TY - JOUR ID - 106446 TI - صلاحیت‌های اعضای هیأت علمی برای آموزش تنوع زیستی و محیط زیستی با رویکرد تحلیل محتوا JO - فصلنامه آموزش مهندسی ایران JA - IJEE LA - fa SN - 1607-2316 AU - موحد محمدی, حمید AU - بابایی, مونا AU - علم بیگی, امیر AU - رضوانفر, احمد AU - افضلی گروه, امیر AD - گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکدة اقتصاد و توسعة کشاورزی، دانشگاه تهران AD - ، دانشکدة اقتصاد و توسعة کشاورزی، دانشگاه تهران AD - دانشکدة اقتصاد و توسعة کشاورزی، دانشگاه تهران AD - گروه ترویج و آموزش کشاورزی،دانشکدة اقتصاد و توسعة کشاورزی، دانشگاه تهران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 22 IS - 85 SP - 107 EP - 126 KW - صلاحیت حرفه‌ای KW - اعضای هیأت علمی KW - آموزش تنوع زیستی DO - 10.22047/ijee.2020.192832.1655 N2 -  امروزه، مؤسسات آموزش عالی در سراسر جهان تغییر در مأموریت‌ها، اهداف و چشم‌اندازهای خود را برای توجه و تلفیق مسائل مربوط به حفظ تنوع زیستی در کارکردهای خود آغاز کرده‌اند. مؤلفه انسانی نظام آموزش عالی یکی از ارکان این نظام به‌شمار می‌رود که در پیوندی پویا و هماهنگ با دیگر مؤلفه‌ها نقش محوری را در پیشبرد اهداف نظام ایفا می‌کند. حال آنکه تا کنون در کشور تلاش مؤثری در زمینه شناسایی مؤلفه‌های اثرگذار در بهبود صلاحیت‌های حرفه‌ای اعضای هیأت علمی صورت نگرفته است. لذا، این تحقیق به‌منظور شناسایی مؤلفه‌های صلاحیت‌های حرفه‌ای اعضای هیأت علمی برای آموزش تنوع زیستی انجام گرفت. این پژوهش با رویکرد کیفی و با روش تحلیل محتوای استقرایی انجام شد. اطلاعات مورد نیاز از طریق مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با 24 نفر از متخصصان حوزه آموزش محیط زیست و تنوع زیستی که به روش نمونه‌گیری گلوله‌برفی انتخاب شده بودند، جمع‌آوری شدند. تحلیل محتوای استقرایی با مشخص ساختن وجوه معنایی و سپس، برچسب زدن بـه آنها در قالب کدهای کیفی آغاز شد و با مقوله‌بندی کدها و ایجاد ارتباط بین مقوله‌ها ادامه یافت. این فرایند با استفاده از نرم‌افزار ‌MAXQDA اجرا شد. برای اعتباربخشی یافته‌های کیفی از راهبردهای بازبینی مشارکت کنندگان و بازبینی متخصصان استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که صلاحیت‌های حرفه‌ای اعضای هیأت علمی برای آموزش تنوع زیستی شامل صلاحیت‌های مهارتی، صلاحیت‌های دانشی، صلاحیت‌های ارزشی و اخلاقی است که هر کدام نشانگرهایی دارد. UR - https://ijee.ias.ac.ir/article_106446.html L1 - https://ijee.ias.ac.ir/article_106446_df88cadb21d5128eaf2653ae307a2258.pdf ER -