فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
10
40
2009
03
01
آموزش مهندسی از طریق یادگیری الکترونیکی و زیرساختارهای مورد نیاز آن در نظام آموزش عالی
1
23
FA
طاهره
غلامی
مربی دانشکده ادبیات دانشگاه قم
T.gholami@gmail.com
10.22047/ijee.2009.610
رشد سریع فناوری اطلاعات و ارتباطات موجب حذف موانع زمانی و مکانی در آموزش شده و آموزش مادام العمر را تحقق بخشیده است. امروزه، با رشد صنایع و دوری فیزیکی صنعت و دانشگاه لزوم توجه به این گونه از شیوه یادگیری در آموزش علوم فنی و مهندسی بیشتر احساس می¬شود. در این مقاله ضمن بیان تاریخچه ای از آموزش از راه دور به عنوان پایه یادگیری الکترونیکی، تعاریف، مزایا و معایب یادگیری الکترونیکی برشمرده و به آموزش مهندسی و چالشهای پیش روی آن پرداخته و در ادامه به زیر ساختارهای این نوع از آموزش از جمله آزمایشگاه و کتابخانه مجازی اشاره شده است؛ در نهایت، برخی از دانشگاههای ارائه کننده آموزشهای الکترونیکی در رشته¬های فنی و مهندسی در ایران در جدولی آمده و پیشنهادهایی برای بهبود آموزش مهندسی به شیوه الکترونیکی در ایران ارائه ¬شده است.
آموزش مهندسی,یادگیری الکترونیکی,کتابخانه مجازی,آزمایشگاه مجازی,آموزش عالی و یادگیری مادام العمر
https://ijee.ias.ac.ir/article_610.html
https://ijee.ias.ac.ir/article_610_13ca56832faf42e773b203f53b0aed39.pdf
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
10
40
2009
03
01
پارادوکس سرمایة اجتماعی تحصیل¬کردگان ایرانی بررسی رابطة آموزش عالی و سرمایه اجتماعی در ایران
25
51
FA
غلامرضا
ذاکر صالحی
استادیار موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی
rsalahi514@gmail.com
10.22047/ijee.2009.611
سرمایه اجتماعی مجموعه¬ای از خصایص و مفاهیم از سازمان اجتماعی مانند اعتماد، هنجارها و شبکه هاست که تسهیل¬کننده همکاری اعضا برای رسیدن به منافع مشترک است. مطالعات موجود در سطح جهان عموماً وجود رابطه مثبت بین آموزش و ارتقای سرمایهّ اجتماعی را تأیید کرده است. در این پژوهش پانزده مورد از این مطالعات در خارج از کشور و سیزده مورد از مطالعات داخل کشور فرا تحلیل و بررسی شده است. بر خلاف رابطهّ متقابل و مثبت بین سرمایهّ انسانی و سرمایۀ اجتماعی، مطالعات موجود در ایران نشان می¬دهد که نظام آموزش عالی نتوانسته است نقش چندانی در ارتقای سرمایه اجتماعی تحصیل¬کردگان ایفا کند. فرا تحلیل دو گروه از مطالعات داخل و خارج از کشور این نظریهّ معنایی را برجسته ساخت که بر خلاف تحقیقات جهانی، افزایش تحصیلات در ایران تأثیر منفی بر میزان سرمایه اجتماعی ایرانیان دارد. بررسی این دو روند متناقص گونه گام بعدی این مطالعه برای حل این ناسازه را سامان داد و 9 وجه گوناگون از مسئله طی فرا تحلیل بازخوانی شد. در پایان پیگیری شش سیاست برای پر کردن شکاف موجود و ارتقای سطح سرمایه اجتماعی تحصیل کردگان دانشگاه کشور پیشنهاد شده است .
سرمایه اجتماعی,آموزش,آموزش عالی,اعتماد,شبکه ها و هنجارها
https://ijee.ias.ac.ir/article_611.html
https://ijee.ias.ac.ir/article_611_611873a985bbe0990c36eb97cb6fc859.pdf
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
10
40
2009
03
01
تعیین ظرفیت بهینه پذیرش دانشجو در دانشگاههای صنعتی کشور براساس یک مدل برنامهریزی خطی
53
79
FA
احمد رضا
روشن
عضو هیئت علمی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی
vishtasb4802@yahoo.com
10.22047/ijee.2009.612
در کشورهای در حال توسعه دانشگاهها تقریباً تنها مؤسساتی هستند که قادرند در نیروی کار خود ظرفیت سرمـایۀ دانش ایجـاد کنند و نیز تنها مؤسساتی هستند که می توانند از اقتصاد دانش پایه حمایت و در زمینۀ زایش دانش نو فعالیت کنند. از این رو، آموزش عالی یک کالای لوکس نیست. آموزش عالی برای بقای کشورها یک شرط اساسی است؛ در دنیای جدید آموزش عالی [همانند آموزش ابتدایی و متوسطه] نوعی آموزش پایه محسوب می شود. با وجود اهمیت آموزش عالی نباید از مسائل و مشکلاتی که این نهاد با آن روبه¬روست، غافل شد. گسترش بی قاعده و بدون برنامۀ آموزش عالی یکی از این مسائل است که آثار زیانباری بر روی کیفیت آموزش، کیفیت تدریس ¬اعضای ¬هیئت علمی و کیفیت یادگیری دانشجویان داشته و موجب کمبود امکانات و تجهیزات، نبودن¬استقلال، مدیریت ناکارآمد، نابرابری جنسیتی و جغرافیایی و .... شده است. از این رو، یک دغدغه همیشگی برای پژوهشگران، سیاستگذاران و مسئولان آموزش عالی این بوده است که با توجه به امکانات موجود، میزان گسترش و ظرفیت پذیرش بهینه دانشجو در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی چقدر می تواند باشد، به طوری که معیارهای کیفی آموزش عالی نیز رعایت شود. در بررسی حاضر با استفاده از یک مدل برنامه ریزی خطی و با توجه به سه محدودیت اصلی گسترش آموزش عالی؛ یعنی بودجه، مدرس و فضای کالبدی آموزشی به ارائه الگویی برای تعیین ظرفیت بهینه پذیرش دانشجو در هشت دانشگاه صنعتی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پرداخته شده است. نتایج بررسی حاضر نشان می¬دهد که در سال تحصیلی 85 - 1384 اغلب این دانشگاهها بیش از ظرفیت قابل قبول به پذیرش دانشجو در گروههای مختلف تحصیلی اقدام کرده¬اند. اما توصیه نهایی این بررسی نه محدود کردن ظرفیت، بلکه اولویت دادن به بخش آموزش عالی دولتی و افزایش حمایتهای مالی و قانونی از آن و نیز توجه عملی بیشتر به این بخش از جانب برنامه ریزان، سیاستگذاران، تصمیم سازان و مسئولان کشور است.
واژه¬های کلیدی: ظرفیت بهینه پذیرش,برنامه¬ریزی خطی,دانشگاههای صنعتی و گسترش
آموزش عالی
https://ijee.ias.ac.ir/article_612.html
https://ijee.ias.ac.ir/article_612_9c930afdf6ee2cbe30e1d92a6e847b7d.pdf
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
10
40
2009
03
01
مهندسی به اشتراک گذاشتن دانش به کمک سیستم مدیریت دانش
81
105
FA
ناصر
آزاد
استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
arman_armin@yahoo.com
صدرا
رشیدی
کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک
sadra_rashidi@yahoo.com
10.22047/ijee.2009.613
بر اساس تئوریهای اقتصادی و علوم اجتماعی، کنترل در سطح سرپرستان و حمایت سازمانی بر تلاشها و فراوانی تلاشها برای اشتراک گذاری دانش که همانا شامل بهترین تجربه¬ها و فعالیتهای آموخته شده در سازمان است، کمک می¬کند. در گذشته، بسیاری از سازمانها دانش هر یک از کارکنان را فقط در جهت بهبود عملکرد شخصی وی مورد استفاده قرار می¬دادند، درحالی¬که امروز، سازمانها در تلاش برای به جریان انداختن دانش کلیه کارکنان در سطح سازمان هستند تا اهداف سازمان بیش از پیش تأمین شود. این امر به رواج دیدگاه جدیدی به نام مدیریت دانش در مباحث مدیریتی و زمینه های موضوعی مرتبط منجر شده است]1[. پارادایم یاد شده در نظامهای مدیریت دانش به خوبی مورد توجه قرار می¬گیرد. کنترل در سطح سرپرستان همان¬گونه که انتظار می¬رود تأثیر عمده¬ای بر تکرار فراوانی کوششها¬ی کارکنان دارد، لیکن به طور غیر قابل منتظره¬ای بر کوشش آنها مؤثر است. در گذشته، از حمایت و پشتیبانی سازمانی با عنوان عاملی که تاثیر بیشتری بر خروجیها دارد یاد می¬شد، اما امروز، از پارادایم اثر گذاری انگیزاننده¬¬های نظریه¬های اقتصادی در حوزه دانش و شناخت بیشتر یاد می¬شود. این نظریه¬ها بر مهندسی رفتار سیستم در قالب مدیریت دانش تاکید دارد. در این مقاله سعی شده است تا رابطه بین کنترل در سطح سرپرستان و حمایت سازمانی با متغیرهای کوششها و تعدد فراوانی این کوششها برای حمایت از نظامها مطالعه و با ارائه یک نمونه تحقیق میدانی پارادایم یاد شده به چالش درآورده شود.
دانش,به اشتراک گذاشتن دانش,حمایت سازمانی,کنترل نظارتی,نظام مدیریت دانش و انگیزه
https://ijee.ias.ac.ir/article_613.html
https://ijee.ias.ac.ir/article_613_428b6fe314ee01f941a9e736a69d3ae1.pdf
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
10
40
2009
03
01
تحلیل دینامیکی غیرخطی یک ربات انعطافپذیر متحرک فضایی
107
126
FA
حسن
ظهور
استاد و عضو قطب علمی طراحی، رباتیک و اتوماسیون، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی شریف
zohoor@sharif.edu
سید مهدی
خرسندی جو
دکتری مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی شریف، دانشکده مهندسی مکانیک
mkhorsandijou@yahoo.com
10.22047/ijee.2009.614
در این مقاله با استفاده از متغیرهای کمکی ساختار کلی مدل دینامیکی یک ربات متحرک فضایی با N لینک انعطافپذیر و N مفصل لولا، که مجموعهای از 5N+6 معادلة دیفرانسیل جزئی کوپل غیرخطی به همراه شرایط مرزی است، ارائه شده است. از بیان نیروها و گشتاورهای ناپایستار صرف نظر شده است، ولی اگر در نظر آورده شوند، ساختار کلی مدل دینامیکی عوض نخواهد شد. پایۀ ربات جسم صلب شش درجه آزادی در فضا ست و هر لینک آن، به عنوان یک تیر اویلر ـ برنولی، کلیۀ درجات آزادی فضایی الاستیک؛ یعنی کشش، فشار، پیچش و دو خمش فضایی را دارد. لینکها از مادۀ ایزوتروپیک الاستیک خطی ساخته شده و بسیار دقیقتر از تیر اویلر ـ برنولی سه بعدی غیرخطی مدل شدهاند، به طوریکه نهتنها گرایش الاستیک سیستم مختصات سطح مقطع لینکها بزرگ است، بلکه هنگامیکه گرایش الاستیک آنها کوچک منظور میشود، باز هم دقت مدلسازی آنها بیشتر از تیر اویلر ـ برنولی سه بعدی غیرخطی باقی میماند. این یافتهها تئوریهای تیر اویلر ـ برنولی دو بعدی و سه بعدی غیرخطی را که در آن گرایش الاستیک سیستم مختصات سطح مقطع عملاً کوچک است، ارتقا دادهاند. تاکنون لئونارد اویلر (1707-1783 میلادی) نقش مهمی در تحلیل ارتعاشات تیرها و پایداری ستونها داشته است. تیر اویلر ـ برنولی صلبترین مدل برای تیرهاست و در آن تخت باقی ماندن سطح مقطع به فرض برنولی (1700-1782 میلادی) معروف است. تا قبل از نگارش مقالات در این زمینه [1، 3 و 7 ]، به اشکالات موجود در فرمولاسیون تئوریهای تیر اویلرـ برنولی دو بعدی و سه بعدی غیرخطی توجهی نشده بود. این موضوع کاربرد مهندسی و آموزشی قابل توجهی دارد.
مدل دینامیکی,لینک انعطافپذیر,ربات متحرک,تیر اویلرـ برنولی غیرخطی,دینامیک پیشرفته,رباتیک پیشرفته,مقاومت مصالح و ارتعاشات سیستمهای ممتد
https://ijee.ias.ac.ir/article_614.html
https://ijee.ias.ac.ir/article_614_8722460f7cbfd94e17731f5cfa4a8891.pdf
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
10
40
2009
03
01
بررسی تأثیرات مؤلفه¬های کیفی بر شاخصهای دستمزد و بهره وری نیروی کار معادن کشور
127
149
FA
رضا
شکور شهابی
دانشجوی دکتری مهندسی معدن، دانشگاه صنعتی شاهرود
reza.shahabi@gmail.com
رضا
کاکایی
دانشیار دانشکده مهندسی معدن و ژئوفیزیک ، دانشگاه صنعتی شاهرود
r_kakaie@shahroodut.ac.ir
رضا
رمضانی
استادیار دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی امیرمبیر
rkramazani@yahoo.com
10.22047/ijee.2009.615
معادن به عنوان یکی از بخشهای زیربنایی اقتصاد نقش اساسی در تأمین نیاز بسیاری از صنایع و بخشهای دیگر اقتصادی کشور دارد و شناخت ویژگیهای کمّی¬ وکیفی نیروی انسانی از جمله ملزومات مدیریت کارآمد بر این بخش است. در این مقاله به بررسی و تحلیل ارتباط بین مؤلفههای کیفی نیروی انسانی شاغل در معادن فعال کشور و شاخصهای دستمزد و بهرهوری پرداخته شده ¬است. بر این اساس، ابتدا وضعیت نیروی انسانی شاغل در معادن کشور بر مبنای میزان مهارت، سطح تحصیلات نیروهای به کارگرفته در بخش تولید، تحقیق و توسعه، میزان آموزشهای مهندسی و کاربردی صورت گرفته و تجربه کاری کارکنان بخش تولید طی سالهای 1375 تا 1384 بررسی شده ¬است. سپس، با تعریف شاخصهای جدید برای تعریف پارامترهای کیفی، تأثیرات و ارتباط متقابل هر یک از این شاخصها با سطح دستمزد و شاخص بهرهوری نیروی انسانی بر اساس تحلیل دادههای 8 استان معدنی کشور و با استفاده از نرمافزار Eviews مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل، بیانگر عدم تأثیر پذیری سطح حقوق و مزایای نیروی کار معادن کشور از سطح مهارت آنان و تأثیر مثبت مؤلفه¬های سطح حقوق و مزایا و سطح دانش نیروی کار بر ارتقای بهرهوری در معادن کشور است. بر اساس یافتههای تحقیق، ارتقای سطح مهارت نیروی کار بدون در نظر گرفتن عوامل انگیزشی دیگر از قبیل افزایش حقوق و دستمزد، تاثیر مثبتی بر ارتقای بهرهوری نیروی کار ندارد.
منابع انسانی,معادن کشور,مهارت,آموزشهای کاربردی,دانش,تحقیق و توسعه,بهرهوری نیروی کار
https://ijee.ias.ac.ir/article_615.html
https://ijee.ias.ac.ir/article_615_d0b5e933169c7d91fa145b7c29af36f7.pdf
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
10
40
2009
03
01
ارزیابی نمایندگیهای فروش با استفاده از روش تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی (AHP)
151
171
FA
آرش
شاهین
استادیار گروه مدیریت،دانشگاه اصفهان
arashshahin@hotmail.com
یاسر
کلیج
کارشناسی ارشد مهندسی صنایع
10.22047/ijee.2009.616
شرایط متغیر بازار فروش و ناشناخته بودن بسیاری از عوامل تأثیرگذار بر موفقیت یک متقاضی عامل فروش، تصمیمگیری برای اعطای مجوز نمایندگی را به موضوعی مهم برای سازمانها تبدیل کرده است. بدین دلیل، سازمانها تلاش میکنند تا از روشها و ابزارهایی برای تصمیمگیری بهره گیرند تا فرایند ارزیابی اعطای نمایندگی و مجوز فروش را بهبود بخشند. در این زمینه، ابزارها و روشهای مهندسی صنایع به طور مؤثر به مدیران در اولویت بندی و برنامهریزی بهتر کمک میکنند. یکی از این روشها، روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) به عنوان یکی از رویکردهای تصمیمگیری چند معیاره (MADM) است. در این تحقیق با تعیین معیارهای مهم و مؤثر مدلی برای ارزیابی متقاضیان نمایندگی فروش ارائه شده است. در تمام مراحل طراحی مدل کارشناسان خبره در امر مدیریت و بازاریابی مشارکت داشتهاند. همچنین، از روش AHP برای ارزیابی مدل استفاده شده است و در آن معیارهای شناسایی شده در پنج دسته تقسیم بندی و وزندهی و با محاسبه وضعیت هر معیار برای متقاضی، نتیجه ارزیابی مشخص شده است. مدل پیشنهاد شده در قالب یک مطالعه موردی در شرکت لبنیات پاک استفاده و اعتبار سنجی شده است. نتایج نشان دهنده آن است که اولویتهای حاصل از روش پیشنهادی بر مبنای تحلیلی جامع و دقیق بنا شده است. علاوه بر این، با بهرهگیری از این روش و تغییر اولویتهای تصمیمگیری میتوان به میزان چشمگیری در هزینه و زمان صرفه جویی کرد.
واژههای کلیدی: ارزیابی,نمایندگی فروش,معیار,وزن,AHP و مدیریت کاربردی
https://ijee.ias.ac.ir/article_616.html
https://ijee.ias.ac.ir/article_616_09b7a6deb9367b34a26681c0a90805dc.pdf