برای ذخیرهسازی، تجزیهوتحلیل و مدیریت این مجموعه دادهها را ارائه کرده و سبب ایجاد تحولی جدی در توسعه علم و فناوری گردیده است. در آیندهای نزدیک تقریباً در همه حوزهها، مشاغل سنتی بهسرعت با مشاغل دادهمحور جایگزین میشوند. نبودن نیروی انسانی کارآمد و آموزشدیده مانعی جدی برای مدیریت دادههای حجیم در سازمانها، بنگاهها و دستگاههای اجرایی است. در نتیجه، آموزش و بهکارگیری علم داده در مقطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی در رشتههای مهندسی و از جمله مهندسی شیمی اجتنابناپذیر است. در این مقاله، به بررسی اهمیت ایجاد دروس مرتبط با علم داده، آموزش روشهای ارزیابی دادههای کلان و نقش این آموزشها در توسعه مهندسی شیمی در دانشگاه و صنعت پرداخته میشود. برای این منظور، دروس علم داده در دانشگاههای برتر مورد بررسی قرار میگیرد و در نهایت پیشنهادهایی برای ایجاد دروس علوم داده در برنامه آموزشی مهندسی شیمی در ایران ارائه میشود. همچنین سرفصلهایی بهمنظور نحوه ارائه این درس یا دروس پیشنهاد میگردد. ارائه این آموزشها به مهندسین شیمی، میتواند آنها را بهمنظور کسب فرصتهای شغلی و نحوه مواجهه با دادههای حجیم و کلان در صنایع شیمیایی یاری نماید.
دادههای کلان,علم داده,آموزش مهندسی شیمی,آموزش مهندسی,مدیریت داده
https://ijee.ias.ac.ir/article_128569.html
https://ijee.ias.ac.ir/article_128569_d4f2b32d10d8f8b05c8fc8af5f3034da.pdf
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
23
90
2021
08
23
مقایسه انگیزه و پیشرفت تحصیلی دانشجویان فنی مهندسی استعداد درخشان و از طریق آزمون دوره کارشناسی ارشد دانشگاه تبریز
47
27
FA
حمدالله
حبیبی
دانشیار و عضو هیات علمی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
hamdullahhabibi@yahoo.com
آی سان
پاشایی فخری
کارشناس ارشد بهسازی منابع انسانی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
aysan.pashaeifakhri@gmail.com
آیدا
قسیمی لیقوان
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
ayda_ghasimi@yahoo.com
سکینه
فلاحتی
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
sabafalahati63@yahoo.com
10.22047/ijee.2021.252842.1788
مطالعه حاضر با هدف مقایسۀ انگیزه و پیشرفت تحصیلی بین دانشجویان استعداد درخشان و از طریق آزمون، فنی و مهندسی دانشگاه تبریز صورت گرفت. در این پژوهش کاربردی و توصیفی، 58 نفر از دانشجویان فنی مهندسی با استفاده از جدول مورگان و از طریق نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه معیار انگیزۀ تحصیلی (AMS) والرند و پیشرفت تحصیلی بر اساس معدل نیمسال قبل استفاده شد که با استفاده از نرمافزار 21SPSS مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفته و آلفای کرونباخ برای پرسشنامه 84/0 محاسبه شد. به منظور تحلیل دادهها از آزمونهای t مستقل و t تکنمونهای استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد تفاوت معنیداری در متغیر انگیزه و پیشرفت تحصیلی بین دانشجویان استعداد و از طریق آزمون فنی و مهندسی وجود دارد و میزان این متغیرها در دانشجویان درخشان و از طریق آزمون فنی و مهندسی بالاتر از حد متوسط است. همچنین بین متغیرهای ذکرشده در دانشجویان پسر استعداد درخشان و از طریق آزمون، تفاوت وجود دارد اما بین دختران این دو گروه، تفاوتی مشاهده نشد. به طور کلی مقایسه عملکرد دانشجویان، معیار مناسبی جهت بررسی میزان کارایی برنامهها و تحقق اهداف آموزش عالی است که بر اساس آن، میتوان برنامهها را تقویت یا اصلاح کرد.
انگیزۀ تحصیلی,پیشرفت تحصیلی,دانشجویان کارشناسی ارشد,استعداد درخشان,دانشجویان فنی و مهندسی
https://ijee.ias.ac.ir/article_133097.html
https://ijee.ias.ac.ir/article_133097_ae0efa16c6396a8bb5105ed171f775bd.pdf
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
23
90
2021
08
23
تأثیر پایبندی اساتید به اخلاق حرفهای بر خودکارآمدی و انگیزش دانشجویان (مقایسهای بین دانشجویان مهندسی و غیرمهندسی)
69
49
FA
امید
مهدیه
0000-0001-5148-7179
گروه مدیریت و حسابداری، دانشگاه زنجان. زنجان. ایران
mahdieh@znu.ac.ir
10.22047/ijee.2021.253135.1789
موضوع انگیزش دانشجویان همواره مورد توجه پژوهشگران بوده است. تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر رفتار اخلاقی اساتید بر خودکارآمدی و انگیزش دانشجویان انجام شده است. تحقیق به صورت پیمایشی و در بین دانشجویان دانشگاه زنجان انجام شد. 274 نفر از دانشجویان با استفاده از نمونهگیری در دسترس، در این تحقیق شرکت کردند. دادهها با استفاده از پرسشنامه به صورت حضوری و برخط جمعآوری شد. برای تحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSS 22 و AMOS 22 استفاده شد. یافتهها نشان داد که پایبندی اساتید به اخلاق حرفهای، تأثیر معنیداری بر خودکارآمدی و انگیزش دانشجویان دارد. تأثیر خودکارآمدی بر انگیزش دانشجویان نیز معنیدار بود. به علاوه، خودکارآمدی نقش میانجی را در رابطه بین رفتار اخلاقی اساتید و انگیزش دانشجویان ایفا میکند. نتایج آزمون میانگین نشان داد که تفاوت معنیداری در متغیرهای پژوهش در بین دانشجویان دانشکدههای مختلف وجود ندارد. بررسی نسبت بحرانی تفاوت بین مؤلفهها نشان داد که مدل تحقیق با توجه به جنسیت تفاوت معنیداری ندارد. به علاوه، مدل تحقیق در بین دانشجویان دانشکدههای مهندسی و علوم انسانی تفاوت معنیداری با هم نداشت ولی در یک مسیر (تأثیر اخلاق حرفهای بر انگیزش) بین دانشجویان دانشکدههای مهندسی و علوم و دانشجویان دانشکدههای علوم انسانی و علوم (تأثیر اخلاق حرفهای بر خودکارآمدی) معنیدار بود.
انگیزش,خودکارآمدی,اخلاق حرفهای,دانشجویان مهندسی
https://ijee.ias.ac.ir/article_130993.html
https://ijee.ias.ac.ir/article_130993_5f696ed2e5b1b19a7678b1ec25549f68.pdf
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
23
90
2021
08
23
هنجارهای اخلاق پژوهشی پژوهشگران حوزۀ مهندسی
95
71
FA
شهلا
خلفی
پژوهشگر پست دکترا/دانشکده علوم اجتماعی/ دانشگاه تهران
shkhalafi2010@yahoo.com
محمد رضا
جوادی یگانه
دانشیار، گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
myeganeh@ut.ac.ir
خسرو
رحمانی
دانشیار، گروه مواد، دانشکده مهندسی مکانیک و انرژی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
khrahmani1970@gmail.com
10.22047/ijee.2021.253467.1790
هدف از بررسی موضوع این تحقیق، دستیابی به ویژگیها و هنجارهای اخلاق پژوهشی پژوهشگران دانشگاهی در حوزۀ صنعت است. در این تحقیق که به صورت میدانی و با استفاده از مصاحبه توأم با پرسشهای نیمساختیافته انجام گردیده است، از میان پژوهشگران و کارفرمایان صنعت برق، 38 نفر کارآمد به صورت هدفمند انتخاب شده و دربارۀ ویژگیها و هنجارهای اخلاق پژوهشی پژوهشگران کارآمد صنعتی مصاحبههای عمیق انجام شده و پاسخهای مبتنی بر تجربیات مدیریتی و پژوهشی آنان گردآوری گردیده و دادههای منتج از مصاحبه ها با استفاده از روش کدگذاری باز، محوری و گزینشی، آنالیز شده و مورد تحلیل و تفسیر نهایی قرار گرفتهاند. نتایج مبتنی بر تجربیات مدیریتی و پژوهشی کارفرمایان و پژوهشگران کارآمد صنعت برق، حاکی از آن است که مهمترین ویژگیهای اخلاق پژوهشی پژوهشگران کارآمد، به ترتیب عبارت از: داشتن صداقت و تخصص، صبور بودن، ارتباطات خوب، سختکوشی، اخلاق حرفهای، فراتر از تعهد عمل کردن، مطرح بودن در صنعت، پاسخگو بودن نسبتبه ایرادات و انتقادات، متوجه مسئله شدن و درک موضوع مطرحشده، ارق ملی، امانتداری، قانع بودن، درک جایگاه و نیاز کارفرما، جوان بودن، دغدغۀ حل مسئله، کنجکاوی، پیگیر بودن، نوآوری و ثبت اختراع، داشتن مقالات پژوهشی و نیز کاربرد پژوهش آنان در یک یا چند شرکت.
هنجارهای اخلاق پژوهشی,پژوهشگران کارآمد,کارفرمایان کارآمد,صنعت برق
https://ijee.ias.ac.ir/article_130434.html
https://ijee.ias.ac.ir/article_130434_21a760a21e911e5dd4ae1a181ef4955e.pdf
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
23
90
2021
08
23
مقایسه ادراک اعضای هیئت علمی گروههای فنی- مهندسی از سودمندی، سهولت، خودکارآمدی و چالشهای یادگیری از طریق تلفن همراه (مورد مطالعه: دانشگاه شیراز)
114
97
FA
سحر
نوروزی
دانشجوی دکترای مطالعات برنامه درسی، بخش مدیریت و برنامه ریزی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
sahar.nouroozi@gmail.com
مهدی
محمدی
دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز
m48r52@gmail.com
مریم
شفیعی سروستانی
استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز
maryam.shafiei@gmail.com
10.22047/ijee.2021.256332.1792
هدف کلی این پژوهش، مقایسه ادراک اعضای هیئت علمی گروههای فنی- مهندسی از سودمندی، سهولت، خودکارآمدی و چالشهای یادگیری از طریق تلفن همراه بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه اعضای هیئت علمی گروههای آموزشی فنی- مهندسی دانشگاه شیراز (147) در سال تحصیلی 99-1398 بود که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای 87 نفر انتخاب گردیدند. ابزار پژوهش مقیاس محقق ساختۀ پذیرش یادگیری از طریق تلفن همراه بود که پس از تأیید روایی و پایایی بین افراد نمونه توزیع و دادههای جمعآوری شده با آزمونهای آماری تحلیل واریانس اندازهگیریهای مکرر، تحلیل واریانس یکطرفه و تی مستقل و با استفاده از نرمافزار SPSS21 تحلیل شدند. نتایج: 1- تفاوت معناداری بین ابعاد پذیرش یادگیری از طریق تلفن همراه در اعضای هیئت علمی فنی- مهندسی وجود دارد. بالاترین میانگین متعلق به چالشها و پایینترین آن، مربوط به سودمندی است. 2- تفاوت معناداری بین ابعاد پذیرش یادگیری از طریق تلفن همراه، میان دیدگاه اعضای هیئت علمی گروههای تحصیلی مختلف فنی- مهندسی و اعضای هیئت علمی با مراتب علمی مختلف وجود ندارد. 3- تفاوت معناداری میان پذیرش اعضای هیئت علمی «باتجربه» و «بدونتجربه» یادگیری از طریق تلفن همراه وجود دارد.
یادگیری,تلفن همراه,پذیرش و آمادگی,اعضای هیئت علمی,گروههای فنی- مهندسی,دانشگاه شیراز
https://ijee.ias.ac.ir/article_133457.html
https://ijee.ias.ac.ir/article_133457_908704e06696d6fe48e2102cfecece5f.pdf
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
23
90
2021
08
23
نقش واسطهای تفکر انتقادی در ارتباط بین ویژگیهای شخصیتی و خلاقیت با عملکرد تحصیلی دانشجویان
130
115
FA
صادق
حامدی نسب
0000-0001-9980-4065
دانشگاه بیرجند- دانشکده علوم تربیتی
hamedi_s@birjand.ac.ir
معصومه
عزیزی
استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه زابل، ایران
azizi-m@gmail.com
10.22047/ijee.2021.265698.1810
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطهای تفکر انتقادی در ارتباط بین ویژگیهای شخصیتی و خلاقیت با عملکرد تحصیلی دانشجویان است. روش پژوهش حاضر کاربردی و از نوع همبستگی است. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش، کلیۀ دانشجویان مهندسی دوره کارشناسی دانشگاه بیرجند بودند که در سال تحصیلی 98-1397 مشغول به تحصیل هستند. با روش نمونهگیری طبقهای نسبی تعداد 180 دانشجو به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. جهت تحلیل دادهها نیز از نرمافزارهای SPSS, AMOS استفاده شده است. برای گردآوری دادهها، از سه پرسشنامه، مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم «ب»، پرسشنامه معیار خلاقیت، مقیاس شخصیتی استفاده شد و برای سنجش عملکرد تحصیلی دانشآموزان، معدل کل سال قبل آنها در سال تحصیلی 1396 در نظر گرفته شد. یافتهها نشان داد که ویژگیهای شخصیتی بر تفکر انتقادی، خلاقیت بر تفکر انتقادی، ویژگیهای شخصیتی بر عملکرد تحصیلی، خلاقیت بر عملکرد تحصیلی و تفکر انتقادی بر عملکرد تحصیلی تأثیر مستقیم و معنیداری دارند و ویژگیهای شخصیتی و خلاقیت، به واسطه تفکر انتقادی بر عملکرد تحصیلی تأثیر غیرمستقیم و معنیداری داشتهاند. نتایج تحلیل مسیر نیز نمایانگر این بود که مدل مفهومی پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است.
تفکر انتقادی,ویژگیهای شخصیتی,خلاقیت,عملکرد تحصیلی,دانشجویان مهندسی
https://ijee.ias.ac.ir/article_132920.html
https://ijee.ias.ac.ir/article_132920_792567279cd80b5f90eb835393ac2ccd.pdf
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
23
90
2021
08
23
عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری نسل پنجم در بین دانشجویان ایران
151
131
FA
مرتضی
اکبری
0000-0001-5215-3349
دانشیار دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران
mortezaakbari@ut.ac.ir
هانیه
پولادیان
دانش آموخته دانشگاه تهران
pouladian.h@gmail.com
10.22047/ijee.2021.258981.1794
با توجه به این که در حال حاضر هنوز فناوری 4G در حال تکامل است، بسیاری از محققان، در حال توسعه انواع جدید شبکههای اینترنت مانند فناوری 5G هستند. در این تحقیق تلاش شده است که عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری نسل پنجم در ایران و در بین دانشجویان دانشگاههای شهر تهران بررسی شود. جامعه آماری مورد بررسی در این پژوهش، به صورت تصادفی 238 نفر از میان دانشجویان دانشگاههای تهران انتخاب شدند. روش اصلی برای جمعآوری و تحلیل اطلاعات، ارائه پرسشنامه الکترونیکی است که در اختیار افراد جامعه آماری قرار گرفته است. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری و با نرمافزار PLS انجام شده است. نتایج حاکی ازآن است که کیفیت فناوری با سهولت درکشده، سودمندی درکشده، اعتماد و لذت درکشده رابطه مثبت دارد. کیفیت با اثرگذاری مثبت بر سهولت درکشده، مفید بودن درکشده و اعتماد بر تمایل افراد به پذیرش این فناوری اثر مثبت و معنادار دارد، ضمن این که بین لذت درکشده و تمایل افراد به استفاده از فناوری 5G رابطه مستقیم وجود ندارد.
فناوری 5G,پذیرش فناوری,اعتماد,لذت درکشده,کیفیت درکشده
https://ijee.ias.ac.ir/article_131655.html
https://ijee.ias.ac.ir/article_131655_4c333a85e65f8fdf45bc1fc571f214de.pdf
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
23
90
2021
08
23
یادداشت معرفی کتاب تاریخ هشتاد ساله دانشکده فنی دانشگاه تهران داستان یک خانه، داستان یک سرزمین (اثر دکتر مقصود فراستخواه)
153
156
FA
سید علی
پزشکی اردکانی
دانشگاه شهید بهشتی
alip_ardakani@yahoo.com
10.22047/ijee.2021.310123.1861
کتاب «تاریخ هشتادساله دانشکده فنی دانشگاه تهران» اثر آقای دکتر مقصود فراستخواه استاد مؤسسه پژوهش و برنامه-ریزی آموزش عالی است که در سال 1393، در 423 صفحه توسط نشر نی و کانون مهندسین فارغالتحصیل دانشکده فنی دانشگاه تهران نوشته و منتشر شده است. در این کتاب ضمن برشمردن پیشینه تمدنی آموزش مهندسی در ایران، با نگاهی تاریخی، داستان دانشکده فنی دانشگاه تهران از منظر اسناد و روایتها بازگو میشود. در این داستان، آمار و اطلاعات اعضای هیئت علمی و مدرسان دانشکده و همچنین دانشجویان و جنب و جوش آنان در گذر تاریخ هشتاد ساله دانشکده ارائه و سیر شکلگیری و ادامه فعالیت، تأثیرات و خدمات اجتماعی، تنشهای سیاسی و آکادمیک و پداگوژی و تکنولوژیک دانشکده در پیش از انقلاب اسلامی و نیز در دوران پس از انقلاب، که نویسنده به 8 دوره تقسیم و طبقهبندی کرده است، بررسی و تجزیه و تحلیل میشود. در تحلیل تحولات ادوار مختلف دانشکده، ویژگیهای برجسته دانشکده فنی در دوران درخشش و نیز برخی نقاط افول درخشش دانشکده -هم از نظر استادان و دانشآموختگان دانشکده و هم از دید نویسنده- تشریح میشود.
دانشکده فنی,معرفی کتاب,تاریخ
https://ijee.ias.ac.ir/article_138628.html
https://ijee.ias.ac.ir/article_138628_359e5a79a5b56e2e0834582be5d0303b.pdf