فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
20
77
2018
05
22
آموزشهای مهارتی تکمیلی برای مهندسین شیمی از نگاه مهندسین مشاور
1
17
FA
شاکر
خردمندی نیا
دکتری مهندسی شیمی و کارشناس ارشدگروه صنعتی مپنا
shaker_kh58@yahoo.com
رحمت
ستوده قره باغ
0000-0002-1671-3385
استاد دانشکده مهندسی شیمی پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران
sotudeh@ut.ac.ir
10.22047/ijee.2018.126629.1531
امروزه پذیرش در آزمونهای رشتههای مهندسی تضمینی برای ورود به بازار کار و یافتن شغل مناسب نیست و بزرگترین دغدغه دانش آموختهگان مهندسی به ویژه مهندسی شیمی، یافتن شغل متناسب با تحصیلات دانشگاهی میباشد. به نظر میرسد گسترده بودن صنعت و فاصله نیازهای صنایع با آموزشهای دانشگاهی مهمترین علت عدم آشنایی دانشجویان با زمینههای کاری است. در این بحث، ابتدا دسته بندی فرصتهای شغلی بازار کار ایران برای مهندسین شیمی معرفی شده و سپس زمینه اشتغال در شرکت های مهندسی طراح و مشاور، پروژههای طراحی و ساخت مجموعههای صنعتی به تفصیل بررسی گردیده است. با توجه به نیازهای فرآیندی طراحی یک پروژه، نقش مهندسین شیمی و مهارتهای مورد نیاز در مراحل مختلف طراحی شمرده شده است و در هر بخش پیشنهاداتی برای ارائه برخی آموزشهای اولیه در دانشکدههای مهندسی ارائه گردیه است. ارائه این آموزشها، شناخت دانشجویان از فرصتهای شغلی در صنایع کشور را بالا برده و موجب انتخاب آگاهانه زمینه شغلی آینده آنها شده و به مطالعات و کسب مهارتهای جنبی دانشجویان جهت خواهد داد.
رشته مهندسی شیمی,آموزش دانشگاهی,پروژههای صنعتی,مهندس فرآیند,مهارتهای طراحی
https://ijee.ias.ac.ir/article_68456.html
https://ijee.ias.ac.ir/article_68456_a98ab53f02366012fef3db290e91c34b.pdf
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
20
77
2018
05
22
ارزیابی سطح دانش زیست محیطی دانشجویان رشته مهندسی ( مطالعه موردی: دانشجویان رشته مهندسی دانشگاه صنعتی سهند تبریز)
19
31
FA
معصومه
اجلالی
دانش آموخته کارشناسی مهندسی شیمی، دنشگه صنعتی سهند تبریز
m.ejlali1373@yahoo.com
داود
کاه فروشان
دانشیار مرکز تحقیقات مهندسی محیط زیست، دانشگاه صنعتی سهند- دانشکده مهندسی شیمی
kahforoushan@sut.ac.ir
10.22047/ijee.2018.117300.1509
تعیین دقیق سطح دانش زیست محیطی رشتههای مهندسی بدلیل اهمیت آن در آینده شغلی آنها و درگیر شدن در فعالیتهای مرتبط با محیطزیست حائز اهمیت است. در این پژوهش به ارزیابی سطح دانش زیست محیطی دانشجویان رشتههای مهندسی در دانشگاه صنعتی سهند تبریز پرداخته شده است. در این رابطه پیمایش آماری از 360 نفر از دانشجویان دانشگاه با روش نمونه گیری طبقه ای از 3 دانشکده مهندسی دانشگاه در مقاطع کارشناسی و ارشد به تفکیک جنسیت بعمل آمد. ارزیابی با استفاده از یک پرسشنامه استاندارد انجام پذیرفته و دادههای حاصله با استفاده از نرم افزار آماری Excel پردازش شد. نتایج نشان داد که 44.5% از دانشجویان فاقد سطح مطلوبی از دانش محیط زیست هستند. در این میان تنها 10 درصد دانشجویان مورد بررسی، عملکرد دانشگاه را در مورد بالابردن دانش زیست محیطی دانشجویان خوب اعلام کردند. 32.4 % از دانشجویان مورد بررسی اذعان داشتند که ارتقاء دانش زیست محیطی دانشجویان فوق العاده ضرورت دارد. مطابق نتایج، 17% از دانشجویان تمایل به گذراندن درس آشنایی<br /> با محیطزیست دارند. نتایج به دست آمده بر خلاف روند رشد تحصیلی دانشجویان نشان داد که با ارتقای مقطع تحصیلی دانشجویان، سطح دانش زیست محیطی دانشجویان چندان تغییری نمیکند که این میتواند هشداری برای مسئولین دانشگاه باشد تا در جهت بهبود عملکرد دانشگاه در زمینه افزایش آگاهی زیست محیطی دانشجویان که امروزه یکی از مسائل اساسی مورد بحث در دوران صنعتی می باشد گامی بردارند.
دانشجویان مهندسی,دانش زیستمحیطی,آموزش عالی,آموزش مهندسی,دانشگاه صنعتی سهند
https://ijee.ias.ac.ir/article_63720.html
https://ijee.ias.ac.ir/article_63720_7d0d1a0d8c6be1967fef8336a18691c5.pdf
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
20
77
2018
05
22
ارزیابی و مقایسه مابین کیفیت سطح آموزش «مهندسی کنترل فرایند» در ایران و کشورهای توسعه یافته: ارائه نقشه راه عملی جهت کاهش فاصله موجود
23
67
FA
فرزاد
هورفر
دانش آموخته دکتری مهندسی برق ـ کنترل، دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران
f.hourfar@ut.ac.ir
لادن
خوشنویسان
دانش آموخته دکترا مهندسی برق ـ کنترل، دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، پردیس دانشکده های فنی، دانشگاه تهران
khoshnevisan@ut.ac.ir
بهزاد
مشیری
استاد دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران
moshiri@ut.ac.ir
مجتبی
زارع مهرجردی
دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی برق و کامپیوتر، دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران
mzaarem@gmail.com
کریم
سلحشور
استاد دانشکده نفت اهواز، گروه مهندسی ابزاردقیق و اتوماسیون، دانشگاه صنعت نفت.
salahshoor@put.ac.ir
عسگر
هورفر
استاد پردیس دانشکده های فنی، دانشگاه تهران
ahorfar@ut.ac.ir
10.22047/ijee.2018.113766.1504
با توجه به اهمیت کاربردی گرایش "کنترل فرآیند" در صنایع مختلف، در این مقاله سعی شده است که ضمن شناسایی وضعیت فعلی و ارزیابی کیفیت نحوه آموزش این گرایش در داخل کشور و نیز مقایسه آن با سازوکارهای آموزشی متداول در کشورهای توسعهیافته، نسبت به ارائه راهکارهای مؤثر و عملی جهت ارتقای سطح آموزش این تخصص مهم و کلیدی اقدام گردد. در همین راستا، با معرفی و تدوین یک نقشه راه کاربردی تلاش شده است تا کمبودها و کاستیهای موجود در سیستم آموزش داخلی مرتبط با حوزه "کنترل فرآیند" در کوتاهترین زمان ممکن مرتفع گردیده و بتوان با برداشتن چند گام اساسی، استانداردهای آموزش داخلی را ازلحاظ فاکتورهای مؤثری، مانند سطح دسترسی به امکانات آزمایشگاهی، میزان برخورداری از محیطهای شبیه-ساز معتبر و پرکاربرد در صنایع فرآیندی، نحوه آمادهسازی دانشآموختگان این گرایش برای ورود به صنایع فرآیندی حساس و نیز سطح آمادگی صنایع مختلف جهت پذیرش و استفاده از تخصص دانشآموختگان این حوزه ارتقا داد. بدیهی است تحقق این امر باعث خواهد شد تا صنایع حساس و کلیدی کشور نظیر صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و نیروگاههای تولید توان ضمن بهرهمندی از کارشناسانی آموزشدیده و بادانش در حوزه کنترل فرآیندهای پرکاربرد صنعتی، بتوانند دستیابی به اهدافی مانند افزایش میزان بهرهوری، بهبود کیفیت محصولات تولیدی، کاهش تولید آلایندههای زیستمحیطی و نیز کاهش مصرف انرژی، جامه عمل بپوشانند.
تجهیزات آزمایشگاهی,سرفصلهای آموزشی,صنایع نفت و گاز,کنترل فرایندهای صنعتی,مهندسی شیمی و مهندسی کنترل
https://ijee.ias.ac.ir/article_66248.html
https://ijee.ias.ac.ir/article_66248_f924ac188739470887bddbfe7669165c.pdf
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
20
77
2018
05
22
تحلیل محتوای مقالات حوزه کیفیت آموزش عالی فنی و حرفهای: بهمنظور شناسایی عوامل ارتقای کیفیت آموزشی دانشگاه فنی و حرفهای
33
67
FA
کریم
نصیریان ثمرین
دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
nasiriankarim@yahoo.com
عیسی
ثمری
استادیار گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
esamari52@gmail.com
یوسف
نامور
دانشیارگروه علوم تربیتی، واحد اردبیل ، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل ، ایران.
yosefy650@yahoo.com
10.22047/ijee.2018.126505.1529
هدف این پژوهش، شناسایی عوامل ارتقای کیفیّت آموزشی در دانشگاه فنّی و حرفهای و بررسی رویکرد پژوهش مقالات حوزه آموزش عالی فنّی و حرفهای است. روش پژوهش: تحلیل محتوای کیفی و تحلیل اسنادی است. جامعه آماری پژوهش: شامل مقالات پژوهشی مرتبط با کیفیّت آموزشی در حوزۀ آموزش عالی فنّی و حرفهای است. تعداد17 مقاله (9 مقاله فارسی و 7مقاله خارجی) مربوط به سالهای 1386 تا 1396، با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، موارد مطلوب انتخاب شدهاند. مفاهیم مرتبط با عوامل مؤثّر بر کیفیّت آموزشی در دانشگاه فنّی و حرفهای به تعداد 106مفهوم شناسایی گردید، سپس با ادغام مفاهیم مشابه و مشترک در 29 مقوله فرعی طبقهبندی شدند. همچنین بررسی روششناسی مقالات نشان داد که رویکرد اکثر تحقیقات آموزشعالی فنی و حرفهای ایران از نوع کمّی و اکثر ابزارگردآوری دادهها پرسشنامه است؛ در مقابل، رویکرد اصلی درتحقیقات خارجی، به صورت کیفی و ابزار گردآوری دادهها مصاحبه است. به طور کلی با اینکه نیاز به پژوهشهای کیفی و ترکیبی، آموزش عالی فنی و حرفهای احساس میشود، اما نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که کمتر از 23 درصد از پژوهشهای مورد بررسی در حیطه آموزش عالی فنی و حرفهای ایران، با رویکرد کیفی و ترکیبی انجام شدهاند.
دانشگاه فنی و حرفهای,کیفیت آموزشی,ارزشیابی,تحلیل محتوا,تحلیل اسنادی
https://ijee.ias.ac.ir/article_68460.html
https://ijee.ias.ac.ir/article_68460_d7e7df994d84519d2033ae3bd89ba3d7.pdf
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
20
77
2018
05
22
بازنگری شیوهی آموزش درس «تأسیسات مکانیکی» رشتهی معماری و پیشنهاد یک سیستم کمک آموزشی، مبتنی بر تکنولوژی واقعیت افزوده
92
112
FA
سعید
علی تاجر
استاد یار دانشکده هنر و معماری گروه معماری دانشگاه بوعلی سینا
tajer1966@gmail.com
شایسته
ولدی
دانشجوی دکتری معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه بوعلی سینا، همدان
sh.valadi@gmail.com
10.22047/ijee.2018.115617.1502
معماران با داشتن اطلاعات فنی کافی و توانائی بهکارگیری خلاقانهی آنها، علاوه بر طراحی بهینهی طرحهای معماری، امکان تعامل هرچه بهتر با مهندسین سازه، برق و تأسیسات، در محیط حرفه ای، خواهند داشت. بخشی از راهکارها جهت ایجاد چنین شرایطی، مرتبط با بازبینی محتوای آموزشی و شیوهی آموزش دروس فنی رشتهی معماری است؛ بهصورتی که دانش نظری دروس فنی در فرآیند تجربهاندوزی دانشجویان کسب شود و در توانائی طراحانهی آنها نمود پیدا کند. <br /> هدف اصلی پژوهش، دستیابی به محتوا و شیوهی کارآمد در آموزش درس تأسیسات مکانیکی ساختمان به دانشجویان دورهی کارشناسی معماری است. این تحقیق از نوع کاربردی و روش تحقیق آن پیمایشی بوده و از طریق مطالعه کتابخانهای و تدوین پرسشنامه صورت گرفته است. سوالات پرسشنامه براساس مطالعهی نظریات روانشناسی آموزشی در زمینهی مکاتب آموزشی انسانگرائی، ساختگرائی و رویکردهای یاددهی-یادگیری مبتنی بر آنها، یادگیری فعال، مروری بر شرایط موجود در زمینهی آموزش معماری در سه نمونه از دانشگاههای برتر جهان و همچنین یک ابزار کمکآموزشی پیشنهادی، مبتنی بر تکنولوژی واقعیت افزوده، شکل گرفته است. نهایتاَ راهکارهای پیشنهادی حاصل از این پژوهش در زمینهی محتوا، شیوهی آموزشی و ابزار کمک آموزشی پیشنهادی، به نظرسنجی اساتید درس تأسیسات مکانیکی ساختمان گذاشته شده است، که نشان از تأکید بر برگزاری بخشی از واحدهای درس به صورت کارگاهی، برقراری ارتباط با درس کارگاه طراحی معماری در ترمهای مختلف و مقبولیت ابزار کمک آموزشی پیشنهادی از جنبههای ایجاد نقش فعال برای یادگیرنده، افزایش دقت و تمرکز یادگیرنده، تقویت امکان تجسم فضایی اجزا و مسیرها و آگاهی از تاثیرات نهائی بر کالبد معماری دارد.
آموزش معماری,تأسیسات مکانیکی,تکنولوژی واقعیت افزوده,نرمافزار کاربردی,یادگیری فعال
https://ijee.ias.ac.ir/article_66249.html
https://ijee.ias.ac.ir/article_66249_5f18c8fd04bce8e6dacfe993b711ed13.pdf
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
2676-4881
20
77
2018
05
22
معرفی و بررسی نسخه خطی اولین کتاب دانشگاهی آموزش مهندسی معدن در ایران
113
131
FA
امیر
جعفرپور
دانشجوی مقطع دکترا، گروه مهندسی معدن، دانشکده مهندسی معدن و متالورژی، دانشگاه یزد.، یزد، ایران
amir.jafarpour@stu.yazd.ac.ir
حسن
محمدی
عضو هیئت علمی گروه مهندسی معدن، دانشگاه آزاد اسلامی- واحد شاهرود
hmohammadi7@gmail.com
10.22047/ijee.2018.118865.1518
مدرسهی دارالفنون به موازات پیشرفتهای علمی اروپایی و با هدف آموزش علوم مهندسی و ارتقای سطح علمی جوانان ایرانی تأسیس شد و با استخدام معلمان اروپایی در رشتههای مختلف مهندسی، گامی بزرگ در پیشبرد اهداف آموزش مهندسی کشور برداشته شد. تدریس رشتههای مهندسی در دارالفنون مستلزم تألیف منابع دانشگاهی بود که توسط معلمان و فارغالتحصیلان انجام شد. یکی از کتابهای دانشگاهی که ظاهراً توسط دکتر شلیمر تألیف شده، معدنشناسی نام دارد و سه نسخه از آن در کتابخانههای کشور موجود است. در این پژوهش، این اثر علمی معرفی شده و ابعاد مختلف این کتاب مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش، بهصورت مطالعات کتابخانهای بوده و از تمامی منابع علمی و اسناد تاریخی بهره گرفته شد. بررسی کتب دانشگاهی قدیمی، سیر تحول و پیشرفت آموزش مهندسی در کشور را نشان میدهد و علاوه بر تکمیل تاریخنگاری آموزش علم معدن در ایران، میتواند در راستای اهداف آموزش دانشگاهی کشور نیز مفید باشد.
دارالفنون,معدنشناسی,شلیمر,نسخه خطی,مهندسی معدن
https://ijee.ias.ac.ir/article_63721.html
https://ijee.ias.ac.ir/article_63721_b7a438adacfbd34cc59eb3eef3225ba0.pdf