TY - JOUR ID - 133457 TI - مقایسه ادراک اعضای هیئت علمی گروه‌های فنی-‌ مهندسی از سودمندی، سهولت، خودکارآمدی و چالش‌های یادگیری از‌ طریق تلفن همراه (مورد مطالعه: دانشگاه شیراز) JO - فصلنامه آموزش مهندسی ایران JA - IJEE LA - fa SN - 1607-2316 AU - نوروزی, سحر AU - محمدی, مهدی AU - شفیعی سروستانی, مریم AD - دانشجوی دکترای مطالعات برنامه درسی، بخش مدیریت و برنامه ریزی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران AD - دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز AD - استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 23 IS - 90 SP - 114 EP - 97 KW - یادگیری KW - تلفن همراه KW - پذیرش و آمادگی KW - اعضای هیئت علمی KW - گروه‌های فنی-‌ مهندسی KW - دانشگاه شیراز DO - 10.22047/ijee.2021.256332.1792 N2 - هدف کلی این پژوهش، مقایسه ادراک اعضای هیئت علمی گروه‌های فنی- ‌مهندسی از سودمندی، سهولت، خودکارآمدی و چالش‌های یادگیری از طریق تلفن همراه بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه اعضای هیئت علمی گروه‌های آموزشی فنی- مهندسی دانشگاه شیراز (147) در سال تحصیلی 99-1398 بود که با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای 87 نفر انتخاب گردیدند. ابزار پژوهش مقیاس محقق ساختۀ پذیرش یادگیری از طریق تلفن همراه بود که پس از تأیید روایی و پایایی بین افراد نمونه توزیع و داده‌های جمع‌آوری شده با آزمون‌های آماری تحلیل واریانس اندازه‌گیری‌های مکرر، تحلیل واریانس یک‌طرفه و تی مستقل و با استفاده از نرم‌افزار SPSS21  تحلیل شدند. نتایج: 1- تفاوت معناداری بین ابعاد پذیرش یادگیری از طریق تلفن همراه در اعضای هیئت علمی فنی- ‌مهندسی وجود دارد. بالاترین میانگین متعلق به چالش‌ها و پایین‌ترین آن، مربوط به سودمندی است. 2- تفاوت معناداری بین ابعاد پذیرش یادگیری از طریق تلفن همراه، میان دیدگاه اعضای هیئت علمی گروه‌های تحصیلی مختلف فنی- ‌مهندسی و اعضای هیئت علمی با مراتب علمی مختلف وجود ندارد. 3- تفاوت معناداری میان پذیرش اعضای هیئت علمی «باتجربه» و «بدون‌تجربه» یادگیری از طریق تلفن همراه وجود دارد. UR - https://ijee.ias.ac.ir/article_133457.html L1 - https://ijee.ias.ac.ir/article_133457_908704e06696d6fe48e2102cfecece5f.pdf ER -