فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
8
31
2006
12
01
فرار مغزها (علل و انگیزهها)
1
23
FA
محمد حسین
میر باقری
دانشکده مهندسی و علم مواد، دانشگاه صنعتی شریف
پرویز
دوامی
استاد دانشکده مهندسی و علم مواد، دانشگاه صنعتی شریف
davami1320@gmail.com
10.22047/ijee.2006.518
این مقاله که قسمت دوم از موضوع پدیده فرار مغزهاست، با نگرش بر منشأ و ریشههای این پدیده تدوین شده است. در مقاله اول به تاریخچه این پدیده پرداخته شد و سپس، تقسیمبندی پدیده فرار مغزها بر اساس دوران تاریخی آن به سه دوره قبل از انقلاب (پادشاهی)، دوران انقلاب و بحران و دوران تثبیت و آرامش نسبی تقسیم و آمار مهاجرت در هریک از این دورهها بررسی شد. در مقاله حاضر سعی شده است نظرهای صاحبنظران در زمینه علل مهاجرت نیروهای کارآمد و نخبه جمع آوری و بررسی شود. از آنجا که نظرها متفاوت هستند و هر شخص یا سازمان و نهادی از دیدگاه تخصصی خود همانند دیدگاههای جامعه شناسی، اقتصاد ، سیاسی، فرهنگی، حقوقی و غیره به این موضوع پرداخته است، تلاش شد تا با کمک استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی یک نظر سنجی از فرهیختگان و دانشگاهیان کشور بر اساس طرح سؤالهایی در خصوص انگیزههای مهاجرت صورت گیرد. سپس، نتایج به دست آمده در کنار آمار کشورهای خارجی تحلیل و دسته بندی شد، به گونهای که مجموعه عوامل و انگیزههای ارائه شده در پژوهش حاضر بتواند برای تبدیل فرار مغرها به گردش مغزها مورد استفاده دولتمردان و دستاندرکاران این موضوع قرار گیرد.
فرار مغزها,نابسامانی,نظرسنجی,مهاجرت,فرهنگی,اجتماعی,سیاسی,اقتصادی و گردش اندیشه
https://ijee.ias.ac.ir/article_518.html
https://ijee.ias.ac.ir/article_518_537280f8e05ddad7717f1d7a89c8e40c.pdf
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
8
31
2006
12
01
گزینش فناوریهای پیشرفته و چگونگی توسعه آن (نقش دولت، دانشگاه و صنعت)
25
56
FA
منوچهر
منطقی
گروه مدیریت ، دانشگاه صنعتی مالک اشتر
10.22047/ijee.2007.519
در این مقاله سعی شده است تا ضمن بررسی فناوریهای پیشرفته، به بررسی چند کشور در گزینش و توسعه فناوری پیشرفته پرداخته شود. سپس، بعد از ارائه مدلهای فناوری در ایران به نحوه گزینش آنها در کشور و ضمن بررسی نقش دولت، صنعت و دانشگاه در این زمینه، به چگونگی توسعه فناوری پیشرفته در صنایع کشور به خصوص صنعت هوا و فضا پرداخته شود.
فناوری,فناوریهای پیشرفته,مدل فناوری,دولت,دانشگاه,صنعت و فناوریهای هوا فضا
https://ijee.ias.ac.ir/article_519.html
https://ijee.ias.ac.ir/article_519_9dfb8cb5d64802277de4a962f38d97f1.pdf
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
8
31
2006
12
01
توسعه علمی و فناوری در زمینه علوم مهندسی در ایران و مقایسه آن با چند کشور جهان
57
94
FA
محمود
یعقوبی
استاد دانشکده مهندسی، دانشگاه شیراز
yaghoubi@shirazu.ac.ir
سعید
سهراب پور
استاد دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی شریف
saeed@sharif.ir
محمد رضا
اسلامی
استاد دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی امیر کبیر
محمد مهدی
غفاری
گروه علوم مهندسی، فرهنگستان علوم ج.ا.ا.
ghafari@ias.ac.ir
10.22047/ijee.2006.520
تأکید اصلی سیاستگذاری علم و فناوری بر سه محور خلق دانش، انتشار دانش و بهرهبرداری از دانش است. اگر به سمت و سوی ارتقای علم و فناوری توجه شود، بی شک راه تولیدات فناوری از مسیر تولیدات علمی میگذرد. علم نیز با تولیدات علمی و به کارگیری فناوری¬های جدید متحول میشود و ضروری است که در این خصوص چگونگی رشد و توسعه این دو متناوباً بررسی و ارزیابی شود. برای هرکشوری ارزیابی توسعه علم و فناوری در ابعاد مختلف یکی از وظایف عمده سازمانها و نهاد¬های سیاستگذار است که می¬تواند به روشهای مختلفی از جمله مطالعات تطبیقی انجام شود. بررسی تطبیقی تجارب سایر کشورها به خصوص کشورهایی که طی سه دهه گذشته شرایط مشابهی با کشور ما داشته¬اند، می¬تواند موقعیت کشور را از نظر شاخصهای اصلی تولید علم و فناوری تعیین کند و راه را برای هر¬گونه سیاستگذاری و برنامهریزی آینده هموار سازد. در این مقاله تلاش شده است. تا ضمن مطالعه شاخصهای اصلی تولید علم و فناوری در جهان، مقایسه تطبیقی از نظر تولیدات علمی در هر یک از زمینه¬های علوم مهندسی با کشور کره جنوبی که در شروع شرایط نسبتاً یکسانی با کشور ما داشته است، صورت گیرد. روند تولیدات علمی و ثبت اختراعات در سالهای 1981 تا 2004 برای هر دو کشور هم برای هر یک از رشتههای مهندسی و هم به صورت کلی برای علوم مهندسی مشخص و مقایسه شده است. در ادامه تولیدات علمی ایران در سال های 1981 تا 2003 با چند کشور دیگر منطقه با تاکید بر علوم مهندسی مقایسه و رشد تعداد محققان نیز ارزیابی شده است.
تولید علم,ارزیابی,مطالعه تطبیقی و سیاستگذاری علمی
https://ijee.ias.ac.ir/article_520.html
https://ijee.ias.ac.ir/article_520_2ab19b66adf1e3ae4bfd0ebe1b4e82de.pdf
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
8
31
2006
12
01
ارائه مدل کاربردی آموزش مؤثر ایمنی در صنایع ایران
95
111
FA
روزبه
قوسی
دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده مهندشی صنایع
مریم
خواجه افضلی
دانشکده علم و صنعت ایران، دانشکده مهندسی صنایع
بابک
ابراهیمی
دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده مهندسی صنایع
10.22047/ijee.2006.521
یکی از مهمترین و اساسیترین مؤلفههایی که در اجرای طرح بهبود مستمر در صنایع مطرح میشود، آموزش کارکنان و کاربران درگیر در این صنعت است. در این میان، تعیین محتوای آموزشی، نحوه آموزش، شناسایی کارگران در معرض خطر و اجرای کارآمد برنامههای آموزشی یکی از چالشهای اصلی مدیران ایمنی در صنایع است. آنچه در این میان ضروری به نظر میرسد، وجود یک راهنمای کاربردی برای کمک به مجریان در پیادهسازی برنامههای آموزشی تدوین شده است. در این مقاله مدلی برای طراحی، اجرا، ارزشیابی و بهبود برنامههای آموزش ایمنی در صنایع ارائه شده است. همچنین، از آنجا که یکی از مهم ترین ارکان عملیاتی در صنایع استفاده از تجهیزات حمل و نقل و جابه جایی است و بدون استفاده از لیفتراک ها، جرثقیل ها و وسایل مرتبط عملاً کارایی و عملکرد صنایع دچار مشکل خواهد شد، در این مقاله با ارائه مدلی برای آموزش، به صورت مطالعه ای موردی ، لیفتراک به عنوان یکی از مهم ترین ابزار حمل و نقل و جابه جایی کالا در صنایع مورد توجه قرار گرفته است.
مدل آموزش,کارگران در معرض خطر,تجزیه و تحلیل خطر شغل و لیفتراک
https://ijee.ias.ac.ir/article_521.html
https://ijee.ias.ac.ir/article_521_34fc7b44727a493254fef733bc35f2be.pdf
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
8
31
2006
12
01
آموزش در جهان صنعتی
113
128
FA
غلامحسین
دانشی
استاد دانشکده مهندسی و علم مواد، دانشگاه صنعتی شریف
10.22047/ijee.2006.522
حجم مطالب آموختنی همگام با پیشرفت علم و فناوری افزایش مییابد و آموزش موضوعات جدید چالشی جدی برای مسئولان آموزش کشور است. افزایش مدت آموزش در مدارس و دانشگاهها و ایجاد دورههای عالیتر برای تدریس مطالب جدید توجیه اقتصادی ندارد. هر چه مدت آموزش در مدرسه و دانشگاه بیشتر شود، مدت کار و سازندگیکمتر و به تبع آن بازدهی اقتصادی فردی و اجتماعی نیز کمتر میشود. بهترین چاره برای خروج از این وضعیت واگذاری قسمتی از وظایف آموزشی، به خصوص آموزش فناوریها، به صنایع و مؤسسات غیر دانشگاهی است. آموزش حرفهای باید همزمان با کار کردن باشد و به مؤسساتی که مستقیماً از آن بهره میگیرند، واگذار شود. در این مقاله اهداف دورههای آموزشی و مدت و ظرفیت آنها بررسی شده است.
آموزش,اقتصاد,اهداف آموزش,مدت آموزش,دانشگاه و صنعت
https://ijee.ias.ac.ir/article_522.html
https://ijee.ias.ac.ir/article_522_5763af534334f2bd372656412425b23b.pdf
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
8
31
2006
12
01
بررسی آموزش از راه دور در مهندسی برق
129
143
FA
فریدون
شعبانی نیا
استادیار دانشکده مهندسی ، دانشگاه شیراز
shabani@shirazu.ac.ir
10.22047/ijee.2006.523
در این مقاله در باره سیستمهای آموزش از راه دور، مزایا، معایب، موانع و مشکلات، روشهای مختلف و برتری هریک از آنها بحث و بررسی و راهکارهای افزایش تعامل استاد ـ دانشجو و دانشجو ـ دانشجو ارائه و نیز آینده آموزش از راه دور بررسی شده است.
آموزش از راه دور,دانشجویان حضوری,دانشجویان غیرحضوری,اینترنت,سیستمهای ویدئویی,آموزنده و سیستم های قدرت
https://ijee.ias.ac.ir/article_523.html
https://ijee.ias.ac.ir/article_523_07a4c09bb909aef6d44e32d94021b7dd.pdf
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
8
31
2006
12
01
آموزش مهندسی خارج از محیط آکادمیکoff-campus در اسکاتلند
147
153
FA
اکبر
خداپرست حقی
دانشیار دانشکده فنی، دانشگاه گیلان
10.22047/ijee.2006.524
پیشرفت سریع فناوری موجب شده است تا نیاز مهندسان به "روز آمد" کردن اطلاعات حرفهای و علمی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. به منظور تأمین این نیاز تخصصی برای مهندسان فارغالتحصیل و شاغل تا حدودی روشهای آموزش مهندسی به کمک اینترنت توانسته است مورد توجه مخاطبان قرار گیرد. در این مقاله روش جدیدی معرفی شده است که کارفرما نخست نیاز تخصصی مهندسان شاغل در محیط کار را به استادان مراکز آکادمیک گزارش میدهد و سپس، متخصصان مرکز آکادمیک مورد نظر به بررسی و تأمین نیازهای تخصصی مهندسان میپردازند. محیط webبرای هر شرکت دقیقاً بر اساس نیازهای تخصصی طراحی شده است و گردش اطلاعات بهطور سیستماتیک و از طریق اینترنت در اختیار کاربران قرار میگیرد. روز آمد ساختن این اطلاعات از شروط اولیه این روش است. کاربران میتوانند مشکلات تخصصی خود را از طریق اینترنت به این مرکز گزارش داده و درخواست مشاوره دهند. مطالب درسی به نحوی با تجارب صنعتی ادغام میشود که اشتیاقی مضاعف در مهندسان برای یادگیری بیشتر ایجاد میکند. بخشی از این روش آموزشی مستمر در بر گیرنده دروس دوره کارشناسی ارشد است و مهندسان یاد میگیرند که چگونه آموختــههای دوره مهندسی را با مهارت های عملی و کار آفرینی در عرصههای صنعتی به کار ببرند.
آموزش مهندسی,آموزش بیرون از محیط دانشگاه و محیط کار
https://ijee.ias.ac.ir/article_524.html
https://ijee.ias.ac.ir/article_524_749281b7a34ca230bba8e5f0adf95fe9.pdf