فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
5
17
2003
06
01
فهرست مقالات
2
2
FA
10.22047/ijee.2003.2095
https://ijee.ias.ac.ir/article_2095.html
https://ijee.ias.ac.ir/article_2095_0cbe7840f562992108b7ce2f4f0f4d3b.pdf
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
5
17
2003
06
01
در فضایل انسانی مهندسان، بخش اول: خردمندی
9
21
FA
محمود
یعقوبی
دانشگاه شیراز
yaghoubi@shirazu.ac.ir
مهدی
بهادری نژاد
دانشگاه صنعتی شریف
bahadori@sharif.edu
10.22047/ijee.2003.2096
مهندسان در دنیای صنعتی امروز از نظر مسئولیت، تعهد، خدمت و کار در جامعه از جایگاه ویژه ای برخوردارند و اگر همراه با تخصص های فنی و کاربردی، درایت، تفکر، اندیشه به معنی خرد داشته باشند و نیز قانونمندی، عدالت، حفظ منافع همگانی با تکیه بر باورهای انسانی و الهی؛ یعنی اخلاق را در عمل رعایت کنند، مقبولیت آنها ، پیشرفت آنها و ارزش آنها یقیناً در جامعه افزون می شود و در انجام دادن رسالت موفق تر خواهند بود. این نوشته برگرفته از سخنان بزرگان در باره شایستگی خرد و اخلاق است که برای دانش آوزختگان و به خصوص مهندسان در جهان کنونی نگاشته شده است.
اخلاق مهندسی,تعهد,تعلیم و تربیت,شایستگی
https://ijee.ias.ac.ir/article_2096.html
https://ijee.ias.ac.ir/article_2096_3488259d24ee7500be3d8199eeebb536.pdf
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
5
17
2003
06
01
در فضایل انسانی مهندسان، بخش دوم: طریقت
23
28
FA
محمود
یعقوبی
دانشگاه شیراز
yaghoubi@shirazu.ac.ir
مهدی
بهادری نژاد
دانشگاه صنعتی شریف
bahadori@sharif.edu
10.22047/ijee.2003.2097
توسعه انسانی به منظور دستیابی به شادی واقعی و بهره مندی پایدار از منابع و داشتن ارتباطات سالم اجتماعی به خردمندی و توجه داشتن به هدف والای انسانی نیاز دارد. از آنجا که مهندسان در توسعه کشور جایگاه مهمی دارند، باید همراه با آموزش علوم و فنون مهندسی به ارزش های دیگر برای زندگی هدفمندتر آراسته شوند. در مقاله قبلی به ارزش فکر و خرد ر امور برای مهندسان پرداخته شد، در این مقاله راه و روش کسب معرفت، چگونه زیستن و چگونه عمل کردن و چگونه شادتر زیستن تشریح و بیان شده است.
هدفمندی,توسعه انسانی,معرفت,شادمانی
https://ijee.ias.ac.ir/article_2097.html
https://ijee.ias.ac.ir/article_2097_edb8eb7aafd6d8bca270ef04ac42db88.pdf
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
5
17
2003
06
01
طرح بازنگری برنامه درسی دوره کارشناسی مهندسی شیمی با رویکردی به گرایش صنایع شیمیایی معدنی
29
54
FA
نظام الدین
اشرفی زاده
دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه علم و صنعت ایران
10.22047/ijee.2003.2098
نظر به اینکه بالغ بر 13 سال از آخرین بازنگری محتوای آموزشی رشته مهندسی سپری شده است، ضرورت یک بازنگری همه جانبه در مفاد آموزشی این رشته مهندسی ضروری می نماید. بازنگری مزبور با نگرشی ویژه به گرایش صنایع شیمیایی معدنی با همکاری استادان دانشگاهی، کارشناسان صنعتی و دانشجویان رشته مهندسی شیمی از طریق همه پرسی های شفاهی و کتبی و در قالب نظر سنجی های انفرادی و اجتماعی صورت پذیرفت. همچنین، سعی شد تا نیازهای صنعتی کشور و تحولات علمی تکنولوژیکی جهان در این بازنگری مورد توجه و شناسایی قرار گیرد. مراعات استانداردهای قابل قبول جهانی از جمله شاخص های سیستم اعتبار سنجی ABET از دیگر مواردی بود که مورد توجه مجریان این پروژه قرار گرفت. برنامه درسی دوره کارشناسی مهندسی شیمی مطابق آنچه هم اکنون در دست اجراست، مورد بررسی دقیق و موشکافانه قرار گرفت و نقاط قوت و ضعف آن در تطابق با نیازهای روز صنعت تجزیه و تحلیل کارشناسی شد. برنامه جدید درسی برای دوره کارشناسی مهندسی شیمی در گرایش صنایع شیمیایی معدنی ارائه شد. جبرانی شدن دروس عمومی، افزایش تعداد واحدهای دروس اصلی به 60 واحد، تعیین دروس تکمیلی اجباری جدید، اختیاری شدن انتخاب یا عدم انتخاب گرایش در دوره کارشناسی و گنجاندن چندین درس اصلی و تکمیلی جدید و کاهش سقف واحدهای درسی به 140 واحد از ویژگی های مهم برنامه پیشنهادی است.
بازنگری دوره آموزشی,مهندسی شیمی,صنایع شیمیایی معدنی
https://ijee.ias.ac.ir/article_2098.html
https://ijee.ias.ac.ir/article_2098_ed0611d841a0ff1addad7bb8d19648a2.pdf
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
5
17
2003
06
01
تیم های مجازی در آموزش: نظریه های جدید در مدیریت
55
63
FA
رضا
بابایی(مترجم) M.Aspin
10.22047/ijee.2003.2099
در سال 1998 Javenpaa و Show یک تیم مجازی را این گونه تعریف کردند: یک تیم مجازی، گروه علمی با تخصص های متنوع است که برای رسیدن به یک هدف سازمانی مشخص تشکیل شده است. تیم مجازی از نظر اهداف، کنترل و به کارگیری منابع دارای حالتی دینامیکی است. در این مقاله به بررسی نظریه تیم مجازی و سیستم مدیریتی آن در سازمان های آموزشی پرداخته شده است.
آموزش مجازی,سیستم مدیریتی,کنترل کیفیت
https://ijee.ias.ac.ir/article_2099.html
https://ijee.ias.ac.ir/article_2099_a25e77b95afde3761817ebcee7712df1.pdf
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
5
17
2003
06
01
بررسی نظام آموزشی
65
70
FA
محمد ابراهیم
جناتی
عضو فرهنگستان علوم
10.22047/ijee.2003.2100
در این مقاله نظام آموزشی به طور کلی از دیدگاه کلی و نیازهای زمان مورد بررسی و بحث قرار گرفته است.
بازنگری در آموزش,واقعیت ها و نیازها
https://ijee.ias.ac.ir/article_2100.html
https://ijee.ias.ac.ir/article_2100_32c50cc6564d6f0ca8c4c9ce0874d403.pdf
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
5
17
2003
06
01
آموزش رشته های نوین مهندسی شیمی(مهندس تبدیل گاز طبیعی)
71
82
FA
طاهره
کاغذ چی
دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر
مرتضی
سهرابی
دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر
sohrabi @ aut.ac.ir
منصوره
سلیمانی
دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر
10.22047/ijee.2003.2101
با وجود اینکه موضوع کاربرد نفت خام از قرن گذشته اهمیت پیدا کره است، قرن حاضر را می توان عصر گاز طبیعی نامید. گاز طبیعی سوخت برتر امروز و آینده است، زیرا انرژی بالایی دارد، ارزان است و محیط زیست را چندان آلوده نمی کند. بنابراین، گاز طبیعی جایگزین مناسبی برای سوخت های آلاینده نظیر نفت، بنزین و گازوئیل در بخش های حمل و نقل و نیروگاههاست. اهمیت گاز طبیعی تنها به دلیل ارزش سوختی و تمیزی آن نیست و این ماده مهمترین ماده خام اولیه برای صنایع مختلف به ویژه پتروشیمی است. ترکیبات مختلفی نظیر متانول، آمونیاک، اوره و ... را می توان از گاز طبیعی تهیه کرد. ایران با داشتن 23 الی 26 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی یکی از غنی ترین کشورهای جهان در این زمینه به شمار می آید. از نظر ذخایر گاز طبیعی، ایران پس از روسیه در مقام دوم جهان قرار دارد. قسمت اعظم این ذخایر به صورت میدان های غیر هم بسته است که هنوز توسعه داده نشده اند. اهمیت منابع گاز ایران تنها به رفع نیازهای داخلی محدود نمی شود. و ایران می تواند به یکی از بزرگترین کشورهای صادر کننده گاز طبیعی و محصولات ان در جهان تبدیل شود. بنابراین، ضرورت در نظر گرفتن دوره مهندسی تبدیل گاز طبیعی در سطح تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها به خوبی مشهود است. در این طرح، دوره های آموزشی و پژوهشی رشته های گاز و نفت در دانشگاه های متعددی در سراسر جهان برسی شده و ضمن رعایت ضوابط موجود در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، برنامه ای برای دانشجویان این گرایش از مهندسی شیمی در سطح کارشناسی ارشد ارائه شده است.
آموزش عالی,رشته های مهندسی,مهندسی شیمی,تبدیل گاز طبیعی
https://ijee.ias.ac.ir/article_2101.html
https://ijee.ias.ac.ir/article_2101_33711958a1b249e846226be535930e56.pdf