فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
4
13
2002
06
01
فهرست مقالات
2
2
FA
10.22047/ijee.2002.2060
https://ijee.ias.ac.ir/article_2060.html
https://ijee.ias.ac.ir/article_2060_ca63184f9ef789c3318f4d879b93c791.pdf
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
4
13
2002
06
01
مهندس و مهندسی
1
17
FA
جلال
حجازی دهاقانی
10.22047/ijee.2002.2061
تعبیرها و مفهوم های متفاوتی از واژه های مهندس و مهندسی وجود دارد که در بسیاری از موارد برنامه ریزی و حتی موضوع های آموزشی را با چندگویی و برداشت های متفاوت رو به رو می سازد. در مقاله حاضر کوشش شده است تا با تکیه بر ریشه واژه های یاد شده در منابع فارسی و انگلیسی، به تعریف واژه های مهندس و مهندسی و دامنه علمی و توانایی های فنی آنها پرداخته شود و در خاتمه، هدف، فلسفه و اخلاق مهندسی به روشنی تعریف و مشخص شود.
مهندس,طرح,مدبر,ابتکار,هدف,فلسفه,اخلاق
https://ijee.ias.ac.ir/article_2061.html
https://ijee.ias.ac.ir/article_2061_773968dd27b4ad32dcfff2c64910ec1b.pdf
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
4
13
2002
06
01
گفتگوی شرق و غرب درباره آموزش مهندسی در قرن بیست و یکم
19
36
FA
فرحناز
آیت اللهی( مترجم)Fong.ming Lee
10.22047/ijee.2002.2062
در آستانه تغییر قرن و آغاز قرن بیست و یکم، بعضی از منتقدان به ملل آسیا ـ پاسیفیک می اندیشند. از طرف دیگر، روند حرکت دنیا به طور فزاینده ای ما را به سمت جهانی شدن سوق می دهد. در گذشته، تبادلات آموزشی زیادی بین شرق و غرب وجود داشته، اما در ارتباط با آموزش مهندسی هیچ کدام قابل توجه نبوده است. این مقاله در نظر دارد به تفاوت بین شرق و غرب از نظر زبان، فرهنگ و فناوری مدرن بپردازد. همچنین ، سیستم لغت شناسی یا زبان شناسی مبتنی بر تلفظ الفبایی غرب و همچنین سیستم مبتنی بر الفبای نمادین یا هیروگلیفی شرق از نظر ساختار اصلی و جنبه های یادگیری تأثیرات ادراکی، مقایسه می شوند. این مقاله مباحث و مفاهیم بسیاری را در خصوص شباهت ها و تفاوت ها بین شرق و غرب بیان می کند که ممکن است در آموزش مهندسی کاربرد زیادی داشته باشد. این مقاله جایزه ULCEC را به اتفاق آرا از شرکت کنندگان کنگره جهانی آموزش مهندسی در سال 2000 به خاطر کمک شایان در زمینه آموزش مهندسی دریافت کرد.
گفتگوی شرق و غرب,جهانی شدن,فرهنگ
https://ijee.ias.ac.ir/article_2062.html
https://ijee.ias.ac.ir/article_2062_15ddca43c2c09387aa3dcbe79647ef70.pdf
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
4
13
2002
06
01
تدوین نرم افزار آموزشی رباتیک به کمک سیستم چند رسانه ای
37
49
FA
محرم
حبیب نژاد کورایم
آزمایشگاه تحقیقاتی رباتیک، دانشکده مهندسی مکانیک
10.22047/ijee.2002.2063
در سیستم آموزشی متداول، مدرس موضوعات را تشرح می کند، در حالی که می توان از یک رایانه برای این منظور استفاده کرد. بدین منظور و برای آموزش قدم به قدم باید برای هر شخص ساخاری ویژه تهیه شود و بهترین راه حل تهیه نرم افزای بر پایه سیستم های چند رسانه ای است که می تواند موضوعات مورد نظر را به صورت صوتی و تصویری ارائه کند. طراحی چنین نرم افزاری برای مبحث رباتیک موضوع این مقاله است. در این مقاله ابتدا به بررسی نمونه هایی از نرم افزارهای طراحی شده به صورت چند رسانه ای و شرایط موجود برای طراحی های مشابه پرداخته شده است، سپس توضیحات بخش های مختلف برنامه آموزشی رباتیک، که موضوع اصلی مقاله است، داده شده و در پایان نتایج حاصل از این طراحی آورده شده است.
آموزش قدم به قدم,چند رسانه ای,رباتیک,صوت و تصویر
https://ijee.ias.ac.ir/article_2063.html
https://ijee.ias.ac.ir/article_2063_5d3b29a8787664d9905540013a5cdeda.pdf
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
4
13
2002
06
01
علوم در برهان قاطع
51
80
FA
غلامحسین
دانشی
دانشگاه صنعتی شریف، فرهنگستان علوم
10.22047/ijee.2002.2064
در فرهنگ برهان قاطع در کنار تعاریف و معانی لغات فارسی اشارات صریحی نیز به مواد و خواص و کاربرد آنها شده است که از نظر آشنایی با فناوری آن دوره از کشور اهمیت فراوانی دارد. در این مجموعه لغاتی گردآوری شده است که در آنها به فلزات ، مواد و کاربردی آنها اشاره شده است. لغات در سه سر فصل معانی، کاربرد و روش های تولید و کاربرد آنها طبقه بندی شده است و برای جلوگیری از تکرار در موارد مشترک فقط در یکی از سرفصل ها به لغت اشاره شده است. از این رو برای آشنایی با کلیه اشارات به هر فلز باید هر سه فصل مطالعه شود.
آهن,فولاد,مس,برنج,روی,قلع,سرب,طلا,نقره,جیوه,مغناطیس,گوگرد,شیسه,نفت,آهنگری,جوشکاری و لحیم کاری,کوره و عملیات حرارتی و براده برداری و روکش دادن
https://ijee.ias.ac.ir/article_2064.html
https://ijee.ias.ac.ir/article_2064_08e10c1d45c4915a1d44cdd41f2f9e13.pdf
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
4
13
2002
06
01
درباره ارتباط فلسفه با آموزش مهندسی
81
88
FA
ضیاءالدین
تابعی
دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی
محمود
یعقوبی
دانشکده مهندسی شیراز
yaghoubi@shirazu.ac.ir
10.22047/ijee.2002.2065
در مهندسی هنر و خلاقیت در بستر پدیده های علمی بارزترین شاخصه شمرده می شود. اگر زیر ساختار علمی بدون تکیه بر فلسفه باشد، آموزش و توسعه علمی در مهندسی از دو محور معرفت و استحکام برخوردار نخواهد بود. این نوشته اشاره ای است بر اهمیت تعریف فلسفه آموزش مهندسی تا آغازی برای برقراری دیالوگی در میان اهل نظر در حوزه فلسفه و مهندسی در آینده باشد.
هدف,خلاقیت,معرفت,فرهنگ,مهندسی
https://ijee.ias.ac.ir/article_2065.html
https://ijee.ias.ac.ir/article_2065_64b6f72866ce1bd10cf5c74fee64a945.pdf